Kleurgenetica 101

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:11

He wat leuk, eindelijk je genetica filmpjes online! :D


LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:19

Ik heb tot nu toe alleen je openings post gelezen, maar vindt dit wel heel erg interessant!

Dingen die ik zou willen weten/ zien;
- je ziet hier op bokt soms bepaalde kans berekeningen langskomen met letter Aa of ee bijv. Hoe weet je nu welke letter wat is? Ik weet zelf bijv wel dat de hoofdletter de dominante is en de ander recessief, maar is a bijv altijd bruin of kan een a ook voor zwart staan?

Edit; deel van het filmpje bekeken, hier wordt dit gelijk een heel stuk duidelijker!
Wat ik wel bij het filmpje vind, op het moment dat je de vader erbij haalt (die een hele lange reeks letters heeft die nog niet geïntroduceerd zijn,) ben ik in de war. Ik zou persoonlijk eerst die termen uitgelegd hebben, voordat je ze bij vu zet.
Ook is het zo dat je het appaloosa gen bij vu zet, maar er komt vervolgens ook een roze lp (volgens mij) bij, zonder dat je verteld waar je die vandaan hebt getoverd. Ik als leek denk huh?

- hoever terug in de bloedlijn moet je gaan om een goede kansberekening te maken?

- het uitleggen van een kansberekening van een moeilijke kleur

- hoe kan een schimmel merrie met een vos hengst 3 verschillende kleuren nakomelingen hebben?
* een vos
* een schimmel
* een bruine

Ga nu even het filmpje kijken

Edit2;
Leuk, fijn filmpje. Ik vind dat je het beeld heel leuk hebt gedaan zo met het schoolbord en lekker iets om naar te kijken. Je hebt een fijne stem en heldere uitleg.
Voor ik als leek (vind het erg interessant maar weinig verstand van) is het idd nuttig om nog een keer hetere en homozygoot uit te leggen (die draai ik bv nog wel eens om).

Nu na het filmpje blijf ik nog met een paar vraagjes zitten
- agouti is het zwarte gen (als ik het goed begrijp), daar heeft ze twee keer A voor, maar ze gaat nooit zwarte nakomelingen geven. maar die uitslag betekend dat ze toch wel de zwarte genen heeft? Of zou twee kleine a betekenen dat ze wel zwart zou kunnen geven? Oftewel, ik ben in de war, haha.

- We dachten in de verwachtingen dat ze appaloosa zou zijn van vaders kant, maar uit de test blijkt dat ze dat niet heeft. Zou je aan de hand hiervan kunnen zeggen dat haar vader dus een recessief appaloosa gen heeft ?

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

mooneyJarig

Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 22:28

Jennyxx: Bijzonder hè, hoe het kan verschillen tussen zomer en wintervacht en geschoren vacht. Mooi om te zien hoor!

Donja: Ik zet je erbij op de lijst. Getest is bij veel video's niet eens nodig, zolang het geen twijfelgevallen zijn. Wel probeer ik binnen 1 video zoveel mogelijk op dezelfde plek/dag te kunnen filmen zodat je geen rare verschillen in belichting krijgt. Dus ik denk dat vooral je appaloosa's zijn dan interessant denk ik :) . Appaloosa heb ik wel pas laat in de reeks gepland, want hoewel het er erg leuk uitziet is het een minder leuk gen om uit te leggen ivm alle uitzonderingen overal :') .

Piekosjj: Ja eindelijk haha, het stond al vanaf de zomer voor 80% klaar, maar ik mocht hem niet afmaken van mezelf tot ik alle verslagen zo'n beetje had afgerond. Nu moest ik toch wachten op de laatste feedback dus mocht ik losgaan :+ .

LuffB: Ten eerste bedankt dat je de moeite hebt genomen om zo uitgebreid te reageren, echt top!
Wat betreft je eerste vraag, ik verwacht dat je daar in de reeks een helder antwoord op krijgt. Iedere letter is inderdaad verbonden aan een vast gen en ik ben van plan om per gen (dus letter) een video te maken.
De aanmerkingen over de letterreeks van de vader zijn heel terecht, ik heb zelf ook een tijdje geworsteld of ik niet beter eerst bij de verschillende genen zou beginnen en daarna pas deze video zou plaatsen. Ik snap dat dit als leek nog een beetje too much was zonder uitleg. Die uitleg komt er dus nog wel aan, maar daar heb je tijdens het kijken van deze video natuurlijk niet zoveel aan. De roze lp komt bij de moeder vandaan, vandaar de roze kleur. Maar die lijkt inderdaad uit het niets te komen omdat ik bij moeder niet zo'n mega reeks aan letters neer wilde zetten om verwarring te voorkomen. Goed punt voor mij dus om op te letten de volgende keer :j
Veel van je vragen sluiten aan op plannen die ik al heb, maar de specifieke invalshoek is soms net wat anders. Dus daar kan ik zeker wat mee!
Ik ben blij dat de stem goed was zo, dat is toch altijd raar om terug te horen van jezelf.
Ik zal je vragen na de video even kort proberen te beantwoorden, zonder gelijk een video aan materiaal te schrijven haha. Agouti is het bruin gen. Extension (E/e) is de 'keuze' tussen zwart (E) en vos (e). Paarden met genetische code EE en Ee zijn dus zwart, en vossen zijn ee. Dan heb je agouti (A), dat de zwarte vachtharen bruin maakt (op de uiteinden zoals onderbenen, staart en manen na). Een vos heeft al bruin haar, dus daar zie je niets op. Maar zwarte basiskleur in combinatie met agouti zal dus een bruin paard opleveren. Omdat Vu altijd agouti door zal geven (want ze heeft alleen maar A's om te geven, geen a), zal elk veulen dat volgens extension zwart is (Ee) dus gelijk bruin worden. De enige opties als we alleen naar extension en agouti kijken zijn dus vos of bruin. Hier hou ik het even bij, want anders hou ik geen materiaal over voor video 3 :+
Verder is LP (appaloosa) dominant, maar de vader is heterozygoot (tijd voor video 2 := ) en kan dus zowel appaloosa (LP) als 'niet-appaloosa' (lp) doorgeven. In het geval van Vu heeft hij dus niet-appaloosa lp doorgegeven.


Pandakaas

Berichten: 1385
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 08:23

Heel interessant en goed uitgelegd! Het is fijn om er beeldmateriaal bij te hebben, dan zie je tenminste wat er bedoeld word :)

Mocht je nog kleuren zoeken, ik heb op 1 locatie veel variaties bij elkaar. Bont, appaloosa, wildkleur, creme, zilver en combinaties van die kleuren met elkaar. Dus mocht je zoiets zoeken mag je altijd een berichtje sturen :)

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:18

Ik meld me ook even in dit topic. Leuk dat je dit doet, en uiteraard was ik al geabonneerd op je kanaal.

Leuk dat je Vu als voorbeeld hebt gebruikt. Ik zie voor Pas ook nog wel een filmpje weggelegd voor meer uitleg over wit. Eigenlijk was ik vooral benieuwd naar meer voorbeelden van de diverse witgenen. Want die noem je wel maar je geeft er geen visuele voorbeelden van waardoor dat wat abstract blijft. Maar dat komt vast in een later filmpje dan nog wel aan bod?

mooney schreef:
En dan gaan de Noren gek doen. Want je hebt voor zwart basis natuurlijk ook een creme variant, maar die ziet er op het oog hetzelfde uit als een gewone zwarte. Dus smoky black wildkleur noemen ze ook gewoon grå :+ . Grå kan dus in principe twee verschillende dingen zijn, al denk ik dat een smoky black wildkleur (bijna) niet voorkomt omdat zowel Gra als een verdunning niet veel voorkomt. En met Kvit maken ze het helemaal bont, want dat is cremello, perlino en smoky cream op 1 hoop gegooid. De Fjorden benamingen zijn erg gebaseerd op wat je ziet, niet zozeer op de genetische achtergrond, vandaar de vreemde opeenstapeling van kleuren binnen 1 naam.

Hier wil de scandinavist graag even wat over zeggen. De benamingen zijn inderdaad gebaseerd op wat je ziet. Grå betekent letterlijk "grijs" en kvit betekent "wit" (in West-Noorse varianten althans. In het oosten zeggen we gewoon hvit). Ull, waar de benaming ulsblakk van is afgeleid, betekent wol. Dus ulsblakk = wolkleurige wildkleur. Gul betekent geel, gulblakk is dus wildkleur geel. Oftewel wildkleur palomino.

Succes met de filmpjes! +:)+ Qua materiaal heb ik niks voor je, sooty vos heb je zelf al en zweetvos zag ik dat je in de buurt hebt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Ibbel

Berichten: 49069
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:26

Als Ullsblakk wolkleurige wildkleur betekent, is de conclusie dus dat er alleen (vaal-)bruine schapen in Scandinavië lopen? :+
Daar kan ik me trouwens de logica dan wel weer bij voorstellen, witte schapen in een grotendeels wit/lichtgrijs/grauw landschap zijn lastig te zoeken :D

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:29

Ibbel schreef:
Als Ullsblakk wolkleurige wildkleur betekent, is de conclusie dus dat er alleen (vaal-)bruine schapen op IJsland lopen? :+
Daar kan ik me trouwens de logica dan wel weer bij voorstellen, witte schapen in een grotendeels wit/lichtgrijs/grauw landschap zijn lastig te zoeken :D

Ik wil niet bijdehand doen maar fjordenpaarden komen uit Noorwegen.

Breek me de bek niet los over IJslandse benamingen voor paardenkleuren :D

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Kabayo

Berichten: 13893
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:31

Leuk intressant topic!
Ik heb palominos gehad.
De moeder was prachtig palomino sooty en haar dochter niet. Nu ben ik wel erg benieuwd naar het sooty gedeelte. Wat is dat? Waar komt dat weg?
Afbeelding
Afbeelding

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:34

Ja daar ben ik ook wel heel benieuwd naar, en nog wel meer mensen. Sooty is op het moment nog niet te testen.

Afgelopen zomer sprak ik Kim Middel (kleurgeneticaexpert van het NSIJP) over dit onderwerp. Ik was bij een lezing van haar geweest en de meeste aanwezigen hadden toen vragen over de kleuren van hun paard, ik ook. Ik heb een sooty. Kim vertelde mij dat het er sterk op lijkt dat sooty "gewoon" een recessief gen is. Het juiste stukje genetische info is alleen nog niet gevonden.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Ibbel

Berichten: 49069
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 09:47

Koper schreef:
Ik wil niet bijdehand doen maar fjordenpaarden komen uit Noorwegen.

Breek me de bek niet los over IJslandse benamingen voor paardenkleuren :D


Had het al gecorrigeerd :+ Het is nog vroeg en ik heb nog geen koffie op.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:14

Leuk en interessant! Zie af en toe mensen hun paard een kleur geven, waarvan je denkt 'hoe kom je daar nou bij' :+

Ik heb zelf een wildkleur vos en 2 bruinzwarte/zwartbruine/zomerzwarte IJslanders. Van die 2 laatste is de kleur in het IJslands brúnn, maar ik merk dat er in het Nederlands veel verwarring over bestaat. Veel van de veulens worden als wildkleur zwart aangemerkt, maar dat zijn ze duidelijk niet. Ze zijn ook niet zwart, maar ook niet de standaard bruin en voor smokey komen ze volgens mij ook niet in aanmerking. En dan heb je in het IJslands ook nog eens een naam voor allerlei kleurschakeringen binnen een kleur...
Koper, misschien weet jij hier dan ook wel meer over door de lezing van Kim?

De lichte oortjes doen maken het meestal verwarrend en dan de verschillen tussen zomer en winter nog... Hoewel dan juist beide donker en tijdens het verharen wordt die van mij heel licht. Heb toch het idee dat deze kleur bij ijslanders heel veel voorkomt!


Afbeelding
Afbeelding

Hier is ie in z'n tussenvacht
Afbeelding

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:30

Wat leuk :) Ik weet zelf al vrij veel over kleurgenetica maar vind het altijd wel interessant.

Ik heb hier een bay roan en een bay rabicano lopen, en kan je eventueel ook foto's bezorgen van een valk roan en een zweetvos rabicano indien je daar nog naar op zoek bent ;)

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

mooneyJarig

Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-18 11:56

Pandakaas: Bedankt en als ik op zoek ben naar een bepaald kleurtje zal ik je een pb sturen!

Koper: Haha of Pas onderwerp mag zijn weet ik nog niet, ik denk dat hij vooral veel verwarring veroorzaakt als voorbeeld. De witgenen komen inderdaad nog, wel als de makkelijke materie is geweest want die video wordt een uitdaging door de grote variatie binnen de groep.
Bedankt voor je uitleg van de Noorse benamingen. IJslandse benamingen ga ik echt bijna van huilen :+ , daar doe ik gewoon niet meer aan := .

Sooty is inderdaad nog heel onduidelijk, omdat er binnen alle dieren die we als sooty beschrijven ook nog heel veel variatie zit zou het mij niet verbazen als er net zoals bij witte aftekeningen meerdere genen in het spel zijn die vergelijkbare resultaten kunnen leveren. In principe is de theorie van Kim Middel relatief makkelijk te testen als je voldoende data weet te verzamelen, als het inderdaad om een enkel recessief gen gaat dan zal sooty x sooty namelijk altijd een sooty nakomeling op moeten leveren. Maar omdat sooty in de fokkerij niet echt een hot topic is, denk ik dat het niet zo hoog op de prioriteitenlijst staat bij de wetenschappers.

Kaatje_S: Oh help, daar komt het zomerzwart :+ . Het 'probleem' met IJslandse benamingen is eigenlijk precies tegenovergesteld aan de Noorse benamingen, waar de Noren genetisch verschillende paarden onder 1 verzamelnaam schuiven hebben de IJslanders meerdere namen voor (genetisch gezien) 1 kleur. Tel daarbij op dat het natuurlijk een geïsoleerde populatie is en je krijgt al een redelijke puzzel. Mijn ervaring is ook dat er heel veel vragen leven bij mensen met IJslanders, maar dat er vrij weinig wordt geïnvesteerd in het testen waardoor het vaak bij theorieën en mooie namen blijft hangen zonder verdere onderbouwing. Dit is zeker geen anti-IJslander speech, want ik denk dat er best wat interessante dingen gebeuren bij IJslanders en dat je ook waarschijnlijk wel genen zal kunnen vinden die niet in andere rassen voorkomen. Maar dat blijft voor nu dus een beetje gokken doordat er vrij weinig draagkracht is voor onderzoek. Die lichte oren bij donkere IJslanders zie je inderdaad erg veel, ik heb er ook eentje getraind die dat had, al kleurde die niet zo spectaculair door in de tussenvacht. Dat paard heeft trouwens wel weer een 'gewoon' gitzwart veulen gegeven.

Eline91: Bedankt voor het aanbod, ik ga proberen zoveel mogelijk met eigen materiaal te werken en dan het liefst video. Maar mocht dat niet lukken dan hoor je van me ;)


Wendy1708

Berichten: 149
Geregistreerd: 12-01-08
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:19

Ontzettend leuk en interessant!

Maris_

Berichten: 1447
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 12:29

Leuk Mooney en we wonen idd niet te ver van elkaar vandaan *\o/* , echt super leuk dat je dit doet. Zo krijgen mensen, waaronder ik zelf, meer inzicht :))

Maar Ulsblakk wildkleur valk ja? Die had ik dan weer niet zien aankomen, ik zie dan echt een andere kleur voor me haha :') Als ik kijk naar andere rassen e.d.
Bedankt voor je vertaling van de Noorse benamingen :+

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:37

Kaatje_S schreef:
Koper, misschien weet jij hier dan ook wel meer over door de lezing van Kim?

Ja, ik denk dat ik je wel kan helpen. Kim zei dat je het aan de neus kan zien. Die hele donkerbruine paarden die bijna zwart lijken hebben bruin bij de neus. Zwarte paarden hebben dat niet, ook niet als ze bruinig lijken. Overigens vind ik jouw paarden er allebei, ook live, zwart uitzien. Ik heb een tijdje een paard bijgereden (zie profiel Tinky12, hij heet Beer) die als zwart te boek stond maar die eigenlijk bruin was. Daarom heb ik het ook onthouden: "zie je wel dat Beer bruin is".

Bij Friezen zie je het ook, die verschillende kleuren zwart. Je hebt bruine Friezen en grijzige Friezen, die allemaal zwart zijn :P

Het makkelijke aan IJslandse kleurbenamingen is dan wel weer dat je dus ook meer keuze hebt qua paardennamen. Ik weet niet eens hoe veel Brúnka's, Gráni's, Rauðka's, Sóti's enz. ik ken.

voor de mensen die interesse hebben: op deze site kun je bij voorbeeld wat benamingen zien: http://www.kjarr.is/?cat=42
Onder het levensnummer van het paard staat steeds de kleur. Bij voorbeeld móálóttur.
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-02-18 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:50

Koper schreef:
Overigens vind ik jouw paarden er allebei, ook live, zwart uitzien.


Totdat je ze naast een echt zwarte zet :D

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:51

Dat hebben we inderdaad niet gedaan... breng ze nog maar een keer mee :D

Nu vind ik het ook jammer dat ik geen foto heb gemaakt van de bruine en de grijze Fries. Ze stonden bij elkaar in de wei (nu niet meer).

Edit: oei, ik zie dat ik alleen wat heb onthouden over bruin/zwart in Kim's verhaal. Ik kan mij niet herinneren of ze ook iets gezegd heeft over de verschillende kleuren zwart. Die lezing was tegelijk met de selecties van... de V1 geloof ik. En toen ik het antwoord op mijn vraag had ben ik niet meer gebleven maar ben ik heel hard naar buiten gerend om Jakob Svavar en Gloría te zien :D

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:18

geen probleem als dat later in de serie is hoor, het is niet in de planning dat ze weggaan :D (er komt makkelijker wat bij :') )

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Dieuwke_
Berichten: 4538
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:33

Wat interessant, ik volg! Ik ben echt leek wat betreft kleurgenetica, maar sinds ik een merrie heb staan waar ik mee wil gaan fokken wil ik me er wel meer in gaan verdiepen.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:40

Mooney, wat ik me laatst afvroeg.

Is er onder vos dan ook een bepaalde bepaling waarom de manen bijvoorbeeld donker worden?
Want je hebt koffievos met gewoon donkere tint. Die van mij heeft echt donker grijze manen. Is daar onderscheid in? Of valt dat gewoon allemaal onder ''vos''

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:39

Donkergrijze manen bij een vos is typisch voor sooty. Heeft hij ook andere kenmerken?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:50

Koper schreef:
Donkergrijze manen bij een vos is typisch voor sooty. Heeft hij ook andere kenmerken?

Geen idee. Ze is gewoon donker met grijze manen.
Zal even wat foto’s plaatsen


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Nog even foto van haar oog

Afbeelding

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Koper

Berichten: 30229
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:52

Da's toch geen vos?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:56

Koper schreef:
Da's toch geen vos?

Jawel


Afbeelding

Afbeelding

Edit : wat dacht jij dat ze zou zijn?

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __sanne, AnoukS_, beegee, Edisons, Fientj, Hanneke1989, MaartJ, mooney, Nientsje, prii_boy, xBeauuu en 26 bezoekers