Kleurenvraagje valk, wildkleur of beide..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Kleurenvraagje valk, wildkleur of beide..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 23:17

Mijn kennis rijkt niet veel verder dan vos met flaxen gen, hoppa Haflinger..

Nu hebben we er een leuke shetlandermerrie bij. De merrie is drachtig en gedekt door een bruin roan hengstje. Om een eventuele kleur te berekenen is het handig om beide kleuren te weten.

De merrie staat in het paspoort/stamboek als valk, maar.. De pony heeft een aalstreep (valk met dun factor??) en oogt naar mijn idee meer als een wildkleur. Beide ouders kan ik niet direct vinden, ik dacht als een van beide een crème factor heeft moet het wel een valkje zijn. Testen is mogelijk, maar bokt is naar mijn idee ook een mooie plaats voor deze vraag. :)

Dus.. Valk, wildkleur, valk wildkleur???

Hierbij de foto's:
Zomervacht
Afbeelding

Paspoort
Afbeelding

Najaar vacht
Afbeelding

Wintervacht
Afbeelding

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Kleurenvraagje valk, wildkleur of beide..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:18

Ik zou ook zeggen grullo. Dat is zwart met dun.

Eloya

Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:20

ik denk dat jou merrietje een zwarte is met het dun (wildkleur) gen, dit betekend dat zij dan grullo zou zijn.

het hengstje is bruin roan, en draagt dus agouti (heterozygoot of homozygoot (50 en 100% dat hij het doorgeeft) en roan (ook heterozygoot (50% dat hij het doorgeeft) of homozygoot (100% dat hij het doorgeeft)

jou merrie is zwart en draagt dus geen agouti, anders zou ze bruin zijn
dun gen kan ook heterozygoot of homozygoot zijn dus wederom 50 of 100% kans dat ze het doorgeeft.

ze kunnen ook nog beide vos gen dragen, indien beide het dragen ook 25% kans op een vosbasis veulen

oftewel zonder geteste ouderdieren kan je nog erg veel kanten op qua kleur :P

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Kleurenvraagje valk, wildkleur of beide..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 23:24

Afbeelding
Hierbij een foto van het hengstje :)

Mijn vermoeden is dan wel bevestigd dat het een grullo betreft en geen valkje! Testen is iets wat ik wellicht wil doen in de toekomst.
Dat ligt een beetje aan eventuele keuringen etc. :)

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 23:31

Grullo oftewel wildkleur zwart inderdaad, geen crème dus maar wel verdunning door wildkleur.

Ik kan haar ouders niet vinden, weet je daar toevallig de kleuren van? Dan kan je soms wat meer zeggen over de achterliggende genetica (hetzelfde geldt voor de hengst), want nu zijn er inderdaad nog heel veel dingen mogelijk zoals Eloya aangeeft.

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 23:33

mooney schreef:
Grullo oftewel wildkleur zwart inderdaad, geen crème dus maar wel verdunning door wildkleur.

Ik kan haar ouders niet vinden, weet je daar toevallig de kleuren van? Dan kan je soms wat meer zeggen over de achterliggende genetica (hetzelfde geldt voor de hengst), want nu zijn er inderdaad nog heel veel dingen mogelijk zoals Eloya aangeeft.


Ik kan helaas niks vinden over de ouders, de fokker staat uiteraard wel op het blad vermeld hier zal ik contact mee op proberen te nemen!

Tot nu toe enkel een half broertje gevonden van vaders kant.
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Kleurenvraagje valk, wildkleur of beide..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 08:41

Fokker woont niet zo ver van mijn ouders. Kan hem contacteren als je wil.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Kleurenvraagje valk, wildkleur of beide..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:43

Idd grullo, het Nsps is vaak nogal creatief met kleuren ;)
Zo stond mijn grulloroan bonte als zilver bont ;)

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 11:24

Art_Ificious schreef:
Fokker woont niet zo ver van mijn ouders. Kan hem contacteren als je wil.


Je zou geweldig zijn Marijke als dat mogelijk is. :)

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 12:01


mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurenvraagje valk, wildkleur of beide..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:12

Die had ik ook wel gevonden maar daar heb je niet zo heel veel aan zolang je geen info hebt over de directe ouders. Je kan nu namelijk wel zeggen dat de vader in ieder geval een vosdrager was, maar of het zelf een vos was of alleen vosdrager maakt bijvoorbeeld al veel uit (in het eerste geval draagt je merrie zeker vos, in het tweede geval is er een kans dat ze vosdrager is).

Weet je ook niets van de ouders van de hengst? Die draagt natuurlijk ook bij aan de berekening.

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 12:13

mooney schreef:
Die had ik ook wel gevonden maar daar heb je niet zo heel veel aan zolang je geen info hebt over de directe ouders. Je kan nu namelijk wel zeggen dat de vader in ieder geval een vosdrager was, maar of het zelf een vos was of alleen vosdrager maakt bijvoorbeeld al veel uit (in het eerste geval draagt je merrie zeker vos, in het tweede geval is er een kans dat ze vosdrager is).

Weet je ook niets van de ouders van de hengst? Die draagt natuurlijk ook bij aan de berekening.


Ik ben nu aan het zoeken naar de vader, kom wel nakomelingen tegen die vooral vos zijn. De vader zelf heb ik nog geen foto van gevonden.

Volle zus wel gevonden, ook een 'valk' volgens papier. Die toch net als Grace Grullo blijkt?
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:53

Dankzij de fokker van hierboven vernoemde pony (volle zus van TS haar pony) is er meer duidelijkheid gekomen.

Meer info laat ik aan TS over :)

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Kleurenvraagje valk, wildkleur of beide..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 16:21

Ik heb inmiddels contact met een andere fokker in BE. Volgens haar wordt de term valk in BE vaak (mis)bruikt bij Grullo kleurige shetlanders. Mede hierdoor het misverstand.

De moeder is ook een grullo merrie.
De vader is een palomino hengstje.

Daarnaast blijkt de hengst waar de merrie drachtig van is een goedgekeurd dekhengstje te zijn. Deze is inmiddels overleden. Ik heb contact opgenomen met het stamboek naar eventuele mogelijkheden!
De naam van de hengst is Billy-Joe van de Meerheuvel.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Kleurenvraagje valk, wildkleur of beide..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:22

Dan zou het zelfs nog een smokey black grullo kunnen zijn toch?
Fijn dat de hengst goedgekeurd blijkt, hopen dat je dan nog mooi papier erbij kan krijgen :j

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:31

Azmay schreef:
Dan zou het zelfs nog een smokey black grullo kunnen zijn toch?
Fijn dat de hengst goedgekeurd blijkt, hopen dat je dan nog mooi papier erbij kan krijgen :j

In theorie wel ja. Als er een palomino of valk veulentje uit komt rollen weet je genoeg.

Maar echte zekerheid heb je pas als je de merrie laat testen.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:40

Ik heb een zoekertje gevonden van de hengst, zijn ouders zijn dan weer resp. Pucky Van De Meerheuvel en Vanja Van De Zonnehoeve. Extreem klein zeg, 67 cm :wow: (zie je ook wel een beetje in de pootjes).

Zijn vader is nog te vinden bij zijn fokker: http://users.telenet.be/vandemeerheuvel ... stennl.htm . Zwart(roan?) geboren schimmel.
Zijn moeder staat daar ook tussen de merries, die is vosbont.
Merrie is echt duidelijk geen roan, dus misschien is vader onder het laagje schimmel ook wel roan, dan komt het daar vandaan.

Dus dan hebben we best wat mooie info verzameld :D

Eerst even je merrie in genetische taal: Ee aa Dd (evt. 1x creme)
Dan de hengst: Ee Aa Rr

In woorden: Zowel de hengst als de merrie zijn vosdragers, omdat ze beide een vosbasis ouder hebben. Je merrie is zwart, dus heeft geen agouti. De hengst heeft 1x agouti want hij is bruin, maar zijn vader is zwart en had dus geen agouti om door te geven. Dan is je merrie heterozygoot voor wildkleur, want dat komt van haar moeder en kan niet van de vader komen. Het is mogelijk dat ze ook nog creme draagt, dat valt vaak niet zo op op een zwarte basis en haar vader kan dat natuurlijk doorgeven. Maar dat zal je moeten testen om zeker te zijn. En de hengst is heterozygoot voor roan.

Dan kom je als we ervanuit gaan dan de merrie geen creme heeft uit op deze kansen:
9.38% - Grullo
9.38% - Bruin roan
9.38% - Zwart roan
9.38% - Bruin
9.38% - Wildkleur bruin roan
9.38% - Zwart
9.38% - Grullo roan
9.38% - Wildkleur bruin
6.25% - Wildkleur vosroan
6.25% - Wildkleur vos
6.25% - Vosroan
6.25% - Vos

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Kleurenvraagje valk, wildkleur of beide..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 16:42

Wauw!! Waar bokt en Facebook al niet goed voor zijn!!

Buiten dat de hengst niet mijn keuze zou zijn geweest, omdat ik extreem klein (alle extreem trouwens) niet wil nastreven. Ben ik reuze benieuwd naar de uiteindelijke combi!

Eventueel testen en keuringen met de merrie zullen aanstaande zomer plaatsvinden. En dan een deftig hengstje zoeken voor het nieuwe jaar. :)

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Kleurenvraagje valk, wildkleur of beide..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:51

Jeetje, wat een mogelijkheden met de kleuren! Ik ben ook echt benieuwd naar wat daar nou uitkomt ... Nieuw topic als de kleine er is? :')

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Kleurenvraagje valk, wildkleur of beide..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:57

Nog steeds kans op wildkleur bruin roan <3

Hoelang is ze al drachtig?

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 18:45

Ik denk dat ik een volg topic open.. :j
Goh ja.. Hengst heeft er van juli tot en met augustus bij gelopen.. Dus juni/juli.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:09

Eloya schreef:
het hengstje is bruin roan, en draagt dus agouti (heterozygoot of homozygoot (50 en 100% dat hij het doorgeeft) en roan (ook heterozygoot (50% dat hij het doorgeeft) of homozygoot (100% dat hij het doorgeeft)


Homozygoot roan bestaat niet, dat is een lethale factor. Alle roans zijn heterozygoot.

Edit typo

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:11

Rivendell schreef:
Eloya schreef:
het hengstje is bruin roan, en draagt dus agouti (heterozygoot of homozygoot (50 en 100% dat hij het doorgeeft) en roan (ook heterozygoot (50% dat hij het doorgeeft) of homozygoot (100% dat hij het doorgeeft)
:P


Homozygoot roan bestaat niet, dat is een lethale factor. Alle romans zijn heterozygoot.

Dat is achterhaald ondertussen ;) De huidige hypothese is dat er meerdere varianten roan zijn, zowel homozygoot lethaal als homozygoot levensvatbaar.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Kleurenvraagje valk, wildkleur of beide..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:15

Al met al, ik vind haar wel een super mooie kleur hebben! :D

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 20:21

Melyoramel schreef:
Al met al, ik vind haar wel een super mooie kleur hebben! :D


Ja.. Hoe dan ook is ze prachtig!

Afbeelding

Afbeelding