Homozygoot bont?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 07:58

Cayenne schreef:
yvonnepuntnl schreef:
Heb er met de verkoper over gehad, maar ze is al DNA-getest. Alleen heeft de vorige eigenaar dat papiertje nog.

Maandag wordt ze rondom gekeurd en als ze goed is, komt ze richting de Betuwe :D


Je hebt wel bewijs gezien dat het papiertje er ook echt is en ze niet zomaar iets roepen?


Dit dacht ook, geloof nooit iemand op zijn blauwe ogen

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 08:17

Fotsy schreef:
Euh Mooney tobiano veroorzaakt toch wel blauw oog maar alleen als het wit over het oog loopt, toch?

Nee.
Dat is een fabeltje. Het werd vroeger gedacht maar is ondertussen weerlegd.
Zat paarden waarbij wit over het oog loopt die gewoon bruine ogen hebben (vaak echter wel met witte sclera).
Bovendien geeft het Tobiano patroon op zichzelf typisch juist niet veel wit op het hoofd.

Blauwe ogen kunnen voorkomen als uiting van Sabino (hoewel niet altijd), maar vaker kom je ze tegen als uiting van de aanwezigheid van Splash. En dan kunnen er nog andere genetische oorzaken zijn waar wij nog niks van weten.

Deze merrie zou dus Tobiano + 'nog een ander patroon' (Splash?) kunnen zijn. Dan is ze per defenitie dus niet Tobiano, maar Tovero (Wat staat voor Tobiano + Overo, en 'Overo' betekent: 'alles behalve Tobiano')

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 08:23

Ja Stond in mijn boeken, maar ik ken onlangs iemand die paardje liet testen enkel to en geenenkele splash en toch blauw oog, dus ik denk dat er ook nog wat anders in het spel is.
Het is wel opvallend dat veel tobiano's blauwe ogen hebben, ik heb namelijk ook een homozygoot bonte ruin staan met 1 blauw oog en aan de niet witte kant en geen sabino1.
Nog te weinig over geweten om echt iets over te zeggen waarschijnlijk

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 08:32

Fotsy schreef:
Ja Stond in mijn boeken, maar ik ken onlangs iemand die paardje liet testen enkel to en geenenkele splash en toch blauw oog, dus ik denk dat er ook nog wat anders in het spel is.
Het is wel opvallend dat veel tobiano's blauwe ogen hebben, ik heb namelijk ook een homozygoot bonte ruin staan met 1 blauw oog en aan de niet witte kant en geen sabino1.
Nog te weinig over geweten om echt iets over te zeggen waarschijnlijk

Dat is inderdaad waarschijnlijk gewoon nog een losstaand gen (of genen ). Niet tobiano zelf.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 08:57

Cayenne schreef:
yvonnepuntnl schreef:
Heb er met de verkoper over gehad, maar ze is al DNA-getest. Alleen heeft de vorige eigenaar dat papiertje nog.

Maandag wordt ze rondom gekeurd en als ze goed is, komt ze richting de Betuwe :D


Je hebt wel bewijs gezien dat het papiertje er ook echt is en ze niet zomaar iets roepen?

Spannend! Hopelijk komt ze goed door de keuring :)


Ja, hoop ik ook.

Tuurlijk heb ik dat papiertje ook echt gezien :D
Ik heb er wel wat afgeknipt. Naam en chipnummer kloppen ook!
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:53

Ik ging er al vanuit dat jij niet zomaar gelooft in de blauwe ogen van de verkoper :D
Fijn! :D

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 12:16

Cayenne schreef:
Ik ging er al vanuit dat jij niet zomaar gelooft in de blauwe ogen van de verkoper :D
Fijn! :D
Jawel, ik geloofde hem wel, maar better safe than sorry :D

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:56

Goed zo Yvonne, is nl ook het eerste wat ik dacht.

Fotsy, met de zoektocht naar een homozygoot bonte hengst voor mijn merrie ben ik geen enkele met een of meer blauwe ogen tegen gekomen, dus denk niet dat het met merendeel het geval is.
Tobiana geeft altijd een donker hoofd (met of zonder bles) en blauwe ogen is dan ok niet gebruikelijk

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 16:24

Filmpje van de merrie en haar Toto veulen:


Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:32

prachtig veulen! Mooie bewegingen ook.
En mams natuurlijk ook ;-)

ga je haar laten dekken? Als ze goedgekeurd wordt natuurlijk

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 16:41

Nu nog niet. Eerst een jaartje mee rijden.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:43

oke, ook leuk ;-)
Heb ik ook zo gedaan

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:48

Fotsy schreef:
Knappe merrie

Op die foto zie ik geen pawprints, die inktvlekken wijzen inderdaad op homozygoot bont maar het moeten echt pawprints zijn geen los voorkomende vlekjes
Euh Mooney tobiano veroorzaakt toch wel blauw oog maar alleen als het wit over het oog loopt, toch?

Ze hoeven geen pawprints te hebben. Mijn hengst had ze ook niet. Deze merrie heeft ze trouwens wel, ze zitten in de vlekken en je kunt het zien als je de foto vergroot.

Het blauwe oog is het sabino gen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:50

mairead schreef:
Fotsy schreef:
Euh Mooney tobiano veroorzaakt toch wel blauw oog maar alleen als het wit over het oog loopt, toch?

Nee.
Dat is een fabeltje. Het werd vroeger gedacht maar is ondertussen weerlegd.
Zat paarden waarbij wit over het oog loopt die gewoon bruine ogen hebben (vaak echter wel met witte sclera).
Bovendien geeft het Tobiano patroon op zichzelf typisch juist niet veel wit op het hoofd.

Blauwe ogen kunnen voorkomen als uiting van Sabino (hoewel niet altijd), maar vaker kom je ze tegen als uiting van de aanwezigheid van Splash. En dan kunnen er nog andere genetische oorzaken zijn waar wij nog niks van weten.

Deze merrie zou dus Tobiano + 'nog een ander patroon' (Splash?) kunnen zijn. Dan is ze per defenitie dus niet Tobiano, maar Tovero (Wat staat voor Tobiano + Overo, en 'Overo' betekent: 'alles behalve Tobiano')

Overo komt niet voor bij de warmbloedpaarden zoals wij ze hebben. Wij hebben alleen tobiano en sabino of een mix daarvan.

Edit: wel een behoorlijk ingeteelde merrie trouwens.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 17:34

Dat heet lijnenteelt Jan :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:49

yvonnepuntnl schreef:
Dat heet lijnenteelt Jan :D

3 keer de moederlijn van Samber is alleen maar lijnenteelt op kleur Yvonne.

Verder wel een leuke merrie ondanks de niet gekeurde vader. Tenminste geen Fries erin:-)

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:52

Leuk Yvonne, weer een bonte! Mooie merrie!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:07

Nieuw onderzoek vanuit de VS zegt dat zelfs Pawprints geen indicatie meer zijn voor homozygote tobi.

Ik heb ook een homozygote tobi merrie, Paint, en geen blauwe ogen. Dat is idd sabino niet tobi.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:21

janderegelaa schreef:
Overo komt niet voor bij de warmbloedpaarden zoals wij ze hebben. Wij hebben alleen tobiano en sabino of een mix daarvan.

Overo is niet alleen Frame Overo.
Overo betekent 'Alles behalve Tobiano' en zowel Sabino als Splash vallen hier ook onder!

Frame komt dan dus misschioen niet voor in Warmbloeden, maar Sabino en Splash wel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:50

mairead schreef:
janderegelaa schreef:
Overo komt niet voor bij de warmbloedpaarden zoals wij ze hebben. Wij hebben alleen tobiano en sabino of een mix daarvan.

Overo is niet alleen Frame Overo.
Overo betekent 'Alles behalve Tobiano' en zowel Sabino als Splash vallen hier ook onder!

Frame komt dan dus misschioen niet voor in Warmbloeden, maar Sabino en Splash wel.

Het zijn allemaal compleet andere genen:

Now an easy way to remember the difference in Paint color: OVERO: never white OVER the back. Never-over. TOBIANO: white goes over the back. tobiano="top albino".

Kind of like imagine a brown horse. Pour paint over his back and let it run down the sides and legs. TOBIANO Now turn him on his back and pour paint on his belly and let it run toward his back. OVERO

SABINO is a different white pattern, controlled by a completely different gene than either tobiano or overo. Sabinos tend to have completely white legs and big blazes. (Think of those Clydesdales with their big white stockings.) A sabino with a medium amount of white has white legs, an apron face, and white extending up onto the body from the belly. The white patches on the body are very ragged and flecked-looking. A very white sabino can be almost completely white, often with color left only on the ears, chest, and maybe on the flank and dock of the tail. Sabino is common in Clydesdales, where it is erroneously called "roan".

SPLASHED WHITE is yet another white pattern, controlled by yet another gene. Like sabino, these horses usually have white legs, bellies, and faces. Large white patches extend up onto the body from underneath. Unlike sabino, the white patches have clean, non-ragged borders. This pattern occurs in some European breeds.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:46

Engelse tekst kopiëren kunnen we natuurlijk allemaal. Genetisch zijn de drie varianten anders, maar even goed is deze definitie te vinden:

Overo refers to several genetically unrelated pinto coloration patterns of white-over-dark body markings in horses, and is a term used by the American Paint Horse Association to classify a set of pinto patterns that are not Tobiano. Overo is a Spanish word, originally meaning “like an egg."There are at least three genetically different spotting patterns which fall under the "overo" classification: frame overo, sabino overo, and splash or splashed white overo.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:29

mooney schreef:
Engelse tekst kopiëren kunnen we natuurlijk allemaal. Genetisch zijn de drie varianten anders, maar even goed is deze definitie te vinden:

Overo refers to several genetically unrelated pinto coloration patterns of white-over-dark body markings in horses, and is a term used by the American Paint Horse Association to classify a set of pinto patterns that are not Tobiano. Overo is a Spanish word, originally meaning “like an egg."There are at least three genetically different spotting patterns which fall under the "overo" classification: frame overo, sabino overo, and splash or splashed white overo.

Ik ga niet iets hertypen wat je kunt kopiëren...

Dat de APHA die kwalificatie gebruikt betekent niet dat hij correct is. Wat ze indirect zelf ook zeggen trouwens.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:33

Deze merrie heeft denk ik 1 a 2 jaar geleden ook te koop gestaan. Contact gehad met de toenmalige verkoper en die gaf aan dat deze merrie homozygoot tobiano getest was. Aan de pawprints op de merrie zou ik op het oog ook zeggen dat ze homozygoot is.
Ik weet niet welke test ze momenteel bij het van Haringen toepassen maar heb zelf wel eens een merrie laten testen daar en die was volgens het van Haeringen ToTo dus homozygoot maar bleek dit bij overtesten (2X) in Amerika niet te zijn.

Frame Overo, dus LWO positief getest, komt zelfs bij de TB voor. :)
De term sabino is inmiddels ook al weer achterhaald. Tenminste als verzamelnaam. Niet alles wat wit is en wat geen tobi en/of frame overo is, is sabino. Het kan Splashed White zijn of Dominant White, of één van de nog vele niet ontdekte genen. En dit zijn allemaal andere genen dan Sabino.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 21:21

Nu te laat Coloured. Ze staat bij me op stal:


Afbeelding


Weet niet of ik dr nu nog ga dekken of eerst maar een jaartje mee ga sporten. Mn verstand zegt t laatste, maar een bont veulentje in de wei lijkt me zo gaaf <3 <3

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Homozygoot bont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:24

Als je eenmaal in de sport zit is het lastig om te stoppen voor even een klein jaartje tussendoor.
Moet je toch weer opbouwen.
Ik zou het wel weten :D haha