Kleurvererving bij appaloosa's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pukkie2b
Berichten: 31
Geregistreerd: 28-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 07:48

Dankjulliewel voor de antwoorden, hoop toch wel dat zijn stippen zolang mogelijk zichtbaar blijven.. @Sjarett en Donja, ik heb hem bij een handelaar vandaan, geen papier erbij oid. Vader was aanwezig en heb ik ook gezien, volledig zwarte fries
Feitse x jildert x ritske. moeder was appaloosa rijpaard en net zo panterbont getekend als haar veulen. Hij heeft qua bouw echt de looks van een fries, alleen niet te grof gelukkig. Kennen jullie mystic warrior? Ook een kruising app x fries heel gaaf dier, maar is inderdaad ook uiteindelijk helemaal wit gewordenAfbeelding wat ik dan alleen niet begrijp, hoe kan het dat je op de natte huid (op de foto) wel duidelijk de zwarte vlekken in de huid zelf ziet, maar dat hij uiteindelijk toch verschimmeld is en nu dus witte haren uit zwarte onderliggende vacht groeien? Bijzonder


randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:18

Een schimmel houdt zwarte huid onder de witte vacht.
Dus op de panterbonte plekken is hij gewoon een doorgekleurde schimmel.

Wat een gaaf dier trouwens.

lor1_1984

Berichten: 12040
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 19:22

Ik weet niet beter dan dat je bij een schimmel kunt zien wat de aftekeningen waren bij geboorte als je hem onder de tuinslang zet.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:42

Hallo,

Ik heb een vraagje ivm mijn grullo merrietje. Stel ik laat haar dekken door een few spot hengst, welke appaloosa patronen kan dat veulen dan krijgen? Als ik het goed begrepen heb snow cap en few spot sowieso al niet aangezien het veulen dan homozygoot kan zijn en aangezien mijn merrie absoluut geen appie is, kan dat niet. Maar kan het veulen dan alle mogelijke andere appie patroontjes krijgen? De hengst die ik op het oog heb ik Kaleido's Don Pedro.

Groetjes

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:37

Sjintoo schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje ivm mijn grullo merrietje. Stel ik laat haar dekken door een few spot hengst, welke appaloosa patronen kan dat veulen dan krijgen? Als ik het goed begrepen heb snow cap en few spot sowieso al niet aangezien het veulen dan homozygoot kan zijn en aangezien mijn merrie absoluut geen appie is, kan dat niet. Maar kan het veulen dan alle mogelijke andere appie patroontjes krijgen? De hengst die ik op het oog heb ik Kaleido's Don Pedro.

Groetjes


Inderdaad op die 2 kleuren na is alles mogelijk. Gaaf! Succes

Wondergirl ZZ-licht +1
Roy ZZ-licht +3 & B+10 springen
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... halen.html

Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:21

Kan iemand me iets meer vertellen over de kleur van deze pony? Hij komt uit 2 appaloosa ouders en is als "bruin" verkocht als veulen. Inmiddels wordt hij dit jaar 3 en er was al wel opgevallen dat hij op zijn rug (achterhand) wat stekelharig leek te worden:
Afbeelding


maar na scheren kwam dit nu te voorschijn:

lichte stippen/vlekjes voor de borst en aan de hals
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

witte stippen onder de buik
Afbeelding

Zou hij toch appaloosa zijn in plaats van effen bruin?

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:22

heeft hij verder nog kenmerken? Mensenoog, gestreepte hoeven, etc?

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:30

Dat kan ik zo niet zeggen (het is niet mijn pony), mensenoog zie ik niet. Wel lichte haren om het oog heen (brilletje). Zijn vader is een shabrakbonte appaloosa en moeder voor wat ik weet panterbont.
Deze foto is misschien nog iets duidelijker:


Afbeelding

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:39

Zo vanaf deze foto's zie ik geen gestreepte hoeven, geen gemarmerde huid langs de ogen, neus en anus en geen mensenoog.
Die plekjes/stipjes op de hals hadden sommige shetten (zonder appaloosabloed, gewone zwarten en vossen) bij mij op het werk ook als ze geschoren werden nadat de wintervacht een beetje had gebroeid.


Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:42

Hij heeft het ook onder zijn buik en op zijn borst he.. En witte haren (wat stekelharig) op zijn kont. Omdat hij wel uit 2 appaloosa ouders komt ben ik wel benieuwd eigenlijk. Mocht het zo zijn, dan dacht ik richting snowflake?

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 07:36

Ik ben gisteren bij hem geweest en heb hem nog eens nader bekeken.
- Op zijn lippen en als je zijn mond open doet ook aan de binnenkant van zijn lippen heeft hij allemaal kleine donkere vlekjes in zijn huid.
-Zijn hoefjes zijn effen zwart, niet gestreept
- zijn ogen lijken "gewoon", al twijfel ik soms wel, soms laat hij wel oogwit zien maar dat kan ook komen door de manier waarop hij kijkt
- zijn geslachtsdeel zelf is effen donker, maar er omheen heeft hij witte vlekken (zijn vacht)
- hij heeft op zijn bips en aan zijn flanken en aan zijn achterbenen erg veel witte haren (lijkt nu stekelharig)
- de lichte vlekjes die je op de foto's ziet zitten op zijn hoofd, hals, nek, borst, onder zijn buik en ook achteraan maar daar iets minder goed zichtbaar
- op zijn neus ook witte haartjes door de bruine heen (ook wat stekelharig) naast een heel klein kolletje
- wat ik nu zeker weet: beide ouders zijn bruin shabrakbonte appaloosa's. Opa aan vaders kant is vos shabrakbonte appaloosa. Hij heeft zelf NMPRS papieren. Hij wordt zelf dit jaar 3 jaar oud.
Het scheren is nu een kleine week geleden en de vlekjes zijn er nog net zo, ik betwijfel of dit wel van broei zou komen, dan zou het met name moeten zitten op plekken waar een paard snel zweet en niet zo zeer aan zijn gezicht en onder zijn buik denk ik. Het zal even aankijken zijn hoe het haar nu weer groeit en wat er dan tevoorschijn komt.
Waarom ik erg graag wil weten wat voor kleur hij heeft, is omdat mijn merrietje door hem is gedekt en ik benieuwd ben naar de kleurkansen. Mijn merrie zelf is zwartbont tobiano schimmel. Dus er zou wel iets leuks uit kunnen komen en het zou natuurlijk helemaal verrassend zijn wanneer er ook nog kans is op appaloosa of zelfs pintaloosa. Hij stond te boek als bruine, maar dat is al niet helemaal correct omdat hij sowieso stekelharig is.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:52

schopje omhoog..

Ik lees hier veel over effen x appaloosa (fewspot) en dat daar een redelijke kans is op panterbont.
Maar hoe werkt dit met een bonte x appaloosa (fewspot?)?
Ik heb een vosbonte merrie, met een aantal stippen over haar lijf, en gestreepte hoeven, ze heeft 2 maanogen dus het mensenoog herkennen vind ik lastig (denk het niet)
Misschien wil ik ooit in de toekomst een veulen met haar fokken, en zou een appaloosa wel heel gaaf vinden, dream coming true. ik weet fokken is gokken maar ik zou wel graag de kans op een appaloosa 'zo groot mogelijk' maken.

Merrie heeft geen papier, veulen word ook voor eigen 'gebruik' dus daar voorzie ik weinig problemen (voor mezelf :D )

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:50

afhankelijk of de merrie heterozygoot of homozygoot voor bont is, is de kans op het doorgeven van het bontgen 50% of 100%.
Als je een fewspot hengst gebruikt (een echte fewspot is zowel homozygoot voor LP als voor Patn1), dan krijg je sowieso een appaloosa. Is het veulen ook nog bont, dan zijn de stippen alleen zichtbaar op de gekleurde delen. Een fewspot hengst kan echter ook alleen homozygoot zijn voor LP en geen of maar 1 gen hebben van Patn1 (deze dieren worden ook wel snowcap genoemd). Deze geeft dan sowieso LP door (en dit varieert van alleen de kenmerken tot een schabrakbonte)

Als jouw merrie echter zelf ook appaloosa is, dan heb je kans dat zij dit ook doorgeeft en dan kan je dus ook een fewspot krijgen (evt dus met bontgen)

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:54

Dus kans op een appaloosa als ik haar met een fewspot/snowcap zou combineren is aanzienelijk groot?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:56

Dan krijgt het veulen van de vader iig het LP gen en indien homozygoot voor Patn1 ook dat gen mee.

Gaat het om de shet uit je profiel?
Die lijkt geen appaloosa. dus dan zoek je een hengst die homozygoot is voor LP en Patn1

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:04

Donja schreef:
Dan krijgt het veulen van de vader iig het LP gen en indien homozygoot voor Patn1 ook dat gen mee.

Gaat het om de shet uit je profiel?
Die lijkt geen appaloosa. dus dan zoek je een hengst die homozygoot is voor LP en Patn1


Ja dat is ze maar in het profiel zie je haar kleur/patroon niet goed. Ze is nu geschoren/in wintervacht en zal wel eens foto’s maken en hier posten.
Die zijn zeker zeldzaam met beide gennen? :D

KirstenChes

Berichten: 1154
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:05

ik heb ook een vraagje
ik heb een bay dun pony(moeder few spot vader grullo bont) ze heeft duidelijk appaloosa kenmerken gestreepte hoeven, gestipte neus/geslachtsdelen en appaloosa oog

Als ik daar een effen hengst op zet is er dan nog kans op een gestipt veulen? merrie is verder gewoon bay dun zonder stippen maar dus wel appaloosa kenmerken

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:01

@KirstenChes, jouw merrie heeft waarschijnlijk 1x het LP gen (ik zeg waarschijnlijk, omdat je alleen met testen dit zeker kunt weten). Als dit zo is, is er 50% kans dat zij dit gen doorgeeft aan een veulen. Het kan dan zijn dat dit veulen alleen de kenmerken heeft, maar het veulen kan bv ook schabrakbont zijn. Dit is nl ook weer afhankelijk van andere witgenen..

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:05

Ik heb voor t eerst sinds 2015 (!) dit topic weer eens door gelezen en zag mijn merrie Skylger Roos erin genoemd in relatie tot haar blanket. Ze is nu 10 jaar en ziet er zo uit.Afbeelding

En zo onder haar dikke buik:

Afbeelding

Roos haar moeder was een stekelharig bruine BWP springpaardmerrie en haar vader Peru's Scen Tao. Roos is shabrakbont met in t bruine ook nog stekelharig.

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:49

Afbeelding

Hallo ik had een vraagje.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe we deze kleur noemen?
Is hij nu vos of toch niet? :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:53

Ik denk het wel. Wel lastig met die witten oorpuntjes en het witte neusje. :D

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:01

Omg! <3 Dat koppie! Tis net een mini-giraffe!

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:24

Het lijkt mij ook een vos (manen zijn ook rossig zo te zien)

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:36

Lief! Wat is de combi van ouders? (Foto?)

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:31

Prachtig veulen! Heel benieuwd naar de ouders :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers