Wanneer is een kleur 'bijzonder'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flare
Berichten: 2213
Geregistreerd: 16-06-12

Wanneer is een kleur 'bijzonder'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 15:11

Hey :D Er is zo'n bijzondere kleurtjes topic, en daar komen dus leuke kleurtjes voorbij. Maarrr dus mijn vraag, wanneer is een kleur bijzonder? Iemand enig idee? Of is dit vooral een mening?

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:18

Ik vind mijn AMH wel bijzonder met zijn witte kleur, hoewel het bij de AMH's regelmatig voorkomt.
Bij andere rassen echter nog nooit gezien.
Meet WMM Thriller's Making White Magic, ruin, 84 cm, max white sabino overo odd eyed.

Afbeelding

Net geboren:
Afbeelding

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:23

Tsja, niet het standaard egale bruin of zwart vind ik al bijzonder. Meer een mening denk ik ja.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:23

Als de kleur niet zo vaak voorkomt :P. Ook een beetje persoonsafhankelijk de een vind bont al apart de ander cremello. Het is natuurlijk ook rasafhankelijk. Bij een kwpner zie je zwartbont niet vaak en is dat dus bijzonder. En bruin is een hele normale kleur. Bij Tinkers is zwartbont de meest gangbare kleur en is bruin juist weer vrij bijzonder.
Oh en vaak als de kleur een lange naam heeft zijn het ook wel bijzondere kleurtjes, zie hierboven :P .
Laatst bijgewerkt door xSogno op 09-11-13 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

flare
Berichten: 2213
Geregistreerd: 16-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 15:24

Ah ja dat is eigenlijk best logisch! Haha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Wanneer is een kleur 'bijzonder'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:26

Nou ja, nogal obvious hé. Een kleur is bijzonder wanneer je deze kleur niet vaak ziet.

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:31

Pacific schreef:
Tsja, niet het standaard egale bruin of zwart vind ik al bijzonder. Meer een mening denk ik ja.


En vos

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:39

Pacific schreef:
Tsja, niet het standaard egale bruin of zwart vind ik al bijzonder. Meer een mening denk ik ja.


zwart is voor mij dan weer niet bijzonder (heb friese paarden) maar voor mij zou een bijzondere kleur zijn:
Panterbont / apaloosa (?) groter ronde vlekken over het hele lichaam en vlekken ongeveer van dezelfde grote. Vroeger had een kennis van mij zo'n paard, dit wes echt een paard wat ik echt een plaatje vond ook al was hij richting de 1.70 mtr.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:50

NoreenJulia schreef:
Pacific schreef:
Tsja, niet het standaard egale bruin of zwart vind ik al bijzonder. Meer een mening denk ik ja.


En vos


Ik vind juist een zeer donkere vos met mooie aftekeningen heel bijzonder.
Zo'n zeer donkere vos met blonde manen en staart. Vier witte voeten en een bles...

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:54

NatasjavE schreef:
Ik vind juist een zeer donkere vos met mooie aftekeningen heel bijzonder.
Zo'n zeer donkere vos met blonde manen en staart. Vier witte voeten en een bles...

Dat kun jij bijzonder mooi vinden maar het blijft toch een gewone zweetvos. Dus wat dat betreft is het geen bijzondere kleur.

Wat dan weer wél interessant is is hoe de verschillende vosschakeringen genetisch worden veroorzaakt. Voor zover ik weet weet niemand dat nog.

Bijzondere kleuren zijn voor mij zwart (eventueel met agouti) of vos met iets extra's. Dus bij voorbeeld creme, wildkleur, bont of sooty. Al is het dan natuurlijk nog afhankelijk van dingen als het ras, een bonte tinker is inderdaad niet bijzonder en een bonte warmbloed wel.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:08

Koper schreef:
NatasjavE schreef:
Ik vind juist een zeer donkere vos met mooie aftekeningen heel bijzonder.
Zo'n zeer donkere vos met blonde manen en staart. Vier witte voeten en een bles...

Dat kun jij bijzonder mooi vinden maar het blijft toch een gewone zweetvos. Dus wat dat betreft is het geen bijzondere kleur.

Wat dan weer wél interessant is is hoe de verschillende vosschakeringen genetisch worden veroorzaakt. Voor zover ik weet weet niemand dat nog.

Bijzondere kleuren zijn voor mij zwart (eventueel met agouti) of vos met iets extra's. Dus bij voorbeeld creme, wildkleur, bont of sooty. Al is het dan natuurlijk nog afhankelijk van dingen als het ras, een bonte tinker is inderdaad niet bijzonder en een bonte warmbloed wel.


Is ook een kwestie van smaak en hoeveel het voorkomt binnen een populatie.

Bij het KWPN is zwart een kleur die heel erg vaak voorkomt. Ik vind zwart dan dus ook niet bijzonder. Erg saaie kleur.
Gewone vossen komen dan wel veel voor maar een hele donkere vos komt niet zo heel vaak voor. Zeker niet met de juiste aftekeningen

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:33

Ik denk dat welke kleur en/of patroon je bijzonder vindt is erg persoonlijk.

Persoonlijk hou ik niet van schimmel of bruin of appaloosa; zwart 'kan' mooi zijn als het een Arabier is :D
Voor de rest vind ik de tinten van vos en palomino heel mooi.

Maar eerlijk gezegd, het paard valt misschien op door zijn 'bijzonder' kleur, maar daar probeer ik altijd door te kijken en te zien of het paard 'bijzonder' is.

flare
Berichten: 2213
Geregistreerd: 16-06-12

Re: Wanneer is een kleur 'bijzonder'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 19:46

Mooi gezegd peterina :)

Het is dus een soort van combinatie van mening, en kans op voorkomen van de kleur bij het ras? Bedankt voor de reacties iedereen trouwens haha :D

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Wanneer is een kleur 'bijzonder'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:14

Ik denk dat je een kleur 'bijzonder' kan noemen als 't een kleur is die je niet vaak ziet.
Zoals die van mijn paardje (al zeg ik het zelf, haha):
Afbeelding

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:18

Afbeelding
Volgens mij is het Pearl-gen wel heel bijzonder.

sylviabo

Berichten: 28
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Wanneer is een kleur 'bijzonder'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:42

ik denk dat dit vooral een mening is , als je zelf de kleur mooi vind is het paard toch al bijzonder voor jou

Laurentii

Berichten: 2064
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Wanneer is een kleur 'bijzonder'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:18

Ik vind dat dit een eigen mening is en ook afhangt van welk ras het is.
Bij springpaarden vind ik het bijzonder dat ze bont zijn en bijvoorbeeld nog een speciaal bont zoals valkbont.
Maar bij een shetlander is dit al doorsnee.