Homozygoot zwart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Homozygoot zwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 13:47

Beste bokkers,

Ik zat zo een beetje te lezen en kwam ergens een hengst tegen waarbij ze vol lof prezen dat hij 'homozygoot' zwart was.


Meestal wordt 'homozygoot' toch gepromoot bij bv de bonte paarden, omdat een homozygoot tobiano altijd een bont veulen geeft, maar die zekerheid heb je met een homozygoot zwarte gewoon niet omdat het een recessief gen is toch?

Of is dit gewoon een mooie manier om je hengst te promoten?


Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 13:51

Los van dat zwart niet dominant is over vos aangezien het andere genen betreft en vos wel degelijk over zwart heen kleurt, is het dus gewoon een propaganda plaatje om de je zwarte hengst te promoten dat hij homozygoot is dus?


Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 14:09

Huh, ben ik nou zo in de war?

Bruin en zwart is toch hetzelfde gen (agouti), waarbij het ontbreken van bruin (A), een zwarte kleur geeft (aa (of nn)).
Vos ligt op een heel ander gen waarbij het alleen in homozygoten de voskleur geeft, aangezien het allel (e) recessief is.
Schimmel is een ander gen, maar in dit geval is het allel voor de schimmelkleur dominant, waardoor het dus altijd overal overheen kleurt.

Maar ik heb dus echt altijd gedacht dat een aaee vos was, en niet zwart van kleur.

Dus dat je uit een homozygote zwarte alsnog een vos kan fokken. Vandaar dat ze paarden die vos dragen wel vernoemen als vosdrager.

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 14:36

Ohhh ik heb mn verwarring door. Ik gaf de zwarte kleur helemaal de herkomst als de homozygoot recessieve van het agouti gen, terwijl ik dacht dat het E gen alleen ging over wel of geen vos.


Dus even om te checken of ik goed zit: Zwart en vos op het E gen en agouti op het A gen?
Dus E- is zwarts mits recessief aa?
En A- is bruin tenzij recessief ee?

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 14:45

Dank u allen!

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 14:19

Koper schreef:
Ilse_123 schreef:
Dus even om te checken of ik goed zit: Zwart en vos op het E gen en agouti op het A gen?

Nee. E is zwart. En e is vos. De E of e geeft de aanwezigheid van eumelanine aan. Eumelanine is het pigment wat de haren zwart maakt. Bij aanwezigheid van eumelanine gebruik je de hoofdletter, dus E. Bij afwezigheid van eumelanine (vos) gebruik je een kleine letter: e. Vos kan dus nooit E zijn.

Zelfde bij agouti: de aanwezigheid van agouti geef je aan met een hoofdletter, de afwezigheid ervan met een kleine.


Thanx voor de opheldering. Ik bedoelde hetzelfde maar was te lui om de naam van het gen op te zoeken, vandaar E gen en A gen.

Uiteindelijk had ik gewoon het fenotype zwart gekoppeld aan het verkeerde gen, verder snap ik de regels van de genetica.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers