Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:10

Hmm interessant en ingewikkeld :')
Bedankt!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:32

Als je kunt achterhalen of de merrie en hengst hetero- of homozygoot zijn voor zowel kleur als agouti dan kun je via de kleurencalculator redelijk een kansberekening doen.

Isa_Sofie

Berichten: 223
Geregistreerd: 03-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:37

Heb je wat informatie over de opa’s en oma’s? Roan draagt je merrie in ieder geval niet want dat is dominant (correct me of i’m wrong). Mocht je er trouwens een hengst opzetten met de kleur smokey Cream, perlino of cremello heb je kans op een van deze drie kleuren of een valk, palomino of smokey black. (50/50 of je merrie hem doorgeeft). Smokey black zie je meestal niet.

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:50

Weet niks van de opa’s en oma’s. Paard is gefokt in Denemarken, weet sinds kort pas welke rassen erin zitten :')

De coatcalculator zegt dat ik met een cremello hengst ook grote kans heb op een perlino, klopt dat dan?

Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 07:30

Jip want de hengst geeft zo wie zo 1x crème door dus valk palomino of smokey black. En dan ligt het aan je merrie als zei ook net dat crème gen mee geeft dan krijgt je een perlino,cremello smokey crème .

Maar als je een valk palomino of smokey black hengst neemt heb je ook die kansen wel kleiner maar het kan ook. Alleen heb je dan ook kleine kans op een bruin zwart of vos.

Het gedeelte vos/palomino/ cremello speelt enkel mee als beide vos dragen anders kun je die al schrappen

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:05

Ik heb een nieuwe merrie en heb meteen haren getrokken en opgestuurd (uiteraard :+ )
Ze is bay dun tobiano, heeft bay dun tobiano veulen uit vos hengst gehad en grullo tobiano EE uit dunskin hengst gehad.
Ze heeft een solid bay dun mama en Black tobiano vader..
Dusss
Ze is zoiezo AaDdTt en kan EE of Ee zijn.
Ik heb dus red/Black en w20 laten testen.

Stel ze is niet EE, dan mag ik er vanuit gaan dat haar tobiano gelinkt is aan haar zwarte E, nietwaar?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:09

Je bedoelt dat haar T en E bij haar vader vandaan komen :)
Het staat er nu net alsof T en E bij elkaar horen :D

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:14

Ja dat is ook, E is gelinkt aant KIT

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:15

Net zoals bij onze andere hengst zijn W20 gen aan zijn rode e zit. W20 zit ook op KIT

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:17

Het is wel gelinkt omdat het op hetzelfde chromosoom zit, maar door crossover is het geen garantie dat het dus ook samen wordt doorgegeven. In theorie is het leuk, maar in de praktijk komt crossover te veel voor om het nuttig te gebruiken in kansberekening etc

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:28

Ik las 5 tot 7% kans voor een cross-over, is toch best weinig, niet?

Bij Arany zn veulens komt het toch mooi tot uiting :)

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:29


mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:58

Ik heb nog een te kleine sample size om over mijn casestudy wat te zeggen, momenteel ligt daar het percentage crossover tussen de 50 en 25 procent. Op 4 geteste nakomelingen eentje gegarandeerd crossover en 1 mogelijke crossover (nouja gegarandeerd crossover maar niet duidelijk of het bij vader of moeder is gebeurd). Dat vind ik behoorlijk veel, maar een groepje van 4 is nogal gevoelig voor de invloed van uitschieters.

Op fenotype heb ik een grotere groep, maar durf daar durf ik eigenlijk geen conclusies uit te trekken omdat je de gegarandeerde crossover er op fenotype al niet uit zou kunnen halen. Die heeft als n/n meer wit dan de homozygoot W20

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:36

Is het gelinkt zijn van Extension aan tobiano, roan, sabino of Dominant White, per individu verschillend? Of is dat bij ieder dier hetzelfde?
En zal één en hetzelfde dier het altijd op dezelfde manier doorgeven omdat het gelinkt is? Is dat de gedachte erachter?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:46

Coloured schreef:
Is het gelinkt zijn van Extension aan tobiano, roan, sabino of Dominant White, per individu verschillend? Of is dat bij ieder dier hetzelfde?
En zal één en hetzelfde dier het altijd op dezelfde manier doorgeven omdat het gelinkt is? Is dat de gedachte erachter?

Het zit bij elk dier op hetzelfde chromosoom, dus samen op chromosoom .. (3 zo uit mijn hoofd?). Maar de combinatie staat dus niet vast, dat verschilt per individu.
Als we crossover vergeten en je hebt een dier met op het ene chromosoom e en W20 en de andere E met 'n' dan zullen zijn nakomelingen die vosbasis van hem hebben gekregen dus ook W20 hebben en de E nakomelingen hebben het per definitie niet.
Echter heb je dus wel soms crossover, waardoor de twee gelijke chromosomen kruisen en hun eindjes wisselen. Dan kan je dus wel weer een nakomeling krijgen die zowel E als W20 meekrijgt.

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:58

Dus in theorie, als mijn merrie Ee is, is haar tobiano gelinkt aan haar zwarte E .


En áls ze W20 zou dragen, geeft ze ofwel tobiano ofwel w20 door, maar nooit beide?

Dus in dat geval ET óf eW20 :P

Ik ben benieuwd :)

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:06

Bedankt voor je uitleg mooney. Is er ook zoiets soortgelijks bekend met het frame overo gen? Dat dat gelinkt zou zitten aan een basiskleur of een ander witgen?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:17

In Amerika worden zwarte/witte frames meer als een bijzonderheid gezien als vos/witte frames, maar of dat vanwege de link is of omdat vossen nu eenmaal meer voorkomen....

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:03

DubbelDun schreef:
In Amerika worden zwarte/witte frames meer als een bijzonderheid gezien als vos/witte frames, maar of dat vanwege de link is of omdat vossen nu eenmaal meer voorkomen....


Je zou inderdaad denken dat frame overo ook op de een of andere manier meer gelinkt is aan vos. Sowieso komt wit vaak uitbundiger mee met vos dan op zwart/bruin. Dan zou er toch ook ergens iets gekoppeld/gelinkt moeten zitten. Het blijft interessante materie waarin nog veel te ontdekken valt.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:13

En 'uitzonderingen maken de regel'... ;)

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:18

Ja die theorie is er ook nog steeds, dat zwart het wit onderdrukt, maar daar staat nog niks officieel van vast denk ik.

Zo ver ik weet is er geen ander gen gelinkt aan Olws. Maar onderzoek zit niet stil dus er wordt continue vanalles ontdekt :)

Ik ben benieuwd of ze bij Mo iets gaan ontdekken over zijn stippen :P

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:00

Bij de shetten zijn blesjes en kolletjes zeldzaam (net als dat witte voetjes bijna alleen bij bonte gezien worden, echt voor 99,5% bij bonte, kan geen enkele niet-bonte bedenken).

Ik heb 3 pony's met aftekenen op het hoofd gefokt. 2 vossen en een palomino. Van de zelfde hengsten heb ik ook zwarte gefokt, maar daar helemaal geen wit op het hoofd.
(En een zwart bonte, die is wel stekelharig op haar hoofd, 4 witte voetjes en 1 streep in haar manen,je moet 2x kijken dat het een bonte is).
Hier lijkt witte afrekenen en vos wel met elkaar verbonden zijn.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:32

Tobiano (platenbont) geeft standaard witte voetjes, vandaar dat de bonten (aangezien de bonte shetten platenbont zijn) wel spontaan sokjes hebben ;) .
De witte voetjes en hoofdaftekeningen van oa W20 staan daar los van. Maar dat is inderdaad erg zeldzaam onder Shetten. Ik ken 1 zwarte met een kolletje, 1 grullo met een kol. Maar die twee zijn van dezelfde (zwartbasis) hengst.
Ik denk dat het bij de Shetten extra duidelijk is, omdat het aftekeningen hebben zo zeldzaam is en je toch vaak ziet dat de zwarten en vossen beetje geisoleerd worden van elkaar. Als je dan 1 oorsprong hebt van een voskleurig dier en die is niet super invloedrijk dan blijft dat natuurlijk lang hangen in de vosbasis. Wordt er dan ook nog weinig zwart in gemengd dan heb je helemaal weinig kans op een crossover.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:48

Vaders zijn allemaal vos. Merries die (deels) zwart gefokt zijn hebben nooit aftekeningen gegeven. Alle aftekeningen komen uit merries die (bijna) helemaal vos gefokt zijn.

Een echt zwarte met witte voetjes heb ik nog nooit gezien. Vos trouwens ook niet. Kolletjes dus alleen bij vossen (of mijn palomino, maar die is natuurlijk ook vos-basis).

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:01

Ik had een mushroom shet met een kolletje. Vader was wel bont.