verrassings paard, wie kan mij meer vertellen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya_barockJarig

Berichten: 328
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

verrassings paard, wie kan mij meer vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 18:26

2 maanden geleden een ontzettend leuk paardje gekocht, Spaans paspoort (dus geen afstamming bekend) ruin, 2,5 jaar.
Ik dacht dat hij valk was, schaduw bij schoft, wat witte haren aan buitenkant manenkam, aalstreep of dan wel schaduwstreep?
Kwam 2 maanden geleden bij mij, toen was hij bijna door zijn wintervacht (zie eerste foto) en kreeg een prachtig diepgouden glanzende vacht, echter... nu al iets van 3 weken begint hij ineens vlekken te krijgen. Hij had een paar weken geleden een huidschimmel op zijn hoofd gehad waardoor hij kale plekjes kreeg, deze zijn behandeld en de haren zijn alweer terug, dus ik dacht oh nee niet daar ook schimmel.... maar de veearts verzekerde mij dat dit zeker geen huidschimmel was, geen korstjes, bultjes, jeuk of wat, dit moet genetisch zijn volgens hem.
De haren zijn niet spierwit maar beetje creme kleurig. Ook zie je onder de rest van zijn vacht nu een lichtere gloed ontstaan.
Vond toen hij helemaal goudkleurig was dit heel mooi, maar dit is ook wel grappig, maar ben toch benieuwd wat het is.
Wie weet het?

Afbeelding Afbeelding

deze foto is gisteren genomen, wat je bovenop ziet is zand, de vlekjes zie je niet maar je ziet wel dat hij wat lichtere ondervacht begint te krijgen.

Afbeelding

CCKoremans
Berichten: 13
Geregistreerd: 25-07-18

Re: verrassings paard, wie kan mij meer vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 13:48

Mooie kleur!
Op de onderste foto lijken het wel den soort appeltjes. Dat krijgen sommige als ze lekker in de zon staan in de zomer. Misschien eens googlen?

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:02

CCKoremans schreef:
Mooie kleur!
Op de onderste foto lijken het wel den soort appeltjes. Dat krijgen sommige als ze lekker in de zon staan in de zomer. Misschien eens googlen?

Appeltjes ontstaan niet door de zon maar door een goede voedingstoestand.Bij buitenlandse paarden zijn er ontzettend veel kleurvariaties,hoe ze allemaal heten weet ik ook niet!

koetje28

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:20

ik zou ook zeggen appeltjes
bij mijn haflinger kan je dit ook heel goed zien in de kleurverschillen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:18

Is het niet gewoon winterhaar? De dagen worden alweer wat korter, paarden beginnen al wat te verharen.

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:32

Het lijkt mij heel normaal hoor, gewoon verkleuring. Ik heb een donkerbruine en in de oksels en op zijn flanken is hij ook lichtbruin verkleurd. In de winter verdwijnt dat weer en krijgt hij een kopersnoet.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door karijn op 08-08-18 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:38

Ik heb ook een tijdje een toverbal gereden. Merrie is gewoon egaal vos geboren :+

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 09:48

Goldie, dat paard heeft bird catcher spots.
Paard van TS is een valk (met mogelijk sooty), en heeft ook nog appeltjes (zie je vaak extra duidelijk bij sooty) waar vermoedelijk nu de wintervacht aan het ontwikkelen is. Door de vermoedelijke sooty en de appeltjes valt dat nu extra op.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:01

Goldie schreef:
Ik heb ook een tijdje een toverbal gereden. Merrie is gewoon egaal vos geboren :+

[ [url=m/M0MNYf.jpg]Afbeelding[/url] ]

vos kan niet...een vos heeft ook een bruine of lichte staart en geen zwarte staart :D

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:05

mirgino schreef:
Goldie schreef:
Ik heb ook een tijdje een toverbal gereden. Merrie is gewoon egaal vos geboren :+

[ [url=m/M0MNYf.jpg]Afbeelding[/url] ]

vos kan niet...een vos heeft ook een bruine of lichte staart en geen zwarte staart :D

Lijkt mij wel een vos, vossen kunnen ook donkerder haren in de staart hebben. Toen ik mijn vos net had heb ik zijn staart een paar keer gewassen, ik dacht dat die erg vies was. Bleek het zo te horen :')

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:10

mirgino schreef:
Goldie schreef:
Ik heb ook een tijdje een toverbal gereden. Merrie is gewoon egaal vos geboren :+

[ [url=m/M0MNYf.jpg]Afbeelding[/url] ]

vos kan niet...een vos heeft ook een bruine of lichte staart en geen zwarte staart :D

Ik weet toch zelf wel wat voor kleur dat paard heeft, die staart is echt niet zwart :P

Wat leuk dat je weet wat het is Ibbel, ik wist het namelijk niet en de eigenaresse volgens mij ook niet precies :)

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: verrassings paard, wie kan mij meer vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:11

Ooh, mijn valk wisselt zowat per dag van kleur. Is niet heel raar bij valkjes...

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:23

Mijn valk heeft ook frosting trouwens (wit in manen en bovenin staart, coontail)

Geen sooty denk ik.

Even kijken of ik wat foto's bij elkaar kan vinden van verschillende kleuren.

Zélfde paard dus!

Geprobeerd om vooral de kleur te laten zien. Ik mis alleen echte wintervacht foto's Dennis hij véél lichter



Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding



Beetje rare foto, maar je ziet iig dat de kleur hier lichter is:
Afbeelding

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:41

Ik denk dat het niet een valk is maar een dun (wildkleur bruin) … een valk heeft geen overduidelijk aalstreep zoals te zien is op de foto van zijn rug. Al de 'kenmerken' die jij opnoemt zijn die voor een Dun.

Zijn die lichtere vlekjes op zijn rug na genezing van huid schimmel? Zo ja dan zou het kunnen zijn dat de haar dusdanig beschadigd was dat die nu beschadiging plekken blijven … dit type beschadiging is blijvend (denk aan bijvoorbeeld schuur plekken van slecht passend zadel = hetzelfde effect). Het kan ook zijn dat het met de vachtwissel van winter naar zomer haar en dan met de beschadiging een lichter tint van haar kleur is gekomen … dit type beschadiging is niet blijven en normaal bij de volgende vacht wissel volgend jaar (!!) is het vacht kleur weer egaal.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:00

In de OP is duidelijk te zien dat het paard geen aalstreep heeft zoals bij wildkleuren voorkomt maar een wat bredere, minder gedefinieerde streep. Ook wel counter shading genoemd door sommigen. Dat past wel bij een valk.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:01

Mss idd dun.
Of cr en dun.
Of alleen cr.

Wel interessant eigenlijk, deze!

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:17

mirgino schreef:
Goldie schreef:
Ik heb ook een tijdje een toverbal gereden. Merrie is gewoon egaal vos geboren :+

[ [url=m/M0MNYf.jpg]Afbeelding[/url] ]

vos kan niet...een vos heeft ook een bruine of lichte staart en geen zwarte staart :D


Dat is een koffievos, foto hieronder is ook een koffievos.

Afbeelding



Je ziet duidelijk de donkere staart en manen.

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: verrassings paard, wie kan mij meer vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:37

En als de benen niet zwart zijn, is het geen bruine. Mijn vorige paard was ook een vos met bijna zwarte manen en staart. Het was dat zijn benen niet zwart waren...

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: verrassings paard, wie kan mij meer vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:41

De enige manier om dat echt zeker te weten is testen. (Genetische tests dus, DNA)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:12

Koper schreef:
In de OP is duidelijk te zien dat het paard geen aalstreep heeft zoals bij wildkleuren voorkomt maar een wat bredere, minder gedefinieerde streep. Ook wel counter shading genoemd door sommigen. Dat past wel bij een valk.



Afbeelding

Overduidelijk aalstreep … de breedte van deze aalstreep komt niet voor bij valken!
Counter shading is geheel iets anders.

En daarbij heeft hij ook nog verschillende andere kenmerken van Dun.
Of hij D1 (echte) of D2 (dus niet echte maar met kenmerken) kan alleen door testen bevestigt worden.