Bruin x Perlino

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Bruin x Perlino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 13:46

Hallo allemaal,

Ik ga dit jaar mijn merrie ( Bizous ) laten dekken met een Perlino hengst ( Cassanova du Bois )

Nu ben ik ontzettend benieuwd wat de kleurkansen hiervoor zijn... Ik kom er zelf niet uit na al behoorlijk wat research te hebben gedaan. En ik hoop en denk dat er hier in dit forum een heleboel mensen zijn die het wel snappen :o

Mijn merrie is Donkerbruin en eigenlijk in haar hele lijn zitten alleen maar Donkerbruine, Zwartbruine en zwarte paarden.

Correct me if I am wrong : maar ik denk dus dan ze EE is? Of ze Agouti draagt, weet ik niet? Heel ver in de lijn zit wel een vosje, maar ook de nakomelingen van Bizous haar moeder zijn allen zwartbruin, zwart. Dan weliswaar ook uit een zwarte en donkerbruine hengst, maar goed.

Hierbij haar Horsetelex dan snappen jullie wat ik bedoel _O-

KLIK

Casanova is een Perlino en daar heb ik verder weinig verstand van. Ik weet niet of hij Ee is of Aa. O:)

Nog maar 2 foto's dan:

Bizous:
Afbeelding
( met veulen van vorig jaar, ook uit donkerbruine hengst.) (Veulen van het jaar daarvoor kwam uit een voshengst en was bruin. Niet terug te vinden in hofsteles omdat deze helaas met 3 weken is overleden )

Casanova du Bois


Afbeelding


Ik weet dat een 100% uitslag uit de kleurencalculator alleen kan als ik een kleurentest laat doen.


Willen jullie mij helpen? Ik vind het namelijk reuze interessant!! B-)


ps. om het topic schoon te houden, oelichting op keuze van een Ponyhengst op een KWPN merrie via PB.


courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 14:01

Azmay schreef:
Omdat ze bruin is draagt jouw merrie zeker agouti. Als 1 van haar ouders zwart is weet je dat ze Aa is.
Ik kan de genetische code van de hengst niet vinden helaas, maar weet wel dat je 50% kans op wildkleur hebt en zeker creme mee krijgt.


De vader van de moeder is donkerbruin en de moeder is zwartbruin. Geen zwart dus. Is wildkleur; valk, palomino, smokey black?

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 14:07

Azmay schreef:
courtjuh schreef:


De vader van de moeder is donkerbruin en de moeder is zwartbruin. Geen zwart dus. Is wildkleur; valk, palomino, smokey black?

Wildkleur is een apart gen, valk, smokey black en palomino zijn kleuren door creme.
Wildkleur is dun, op zichzelf geeft dat een lichtere vachtkleur, zebrabenen en een aalstreep.
https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... nning.html
De creme krijg je zeker, de dun heb je kans op.

Ik vermoed dat je kans hebt op smokey black (dun) of valk (dun) maar verwacht dat je vooral valk (dun) kan verwachten.


Interessant! maar als ze homozygoot is voor Agouti? Dan kan ik geen smokey black krijgen toch?
En waar komt de wildkleur vandaan? ook bij de hengst?

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 14:13

PowerOfZoef schreef:
Hier zie je de kleurkansen.
https://www.animalgenetics.us/Equine/CCalculator1.asp

Edit:
43.95% -Buckskin
43.95% -Dunskin
3.13% -Dunalino
3.13% -Palomino
2.93% -Smoky Grullo
2.93% -Smoky Black


Dankjewel! ik ben benieuwd wat je dan hebt ingevuld. Gewoon om mijn eigen kennis te verbreden. Ik heb nu gewoon Bruin en Perlino ingevuld en op enter gedrukt :')


courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 14:14

Coloured schreef:
Azmay schreef:
Omdat ze bruin is draagt jouw merrie zeker agouti. Als 1 van haar ouders zwart is weet je dat ze Aa is.
Ik kan de genetische code van de hengst niet vinden helaas, maar weet wel dat je 50% kans op wildkleur hebt en zeker creme mee krijgt.


Kans op wildkleur is nog maar de vraag, tenzij hij inmiddels getest is op Dun. Je hebt Dun en nd1 en nd2. Dun geeft naast primitieve markings ook verdunning van de vachtkleur, dus een lichtere vacht; de echte duns. nd1 veranderd niks aan de vacht en maar geeft wel primitieve markings en nd2 geeft geen primitieve markings en geen verdunning van de vacht. Hij zou dus ook heel goed alleen nd1 kunnen zijn.


Ik weet dat hij niet getest is. Vandaar de vraag aan jullie :D

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 14:25

ElCid schreef:
Valk en Dun zijn 2 verschillende kleuren. Dun is wildkleur ( met zebrastrepen en aalstreep), valk ( buckskin) is geelbruin met zwart manen, staart en onderbenen; 2 verschillende kleuren.
Dun; https://www.bokt.nl/wiki/Wildkleur
Buckskin/ valk: https://www.bokt.nl/wiki/Creme

Ze kunnen erg op elkaar lijken maar de 1e heeft dus wel een aalstreep en meestal zebrastrepen, de 2e niet.


En Cassanova draagt het Dun gen Heterozygoot?

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Re: Bruin x Perlino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 23:40

Bedankt voor de input allen! Wel appart dat hij Dun wordt aangeboden als hij dat niet is. Ik ga zondag bij de hengst kijken en dan zal ik het nog eens navragen

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 14:01

suffie schreef:
mooney schreef:
Er wordt geadverteerd dat de hengst Dun is, maar er is niet getest. 1 van zijn nakomelingen met aalstreep is getest en was geen dun (maar wel nd1). Voor het gemak zou ik er dus niet vanuit gaan dat hij dun is, maar alleen primitieve markeringen heeft.
Wbt kleurkansen met creme is genoeg uitleg gegeven denk ik.


Je bedoelt zeker mijn Carlijn. Carlijn heb ik idd laten testen, omdat ze een flinke aalstreep heeft. Haar uitkomst was; het paard heeft geen Dun verdunningen en primitieve markeringen zijn afwezig. Ze is nd1/nd2. Deze foto bracht toen iedereen aan het twijfelen :=

[ [url=m/d4CsRz.jpg]Afbeelding[/url] ]



Okay! Dus er is dan geen kans op Dunalino, Grullo of Dunskin?

Ik was namelijk bij Marjolein zondag en die gaf aan dat ze van de 30 veulend gemiddeld 10-15 een aalstreep hebben en of de primitieve markeringen.

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Re: Bruin x Perlino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-18 08:11

Helemaal mee eens. Nu is de kans toch waarschijnlijk 100% dat ik een valk krijg.. maar toch!

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Re: Bruin x Perlino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-18 16:33

In dit geval is het heel simpel.

Ik heb ofwel kans op
75% buckskin
25% smokey black

En als mijn merrie AA is ( wat een grote kans is, bruine vader en moeder)
100% buckskin


Toch?!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers