Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:41

Excuus voor de stilte. Heb het momenteel druk.
Lijnteelt werkt, maar met mate. Die balans is heel precies en aangezien er ook veel AT zijn die niet zo oud worden (nog geen 20) moet je er rekening mee houden dat niet alle AT die niet oud worden zijn af te schrijven op domme pech, of AT die oud worden op goede genen. Inteeltdepressie ligt bij alle rassen op de loer waarbij sprake is van een gesloten stamboek, zeker bij een kleine populatie. Ik vind dat je als liefhebber en/of fokker de verantwoordelijkheid hebt om kritisch te zijn over je ras en de staat waarin het verkeert. Dat gezegd hebbende, is het over het algemeen nog altijd een sterk ras. Het stamboek bemoeit zich niet met de mate van inteelt, al scoren zij bij keuringen wel degelijk ook op afstamming. Jaren terug was er een jonge hengst in NL aangekocht als dekhengst die het resultaat was van een moeder x zoon paring, met deklicentie en stamboom. Niet mijn keuze en ook zeker niet iets waar de overgrote meerderheid voorstander van is. Die hengst is overigens als driejarige verongelukt.
Wel wil ik nog opmerken dat er bij de AT sprake is van zeer grote genetische diversiteit, ondanks de kleine populatie en recente bottlenecks. Dat is een voor de wetenschap interessant gegeven, maar helpt ook als bescherming tegen vervelende afwijkingen, zoals bij bijv. Friezen wel een serieus probleem is.

Leuk dat je het volgtopic al gevonden had. Gezien het aantal views verwachtte ik al dat er iig een paar stille meelezers zouden zijn. :D

NFS hoeft geen ernstig probleem te gaan vormen mits fokkers massaal testen. De test is er amper een jaar, en gelukkig zijn er diverse fokkers die hun gehele populatie al hebben laten testen. Ik hoop dat de komende tijd meer zullen volgen, en anders vanuit kopers die druk zullen gaan voelen (en ook de gegevens zullen publiceren). Dat betekent ook ruchtbaarheid geven aan het bestaan van de test, zodat potentiële kopers op de hoogte zijn en zullen eisen dat verkooppaarden, dekhengsten en fokmerries zijn getest. Een beetje zoals de 5 panel eis bij Quarters en Paints. :j Niet getest? Next!

Wat betreft hoefbevangengevoeligheid geldt inderdaad aangepast voerbeleid en weidegang. Deze paarden zijn gemaakt voor een totaal ander klimaat en op lopen, lopen, lopen - en hebben zich daar door de eeuwen heen op aangepast. Steppegras is in de bergen slechts drie maanden per jaar beschikbaar en wordt verder aangevuld met stro, klaverhooi, luzernehooi, gerst en allerhande curiositeiten: een dieet hoog in eiwit, maar zeer laag in bijv. suiker. Er heerst in Europa al een eeuwenoude fokkerijtraditie van Arabieren, maar Turkmeense paarden zijn hier nooit raszuiver gefokt omdat er simpelweg niet aan merries te komen was en de hengsten werden ingezet in de fokkerij van EV, AV en warmbloeden. Het ras “kent” dus niet het fijne spul dat hier gekweekt en gevoerd wordt. Zulke paarden kun je niet zonder meer in een koeienwei droppen. Sommigen claimen dat hun paarden het wel prima doen hier, zonder aanpassing, maar bij een aantal gaat het “ineens” toch mis, vermoedelijk omdat ze al jaren op het randje zaten. Wel iets waar ik mensen graag voor waarschuw, want zo moeilijk te houden zijn ze nu ook weer niet. Maar zonder nadenken in een koeienwei en basisbrok erin en af en toe een rondje in de bak toch echt vragen om problemen. Veel liefhebbers zijn daarin door schade en schande wijs geworden. (En ja, een koeienwei is voor geen enkel paard echt geschikt, maar weides hie zijn sowieso snel te rijk en te fijn voor woestijn- en steppepaarden.)

AT zijn per definitie veelzijdig. Als voorbeeld noem ik dan altijd graag Arab en Absent, omdat ze zo tekenend zijn. Arab (ook wel Kazbek geheten), stamvader van mijn merrie, was meervoudig Sovjet kampioen military (eventing) en sprong op hoge leeftijd nog over de 2 meter onder de man. Had als twee- en driejarige succesvol op de baan gelopen en liep als vierjarige een zware trektocht uit van 4300 km, waarvan 360 km in drie dagen door barre woestijn, zonder water. Liet Stalin naar verluid zand happen (en kwam daar overigens mee weg) en droeg vervolgens generaal Zjoekov (Stalins belangrijkste generaal) tijdens de overwinningsparade in Moskou in 1945 terwijl Stalin vanaf het bordes toekeek.
De bekendste zoon van deze hengst, de beroemde Absent, hoort in hetzelfde rijtje thuis als dressuurlegendes als Bonfire, Salinero, Totilas en Matador. Voor velen, ook in het dressuurwereldje, echter een onbekend paard. Een paard dat zo ongekend succesvol was op het hoogste niveau dat een vierde deelname aan de Olympische Spelen werd gedwarsboomd. Ook werd de hengst uitgeroepen tot dressuurpaard van de eeuw (tot men hem weer vergat, want tegenwoordig kent vrijwel niemand hem). In 1960 werd hij bij zijn eerste deelname, net 8 jaar oud, Olympisch kampioen dressuur met de bijnaam “de zwarte zwaan” en veroverde ondanks de Koude Oorlog die in alle hevigheid woedde, de harten van menig westerling die in Rome een glimp van hem opving. Hij werd daar de absolute publiekslieveling.
Een karaktervol paard, dat zich niet zomaar liet domineren en minder dan 100% inzet van zijn ruiter niet duldde, maar tegelijk met liefde en enorme voorzichtigheid met de jonge kinderen van zijn wedstrijdruiter op buitenrit ging. Uiteindelijk was hij onder drie verschillende ruiters succesvol op het hoogste niveau.
Wat nog minder mensen weten is dat Absent ook 1.80 sprong onder de man en als 2-jarige nog op de baan had gelopen alvorens hij in korte tijd werd klaargestoomd voor dressuur. Er zijn weinig Olympisch dressuurkampioenen in de geschiedenis die hem dat na konden doen. Diverse van zijn directe nakomelingen schopten het in de dressuur, eventing of springsport (!) tot Olympisch kader.
Op dit moment worden AT langzaam weer op het hoogste niveau uitgebracht, aangezien ze met de crisis in de Sovjet-Unie en de daaropvolgende val van het IJzeren Gordijn het een periode erg moeilijk hebben gehad (afgezien van de succesvolle AT in eventing en Olympisch kader in de USA in de jaren negentig). Langzaamaan zie je ze weer steeds meer op internationale wedstrijden en in de GP. Hoe sterk ze zich terug zullen knokken is afwachten, aangezien de sport ook is veranderd, maar dat het een veelzijdig ras is en ook de paarden individueel enorm veelzijdig zijn hoeft niemand te betwijfelen.
De hengst waar mijn merrie van drachtig is, heeft niet op zulk niveau gelopen maar wel Z en hoger in drie verschillende disciplines: springen, eventing en dressuur. En op latere leeftijd, want hij was al ouder toen ie bij zijn huidige eigenaren terechtkwam en in de sport werd uitgebracht.

Het verschilt wel van bloedlijn tot bloedlijn en afhankelijk van type waar ze ook individueel het meest geschikt voor zijn; ze worden op internationaal niveau uitgebracht in springen, dressuur, eventing, endurance, rensport, polo en trec - niet gek voor een populatie van een paar duizend exemplaren, en ik wacht nog op het moment dat ze voor de western sport worden ontdekt (ze zijn vingervlug en enorm wendbaar met aangeboren cow sense; western ruiters schrikken er vaak van, want ze verwachten dat niet van zulke langgelijnde paarden). AT zijn het toonbeeld van veelzijdigheid, zelfs op het hoogste niveau, alleen al omdat ze echt alles geven.
Haha, tot zover mijn reclamepraatje. ;) :D

Om on topic en met kleurgenetica te eindigen: qua kleur zijn ze ook zeker bijzonder te noemen en zal ik nog wat zaken voor je proberen toe te lichten. Blauwe ogen komen zoals eerder genoemd ook veel voor, met of zonder crème, met of zonder aftekeningen. Het verantwoordelijke gen (of genen) is vooralsnog niet helemaal duidelijk. Mogelijk is er eeuwenlang geselecteerd op minimale aftekeningen, waardoor het consequent minimaal tot uiting komt en daardoor blauwe ogen in combinatie met weinig wit? Kwestie van testen, zou je zeggen.

Van metallic wordt vermoed dat het een soort satijn-gen is en helpt in een woestijnklimaat. Ook in wintervacht is dat metallic terug te zien. Ik heb toevallig net een topic op ITP van mijn licht metallic (en dus niet als goud geregistreerde) merrie in wintervacht, ongepoetst, en toch zie je zelfs bij haar in het juiste licht die typerende reflectie.
Naast de aparte vacht is deze, net als de huid, extreem dun (overigens wel heel dicht en zijdeachtig). Bloedvaten liggen ook zeer dicht op de huid om warmte goed kwijt te kunnen. Lange, aderige, pezige benen dragen daar mogelijk verder aan bij, evenals de vetopslag (nauwelijks - ze werden schraal gehouden - en zo wel dan vaak van binnen ipv buiten, bij andere nomaden aangeduid met rood vlees versus zwart vlees). Lichte vacht en sterk reflecterende vacht helpt vermoedelijk om de temperatuur te reguleren in de extreme hitte van de zon.
Uit onderzoek bij runderen en geiten blijkt dat een gladde, glimmende vacht helpt bij temperatuurregulatie, isolatie en verdamping. Witte, gele en rode kleuren op een donkere huid blijken het meest efficiënt en gevlekte koeien met veel wit hadden vaker problemen. Om dat naar de AT te extrapoleren: gele kleuren, vooral valk, komen erg veel voor. Ook bruin. Zwart vaker dan rood. Schimmel tegenwoordig minder. Van oudsher kwam dubbel crème trouwens “niet” voor; uit bijgeloof werden dubbel crème veulens gedood en traditioneel uitsluitend de combinatie licht x donker gemaakt (en dus nooit geel x geel, hoewel er dus ook zoiets is als smoky black ja...) waardoor er dus bijna nooit een “chakan” veulen werd geboren. Rond witte aftekeningen gold ook allerlei bijgeloof en teveel wit was absoluut ongewenst.

De dun kenmerken zijn een beetje een enigma. Officieel komt wildkleur niet voor, maar ik heb er gezien met alle kenmerken, of met door crème gemaskeerde kenmerken. Dun? Of een (nog onbekende?) variant van non-dun? De toekomst, cq testen, zal het uitwijzen...
Sommige fokkers stellen dat wildkleur eruit is gefokt.
Dun, wildkleur, lijkt echter nog altijd voor te komen. Vaak gemaskeerd door crème of sooty en dun lijkt weinig voor te komen zonder crème. Daarvoor zijn twee mogelijke verklaringen: het gaat om een nog onbekende non-dun variant of, meer waarschijnlijk aangezien regulier dun wel voorkomt bij nauw aan de AT verwante rassen en voorvaders, dat er door de Russen van is weggeselecteerd en het zich gemaskeerd wel heeft kunnen handhaven in combinatie met crème. Ook in Iran zijn dun Turkomans vaak erg donker, en makkelijk te verwarren met bijv. valk, palomino, bruin of vos. Heb ook eens een dubbel crème met aalstreep gezien en vage strepen op de benen... perlino dun? Of toch gewoon een perlino? Wie zal het zeggen?
Omdat er enkele jaren geleden weer eens een onmiskenbare grullo is opgedoken ben ik ervan overtuigd dat wildkleur nog altijd voorkomt en eenieder (AT kenner of anderszins) die dat keihard tegen wenst te spreken mag mij vertellen wat voor kleur deze muisgrijze met zebrastrepen en bovendien getest raszuivere Tekes dan in godsnaam voor kleur hebben. :D Een curieuze variant van non-dun zou misschien nog kunnen, maar if it walks like a duck...
Overigens komen zeer strakke, donkere aalstrepen met schouderbanen veelvuldig voor, vaak in combinatie met crème. Dun of countershading? In geval van de AT best een lastig vraagstuk.

Er bestaan diverse andere zeldzame modifiers e.d. in het ras. Zo zou er ook mealy of een vorm van mealy in combinatie met wildkleurkenmerken voorkomen. Werd, evenals bijv. grullo, onder de noemer savrasaya in het stamboek opgenomen.
(Wildkleur bruin en dunskin bijv. meestal onder de noemer bulanaya, net als buckskin/valk - mijn eigen merrie is een svetlo bulanaya.)

Een mealy AT heb ik persoonlijk nog nooit gezien, afgezien van mealy-achtige kenmerken bij veulens, maar die vervagen natuurlijk. Ik durf dan ook niet te zeggen of dat daadwerkelijk (nog) voorkomt. Mogelijk verward met de effecten van sooty, op een gele vacht, maar lastig te zeggen.
Getijgerde Turkomans kwamen zeer waarschijnlijk ook voor, maar inmiddels al heel lang niet meer - al gaan er verhalen dat ze in Iran heel soms nog opdoken. Het is lastig te zeggen zonder helder bewijs en de beschrijvingen zijn mogelijk op extreme appeltjes af te schuiven. Nevenkenmerken duiken wel nog met regelmaat op, zoals mensenogen en gestreepte hoeven, en ook “sproeten”.

Roan en rabicano komen ook voor. Er waren specifiek 2 bloedlijnen die bekend stonden om roans, maar deze zijn tegenwoordig uitgestorven. In Iran zie je ze nog wel, meestal red roan maar ik heb laatst toevallig nog een foto van een blue roan gezien. Voor velen zal het een bizar gezicht zijn, een roan Teke. Officieel komen ze binnen het Russische stamboek niet meer voor.
Rabicano duikt wel nog met enige regelmaat op in verschillende gradaties, vaak met de kenmerkende coon tail.

Onder invloed van sabino komen grillige aftekeningen en ook buikvlekken af en toe voor. Wegens bijgelovigheid zijn buikvlekken echter vrij zeldzaam. Er lijkt geen rem op witaftekeningen op basis van E versus e, overigens. Ik zie met regelmaat gitzwarte AT met veel wit en ook vossen zonder wit. :D Vos komt relatief weinig voor in de AT; zwart en zwart met agouti (en/of crème) komt het meest voor. In de Yamoud en Iomud (een andere tak van de Turkoman) komt vos juist wel veelvuldig voor. Mogelijk een kwestie van restant van de oorspronkelijke voorkeur van individuele stammen.

Sooty komt zeer veel voor. Vaak in extreme. Ook koffievos/levervos komt veel voor. Met enige regelmaat zelfs zo extreem dat ze voor het oog zwart zijn.

Schimmels komen ook voor, inclusief bloody shoulder en vliegenschimmels. Metallic heeft een interessant effect op schimmels. Ook bij zwart heeft het een interessant effect, maar is enorm zeldzaam. Kwam/komt in het stamboek voor onder de naam voronaya.

In principe ligt er geen beperking op kleur bij dit ras. Mits het paard in kwestie bij inschrijving op DNA wordt getypeerd (parentage verification, zoals het heet) en daarmee de afstamming is bevestigd is het een raszuivere Teke en mag ie bij wijze van spreken paars met groene stippen zijn. Maar wat niet (meer) voorkomt krijg je er ook niet makkelijk meer in gefokt natuurlijk.

Weer een heel relaas geworden, zie ik. :o :))
Voorbeeldfoto’s plaatsen heb ik niet gedaan, aangezien je specifiek om foto’s vraagt en ik van veel zaken geen eigen foto’s heb ter illustratie, of geen toestemming voor gebruik door derden (ivm toekomstig boek). :o

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…



Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 23:17

Damn wat een informatie! Wat een waanzinnig interessant ras, niet alleen vanwege de kleur :+.
Die moederXzoon, was dat toevallig een palomino?

Het verbaast me dat een stamboek niet actief let op inteelt. Ik weet dat dat heel lastig is in een gesloten stamboek met weinig paarden, uiteindelijk wilt men het liefst alleen maar met de beste paarden fokken, die nog schaarser zijn natuurlijk. Gelukkig maar dat er niet ook nog eens op kleur gefokt wordt, dan wordt dat lijntje nog smaller...

Oh en ja, ik ben meestal een stille meelezer :o.

Goed dat er nu op NFS getest kan worden, het doet me nogal denken aan het lethal white syndroom bij het frame (OLW) gen. Zelfde kenmerken alleen is OLW natuurlijk dominant. Maar hopelijk drukt ook dat niet teveel op de genetische diversiteit daar het makkelijk voorkomen kan worden nu door nooit 2 dragers te kruisen. Maar ik zag al in een artikel dat het een lang termijn doel is om dat eruit te fokken. Gelukkig maar.

Hoeveel Akhal-Teke's zijn er nu eigenlijk in Nederland?

En hoe hou je zelf eigenlijk je paarden wbt. hun specifieke eisen? (Ik volg je topics maar ik heb ze nog niet helemaal doorgeploegd).

En als je een ander ras kan noemen welke (bijna) net zo veelzijdig is als de Akhal Teke, welke zou(den) dat dan zijn? Ik ken wel een paar veelzijdige rassen maar niet met zulke uiteenlopende hoge prestaties in zo veel takken van de sport.

Nu begrijp ik dat men dit ras een beetje geheim/voor zichzelf heeft willen houden in het verleden maar het blijft me verbazen dat een ras zoals de Akhal Teke nog zo relatief onbekend is, zeker gezien de geschiedenis en prestaties. Zonde, maar hopelijk komt daar verandering in!

Nog een vraagje: Als je de keuze had, zou je het stamboek dan gesloten houden of zou je het openstellen voor bepaalde rassen zoals ze destijds ook gedaan hebben bij wat nu bekend staat als de Arabo-Fries? Niet om een heel ander ras/type te fokken zoals in dat geval maar om wat vers bloed erin te krijgen?

Wbt het karakter, ze klinken als erg werkwillige paarden, paarden die zichzelf dood rennen als het moet, ik heb ooit een merrie (KWPN groningen met Ferro als opa) met een dergelijk karakter gereden maar je moet wel weten wat je doet, je hoeft niet met ze te sollen want dan ben je echt de l*l. Geen makkelijke paarden, maar gaan voor je door het vuur als je er een band mee weet te krijgen. Klopt het wat ik zeg?

Ik ben inmiddels aardig thuis in de wat meer bekende witpatronen, sabino kan gekke dingen doen, het werkt bovendien als een wit booster, dus witte benen en bles etc worden vaak extremer in combinatie met het sabino-gen. Ze hebben dan wel errug hun best gedaan om dat wit er (relatief goed) uit te fokken zeg, is ze dus alleen niet gelukt met het sabino-gen :').

Ik snap je stukje van rood- en zwart vlees niet helemaal. En schraal van zowel dan vaak van binnen ipv buiten?

Wat is dat bijgeloof wbt wit trouwens?

Knap frustrerend dat niemand nog heeft laten testen op het dun-gen :') ik wil het echt weten... Hopelijk komt er binnenkort eens uitsluitsel. Heb je toevallig een link naar die grullo?

Jammer dat de getijgerde Akhal Teke's niet meer voorkomen, dat moet een heel apart gezicht zijn geweest. Volgens mij zie je dat tegenwoordig bij geen enkel ras meer. (Bij mijn weten dan).

Nou ben ik heel benieuwd, zien sommige akhal teke's er net zo shiny uit als de akhal teke op deze foto: http://zooblog.ru/uploads/posts/2016-12/1481733405_1401280211_masti-loshadey_48.jpg of is deze foto erg bewerkt?

En, puur uit nieuwsgierigheid (een paard is nogal een ver van mijn bed droom) hoeveel kost een akhal teke? En tot hoeverre heeft kleur effect op de prijs? (Dit antwoord mag ook in een PB hoor :+, als je die al wilt beantwoorden).

En ik neem aan dat je het wel in je topics meldt toch als je je boek hebt uitgebacht? :o

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:43

Het is idd een erg interessant ras, ongeacht of je het een leuk ras vindt of niet. :+
Dit zal wel weer een heel epistel worden. :')

De inteelthengst was een perlino. In principe is ie niet zo moeilijk te achterhalen, natuurlijk. Zo veel AT zijn er niet in NL. De aantallen wisselen wat maar over het algemeen incl. halfbloeden ergens tussen de 2 en 3 dozijn. Volbloeden natuurlijk kleinere aantallen dan kruisingen. Verkooppaarden gaan vaak naar het buitenland.

Het stamboek is een beetje een ingewikkeld verhaal, aangezien de boeken effectief in handen zijn van 1 persoon, Sovjet-stijl. Veranderingen worden langzaam doorgevoerd. Zo is al jaren de roep om ook andere disciplines dan de rensport op te nemen in de scores, gangen ook een vast en openbaar criterium te maken, etc. Dan staat inteelt laag op de prioriteitenlijst. Het is de verantwoordelijkheid van de fokkers om een verstandige, goed doordachte aanparing te maken met deze of gene hengst. En daar heeft het stamboek een mening over, natuurlijk, maar er is ook geen mechanisme waarbij hengsten goed of afgekeurd worden. Ze worden aanbevolen of niet, maar een deklicentie is i.p. slechts een formaliteit.

Ik hoop dat de groeiende tendens op kleur te fokken niet door gaat zetten of evenwel niet wordt overgenomen door de grootste fokkers. Vaak wordt een kromme goudvalk sneller verkocht dan een correcte bruine, en vaak zelfs voor meer geld. Geen goede ontwikkeling, en de meeste kopers van “goud” zijn Westerlingen en Chinezen.

Tja, eerlijk is eerlijk, als mijn veulenen hengstje van kwaliteit blijkt, dan is een goudvalk commercieel gezien wel aantrekkelijker, dat is wel de realiteit. In Centraal-Azië speelt dat bijv. veel minder.

OLWS is incompleet dominant, toch? NFS is monogenetisch autosomaal recessief gebleken. Het is lange tijd gekoppeld aan de speciale metaalglans en zijdeachtige vacht, aangezien veel dragers die eigenschappen in extreme hadden.

Wat betreft speciaal houden, is mijn merrie denk ik te vergelijken met sobere IJslanders (behalve dan dat ze een heel ander klimaat gewend zijn dus buiten met schuilstal is niet meteen evident). Dat betekent beweging en voer afstemmen. Bij weinig arbeid alleen vitaminen en mineralen supplementeren naast sober, grofstengelig ruwvoer (met analyse). Graastijd inperken en/of masker, en wegblijven van koeiengras. Daarnaast bemesting afstemmen en daarop ook de weidegang indien nodig aanpassen. En daarnaast is veel beweging in combinatie met weidegang beter gebleken dan in een kale, saaie paddock. Dan staat ze maar wat te staan, met of zonder gezelschap. Maar momenteel vooralsnog paddock arrest tot haar gezondheid goed stabiel is.
Bij meer arbeid eerder energie laten halen uit bijv. vetten dan suiker en ook met zetmeel oppassen.

Qua veelzijdigheid zijn er denk ik weinig rassen. Misschien Arabieren en Engelse Volbloeds, gezien hun aantallen? Al zijn AVs geen springkanonnen en hoeveel van beide GP dressuur lopen zou ik ook niet weten. Ongetwijfeld wel wat stamboeken, vooral grote stamboeken met xx en ox erachter, maar op een grote populatie (totaal ong. een miljoen AVs, half miljoen EVs en bijv. 10.000 KWPN veulens per jaar) is die ruimte er. Gezien de extreem kleine populatie AT (ong. 4000 - en dat is een groter aantal dan het in meer dan 100 jaar geweest is) is het best bijzonder dat er überhaupt op hoog niveau in zulke diverse disciplines Tekes te vinden zijn. Als je dat 1 op 1 in aantallen uitdrukt zijn ze eigenlijk nu al bijzonder succesvol.

Het ras is onbekend en mede daardoor onbemind. Veel westerse handboeken hebben de woorden van een specifieke auteur overgenomen die ze als moeilijk, koppig en opstandig omschreef met elke conformatiefout die er in de boeken te vinden is. Vervelend, aangezien het kwam van een man die geen ervaring met deze paarden had en alle context miste. En die mening, die hij overigens heeft bijgesteld, is zeer hardnekkig gebleken. Bovendien herkennen veel paardenliefhebbers een hengst als Absent niet eens als AT. Tja...

Onlangs zijn we verhuisd van stal en een aantal stalgenoten vond het spannend of zelfs eng mijn merrie uit de paddock te moeten halen omdat ze een agressief, extreem eenkennig, moeilijk paard verwachtten. Die mening heeft men snel bijgesteld, maar toen kwam de vraag of mijn merrie dan een uitzondering was. Nu hoor ik vooral hoe vreselijk lief mijn merrie is. :))
Maar, dat maakt niet dat het makkelijke paarden zijn overigens. Ik heb nog nooit zo’n makkelijk, betrouwbaar paard gekend als de mijne, maar AT zijn absoluut niet voor iedereen geschikt. Voor mij hoeven ze dus zeker niet enorm populair te worden aangezien het voor velen echt een omschakeling zal zijn over te stappen van de hun bekende, reguliere rassen, maar die hardnekkige fabels over het ras vind ik wel een beetje vervelend, ja. En ze zouden wel wat bekender en minder onbemind mogen zijn. Ik kom nog te vaak mensen tegen die ooit eens 1 onbegrepen exemplaar of een of andere halfbloed hebben gezien en op basis daarvan de fabel hardnekkig bevestigen dat het compleet gestoorde monsters zouden zijn. Voor een persoon die problemen niet met een schoenmaat 40, bezemsteel of klappen van de zweep op denkt te moeten/kunnen lossen en geduld heeft (want het duurt zomaar 3-4 maanden voor je een beetje hun vertrouwen wint en wel tot een jaar voor je er alles mee kunt) dan heb je hier een zielsverwant aan die je je leven kunt toevertrouwen. Aan de kletter gaan? Mij omverlopen? Struikelen en mij onbedoeld pijn doen? Ik kan het me van mijn paard niet eens voorstellen en nee, ook niet als ze schrikt. Ik ga voor haar boven voer, boven de kudde, ik vrees zelfs boven zelfbehoud. Zij zou haar leven voor mij geven. Dat is niet overdreven, ook al klinkt dat wel overdreven. Zo’n innige band heb ik nog nooit met een ander paard van een ander ras gehad. Dat is betrouwbaar. Dát is door het vuur gaan. En terug. Dat is heel moeilijk goed uit te drukken, want het is niet te vergelijken met welk ander ras waar ik ooit mee heb gewerkt.

Dan de vraag wel of geen gesloten boek. De keuze voor gesloten boeken is een zeer goede zaak en de Russen hebben zich in het verleden behoorlijk gebrand aan openstelling van de boeken, ten koste van dit ras. Het heeft ze bijna de das om gedaan en de gevolgen zijn nog steeds voelbaar.
Toch zou ik persoonlijk het stamboek zeer beperkt willen openstellen, via een strikt hulpboek, aan uitsluitend goed gedocumenteerde Akhal-Tekes en Turkomans uit bijv. Iran, Turkmenistan en Afghanistan die zeer goed voldoen aan het type en spijkerhard zijn zoals het een Turkoman betaamt. De in Turkmenistan gefokte AT worden al lange tijd niet meer toegelaten/erkend wegens niet voldoen aan de genetische tests (eisen) en veelvuldige fraude met afstammingen om stiekem EV in te kunnen kruisen. Er zijn er steeds minder die nog kunnen worden toegelaten in het gesloten boek. Een moeilijk verhaal, en niet helemaal ontopic. Mocht je daar meer over willen weten kan dat via het topic in mijn onderschrift. Het is een pijnlijk hoofdstuk voor het ras, want Turkmenistan is de bakermat van de AT die jammerlijk gescheiden is geraakt van de rest van de wereld door politiek, ideologisch en financieel gesteggel. De halve populatie is daarmee afgesneden en dreigt verloren te raken door kruisen op grote schaal.
Maar dat was niet je vraag. :+
Raszuiverheid is een politiek gekozen, opgeplakt label, want raszuiverheid is vanuit genetisch en historisch perspectief erg relatief - hoewel de Turkoman historisch een van de meer geïsoleerde en daarmee “zuivere” landrassen was. Het gebied van oorsprong is zeer geïsoleerd, maar niet volledig en dat maakt de raszuiverheid alsnog relatief.
Maar zeer beperkt openstellen voor iets anders dan een passende, uitmuntende Turkoman uit prestatielijnen - nee: geen AV, geen EV en geen Totilas. :P
En dat beperkt openstellen is ook puur omdat het a. gezien de bottlenecks en problemen waar je bij een kleine genenpoel tegenaan loopt of zult gaan lopen goed is voor de populatie en b. omdat het door politiek en ideologie gescheiden paarden zijn die uit dezelfde, exact dezelfde, basis zijn gevormd en tot 100-150 jaar geleden nog een uitwisselbaar en min of meer geheel vormden.
Bij een Fries is een Arabier dan juist niet direct de meest logische keuze. Maar ook bij de AT is dit niet een algemene of populaire opvatting, en het waarom is vanuit genetisch oogpunt niet zo relevant. Voor die genetica is inbrengen van een klein aantal zeer geschikte Turkomans juist goed, en zal de genetische bron van het ras bovendien niet aantasten (met het oog op puristen). De werkelijkheid en praktijk ligt helaas wat ingewikkelder.

AT zijn inderdaad extreem werkwillig. Je zit aardig in de richting qua karakter. AT geven alles en meer voor hun mens, maar je wordt niet zomaar hun mens. Het vergt geduld en een zachte hand, veel respect en gelijkwaardigheid. Houd rekening met een maand of drie, vier van dagelijkse omgang voor ze duidelijk een beetje ontdooien. Tot een jaar voor je er alles mee kunt. Met dwang of agressie kom je nergens (al werkt mopperen soms wel), tot een grens is bereikt en dan ben je echt de sjaak. Ik ken verhalen van Tekes die door onkunde van hun eigenaar en “laat mij dat varkentje maar even wassen” (en castreren - zonder verschil) bij de slager eindigden of dreigden te eindigen. Ze zijn makkelijk als je weet hoe met hun intelligente, perceptie en vuur om te gaan. Sommigen omschrijven ze als vuurspuwende draak. Ze zijn bloedje, bloedje heet te krijgen en tegelijk bomvast en kipmak, maar ze moeten je passen anders heb je een vuurspuwende draak die zelf wel bepaalt wat wanneer te doen en hoe op te lossen omdat ze je niet als leider accepteren. Extreem leergierig, leren snel en heel snel verveeld ook en dan zullen ze snel het heft in eigen hand nemen. Op je pinken te rijden, maar je moet ook bij de pinken zijn. :D
Tekes weten bovendien altijd precies wat voor vlees ze in de kuip hebben (worden ook succesvol ingezet bij gehandicapte kinderen) en daar handelen ze naar. Ik heb nog nooit zo’n makkelijk, betrouwbaar, intelligent en spiegelend paard gekend als mijn Teke merrie. Ik wil nooit meer anders, maar weet: ze zijn niet voor iedereen. Eerder met muildieren en ezels te vergelijken dan paarden: extreem intelligent, moedig, trots en met een enorme verdedigingsdrang. Zal eerder afwachten of vechten dan vluchten. Ik zal je een voorbeeld geven: mijn merrie is vreselijk lief naar mens en dier, bekend of onbekend. Zo zacht, zo voorzichtig. Maar een vreemde hond of vreemd paard met verkeerde intenties, hoeft echt niet haar kudde binnen te dringen. Die mag rennen voor zijn leven. Daar is niks aan overdreven. Op buitenrit hoeft er ook zeker geen opdringerige of agressieve hond een gezinslid lastig te vallen, mens of dier. Dan grijpt zij in. Zo zacht als kan en zo hard als moet. Daar zit een oerinstinct en beschermingsdrift in die ik bij geen enkel ander paardenras ooit zo heb gezien, behalve bij muildieren of ezels.
Het stuk respect vertaald naar rijden betekent vaak dat een vreemde ruiter er niet zomaar een oefening of gang uit krijgt gereden. Ik heb Tekes onder vreemde ruiters zien sloffen terwijl het voor de ruiter heel wat leek en het wel even duurde (soms een paar rondjes, soms wel wat meer dan dat) voor het paard de ruiter in kwestie serieus genoeg nam om braaf de vliegende wissels en piaffe e.d. te doen. Ze lopen braaf hun rondje, maar wil je meer zul je eerst respect moeten verdienen. En zeker niet denken dat je met wat gepor en gepluk en gedoe dat kunt afdwingen. Dan krijg je een waarschuwing. En anders mag je (als hun mens het toestaat) zand happen. :=

Terug naar kleurgenetica...
Sabino is een curieus en hardnekkig fenomeen. :j
Het rood vlees en zwart vlees is een manier van uitdrukken bij diverse nomaden voor de wijze van opslaan van vet; paarden die aan de buitenkant, dus op de ribben, schouder e.d. vet opslaan en paarden die eerder rond de organen vet opslaan. Tekes behoren vaker tot die laatste categorie, waardoor ze er sneller droog en schraal uitzien, terwijl ze wel vet hebben. Zo duidelijker?

De nomaden hebben diverse bijgeloven rondom wit en kleuren. Ik noem even de belangrijkste.
Een wit voetje werd van oudsher 1 denga genoemd (denga is een oude munteenheid), twee 2 denga en drie witte aftekeningen op de benen 3 denga. Dat hield in: een paard met drie witte voeten brengt zijn eigenaar de meeste rijkdom. Vier witte benen werd als te veel gezien en zo’n paard zou de eigenaar alleen maar geld kosten. Witte buikvlekken waren een slecht voorteken. Zo hadden de nomaden het spreekwoord “Een ruiter op een bont paard zal geen berg overwinnen.” Daar hadden die paarden, vanwege de witte buikvlek, de kracht naar verluid niet voor.
Bij de witte voetjes hadden ze overigens wel het liefst zwarte hoeven. Blanke hoeven werden als zwakker gezien.
Een van geliefde aftekening is een kol (depel). De meest geliefde aftekening is de burnak, of sneb. Voorbeeld: Dordepel, bruine met kol.
Een bruine met een bles heette dan bijvoorbeeld Inchedor (bruine met bles; inche is letterlijk streep). Ook voor witkoppen hadden ze een aparte benaming: Akmanlai.
Paarden met witte manen en staart, schimmels maar meestal palomino, werden Akial genoemd.
Van de Chakan (dubbel crème) ging het geloof rond dat omdat zij hun ogen inde zon dichtknepen boze geesten huisden in deze paarden. Om die reden werden ze meestal vlak na de geboorte gedood.

Geel met zwarte manen en staart en schoudervlekken (door de Turkmenen vleugels genoemd) is de meest geliefde kleur. Vermoedelijk staat dat gelijk aan valk. Valk is ook een van de meest voorkomende kleuren.

Ik heb eerder in het topic een linkje geplaatst naar een grullo Teke. Als het een merrie was geweest was ik al lang aan het sparen geslagen, want een wildkleur Teke is toch wel heel bijzonder.

Getijgerd is gewoon de oorspronkelijke Nederlandse verzamelnaam voor Lp. :D Dus dat komt nog wel voor. In Centraal-Azië is een bekend voorbeeld het Altaipaard. Onder getijgerd wordt daar echter meer dan alleen Lp verstaan en dan wordt het ingewikkeld... zo zouden er ook af en toe giraffe-achtige patronen zijn, zoals het beroemde paard Rakhsh, onder Turkmeense paarden maar zijn dat dan extreme appeltjes of iets anders? Ik ben natuurlijk geneigd naar appeltjes.

Citaat:
Nou ben ik heel benieuwd, zien sommige akhal teke's er net zo shiny uit als de akhal teke op deze foto: http://zooblog.ru/uploads/posts/2016-12 ... dey_48.jpg of is deze foto erg bewerkt?

Ja... en nee. Dat zal ik even uitleggen. De links van foto’s en filmpjes die ik je eerder stuurde waren absoluut niet bewerkt of gemanipuleerd. Deze foto is echter wel bewerkt. Het paard in kwestie is nl. bruin, niet schimmel. :+ Het is een hardnekkig ronddwalende fotomanipulatie. Bijna net zo hardnekkig als die ene perlino die je te pas en te onpas tegenkomt en helemaal niet zo mooi rastypisch en correct is... tja...

Citaat:
En, puur uit nieuwsgierigheid (een paard is nogal een ver van mijn bed droom) hoeveel kost een akhal teke? En tot hoeverre heeft kleur effect op de prijs? (Dit antwoord mag ook in een PB hoor :+ , als je die al wilt beantwoorden).

Over het algemeen is de bodemprijs voor raszuivere AT 5.000 euro. Veelal onbeleerd overigens. Heel af en toe vind je ze voor minder, bijv. in Hongarije of Oekraïne of een eigenaar die het dier graag snel kwijt wil. Een paard richting of rond de 20 is vaak ook wel onder de 5.000 te vinden. Voor een veulen betaal je toch al gauw minstens rond de 7.000 euro al zijn er ook zeker wel vanaf 5000 euro te vinden. Voor meer kwaliteit betaal je vaak ook meer (uiteraard).
En ja, dat is idd. duurder dan veel andere rassen. Wel is de keuze onder de 10.000 vele malen groter dan 10 jaar terug. Toen was de gemiddelde prijs voor een import nog 30.000 euro. Voor rond de 10.000 kun je tegenwoordig zeker wel een leuke vinden. Voor minder ook wel, maar moet je vaak meer geduld hebben of water bij de wijn doen. De prijs wordt beïnvloed door allerlei factoren: afstamming, prestaties, wel of niet beleerd, naam van de fokker, naam van de ouderdieren, stokmaat, kleur. Bij import zit je ook met o.a. transport en invoerkosten. Transport vanuit St. Petersburg scheelt zo 1500 euro in prijs tov. transport vanuit het zuiden.

Het boek vordert momenteel langzaam, aangezien ik momenteel prioriteit geef aan een deel 2 over het Friese paard. :j Maar zodra daar weer schot in zit meld ik dat idd in mijn RPA topic.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:33

Palomino en hetrozygoot W20 en hetrozygoot LP getest (sabino negatief).
Lijkt behoorlijk op een snowcap (die homozygoot LP zijn) met zijn witte deken zonder stippen erin op zijn kont, terwijl hij dat dus niet is.

Afbeelding

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:56


"Love the life you live, live the life you love."

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:24

Mocht je ze nog kunnen gebruiken, hier een Zilverappel-bruin (Tenminste dat was haar papa en ze is dezelfde kleur als haar vader) en een Buckskin

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-18 14:40

Thanks! Op dit moment staat het project even op een laag pitje maar ik hou alles zeker in de smiezen, foto's zijn dus altijd nog fijn. Ik heb alle kleuren en een aantal witpatronen inmiddels omschreven dus ga door naar de W-patronen en de minder bekende mutaties maar er is zo weinig over bekend dat ik moeite heb met uit te vinden welke informatie nou wel betrouwbaar is en welke niet, vandaar dat ik wat gestrand ben.

Ontzettend mooie paarden trouwens zeg!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:00

Dankjewel! Echt een hoop super interessante informatie trouwens!!!

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-18 18:09

Dank je! Fijn om te horen!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers