[FOTO] kleur geteste paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

[FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 10:39

Er zijn al hele mooie topics hier op het subforum met verzamelingen van paarden met allemaal prachtige kleuren. Maar als kleurgenetica liefhebben heb ik nog een 'gat' gevonden in alle verzameltopics: een plek waar alle kleuren langs kunnen komen, zolang ze vergezeld worden door de uitslag van een kleurentest.

Ik ben erg benieuwd hoeveel paarden er op bokt kleur getest zijn, welke genen voornamelijk getest worden en of de uitslag overeenkomt met wat je dacht door het fenotype van het paard of juist helemaal niet. 1 getest gen is al welkom, speciaal kleurtje is ook niet nodig om je paardje te laten zien. Alle soorten kleurtesten zijn ook welkom, of het nu om basiskleur, een verdunning of een witpatroon gaat.

Om een beetje structuur te houden lijkt het me handig als we de volgende opzet gebruiken:
Geteste genotype:
Duidelijke standfoto
Eventueel detail/portetfoto

Wie wil er bijdragen? *\o/*

Genotypes worden voornamelijk bij verdunning of witpatronen nog weleens op twee manieren getoond, beide zal ik ze vernoemen met een voorbeeld van wildkleur.
Homozygoot dominant: DD of D/D
Heterozygoot: Dd of D/n (waar de n eigenlijk staat voor none of niets)
Homozygoot recessief: dd of n/n

Basiskleur:
E staat voor extension factor, de meest basis kleur van het paard. E geeft zwart en is dominant, e staat voor vos en is recessief.
A staat voor agouti, dat maakt een zwart paard een bruin paard, bij aa gebeurt er niets en blijft het paard dus zwart. Op vosbasis zie je er niets van.

Verdunning
Cr staat voor creme, het is incompleet dominant. Heterozygoot levert dus palomino, valk of smokey black. Homozygoot levert cremmelo, perlino of smokey cream.
D staat voor wildkleur (dun). Het is dominant, dus je ziet geen verschil in uiterlijk tussen heterozygoot en homozygoot. Levert dus onder andere wildkleur vos, wildkleur bruin en grullo.
Ch staat voor champagne, ook dominant. Voorbeelden zijn gold champagne, amber champagne, classic champagne.
S staat voor zilver(appel), een dominante eigenschap. Niet zichtbaar op vosbasis.
prl staat voor pearl, is recessief.

Witpatronen
TO is tobiano of platenbont, het is dominant.
OLWS is frame overo, dominant homozygoot is het lethaal. Dus daar zal je alleen uitslagen van n/n of n/o bij zien.
SB Is sabino (type 1), incompleet dominant. Heterozygoot uit zich in aftekeningen en homozygoot zijn voor minimaal 90% wit.
SW staat voor splashed white, zijn 3 varianten in. SW2 en 3 zijn homozygoot lethaal.
W is dominant white, zijn meerdere varianten van (W5, W20, etc). Zorgt voor wit, vanaf simpele aftekeningen tot compleet wit zijn (ligt aan variant).
LP is het appaloosa 'aanknopje', in combinatie met PATN1 zorgt het voor een panterbonte, zonder PATN1 heb je marmerbont of andere patronen waar waarschijnlijk nog onbekende genen aan vast zitten.
G valt er een beetje buiten, maar G is de aanduiding voor schimmel (Grey). Ook dominant dus.

Volgens mij heb ik dan de hoofdmoot te pakken aan testbare genen.



mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 11:24

*\o/* Daar word ik al heel blij van. Ik had al gehoopt dat je het topic zou vinden, je hebt een mooie variatie aan kleuren staan!
Dat enalaatste veulen is dus smokey black B-) Is hij die gele/bruine gloed nog kwijt geraakt na de eerste verharing?


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 11:36

Bedankt! Lijkt inderdaad flink op Jade zo op de laatste foto.
Dat kleintje wat je er nog bij hebt gezet is ook een interessante bruine qua tint. Die zou zonder test snel onder valk worden geschoven denk ik, zie je vaker gebeuren.


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 12:09

Ik kan de openingspost niet meer bewerken maar ik zal even een korte uitleg schrijven hier en een modje vragen het in de OP te zetten :) Bedankt voor de tip!

*geknipt en toegevoegd aan OP door Murosch*

@butengeweun: Wat is die licht voor een zwartbasis! Bijzonder. Leuk om Sabino erbij te hebben in de lijst!
@Tinniie: pangare lijkt vaak samen voor te komen met dit tintje, jammer inderdaad dat nog niet alles bekend is! Ik zit er ook met appaloosa vaak nog mee, is toch nog best veel onbekend.



mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 12:59

pjer: goede suggestie!
sanne: dit topic is niet helemaal bedoeld voor dat soort dingen. Maar ik ben altijd bereid om het te bespreken met je via pb. Wellicht kan je je vragen ook hier kwijt als je de mening wilt van meerdere mensen: [KG] Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-17 13:11

Jij verzamelt gewoon heterozygoten Fotsy :P op Elsa na dan. Gaaf dat die geen agouti draagt trouwens, zie je niet heel vaak voor mijn gevoel. En blijft mooi om te zien hoe genetisch gezien dezelfde kleur zo verschillend kan zijn bij je valkjes.


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-17 09:39

NRJ: Daar wordt ik nu heel blij van, nd1 is echt nog te onbekend in mijn ogen. Heel fijn dat je dit wil delen! Jammer dat je zo'n eind weg woont, ik wil een videoreeks gaan maken over kleurgenetica en je paard was een heel mooi voorbeeld geweest voor primitieve markeringen zonder dun verdunning.

Manda: Ook super leuk dat W20! Wordt ook nog niet heel veel op getest natuurlijk. Ben blij dat we uit dat raadsel zijn nu haha.

Donja: mooie stippel uitslagen! Die eerste is ook een interessante, wel patn1 maar niet 'standaard' panterbont dus.

Cynthia: Knappe Fiore. Daisy heeft dus geen augouti door gegeven? Dat is interessant, vaak dragen Haflingers dat wel. Of is Sublime heterozygoot agouti?


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-17 22:01

Knap dametje, en weer een mooi heterozygootje voor de collectie dus! Bedankt weer voor de toevoeging


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-17 23:47

fleurtjeuh schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag.
Bij creme is het zo dat een enkele verdunning afhankelijk van basiskleur palomino enzo kan geven
en bij een dubbele wordt het perlino enzo
Maar hoe zit dat bij het champagne gen?
Komt er dan ook verschil in enkele en dubbele verdunning?

Met dit soort vragen kan je terecht in dit topic ;) [KG] Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie
Maar om kort antwoord te geven. Champagne is compleet dominant en daarom zie je geen verschil tussen heterozygoot en homozygoot wat je wel ziet bij crème omdat dat incompleet dominant is.


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 09:48

tjaakje schreef:
sharon2013 schreef:
ik voeg me ook even toe :)

AaEE getest. en ik denk dat hij LP/lp PATN1/n is maar dit wil ik dit jaar nog laten testen.


Zou deze (je eerste foto) met AaEE geen bruin als basis moeten tonen? Of begrijp ik dan iets nog niet?

Genetisch gezien is de basis inderdaad bruin (of zwart + agouti) maar het appaloosagen LP doet wat gekke dingen met kleur. Vandaar dat het waarschijnlijk wat lastig te zien is.


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 13:24

Laat ik hier weer eens leven in schoppen met mijn mysterieuze veulen (appaloosa x vos met bles+witte voeten). Het lab wil nog monsters zodat ze bij de collectie kan van "paarden met onverklaarbaar wit waar nader onderzoek naar gedaan kan worden gedaan".

Geteste genotype:
Extension: e/e
Agouti: A/A
LP: N/N
PATN1: N/N
W5, W10, W20: N/N
Splash (1,2,3,4): N/N

Afbeelding
Afbeelding

Ik had verwacht dat ze LP/N zou zijn ivm het wit op het lichaam en de witte sclera en met flinke bles en 4 witte voeten (hoog gras op 1e foto) was ze ook een goede kandidaat voor W20. Maar op papier houdt ze het lekker basic :+


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 13:29

Klopt, in principe zou ik ook nog op sabino1 kunnen testen. Maar gezien haar bloedlijnen en de plaats van het wit op het lichaam denk ik niet dat dat het wel is.
En zijn alleen heel veel 'witgenen' maar ze zijn nog lang niet allemaal ook gevonden en beschreven. Dus ze heeft ze waarschijnlijk wel, maar een variant die we nog niet kennen.


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 13:54

Sabino1 geeft in heterozygote vorm inderdaad witte benen en een bles (en soms een buikvlek). Stekelharigheid komt ook voor bij sabino1. Dus in eerste instantie lijkt dat inderdaad een mooie fit. Echter is het wit bij sabino meestal van onderaf, dus een buikvlek en stekelharigheid tot in de flanken. Bij Vu is het juist voornamelijk bovenop en de onderkant van de buik is gewoon vos, dus dat is al vreemd.
Daarnaast komt sabino1 niet of weinig voor in Welsh pony's, een homozygote sabino1 is namelijk voor minstens 90% wit dus als het algemeen voorkomt in de populatie zou dat fenotype regelmatig op moeten duiken.
Vandaar dat het waarschijnlijk geen sabino1 is, ik vind het in ieder geval een te minieme kans om erop te testen.

Als je trouwens een paard met witte benen en/of bles hebt en het geen sabino1 is, dan is W20 ook een leuke om te testen. 'Veel' paarden die in de volksmond sabino worden genoemd zijn W20 positief.


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 14:20

W20 is een gen binnen de Dominant White groep. Binnen dominant white worden eigenlijk veel verschillende genen geordend die dominant vererven (daarom dominant) en een witpatroon opleveren. Dat kan verschillen van wat 'gewone' witte aftekeningen zoals dus W20, tot compleet wit (en wit geboren paarden) zoals het type W4. De variatie tussen de verschillende types is dus heel groot en het vermoeden is dat er nog heel veel types ook nog niet gevonden zijn. Sommige types zijn zo zeldzaam dat het echt maar in 1 familie paarden te vinden is, maar W20 is in veel verschillende rassen te vinden.


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 15:00

Rabicano is nog puur een naam voor een fenotype, de genetica erachter is nog niet bekend. Stel dat het gevonden wordt zal het denk ik aan de plaats en werking van het gen liggen onder welke groep het wordt geschoven, dat zou onder de witpatronen kunnen, maar bijvoorbeeld in de groep bij roan zou ook niet gek zijn.


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-17 13:18

Ligt er een beetje aan wat je wil testen, het heeft vaak wel baat om even te vergelijken. Ik heb bij VGL UC Davis getest. Maar Animal Genetics spreekt me ook aan via de site (maar had niet het pakket wat ik wilde). VHL in Nederland ben ik niet over te spreken, omdat ze veel testen alsnog doorsturen naar Amerika, flink duurder zijn en er veel onjuiste benamingen op de site staan.


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-17 12:48

fleurtjeuh: voor zulke vragen kan je het best in het theorie topic terecht ;) Om een beetje te voorkomen dat het hier verzand in lange discussies.

Maar om kort antwoord te geven, mijn literatuur geeft aan dat pearl een polymorfisme is van cream op het MATP (mocht je de literatuur in willen duiken). Een paard kan dus nooit homozygoot zijn voor zowel pearl en cream; wel homozygoot voor 1 van de twee (dus alleen creme of alleen pearl) of heterozygoot CR/prl. Of geen van beide hebben uiteraard.


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 23:55

Bedankt voor de toevoeging, W20 geteste paarden vind ik altijd leuk om te zien hier!


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 22:52

@Set_Elkol: Jeetje dat Ilya er nog niet in stond! Mooie toevoeging inderdaad, die heeft toch veel mensen in verwarring gebracht als baby haha.

@Liefhebb: Vervelend dat je uitslag zo lang duurt, alleen is dit bespreken natuurlijk niet helemaal waar dit topic voor bedoelt is. Misschien even bellen of mailen naar VHL.


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-18 06:35

Leuke uitslag met het w20! E/e gaat over de basiskleur, jouw paard is in de basis zwart (E) maar draagt ook vos (e). Zou dus vos nakomelingen kunnen geven in combi met een andere vosdrager of vos.
Verder is hij niet zwart maar bruin, dus je kan al zien dat hij agouti draagt (A), zijn resultaat daarvoor is heterozygoot dus hij kan zowel zwarte (aa) als bruine nakomelingen geven.
W20 is een witgen, dat zorgt voor aftekeningen zoals blessen en witte voeten. Daarnaast kan het andere witgenen boosten. Bij die van jou komt het dus tot uiting in zijn aftekeningen. Ik zie ook wat lichts in zijn staart maar durf niet te garanderen dat dat ook komt door w20. Omdat hij homozygoot is verwacht je dat eventuele nakomelingen ook witte aftekeningen zullen hebben (in welke mate is niet te zeggen)


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 21:07

VHL heeft de oude test voor schimmel, die kan enkel de aanwezigheid checken van het schimmel allel en niet de hoeveelheid (dus 1 of 2). Vandaar dat ze niet kunnen zeggen of hij heterozygoot is of homozygoot.

Andere laboratoria hebben wel de nieuwere/complete test, maar VHL houdt niet zo van licenties betalen dus die houden of de oude test of gaan zelf zitten expirimenteren. Tenminste, dat is mijn aanname als je kijkt naar de keuzes die worden gemaakt :+


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [FOTO] kleur geteste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 06:47

Klopt helemaal :)


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-18 10:54

Ik vind het heel leuk dat er weer een paard met testuitslag werd gedeeld. Ik zou het alleen wel op prijs stellen als het een beetje on topic blijft hier. Vragen over hengstenkeuze kunnen bij het betreffende subtopic of gericht op kleur hier: [KG] Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 09:52

Fotsy schreef:
Leuke bijdrage Cl en leuk om weten. Nu wil ik toch wel eens weten wat verschil is tussen D/nd1 en D/nd2 maar dat zal ik even vragen in andere topic.
Geen W20 dan? Want arany draagt die op zen kleine e

Met crossovers kan je niet zeggen dat het met zekerheid meekomt met de e ;)

D/nd1 en D/nd2 is op het oog niet te onderscheiden. Vroeger werden nd1 en nd2 ook samen als d weergegeven/ getest.
Zonder D erbij kan je ze van elkaar onderscheiden omdat nd1 wel primitieve kenmerken heeft maar nd2 niet. Met D heb je natuurlijk sowieso verdunning en primitieve kenmerken dus valt er verder niets speciaals te zien.


mooneyJarig

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 18:19

Ik vind het ook heel logisch dat ze voor nd 1 en 2 zijn gegaan. Ik zie daar twee redenen voor:
1. De oude 'd' was alles wat niet wildkleur was. Als je dan ontdekt dat het twee allelen zijn ipv 1 en je verandert de naam niet dan krijg je onduidelijkheid. Want is een d paard voor de nieuwe test getest en dus mogelijk toch nd1 (indien je idd nd2 gewoon d zou blijven noemen) of is het een nd2 die nieuw getest is? d is nu heel helder 'oud' getest en dus of nd1 of nd2.
Voor het maken van datasets en doen van onderzoek is het veel praktischer om er na zo'n ontdekking een nieuwe naam aan te plakken.
2. Met de mogelijke primitieve kenmerken van nd1 is het heel makkelijk om leken wijs te maken dat het een wildkleur is die donker uitvalt. Door de benaming naar nd te verschuiven is het helder dat het een niet wildkleur/non dun is.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emoreoa, GoogleAdsense, Lucy_121, Pferdchen, SANEX en 24 bezoekers