Cremello of Perlino? Met schimmelgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
crazy_funky

Berichten: 6150
Geregistreerd: 25-12-03

Cremello of Perlino? Met schimmelgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-21 11:37

Hallo!

Ik heb sinds kort een nieuwe merrie die op papier de kleur perlino heeft.
Nou wil het zo dat er veel schimmel in dr stamboom voorkomt en ze dus de kans heeft om dit gen ook te dragen.

Nou wil ik vragen of iemand denkt te weten welke kleur zij nu is aan de hand van de gegevens die ik heb van dr ouders enz.

Ik heb al haren opgestuurd dus ik weet het binnen nu en een maand zeker.

Ik weet dus niet in hoeverre de ouders getest zijn op kleur maar dit is wat ik weet:
Moeder is perlino
Vader is schimmel/cremello

Vader van de vader is palomino en de moeder schimmel/valk geboren
Ouders van de moeder zijn beide schimmel, weet alleen niet welke kleur geboren.

voor zover mij verteld is heeft ze een valk en een perlino veulen gehad, en zeggen dat die niet zijn gaan schimmelen, zover bekend.

Is er een grote kans dat ze het schimmelgen heeft of is het 50/50?

Zodra ik de uitslag heb laat ik dat hier natuurlijk weten.


BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 11:48

Ze kan het gen toch volgens mij niet dragen als ze het niet toont - als ze het draagt zou ze ook schimmel eruitzien. Perlino ziet er toch wel wezenlijk anders uit. Welke kleur is zij zelf geboren?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Cremello of Perlino? Met schimmelgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 11:49

Als ze zelf niet schimmel toont, dan kan ze het ook niet doorgeven zonder dat de hengst schimmel is.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Rainer
Berichten: 632
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 11:50

Kan dat vader schimmel is is 50%, dan jouw paard vervolgens ook schimmel is dan dus 25%. Mits moeder idd zeker perlino is en geen schimmel.

Ik geloof wel dat je het bij een perlino niet altijd kan zien of die schimmel is of niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Cremello of Perlino? Met schimmelgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 11:50

Heb je een foto van de merrie? En hoe oud is ze nu?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 11:56

Als haar vader getest is op het schimmelgen en G/g is, dan is de kans dat je merrie schimmel is inderdaad 50%.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

Rainer
Berichten: 632
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:02

Britt_xxx schreef:
Als haar vader getest is op het schimmelgen en G/g is, dan is de kans dat je merrie schimmel is inderdaad 50%.

Ik zie dat ik het verkeerd begrepen had, ik dacht dat vader ook onbekend was. Maar dit klopt inderdaad.

crazy_funky

Berichten: 6150
Geregistreerd: 25-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-21 12:10

Vader schijnt wel schimmel te zijn, dus of het is door nakomelingen gebleken of ze hebben hem getest.
Ik hoorde dus ook dat je schimmel niet ziet op cremello/perlino.

Hierbij een foto van haar in zomervacht, eventjes geleend van een van de vorige eigenaren.
Afbeelding


Dit is dr moeder, veulen is van een schimmel hengst, dit had ik al nagezocht.
Staat trouwens bij de foto dat ze perlino/cremello is, dus niet zeker wat ze is.
Afbeelding

En dit is dr vader:

Afbeelding

mooney

Berichten: 7759
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:23

Schimmel dat niet toont is een beetje een dooddoener bij deze kleurslag. Want het is er wel degelijk in het fenotype maar je kan de verkleuring gewoon niet waarnemen zoals bij donkere kleuren.

Sommigen denken daardoor dat een cremello/perlino etc nooit schimmel kan zijn maar dat is kul.

TS dit is typisch een geval waar ik inderdaad een test op schimmel aanraad. En dan het liefste niet de markertest maar de test die verschil maakt tussen hetero en homozygoot. Ben benieuwd wat eruit komt, ik hoop voor je dat ze geen schimmel is.


LaDonna75

Berichten: 2069
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Cremello of Perlino? Met schimmelgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:31

Ik ben ook erg benieuwd naar de testuitslag, het zou me niet verbazen als ze schimmel is (en zowel vader als moeder zouden schimmel kunnen zijn als ik ze zo zie :j )

(wat me trouwens weer terug bij mijn eigen verbazing brengt, dat veel mensen ab-so-luut geen schimmel willen vanwege te wit, maar cremello/perlino zo machtig populair is maar net zo licht :)) )

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

Caily

Berichten: 12509
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:39

Waarom verbaasd je dat? Ik wil ook absoluut geen schimmel en wel dubbel crème. Simpelweg voor de waarde binnen de fokkerij.

Zo op het oog lijkt ze geen schimmel vind ik, maar testen zou ik in dit geval ook doen.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:50

LaDonna75 schreef:
Ik ben ook erg benieuwd naar de testuitslag, het zou me niet verbazen als ze schimmel is (en zowel vader als moeder zouden schimmel kunnen zijn als ik ze zo zie :j )

(wat me trouwens weer terug bij mijn eigen verbazing brengt, dat veel mensen ab-so-luut geen schimmel willen vanwege te wit, maar cremello/perlino zo machtig populair is maar net zo licht :)) )


Er kan best veel verschil zijn qua kleur met schimmel en cremello/perlino. Mijn perlino is best donker van kleur en haar volle broertje is dan weer heel licht van kleur maar toch zie je het verschil wel met een schimmel en een cremello of perlino.


mooney

Berichten: 7759
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:16

LaDonna75 schreef:
Ik ben ook erg benieuwd naar de testuitslag, het zou me niet verbazen als ze schimmel is (en zowel vader als moeder zouden schimmel kunnen zijn als ik ze zo zie :j )

(wat me trouwens weer terug bij mijn eigen verbazing brengt, dat veel mensen ab-so-luut geen schimmel willen vanwege te wit, maar cremello/perlino zo machtig populair is maar net zo licht :)) )

Het is vaak de fokwaarde, niet zozeer de kleur zelf. Met een dubbel verdunde kan je natuurlijk een 'gewone' kleur combineren in de dekkeuze en heb je toch garantie op een 'commercieel' kleurtje.

Ik vind het zelf niet mooi (schimmeltjes wel, zolang ik ze zelf niet hoef te wassen) maar ik snap bij mensen die ze hebben om te fokken wel wat de plus is.

En dat is ook de reden waarom mensen zich genaaid voelen als ze fokken met een cremmelo oid en dan een schimmel uitkrijgen omdat er even vergeten was dat het ook een schimmel was. Dan ben je dus het voordeel van het dubbel verdunde kwijt.


LaDonna75

Berichten: 2069
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Cremello of Perlino? Met schimmelgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 19:37

Ik bedoel vooral voor het gebruik, niet voor het fokken, daar begrijp ik de voorkeur voor een dubbele verdunning versus schimmel heel goed. Maar echt voor “ik wil geen schimmel want die wordt zo snel vies” begrijp ik het niet.

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

crazy_funky

Berichten: 6150
Geregistreerd: 25-12-03

Re: Cremello of Perlino? Met schimmelgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-21 20:29

Ik heb niets tegen schimmels maar ik vind het met fokken wel "jammer" dat de geboren kleur verdwijnt.
Bij een perlino/cremello vind ik het mooier dat de huid op het hoofd roze is en de ogen blauw of groen/amber. Mijn merrie heeft bijvoorbeeld hele mooie amber kleurige ogen.

crazy_funky

Berichten: 6150
Geregistreerd: 25-12-03

Re: Cremello of Perlino? Met schimmelgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-21 08:58

Ik heb de uitslag binnen.
“Helaas” toch het schimmelgen. Maargoed het zij eenmaal zo en daar ga ik dr niet op verkopen :D

Uitslag is
Ng of GG
A/A
E/e
CR/CR

Kan iemand mij dit precies uitleggen?

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 08:59

Jammer! Maakt dr niet minder mooi natuurlijk hihi

Maik79

Berichten: 1255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:06

Ng of GG = het schimmelgen. Je weet dat ze schimmel draagt, je weet alleen niet of ze homozygoot is een dus is ze altijd, of met 50% kans het schimmelgen doorgeeft.

A/A is Agouti, het gen dat zwarte paarden bruin maakt. Daarvan heeft ze er twee, ze zal er dus altijd een doorgeven. Een veulen van haar zal dus nooit zwart of smokey black worden.

E/e = ze heeft een x vos (de kleine e) en een x zwart. Dat toont als zwart.

En ze heeft twee x CR, twee keer de verdunning voor crème.

Zwart + Agouti + twee keer crème is perlino, en dan met één of twee keer schimmel er overheen.

Boontje L2 + 10 | B + 3 | B + 4
Nex Z2 + 2 | B + 1 | B + 3

crazy_funky

Berichten: 6150
Geregistreerd: 25-12-03

Re: Cremello of Perlino? Met schimmelgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-21 09:24

Dank je voor de uitleg! Duidelijk!

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Cremello of Perlino? Met schimmelgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:35

Hier even een totale leek op kleurengebied, maar ik dacht altijd dat schimmels nooit deze blauwe of amberkleurige ogen hadden die perlino's en cremmello's wel hebben. Klopt dat dan niet?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mariett

Berichten: 4366
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:38

Elisa2 schreef:
Hier even een totale leek op kleurengebied, maar ik dacht altijd dat schimmels nooit deze blauwe of amberkleurige ogen hadden die perlino's en cremmello's wel hebben. Klopt dat dan niet?

Schimmel is eigenlijk een extra laagje over de basiskleur van een paard! Dus je paard kan bruin, zwart, vos, valk.. alle kleuren zijn, en daarover zit dan een laagje met schimmel, wat ervoor zorgt dat de haren snel wit worden.

Dus als je een zwart paard hebt met schimmelgen wordt hij wit, maar houdt hij z’n bruine ogen. Als je een cremello paard hebt met schimmel wordt hij ietsjes lichter (dat zie je vaak niet zo goed, maar het gebeurt wel) maar houdt hij zijn lichte ogen.

crazy_funky

Berichten: 6150
Geregistreerd: 25-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-21 09:38

Als ik het goed heb is ze ook gewoon perlino maar draagt ze in haar genen het schimmelgen. Ze toont het niet. Al zou dat ook moeilijk te zien zijn aangezien ze al zo goed als wit is.

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:42

Mariett schreef:
Elisa2 schreef:
Hier even een totale leek op kleurengebied, maar ik dacht altijd dat schimmels nooit deze blauwe of amberkleurige ogen hadden die perlino's en cremmello's wel hebben. Klopt dat dan niet?

Schimmel is eigenlijk een extra laagje over de basiskleur van een paard! Dus je paard kan bruin, zwart, vos, valk.. alle kleuren zijn, en daarover zit dan een laagje met schimmel, wat ervoor zorgt dat de haren snel wit worden.

Dus als je een zwart paard hebt met schimmelgen wordt hij wit, maar houdt hij z’n bruine ogen. Als je een cremello paard hebt met schimmel wordt hij ietsjes lichter (dat zie je vaak niet zo goed, maar het gebeurt wel) maar houdt hij zijn lichte ogen.


Ah werkt dat zo, bedankt voor de verduidelijking. Nu snap ik hoe dat kan. :D

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:42

crazy_funky schreef:
Als ik het goed heb is ze ook gewoon perlino maar draagt ze in haar genen het schimmelgen. Ze toont het niet. Al zou dat ook moeilijk te zien zijn aangezien ze al zo goed als wit is.



Schimmel toont altijd en kan niet alleen in de genen zitten.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:43

crazy_funky schreef:
Als ik het goed heb is ze ook gewoon perlino maar draagt ze in haar genen het schimmelgen. Ze toont het niet. Al zou dat ook moeilijk te zien zijn aangezien ze al zo goed als wit is.


Ik dacht dat perlino net een ander kleurtje was idd dan wit, net een andere waas ofzo er overheen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers