Genetica haflinger kruisingen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

MallyBelly

Berichten: 3523
Geregistreerd: 23-12-08

Genetica haflinger kruisingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-20 10:01

Welke genetica hoort hij bij een Haflinger?
Ik vraag mij af of er bij een haflinger toch niet een minder bewezen kleurcategorie in het gene pakket zit.
Ik heb 2x Tinker x Haflinger gehad, allebei niet bruin, niet zwart. Lichte staart.
Ook een Haflinger x ? ,, deze is zwart getest maar niet zwart geworden, altijd "bruin" gebleven.

Ik begreep dat Haflingers, Vos dragen en eventueel agouti.
Als ik de test invoer met een zwarte wederhelft:
37.50% - Black
37.50% - Bay
25.00% - Red (Chestnut/Sorrel)

Bont is even niet van toepassing omdat het effen veulens zijn geworden.

Zijn er haflingers met bewezen silvergen?
Als ik van de plaatjes uit moet gaan, bestaat het vermoeden 3x een Silver bay te hebben gehad. Chocolade bruin met lichte staart.

Volgens animalgenetics.us
n/Z Heterozygous Horse tested heterozygous for silver dilution (One copy of the silver allele detected). Black-based horses will have a chocolate body with flaxen mane and tail. Bay-based horses will have lightened lower legs and flaxen mane and tail

Beide paarden hebben donkere manen maar wel een blijvend lichtere staart.

Z/Z Homozygous Horse tested homozygous for silver dilution (Two copies of the silver allele detected). Black-based horses will have a chocolate body with flaxen mane and tail. Bay-based horses will have lightened lower legs and flaxen mane and tail.

Dit zou betekenen dat een haflinger, Naast de mogelijkheden aaee, Aaee, AAee ook, gecombineerd kan worden net nn nZ of ZZ.

aa-ee-nn, aa-ee-nZ, aa-ee-ZZ.
Aa-ee-nn, Aa-ee-nZ, Aa-eeZZ.
AA-ee-nn, AA-ee-nZ, AA-ee-ZZ.

Gekruist met aaEE (vermoeden op basis van veulens)

veulen 1 een vos geboren, vermoedelijk zwarte basis en chocobruin geworden met lichte staart. Tot 3 jaar licht verloop naar de sok toe met hele lichte sokken (daarna uit het oog verloren)
Veulen 2 een vos geboren, vermoedelijk zwarte basis en een tint donkerder de worden als veulen 1 en 3. tevens lichte staart en tot een hogere leeftijd lichte manen)
Veulen 3 Grijs geboren met iets was gouden glans), vermoedelijke zwarte basis, chocolade bruin uit met lichte staart, lichte been aanzet en uiteinde. geboren met donkere manen.
AA-??-??

Ik ben benieuwd of de kleur die ze draagt "een naam" heeft, ik ben niet uit op flinke discussie. Aan enkel ze word zwart heb ik niks want dat is het niet. Geliefd niet elkaar herhalen als mijn theorie niet mogelijk is. Na een aantal reacties is het mij duidelijk :)

Testen zou het makkelijkste zijn maar voegt niks toe aan mijn merrie, 1 en 2 zijn niet in mijn bezit en geen kennis van nu, en veulen 3 is nog in bezit maar al wel verkocht. Daarom vind ik het leuk te kijken hoever ik zo kom.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024


MallyBelly

Berichten: 3523
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 08:14

Jorex schreef:
Ik ken zwarte shetlanders die flaxen dragen en ook waren geboren met een lichte staart en manen. Later werden deze dan volledig zwart. Heb je een foto, want ik vermoed dat het gewoon vossen zijn alleen dan koffievos. Vossen kunnen heel donker zijn. Maar ik geloof niet dat haflingers zilver dragen, tenzij je haflinger niet raszuiver is. Net als dat shetlanders dit gen ook niet hebben, tenzij het een Amerikaanse is. Een veulen wat vos geboren is, kan geen zwarte zijn overigens.

En daarom is het dus ook geen gewone zwarte. Veulen 1 is nooit zwart geworden, ook blijvend lichte staart. Helaas geen info over veulen 2.

Phen schreef:
Heb je toevallig foto’s van alle paarden waar je nu over spreekt?

Er is een mogelijkheid dat haflingers Silver dragen. Helaas toont Silver niet op vos en kam het dus goed verborgen zijn tussen de haflingers. Omdat alle haflingers vos zijn en er ook geen andere kleur in het ras geboren word is testen op kleur niet interessant en word het dus ook niet gedaan. Enige manier om daadwerkelijk te weten of de haflinger Silver draagt is door te testen (of volledige testresultaten van de veulens te hebben maar dat zegt nog niks over de merrie eigenlijk).

Een ding kan ik je wel vertellen. Je merrie is vos. Er is geen andere naam :-)

Er is een zwarte basis, veulen 2 is zelfs zwart getest. Kan dus met geen mogelijkheid vos zijn.

Iets bij de haflinger zorgt voor het zachte verloop van het wit naar het onderbeen toe. Typisch is dat als je kruist je eigenlijk altijd een rechte aftekening krijg op het been, zonder verloop. Ook best apart

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

MallyBelly

Berichten: 3523
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 16:01

Phen schreef:
Phen schreef:
Heb je toevallig foto’s van alle paarden waar je nu over spreekt?

Er is een mogelijkheid dat haflingers Silver dragen. Helaas toont Silver niet op vos en kam het dus goed verborgen zijn tussen de haflingers. Omdat alle haflingers vos zijn en er ook geen andere kleur in het ras geboren word is testen op kleur niet interessant en word het dus ook niet gedaan. Enige manier om daadwerkelijk te weten of de haflinger Silver draagt is door te testen (of volledige testresultaten van de veulens te hebben maar dat zegt nog niks over de merrie eigenlijk).

Een ding kan ik je wel vertellen. Je merrie is vos. Er is geen andere naam :-)


Je beantwoord mijn eerste vraag niet en daarnaast heb ik niks gezegd over zwart?

Jouw vraag is of haflingers Silver dragen en daar antwoord ik op. Ik heb het niet over de veulens aangezien ik daar te weinig informatie over heb gekregen.

Het witte verloop bij haflingers heet mealy. Een wit-gen zorgt er voor dat haflingers vaak een bles en/of witte aftekeningen op de benen krijgen.

Mijn vraag is echt of je fotos hebt. Van moeder, vaders en veulens. Vaak word er gedacht dat er een bijzonder kleurtje is terwijl hier geen sprake van hoeft te zijn. Daarnaast dragen tinkers meerdere kleuren (2x vader van veulens) dan haflingers en kan je daar dus veel informatie uithalen. Daarnaast kan ook een wit-gen zorgen voor een lichte staart bij een donkere kleur.

Je geeft aan merrie is vos en dat is niet waar. Mijn merrie is zwart. Gewoon zwart.

Veulen 1 is een moeder haf, vader tinker zwart bont.
Veulen 3 is een moeder tinker (mijn merrie) is zwart bont en vader een haflinger.

Ik heb foto's maar ik vraag me af hoever ik puur op gegevens kom. Ik zal proberen goede foto's uit te zoeken waarop de kleur goed naar boven komt.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

MallyBelly

Berichten: 3523
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 16:28

NadjaNadja schreef:
Ik lees eigenlijk meerdere vragen in je openingspost en ik kan er eerlijk gezegd moeilijk uit halen wat nu effectief je vraag is. Je openingspost lijkt vooral te leiden naar de vraag: welke kleur heeft mijn paard? Klopt dat?

Als dat inderdaad je vraag is, dan lijkt het me handig om foto's te plaatsen, zoals hierboven ook aangegeven is. Het is op basis van beeld (foto) vaak al best moeilijk om iets over kleur te zeggen, maar dat is op basis van tekst eigenlijk vrijwel onmogelijk.

Als dat niet je vraag is, dan zou ik graag horen wat het dan wel precies is! :j

Welke kleur heeft mijn paard lijkt een beetje kort, ik heb benieuwd of er misschien in de kleur genetica van een haflinger meer zit dan alleen vos.
Zijn er haflingers met zilver gen getest?
Hoe zit het gene pakket van een haflinger in elkaar?
Ik heb naast dit veulen, een veulen lopen die bruin is, (zwart x bruin = bruin). Deze toont totaal anders, nu weet ik wel dat we 101 tinten zijn maar vanuit de basis is het gewoon niet hetzelfde.


Veulen 3 heb ik alleen nu even snel de foto's van.
Grijs geboren
Afbeelding

Na een aantal weken Met zichtbare glans.
Afbeelding
Dit komt een eind overeen met de werkelijke kleur.
Haar staart lijkt alleen maar lichter te worden ipv donkerder.
Afbeelding


De moeder van veulen 3, heeft nog 1 veulen gehad, x cremello, deze is valk geworden. Geen ouder info verder.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

MallyBelly

Berichten: 3523
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-20 08:35

De lichte haren op de neus zijn nieuwe haren en de koper snoet ook.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

MallyBelly

Berichten: 3523
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-20 12:51

RianneH schreef:
Zou kunnen, maar is ook niet direct heel waarschijnlijk lijkt mij? Wat is de afstamming van de merrie, is daar iets over bekend? Verdunningen bij je meer bij Tinkers natuurlijk, maar de foto lijkt het zwart wel echt zwart (ja ik weet, smockey black toont niet altijd zeker niet op foto).

Het kleurtje van het veulen blijft interessant, hoewel ik de uitleg van Xyris wel volg. Kan ook niet echt voorbeelden van een bruin (zwart + agouti) vinden met flaxen..


Merrie is zwart of Smokey black, stekelharig in haar vlekken, of dit nog wat betekend, denk ik niet.
Van de merrie in deze heb ik verder niks bekend.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers