[AG] Genetica van het "tijgeroog" van de Paso Fino ontrafeld

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

[AG] Genetica van het "tijgeroog" van de Paso Fino ontrafeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 22:29

Bokt.nl / Horsetalk.co.nz
Wetenschap

Afbeelding
Tijgeroog bij een Paso Fino. Foto: Bokt Wiki


Een recent gepubliceerd onderzoek heeft twee genetische mutaties geïdentificeerd die voorkomen bij de Paso Fino, een Puerto Ricaans paardenras. Deze mutaties kunnen bij zo’n 88% van de onderzochte paarden verklaren hoe zij aan het opvallende “tijgeroog” komen. Tot op heden is er geen enkel ander paardenras bekend waarbij tijgerogen voorkomen.

De Paso Fino is ontstaan door de import van Spaanse paarden naar Puerto Rico – zoals de tegenwoordig uitgestorven Spaanse Jennet – en het ras is daarna lang geïsoleerd geweest op het eiland. De Paso Fino is misschien wel het meest bekend onder paardenliefhebbers voor zijn aparte gang, de viertakt “fino”, maar de Paso Fino’s met tijgerogen worden daarbij nog extra gewaardeerd om hun bijzondere uiterlijk. Bijna alle paarden hebben bruine ogen, maar bij paarden met tijgerogen heeft de kleur van de iris een oranje, gele of amberkleurige tint. Paarden met deze eigenschap lijken verder wel prima zicht te hebben.

Het onderzoeksteam, bestaande uit Rebecca Bellone en haar collega’s, vertelde dat een analyse van de bloedlijnen heeft uitgewezen dat de eigenschap als recessief gen wordt vererfd. Het onderzoeksteam heeft genetische testen uitgevoerd op 24 Paso Fino’s, waarbij ze geleid werden naar de ECA 1-regio, waar het gen zich op zou bevinden.

Ze zijn dieper gaan inzoomen op het SLC24A5-gen. Deze speelt ook een rol in de pigmentatie van mensen, muizen en zebravissen. Als mensen mutaties in dit gen hebben, kunnen ze bijvoorbeeld last hebben van albinisme, wat effect heeft op de ogen en huid. Twee mutaties in dit gen leken gelinkt aan het tijgeroog; deze mutaties worden Tijgeroog 1 en Tijgeroog 2 genoemd.

Bij het testen van 122 bruinogige Puerto Ricaanse Paso Fino’s bleek dat geen van hen homozygoot was voor deze gen-varianten. Dat wil zeggen: geen van hen had van zowel de vader als de moeder een kopie van het gemuteerde gen geërfd.

“Wij stellen dat de twee mutaties in SLC24A5 een effect hebben op de irispigmentatie van tijgerogen bij Puerto Ricaanse Paso Fino’s,” schreven de onderzoekers in hun verslag, dat gepubliceerd werd in het wetenschappelijke tijdschrift G3: Genes | Genomes | Genetics. Bellone en haar collega’s zijn de eersten om ooit de genetica te ontrafelen van iriskleuren bij paarden die niet geassocieerd zijn met verdunningskleuren of witpatronen. Interessant is dat mutaties in dit gen bij mensen zorgen voor meerdere effecten, maar dat ze bij Paso Fino’s schijnbaar alleen effect hebben op de oogkleur, zonder de pigmentatie over de hele vacht te verzwakken.

Een door het bestuur gecertificeerde veterinaire oogarts heeft als onderdeel van het onderzoek gedetailleerde oogonderzoeken uitgevoerd bij een kleine groep Paso Fino’s met en zonder tijgeroog. Hij trof daarbij geen afwijkingen aan die geassocieerd konden worden met de mutatie, zoals verslechtering van het zicht of verminderde pigmentatie op het netvlies.

Om hun voorstel kracht bij te zetten, hebben ze ook in totaal 196 andere paarden met bruine oogkleur getest van verwante rassen (90 Colombiaanse Paso’s, 20 Mangalarga’s, 44 Lusitano’s en 42 Andalusische paarden) voor de mutaties die Tijgeroog 1 en 2 veroorzaken, maar geen van beide mutaties werd aangetroffen in deze paarden.

Uiteindelijk hebben de onderzoekers geconcludeerd dat de twee mutaties in het SLC24A5-gen in 88% van de gevallen het tijgeroog konden verklaren. Twintig van de tijgeroog-paarden waren homozygoot voor de Tijgeroog 1-mutatie, terwijl acht samengesteld heterozygoot waren met een allel van zowel Tijgeroog 1 als Tijgeroog 2.

Er waren vier paarden waarvan de oogkleur op deze manier niet verklaard kon worden, en drie daarvan hadden een relatief donkere oranje-achtige oogkleur. De onderzoekers zeiden dat dit een kleurtint was die ze niet konden verklaren, en dat dit wellicht zelfs een lichte variant van een gewone bruine iris was. “Het ene tijgerogige paard dat dan overbleef, met geel-tijger fenotype, was heterozygoot voor het Tijgeroog 1-allel. Haar iriskleur kan verklaard worden als zijnde samengesteld heterozygoot in combinatie met een andere mutatie die we nog niet hebben geïdentificeerd.”

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.



Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [AG] Genetica van het "tijgeroog" van de Paso Fino ontrafeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 01:47

Leuk onderzoek en inderdaad erg interessant!

Maks :+:

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [AG] Genetica van het "tijgeroog" van de Paso Fino ontrafeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 06:39

Interessant, ik wist niet eens dat deze paarden een tijgeroog konden hebben.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 07:13

Ligt het aan mij of lijken de ogen op de foto in de OP blauw? Er is ook een bokker met een paard met een tijgeroog toch? Hebbes: bokker Rubio: memberlist.php?mode=viewprofile&u=198532

Of is dit geen tijgeroog?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 07:16

Captain schreef:
Ligt het aan mij of lijken de ogen op de foto in de OP blauw? Er is ook een bokker met een paard met een tijgeroog toch? Hebbes: bokker Rubio: memberlist.php?mode=viewprofile&u=198532

Of is dit geen tijgeroog?


Als je op de link boven het artikel klikt heb je meer fotos

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 07:16

Captain schreef:
Ligt het aan mij of lijken de ogen op de foto in de OP blauw? Er is ook een bokker met een paard met een tijgeroog toch?

Het is niet echt blauw
https://www.google.nl/search?ie=UTF-8&c ... wOIFuykvaM:

Zitten echt heel mooie ogen tussen met vlekken, kende het helemaal niet.

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:53

Ik had er ook nog nooit van gehoord, erg interessant! Ik ben wel benieuwd hoe het dan kan dat dit gen alleen voor een andere pigmentatie van de ogen zorgt, en of dat dan alleen bij paso fino's zo is of ook bij homozygote kruisingen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:06

Afbeelding

mijn zwarte groninger heeft ook bijzondere ogen. Ik vond het meer geiten of schapenogen.
Het is wat wennen.

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [AG] Genetica van het "tijgeroog" van de Paso Fino ontrafeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:29

In de Dominicaanse Republiek hebben ze ook Paso Fino's.De paarden die ik daar kende hadden allemaal bruine ogen,behalve 1 merrie die gele ogen had. Haar vacht was een soort valkkleur.En ze hsd 1 geknikt oor. dat was erfelijk want haar zoon had zo'n zelfde oor. De merrie heette La Cachita.Ik hoop haar nog ooit te zien.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:32

Heel interessant. Wel fijn dat er weer een genetisch 'ontdekking', of liever ontrafeling, is gebeurt.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 06:30

Nav dit artikel heb ik natuurlijk ook even extra op de ogen om me heen gelet.

Dit is het oog van mijn eigen palomino Quarter, is dit dan ook een tijger oog?

Beide ogen zien er zo uit. Ik twijfel dus ik dacht ik gooi t even in de groep :)

Afbeelding


Afbeelding

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [AG] Genetica van het "tijgeroog" van de Paso Fino ontrafeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 06:40

Tijgerogen komen alleen voor bij Paso Fino's :)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 06:48

Aleeneh schreef:
Tijgerogen komen alleen voor bij Paso Fino's :)

Ah oke, dat is ze niet, 100 procent quartergefokt, dus dan gaat t over ;)
Vond dr oog wel apart, dus dacht ga t toch even vragen :D


Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:48

Lijkt mij gewoon bruin. Bruin heb je natuurlijk in verschillende tinten :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers