Transport, Achtergrond
Foto: © Hippo Foto - Dirk Caremans / FEI
Steeds vaker worden paarden voor de fokkerij en wedstrijdsport vervoerd per vliegtuig naar andere werelddelen. Maar hoe komen paarden in de vliegtuigen? Zijn dit dezelfde vliegtuigen als voor mensen of juist andere vliegtuigen? Wat komt er allemaal bij kijken als je je paard naar het buitenland wil laten vliegen? Hebben paarden ook last van een jetlag?
De transportbedrijven regelen vaak alle vereiste documenten en verklaringen van de dierenarts voor het paard en brengen de paarden ook naar het dierenhotel. De flying grooms maken de paarden in alle rust klaar voor hun vlucht. Er wordt nog een controle uitgevoerd zoals het lezen van de chips en controleren van de paspoorten. Zij zorgen er ook voor dat er voldoende hooi en water aan boord is voor de paarden gedurende de vlucht. Naast de flying grooms (afhankelijk van het aantal containers) reist tijdens een Combi-vlucht ook altijd een animal steward mee. Bij Cargo vluchten is dit niet altijd het geval en reizen vaak alleen grooms mee. Daarom worden er ervarings-, veiligheids- en veterinaire eisen aan Cargo grooms gesteld, omdat ze vaak geheel zelfstandig voor de verzorging van de paarden staan.
De paarden moeten vijf uur van tevoren aanwezig zijn en worden geladen in containers. Het lijkt een beetje op een vierkante trailer waar plek is voor twee of drie paarden. Een container weegt ongeveer 3000kg. Eenmaal in de container worden ze naar het vliegtuig gebracht. De container komt op een lift te staan en deze tilt de paarden omhoog. Eenmaal hierboven worden ze het vliegtuig ingeduwd. Dit gaat allemaal vrij makkelijk omdat er allemaal rollers liggen op de bodem van het vrachtruim. De containers worden op hun plek aan de grond vergrendeld.
KLM is de enige luchtvaartmaatschappij die de vluchten uitvoert met een Boeing 747-combi. Het voordeel hiervan is dat passagiers hun paarden in hetzelfde toestel als vracht mee kunnen nemen. Het vliegtuig is opgesplitst in twee delen. Het voorste deel is ingericht voor passagiers. Het achterste deel is een vrachtruimte waar plaats is voor zeven containers. Halverwege het vliegtuig bevindt zich een deurtje. Voorbij dit deurtje is een groot net aangebracht. Dit net is voor de veiligheid. Mocht er in een onwaarschijnlijke geval een container losschieten, dan zou dit dus niet door de wand naar de passagiers toegaan. Dit net is zo sterk dat het de containers houdt. In totaal mogen er 20 paarden mee. Op de laatste positie, de T-positie zoals het personeel dat noemt, mogen vanwege het gewicht maximaal twee paarden staan. Er staan niet altijd paarden. Soms staan er ook auto’s of andere vrachtspullen. Alle combi-vluchten zijn rechtstreeks, zonder tussenstop. Dit is het meest ideaal voor paarden, want opstijgen en landen is het meest stressvolle moment van de reis.
Soms moet een paard vooraf in quarantaine. Amerika en een aantal andere landen uitgezonderd, vereist vrijwel ieder land een isolatieduur voordat de paarden op transport mogen. Tijdens deze isolatieperiode, ook wel pre-export quarantaine genoemd (PEQ), staan de paarden onder veterinair toezicht. Na een inspectie van de NVWA van de isolatieruimte en dieren, gaat de isolatieperiode in. De duur is afhankelijk van de eisen van het exportland. Zo moeten paarden uit China of Zuid-Afrika 30 dagen in afzondering blijven staan.
Net als mensen kunnen paarden ook last hebben van een jetlag. Ook hun dag- en nachtritme ligt overhoop. Uit onderzoek van de universiteit van Bristol blijkt ook nog eens dat paarden extreem gevoelig zijn voor veranderingen in hun bioritme. Dit in tegenstelling tot honden en katten, die er een minder streng dag- en nachtritme op na houden. Een Brits team heeft onderzocht hoe renpaarden een jetlag ervaren. De opvallende conclusie van dit onderzoek was dat de paarden juist beter presteerden met een jetlag doordat zij hun dag- en nachtritme snel konden aanpassen, met fysieke voordelen tot gevolg. Voor het onderzoek trainden ze een groep volbloeden voor drie maanden op een loopband. Na deze drie maanden pasten zij het dag- en nachtritme rigoureus aan en pasten een tijdsverschil van zeven uur toe. Uit de metingen van de onderzoekers bleek dat de paarden beter konden presteren in volle galop op de loopband. Klik hier voor het onderzoek naar de jetlag bij paarden. Maar om de overgang voor een paard zo soepel mogelijk te maken, is het aan te raden het paard rustig aan de nieuwe omgeving en het tijdsverschil te laten wennen. Dit is minder stressvol en beter voor het welzijn van het paard.
Klik hier voor foto's van het paardentransport.