[AG] Beroemde paarden: Stroller, Olympische wonderpony

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

[AG] Beroemde paarden: Stroller, Olympische wonderpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-16 08:51

Bokt.nl
geschreven door: Urielle

Vele jeugdruiters dromen van een indrukwekkende sportcarrière met hun pony. Voor Marion Coakes Mould werd het werkelijkheid met haar wonderpony Stroller.

Marion werd geboren in een familie van springruiters. Na als ponyruiter vele successen op haar naam geschreven te hebben met kleine pony's vond haar vader het tijd voor een grotere pony voor de dertienjarige amazone. In 1960 kwamen ze uit bij Stroller. De tienjarige bruine ruin van 1.45 m. was door een handelaar uit Ierland geïmporteerd en verkocht aan een slager als pony voor zijn dochter. De pony had nog geen indrukwekkende prestaties geleverd maar was goed gebouwd en wekte interesse als fokproduct van een volbloed uit een Connemaramerrie.

De combinatie had een klik en Marion en Stroller wonnen vele ponywedstrijden samen. In 1963 werd Marion 16 jaar en wilde haar vader Stroller verkopen zodat ze verder kon op paarden. Ze nam de ervaren Little Fellow over van haar broer en reed verdienstelijk met belofte Summer Shandy maar weigerde om Stroller te verkopen. Nadat ze toestemming gevraagd had om met Stroller tussen de grote paarden te starten, was de eventuele verkoop van de baan.

Een jaar later won Stroller de Hickstead Derby Trial en werd tweede in de Hickstead Derby. Nog een jaar later, in 1965, wonnen ze goud op het WK Dames in Hickstead en de prestigieuze Queen Elizabeth II Cup. In 1967 sprong Stroller de enige foutloze omloop van de 44 deelnemers en won daarmee de Hickstead Derby. Daarnaast wonnen Marion en Stroller dat jaar ex-aequo met Alwin Schockemöhle en Athlet de puissance in Antwerpen, door foutloos over 2.03 m. te zeilen en slechts een steen uit de muur van ruim 2.08 m. te tikken! Hiermee konden de mensen niet meer om de D-pony en zijn amazone heen.

Het hoogtepunt van hun carrière was de uitzending naar de Olympische Spelen van 1968 in Mexico. Mexico ligt 2,3 kilometer boven de zeespiegel en daardoor is er 30% minder zuurstof in de lucht, wat een uitdaging op zich was. Stroller had ook last van hoogteziekte en één van zijn boventanden was gespleten en ontstoken. Na enige twijfel werd besloten om Stroller pijnstillers te geven en stoominhalaties zodat hij toch kon starten. De landenwedstrijd was een drama. Stroller had pijn, weigerde de enige keer in zijn leven, viel na de tweede weigering en werd uitgesloten. Voor het individuele klassement nam hij schitterend revanche. Na een bloedstollend snelle eerste omloop, wonnen ze, na het puissance-achtige parcours die de tweede proef vormde, Olympisch zilver achter Bill Steinkraus en Snowbound. David Broome en Mr. Softee wonnen brons. De voornaamste hindernis in het tweede parcours was een oxer van 1.70 m. hoog en 2.20 m. breed!

In 1970 won de moedige pony op 20-jarige leeftijd nog de Hamburg Derby door als enige paard foutloos rond te komen. Op het WK in Kopenhagen werd Marion Mould tweede in de damesrubriek.

In 1971 wonnen ze nogmaals de Queen Elizabeth II Cup in Hickstead. Het was goed zo. Stroller mocht op pensioen.

Na 15 jaar van zijn pensioen genoten te hebben stierf Stroller aan een hartaanval. Hij werd 36 jaar.

Stroller is de enige pony in de geschiedenis die een Olympische medaille in het springen wist te behalen. Daarnaast won hij maar liefst 61 internationale wedstrijden tussen de grote paarden. Marion won nog vele internationale wedstrijden met andere paarden maar de dappere kleine Stroller is degene die haar beroemd maakte.

Je kunt een filmpje van Stroller hier bekijken.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Punz

Berichten: 8551
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:06



Iedereen een Connemara!!


.

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [AG] Beroemde paarden : Stroller, Olympische wonderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:34

Wauw! Petje af hoor voor die pony, maar ook voor die Marion dat ze met en D pony tussen de paarden durft te rijden, dan moet je super veel vertrouwen in je pony hebben.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

moniek21
Berichten: 4607
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:39

Wauw wat een super pony <3

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [AG] Beroemde paarden : Stroller, Olympische wonderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:03

Ik heb er al van gehoord. Tegenwoordig moeten ze minimum 1,60 zijn om internationaal te mogen starten bij mijn weten.

Toch bij het zien van de beelden vraag ik mij af of hij echt wel nog in de D-maat zat en niet stiekem een E-maat was.

Silly1972

Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [AG] Beroemde paarden : Stroller, Olympische wonderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:36

haha dat was ook mijn eerste gedachten Petra

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

onpaard

Berichten: 2952
Geregistreerd: 28-03-13

Re: [AG] Beroemde paarden : Stroller, Olympische wonderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 11:48

1.45 is een D pony. Maar hij toont wel groot inderdaad.

*****

koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 12:47

Stroller was geweldig! *\o/*

petraaken schreef:
Toch bij het zien van de beelden vraag ik mij af of hij echt wel nog in de D-maat zat en niet stiekem een E-maat was.
Heb je het filmpje van Punz ook bekeken? Dan zie je beter hoe klein hij was. Andere paarden waren toen trouwens ook kleiner, dus dat vertekent het beeld mogelijk.

petraaken schreef:
Tegenwoordig moeten ze minimum 1,60 zijn om internationaal te mogen starten bij mijn weten.
:? :? :? Komt me niet bekend voor, heb je daar een bron van?

In eventing heb je sowieso nog steeds kleintjes die internationaal lopen zoals Forrest Nymph (14.2 hh) en Portersize Just a Jiff (15 hh, dus net geen pony meer maar wel half Connemara :D ) en tot 2008 de briljante Theodore O'Connor (nog geen 14.2 hh) die succesvol was op 4* niveau.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [AG] Beroemde paarden : Stroller, Olympische wonderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:55

Kan het ergens gelezen hebben of het is mij ooit eens verteld geweest dat ze minimum 1,60 moesten zijn. Kan me echt niet herinneren Koeke waar of wie dat was.

Punz

Berichten: 8551
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [AG] Beroemde paarden : Stroller, Olympische wonderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:42

Nu wel, toen niet. Over Stroller is discussie of hij 1.45 of 1.48 was...
Maakt op zich niets uit: is hoe dan ook een ukkie


Iedereen een Connemara!!


.

Chalpaca

Berichten: 146
Geregistreerd: 08-04-14
Woonplaats: ......

Re: [AG] Beroemde paarden : Stroller, Olympische wonderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 16:46

Wauw, gaaf zeg!


racinggirl
Berichten: 1281
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:42

WoW, respect hoor voor deze pony met een groot hart _/-\o_

Dreams don’t work unless YOU do!

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [AG] Beroemde paarden: Stroller, Olympische wonderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:01

wat leuk om te zien! ook grappig hoe de paarden nu heel anders zijn dan toen. ..

Eilinora

Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Re: [AG] Beroemde paarden: Stroller, Olympische wonderpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 05:08

Ik zag gisteren nog een filmpje waarbij ze zeiden dat hij 1.43 was.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:27

Wauw, geweldig dit! Hij verdwijnt gewoon compleet uit beeld achter de hindernis. Dapper ding. Pony's zijn toch leuker :D

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 17:22

Stroller had vast ook wat te danken aan het Volbloed in zijn aderen, aangezien winnaar Snowbound van ca 1,62 hoog een Volbloed was.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers