[AG]Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
BeFunny

Berichten: 10193
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:35

Ik heb ook altijd gewoon op het fietspad gereden, de regels kunnen mij echt gestolen worden.
Dat je niet in galop voet het fietspad moet gaan dat begrijpen we allemaal wel. Ik zou liever een boete hebben dan in contact komen met snel rijdend verkeer, mensen die vaak niet weten hoe te handelen als ze een paard naderen. Zo ben ik eens lekker naast mijn paard geflikkerd door een lijnbus, de beste man zag eens wel vaker en wilde groeten zoals ze bij elkaar doen de buschauffeurs, claxoneren tja daar ging meneer zo een gevaarlijk kruispunt over in blinde paniek op hol. De man was zich kapot geschrokken en er echt niet bij stil gestaan, dat was de dag dat ik dacht fuck the rulez. Veiligheid gaat nog altijd voor alles.


Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:47

Waarom is dit nieuws dit is gewoon bekend? Alleen niemand houd zich er aan omdat het hardstike gevaarlijk is...

06-02-2016 ista to ❤️

Karl66

Berichten: 29717
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 00:00

Ik kom veel in Duitsland en daar hebben ze geen 80 maar 100km wegen en meestal zonder fietspad ernaast. Dat betekent dat je op die wegen niet alleen auto's, maar ook paarden, fietsen en invalidenscooters, zoals op die foto van de vorige pagina tegenkomt. En het grappige is, dat als er geen fietspad is, dan werkt het opeens probleemloos en heeft niemand er problemen mee.

In Nederland hebben we wel bijna overal fietspaden liggen langs 80km wegen en dan is het als ruiter echt veiliger om die te gebruiken en moet je dan ook gewoon doen omdat het gedoogd wordt. Maar daar zijn volgens mij wel een paar kanttekeningen bij te maken. Wat al vaker gezegd is, paardenmest hoort niet thuis op een fietspad. Kan je dat niet weghalen of wil je dat niet weghalen, dan moet je lekker op de weg gaan rijden of een andere route zoeken, waarbij je niet over een fietspad hoeft. Hier in Drenthe kom je regelmatig huifkarren tegen en die horen echt niet op een fietspad, daar zijn ze gewoon veel te breed voor. Een huifkar kan ook prima, net zoals een tractor, als langzaam verkeer op de weg. En wil je op een bepaalde weg toch niet rijden, dan moet je gewoon een andere route zoeken.
En als laatste, dat je als ruiter op het fietspad langs een 80km weg gedoogd wordt, wil niet zeggen dat je elk ander (recreatief) fietspad ook mag benutten. Niet alle wegen of paden zijn toegestaan voor ruiters en als het niet vanwege de veiligheid is, heb je daar als ruiter niks te zoeken. Je gaat tenslotte ook niet via de snelweg als kortste route naar dat mooie uitrijgebied toe.

Anoniem

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 00:08

Los van of de wet de situatie gevaarlijk maakt of niet en of ik er zelf naar handel of niet: goed artikel en fijn dat Bokt even zo'n overzichtje geeft! +:)+
Als je de topics moet geloven is een hoop basiskennis over paardenbasics zoals de wet, maar ook voeding en of hoe tuigage hoort te zitten is bij een hoop Bokkers nauwelijks aanwezig terwijl iedereen er dagelijks mee in aanraking komt, dus dit soort artikelen neemt weer wat fabels en onduidelijkheden weg. :j

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 01:05

twiggy hebben jullie dan andere wetten in jullie dorp dan in de rest van Nederland?
je zegt dat jullie wel op het fietspad mogen.....

CP5
Berichten: 329
Geregistreerd: 08-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 01:43

Ik reed ook altijd op het fietspad.
Waar het kon reed ik dan wel altijd in de berm vooral als mijn paard geen ijzers had.

Ik reed eerder zelfs met een politie agente samen,en reden ook altijd op het fietspad.
Ook verschijnende keren politie tegen gekomen die je dan vriendelijk gedag zegt. Ik geloof niet dat de bereden politie op een 80 kilometer weg gaat rijden, dus vind ook de regels erg verouderd.

Wel vind ik, daar waar je rekening kan houden met fietsers je dat ook moet doen. Maar dat vind ik andersom net zo.

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 05:08

Wij wonen bij Schiphol Amsterdam. Wij mennen met de koets en volgens de regels gewoon op de weg. Ook op 80 km wegen, ook op vierbaans wegen hier. 8-) sta soms voorgesorteerd in zes banen tussen vrachtwagens en bussen en die houden over het algemeen prima rekening met ons. ( Zeker beroepschauffeurs)

Sommige fietspaden zijn hier in de buurt zo druk met fietsers en scooters, die aan alle kanten om je heen crossen }:) , zoals aan de buitenkant Amsterdamse Bos, dat ik daar zelfs liever op de weg rijdt dan op het fietspad hahaha veel overzichtelijker. :j en meer voorspelbaar.
Fietsers en scooters zijn hier soms net ongeleide projectielen, die nog nooit van een verkeersregel gehoord hebben, en als ze er al van gehoord hebben, dan geldt die regel niet voor hen. O:)

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Koper

Berichten: 30091
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 06:31

connie64 schreef:
twiggy hebben jullie dan andere wetten in jullie dorp dan in de rest van Nederland?
je zegt dat jullie wel op het fietspad mogen.....

Gewoon aan APV denk ik.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 06:41

Karl66 schreef:
Hier in Drenthe kom je regelmatig huifkarren tegen en die horen echt niet op een fietspad, daar zijn ze gewoon veel te breed voor. .

Hier rijdt ook wel eens een huifkar over dezelfde weg als ik moet, maar dan inderdaad op de rijbaan. Rijbaan is met een verhoogde middenberm gescheiden, dus inhalen gaat niet.
En wat gebeurd er dan (zelf met stomme verbazing naar staan kijken), dan wordt hij ingehaald door auto's die over het fietspad gaan rijden.
Mensen hebben gewoon echt geen geduld meer.

En deze draafden zelfs nog, dus bijna tempo tractor zeg maar.

Om die reden pieker ik er niet over om met een snelheidje van nog langzamer dan een gemiddelde wandelaar over die rijbanen te rijden. Sterker nog, terugkomend rij ik over hetzelfde fietspad, dus tegen het verkeer in; dit omdat ik aan de overzijde niet veilig kan oversteken.
Dubbele overtreding :)

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:07

Isapaardje schreef:
Om die reden pieker ik er niet over om met een snelheidje van nog langzamer dan een gemiddelde wandelaar over die rijbanen te rijden.

Maar er staat toch ook nergens dat je daar moet gaan lopen stappen? Als je weet dat je het overige verkeer nogal ophoudt als ruiter, dan is het minste wat je kunt doen toch wel om een stukje te draven of te tölten. Jij minder lang op de weg waar je toch al niet graag rijdt, zij minder lang(zaam) achter een ruiter.

*edit: Voor de mensen die nu meteen gaan roepen 'mijn paard kan vanwege een of andere blessure niet een klein stukje draven op het harde'. Ik mag hopen voor iedereen dat jullie een kleine minderheid zijn, maar dat is inderdaad heel vervelend. Als je met je paard niet kunt draven, dan kun je inderdaad niet draven.

Schoentje, kerstmuts en [o]

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:29

Wij draven regelmatig op het harde als we het verkeer anders ophouden,zoals bij verkeerslichten en rotonde's.Bij sommige verkeerslichten gaat het supersnel op rood,dan nemen we echt ook een galopje op de weg.Veiligheid voor alles,en zo is er geen frustratie in het verkeer.

Toen ik nog in Eindhoven woonde heb ik een keer een boete gehad omdat ik in de berm reed,was toen 25,- gulden.

FB Groep Second Chance.

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:09

connie64 schreef:
twiggy hebben jullie dan andere wetten in jullie dorp dan in de rest van Nederland?
je zegt dat jullie wel op het fietspad mogen.....


Ja, hier mag het op bepaalde stukken dus wel. Of we andere wetten hebben, zal vast niet, maar denk dat onze gemeente tenminste begrijpt dat veiligheid en een paar vaste routes door het dorp heen via een fietspad, belangrijker zijn dan de wet in NL.

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:45

oomens schreef:
Isapaardje schreef:
Om die reden pieker ik er niet over om met een snelheidje van nog langzamer dan een gemiddelde wandelaar over die rijbanen te rijden.

Maar er staat toch ook nergens dat je daar moet gaan lopen stappen? Als je weet dat je het overige verkeer nogal ophoudt als ruiter, dan is het minste wat je kunt doen toch wel om een stukje te draven of te tölten. Jij minder lang op de weg waar je toch al niet graag rijdt, zij minder lang(zaam) achter een ruiter.

*edit: Voor de mensen die nu meteen gaan roepen 'mijn paard kan vanwege een of andere blessure niet een klein stukje draven op het harde'. Ik mag hopen voor iedereen dat jullie een kleine minderheid zijn, maar dat is inderdaad heel vervelend. Als je met je paard niet kunt draven, dan kun je inderdaad niet draven.


Ik draaf zeker op het harde, alleen daar schiet degene die achter mij zouden zitten niet veel mee op. Het draftempo is bij haar dan gelijk aan een heel relax fietstempo. :D
Hier gelukkig alleen maar polderwegen en veel ruiterpaden. Alleen een 80km weg die we over moeten steken waar het ook niet druk is.

Het leven is als een kerstmuts

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:06

Nou dan moeten honden ook over de rijbaan hoor xD
Mijn 'paarden' zijn kleiner dan een grote hond, daar ga ik dus echt niet mee op de rijbaan wandelen. Mijn n jongste heeft sowieso het tempo onder 1 km/h liggen. .

Alex en Jorie <3

MarliesD17
Berichten: 20
Geregistreerd: 21-06-16

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:13

Op rustige straten verkies ik de rijbaan, die liggen er vele beter bij dan de meesten fietspaden

Iemcke
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:46

Kan wel zo zijn maar als ik met mijn paard een buitenrit maak ga ik echt op het fietspad rijden.
Ben nl op de weg al een keer van achteren aangereden door een achterlijke idioot -:(- en die is ook nog doorgereden -:(-
Paard had heel veel schaaf wonden en was voor zijn leven getekend kon er niet meer mee op de wegen ik ben nu nog steeds erg bang voor buitenritten |(
En de politie ja heb je een kenteken of ander bewijs: Ja mijn paard met veel wonden en een getuige die zich dood is geschrokken en hierdoor ook mij helaas ook niet kon helpen.

Liever een bekeuring dan in een doodskist met deze kromme wereld.

Dus ik kies voor veiligheid dus fietspad i.p.v. de weg

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:29

oomens schreef:
Isapaardje schreef:
Om die reden pieker ik er niet over om met een snelheidje van nog langzamer dan een gemiddelde wandelaar over die rijbanen te rijden.

Maar er staat toch ook nergens dat je daar moet gaan lopen stappen? .

De weg loopt langs de wei en ik ga niet direct in draf de weg op. Pony mag altijd eerst warmlopen van mij. Daarbij kom ik ook niet dravend terug, stap ook uit.
Dit weer ter behoudt van de pony, vandaar dus keus fietspad.

Edit:
En als ik ga draven, ga ik nog niet harder dan 10 km/u als ik geluk heb :)

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

BeFunny

Berichten: 10193
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:34

oomens schreef:
Isapaardje schreef:
Om die reden pieker ik er niet over om met een snelheidje van nog langzamer dan een gemiddelde wandelaar over die rijbanen te rijden.

Maar er staat toch ook nergens dat je daar moet gaan lopen stappen? Als je weet dat je het overige verkeer nogal ophoudt als ruiter, dan is het minste wat je kunt doen toch wel om een stukje te draven of te tölten. Jij minder lang op de weg waar je toch al niet graag rijdt, zij minder lang(zaam) achter een ruiter.

*edit: Voor de mensen die nu meteen gaan roepen 'mijn paard kan vanwege een of andere blessure niet een klein stukje draven op het harde'. Ik mag hopen voor iedereen dat jullie een kleine minderheid zijn, maar dat is inderdaad heel vervelend. Als je met je paard niet kunt draven, dan kun je inderdaad niet draven.



Maar zelfs als je wel kunt draven, als je dat in een normaal tempo doet ga je me veel paarden het zelfde tempo als een snor scooter nou dat is veilig tussen het snel rijdende verkeer. Een snor scooter mag hier ook niet rijden ivm de veiligheid. Een paard is veel gevaarlijker nog op de weg dan een snor scooter. Vooral omdat niet paardenmensen dus zich geen houding weten te geven of gewoon niet weten wat te doen. Er zijn gekken vooral in de stad die extra gas geven om stoer te doen of om een reactie uit te lokken. Ik kies dan toch voor de veiligheid, heb dan wel geen paardje meer maar echt wat wel of niet mag zou mij echt kunnen jeuken! En ik vind wel dat je als je gebruik maakt van het fietspad,de berm,trottoir dat je wel serieus rekening moet houden met overige gebruikers van het pad.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 21-06-16 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

_Tristan

Berichten: 1352
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:51

Hier in Barendrecht heb ik geen enkel ruiterpad in de buurt, bermen zijn vaak heel erg ongelijk, zompig en vol met stenen/vuil. Op de meeste autowegen word inderdaad hard gereden en het risico dat wanneer het paard schrikt hij aangereden word is groot. Dit is de reden dat ik meestal over het fietspad rijd en ook hier komen wel eens klachten over.. Maar eigenlijk laat ik die altijd van me afglijden.. Better safe than sorry.

~ Belle & Tristan ~
@HaflingerTristan

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:27

In Barendrecht wordt je zelfs door de politie het fietspad opgestuurd....

[/list][/size]

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:37

Anoniem schreef:
Gewoon over het fietspad en deze meenemen

[ [url=m/XCuxpQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
.


Daar past 1 hoop van mijn paard nooit in :')

Ik zou ook het fietspad pakken naast een 80 km weg.
Gelukkig zit ik nu vlak aan het bos

LuffB

Berichten: 1298
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:47

Nieuwsredactie schreef:
Bokt.nl
- Het overige verkeer mag niet worden gehinderd bij het gebruik maken van de berm of de rijbaan.


Als ervaren buitenrijder in een omgeving waar geen ruiterpaden zijn (en 9 van de 10x geen eens fietspaden op een eenbaansweg waar ze 60 mogen maar 80 of 90 riden) heb ik geen andere mogelijkheid dan op de rijbaan te rijden. Een auto die een paard nadert minder haast nooit zijn vaart en ziet je als een obstakel om even snel langs te gaan, waardoor er situaties ontstaan die gelukkig tot nu toe altijd nog goed zijn afgelopen, maar meer door heel veel geluk dan door wijsheid. Om deze reden rij ik juist altijd midden op de rijbaan, zodat ze wel af moeten remmen. Ik geef hier ook altijd het afrem signaal bij. Zodra ze zachter rijden (en dan heb ik het over 40/50) ga ik netjes aan de kant en kunnen ze hun weg vervolgen. Het is gewoon niet te doen anders.

Ik heb het vorige week nog gehad dat ik met een paard dat pas op stal stond naar buiten ging, een heel braaf paard, maar nog niet wetende hoe hij op verkeer zou reageren. Ik rij dus midden op de weg om gevaarlijke situaties te voorkomen, komt er een auto aangereden van achter. Mindert geen vaart en maakt aanstalten om - op die eenbaansweg terwijl ik op het midden rij - mij alsnog in te halen. Ik heb mijn paard naar links gestuurd om het gat te dichten, zodat hij alsnog af moest remmen. Ben vervolgens weer netjes aan de kant gegaan, waarop de auto alsnog snel optrok en me voorbij stoof. Had niet willen weten wat er was gebeurd als ik die auto niet had af laten remmen.

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:51

Sorry maar dat vind ik een beetje een domme zet van je. Was gewoon rechts gegaan en had die persoon er langs gelaten.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mag ik met mijn paard op het fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:01

Wat houdt dat "overige verkeer mag niet worden gehinderd" preciss in? Want als ik al op de weg rij, hinder ik toch al (doordat mensen mij moeten inhalen?) zeker op een 80km weg dan hinder ik toch ook omdat ik daar rij/men?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

BeFunny

Berichten: 10193
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:45

Captain schreef:
Sorry maar dat vind ik een beetje een domme zet van je. Was gewoon rechts gegaan en had die persoon er langs gelaten.



Ik doe het ook regelmatig zo op de scooter. Ik rij op een snor en er zijn hier wegen waar fietsers dus op de weg moeten o.a op een gevaarlijk punt waar we een brug over moeten en dan gelijk de bocht om. Waar ik eens aangereden ben van achter en die gozer reed gewoon door. Sindsdien rij ik daar midden op de weg. Er mag op dat stuk max 30 km gereden worden en niet worden ingehaald. Wat daar dus continu gebeurd. Mijn scooter gaat max 30 en ze kunnen er dan simpelweg niet langs. Waar ik weer op het fietspad kan, dat is 200 m verder daar ga ik opzij en kunnen ze me inhalen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers