TREC: een ponykamp voor volwassenen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

TREC: een ponykamp voor volwassenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 19:47

* http://www.bokt.nl


Afbeelding
Onder de takken door, bron: Lagerweij Fotografie

Na de spoedcursus endurance kreeg Nieuwsredactielid Anoli algauw via pb een aanbod om eens te komen kijken bij de TREC. Leuk! Dat is toch die sport waarbij je een soort ponykamp voor volwassenen hebt? Dat bleek wel ietsje anders te liggen. Ja, de sfeer op de camping lijkt op die van een ponykamp voor volwassenen, maar tijdens de onderdelen van de wedstrijd zelf hangt er toch echt een competitieve sfeer.

De dag begint goed met een waterig zonnetje en een aangename temperatuur. Wat een verademing na die tropische hitte van de dag ervoor. Na een vriendelijk welkom op het terrein begint de zoektocht naar Vera van Team TREC Soeren. Samen met vele vrijwilligers organiseert zij elk jaar een TREC-wedstrijd op het terrein van Paardensportcentrum Gert van den Hoorn in Kootwijk. Vera is in eerste instantie niet te vinden, maar de vriendelijkheid waarmee men helpt is typerend voor de sfeer onderling. Na een telefoontje is Vera gelokaliseerd en algauw kan er kennis gemaakt worden.

De eerste deelnemers zijn net gestart met de MA (Maîtrise des Allures), een proef waarbij men 100 of 150 meter zo langzaam mogelijk heen moet galopperen en zo snel mogelijk terug moet stappen. Ze kunnen hier maximaal 60 punten op scoren. In de middag zal er gestart worden met de PTV (Parcours en Terrain Varié) een terreinrit met zestien hindernissen die de deelnemers binnen een bepaalde tijd moeten afleggen. Maar voordat het zover is hebben de deelnemers de dag ervoor al een oriëntatierit (Parcours d’Orientation et de Regularité= POR) gereden in de prachtige omgeving van Kootwijk.

Waar komt dat TREC vandaan en waar staat het woord voor? TREC staat voor Technique de Randonnée Equestre de Compétition en komt, zoals de taal al doet vermoeden, uit Frankrijk. In Frankrijk is het rijden van trektochten een professioneel beroep en om toeristen te testen voor deze tochten werd er een meetbare test ontworpen. Uit deze test is TREC in wedstrijdverband ontstaan. Men kan het zien als een bekwaamheidstest voor recreatieruiters met een nadruk op vaardigheden die van belang zijn tijdens trektochten. Niet alleen moet een combinatie zichzelf redden bij een rit op onbekend terrein, ook behendigheid, het bewaren van de rust en het vertrouwen in elkaar is van belang.

Een wedstrijd bestaat dus uit drie onderdelen en wordt daarom vaak in een weekend georganiseerd. Op de zaterdag starten de deelnemers met de POR. Hiervoor staat het paard opgezadeld klaar en krijgt de ruiter 20 minuten om de route over te schrijven op een eigen kaart van de omgeving. Zodra de ruiter de ruimte verlaat gaat de tijd lopen en gaat de combinatie op pad. Naast het kaartlezen moet er ook gelet worden op de snelheid waarmee er gereden wordt. Voor de POR staat een vaste tijd waarin de route gereden dient te worden en elke tijd die er korter of langer gedaan wordt over de route zorgt voor strafpunten. Om het nog wat moeilijker te maken is het voor de deelnemers van belang om de juiste route te rijden omdat ze onderweg controleposten en onbemande bakens tegenkomen. Het missen van een controlepost levert een verlies van 50 punten op, het missen van een baken een verlies van 30 punten. Omdat er begonnen wordt met 240 punten kan het missen van een post en het te snel of te langzaam rijden van de route al snel zorgen voor serieuze puntaftrek.

Na deze dag wordt de avond vaak met elkaar doorgebracht op het kampeerterrein. Er wordt vrolijk verteld over de live muziek die er afgelopen avond was om de deelnemers wat gezelligheid te brengen.

De volgende dag starten de deelnemers met de MA, de proef waarbij er zo langzaam mogelijk gegaloppeerd moet worden op de heenweg en zo snel mogelijk gestapt moet worden op de terugweg. Langs het rechte stuk zitten meerdere juryleden om te beoordelen of de combinatie niet buiten het aangegeven pad komt. Speciale meetapparatuur legt de tijd vast waarin de combinatie de proef aflegt. Hier valt maximaal 60 punten te verdienen. Nu klinkt zo’n onderdeel best makkelijk, maar na deze opmerking wordt er uitgelegd dat dit nog best tegen kan vallen. Zo wordt er geen rekening gehouden met de stokmaat van het paard en is een snel paard ideaal voor de stap, maar kan dit flink lastig zijn bij de langzame galop. Andersom geldt natuurlijk ook, bij een wat slomer paard kan de langzame galop goed uitpakken, maar is de snelle stap vaak een uitdaging.

Afbeelding
De waterhindernis, bron: Lagerweij Fotografie

In de middag wordt de PTV gereden, het onderdeel waarbij de deelnemers een route afleggen waarbij er verschillende hindernissen moeten worden genomen. Na een simpel sprongetje komen de deelnemers een labyrint tegen waarbij de paarden de balkjes niet mogen raken, maar ook een flinke waterbak en een heuvel behoren tot de hindernissen. Sommige hindernissen gaan om behendigheid, andere hindernissen moeten in een één vloeiende gang gereden worden. Onderweg moet er ook afgestegen worden, het paard in een ring laten staan en zelf tien seconden op afstand blijven. Het dier mag hierbij niet wegstappen, wat misschien makkelijk klinkt maar tijdens de wedstrijd is te zien dat de deelnemers zich hier af en toe nog wel in vergissen.

Een combinatie mag een hindernis overslaan, maar moet zich dan netjes afmelden bij de jury van de betreffende hindernis. Het heeft wel tot gevolg dat er geen punten gereden kunnen worden op die hindernis. Met een totaal van zestien hindernissen kunnen er 160 punten verdiend worden, voor elke hindernis dus tien punten. Zoals al vermeld is er een jury aanwezig bij elke hindernis, zij beoordelen de combinaties op de uitvoering. Hierbij valt te denken aan het rijden in een vloeiende gang of het maken van foutjes.

Aan het einde van de gehele wedstrijd worden de punten bij elkaar opgeteld en wordt de voorlopige uitslag opgehangen zodat de deelnemers het kunnen lezen en zo nodig bezwaar kunnen maken. Ze hebben hiervoor 30 minuten de tijd. Daarna vindt de prijsuitreiking plaats.

Het klinkt als het intrappen van een open deur, maar de wedstrijd wordt mede mogelijk gemaakt door de vele vrijwilligers. Vaak zijn dit partners van de deelnemers, of mensen die de sport een warm hart toedragen en graag helpen. De goede sfeer is dan ook duidelijk merkbaar op het terrein, er wordt veel gelachen en men staat open om uitleg te geven. Een lage drempel voor nieuwkomers, want naast de open en vriendelijke sfeer kan er drie keer gestart worden, zonder verplichtingen, op een wedstrijd om kennis te maken met de sport en te kijken of het bevalt. Elk ras kan meedoen, zoals ook op de foto's is te zien. Juist dat maakt het voor iedereen een geschikte sport.

Afbeelding
Het kampeerterrein waar alle paarden in de paddockjes worden gehouden Bron: Lagerweij Fotografie

Afbeelding
De PTV ging dwars door het bos heen Bron: Lagerweij Fotografie

Afbeelding
Slalommen, mag in elke gewenste gang Bron: Lagerweij Fotografie

Ik ben een god, een heuse pipetteergod _O-


anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: TREC: een ponykamp voor volwassenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:58

ontzettend gaaf om te doen, lijkt mij, en zodra mijn gup er klaar voor is, ga ik dit zeker doen!

Dier & Reform... de gezonde dierenwinkel online!
www.hoefdiertotaal.nl De natuurlijke voeding voor hond en kat!
www.hondendagopvangdehoef.nl De hond terug naar zijn natuur!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:07

Het was idd een heel gezellig en warm weekend. Een mooi verslag van de/een wedstrijd.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Re: TREC: een ponykamp voor volwassenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:12

Hee wat leuk! Wij waren er ook bij! :) Mooi verslag.

Not your line.

Oshaa
Berichten: 1042
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: TREC: een ponykamp voor volwassenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:19

Voor mijn verjaardag heb ik van mijn beste vriendin een een-daagse TREC orientatie cursus gekregen en die hebben we toevallig gister gedaan. Ik ben helemaal om! Wat een gave, veelzijdige en heerlijke discipline!

Volgend jaar zijn we zeker bij TREC Kootwijk van de partij!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:20

Precies wel iets voor mij! Nu nog n knol *\o/*

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Re: TREC: een ponykamp voor volwassenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:20

Wij waren erbij en het was super!

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:21

TREC is hartstikke leuk! Ooit een keer een clinic gevolgd van bokkers WendyBZ en Flew. Zou het graag nog een keer doen, als ik een paard had :j

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:45

Oshaa schreef:
Voor mijn verjaardag heb ik van mijn beste vriendin een een-daagse TREC orientatie cursus gekregen en die hebben we toevallig gister gedaan. Ik ben helemaal om! Wat een gave, veelzijdige en heerlijke discipline!

Volgend jaar zijn we zeker bij TREC Kootwijk van de partij!


Is Grave voor jou te rijden? Dan kan je dit jaar nog terecht.

http://trec-grave.jouwweb.nl/

Er komt daar nog meer info begreep ik.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

Oshaa
Berichten: 1042
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:51

BlueStar schreef:
Is Grave voor jou te rijden? Dan kan je dit jaar nog terecht.

http://trec-grave.jouwweb.nl/

Er komt daar nog meer info begreep ik.



Opzich is het te doen, al zag ik op de TREC agenda dat er 1 in Friesland is en die dichterbij is. Echter, heb ik daar verder niets over kunnen vinden. Weet jij daar iets over?
We gaan zowiezo (proberen) mee te doen aan de oefenen TREC op Stal Mansour in Oktober :)

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:52

Leuk om dit te lezen zeg! Alles wat ik erover lees is zo leuk. :) Toch maar eens een kijkje gaan nemen op een wedstrijd :)

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:01

Oshaa schreef:
BlueStar schreef:
Is Grave voor jou te rijden? Dan kan je dit jaar nog terecht.

http://trec-grave.jouwweb.nl/

Er komt daar nog meer info begreep ik.



Opzich is het te doen, al zag ik op de TREC agenda dat er 1 in Friesland is en die dichterbij is. Echter, heb ik daar verder niets over kunnen vinden. Weet jij daar iets over?
We gaan zowiezo (proberen) mee te doen aan de oefenen TREC op Stal Mansour in Oktober :)


Ik weet er weinig van ik kan alleen als tip geven hou http://www.trec-club.nl/ in de gaten. Ik doe dit ook aangezien we daar ook graag willen zijn als vrijwilliger. Ik geloof dat het wel 1 week later is dan op de site staat.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

Edith

Berichten: 521
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Wehl

Re: TREC: een ponykamp voor volwassenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:20

Het is echt superleuk en heel laagdrempdlig!!

Carpe diem

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: TREC: een ponykamp voor volwassenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:38

was super ervaring ik zie mezelf :d
volgendjaar weer als trailerrr hebb

[RIJ-ITP] Sneeuwpret
Sinds 27-11-2011 trotse eigenaar van een Andalusiër PRE Pablo
Sins 30-11-2013 troste eigenaar van Winny *winnetou*
Bietjuhh : Is there a road I could follow, to bring you back home?

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Re: TREC: een ponykamp voor volwassenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:43

Lijkt me heel leuk!

Alleen... Ik durf niet/kan al helemaal niet zo goed springen...

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:45

Ik volg het al een tijdje, en vind het super leuk ogen!
Weet iemand een locatie waar je een cursus/les kunt volgen in onderdelen van de TREC met een groepje op gehuurde paarden?

Gerrits Fabrio RW (Krack C x Gribaldi) : B+10 |PR: 197| L1+11 |PR: 210| L2+10 |PR:197| M1+13 |PR:206,5| M2+10 |PR:197,5| Z1+12 |PR:233.5| Z2+10 |PR:220| ZZL+1 |PR:213,5|
SGW: B+17 Springen: B*

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:50

nienke555 schreef:
Lijkt me heel leuk!

Alleen... Ik durf niet/kan al helemaal niet zo goed springen...

Ik heb meegereden en van alle 16 hindernissen zaten er maar 2 echte springhindernissen in. Een heggetje en een afsprong, maar het fijne van TREC is dat je onderdelen mag overslaan als je ze niet ziet zitten. Je hoeft je alleen even af te melden bij de jury. :j

Not your line.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:51

SarahIlse schreef:
nienke555 schreef:
Lijkt me heel leuk!

Alleen... Ik durf niet/kan al helemaal niet zo goed springen...

Ik heb meegereden en van alle 16 hindernissen zaten er maar 2 echte springhindernissen in. Een heggetje en een afsprong, maar het fijne van TREC is dat je onderdelen mag overslaan als je ze niet ziet zitten. Je hoeft je alleen even af te melden bij de jury. :j

Oh dat is fijn!

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 07:40

Op 22 augustus ga ik heel misschien meedoen aan een trec. Als ik tenminste niet naar de hippiade mennen mag ;-). Ik vind het wel heel spannend, heb zoiets nog nooit gedaan. Geen idee ook hoe dat kaart intekenen gaat enzo. Maar goed, wat hebben we te verliezen. Springhindernissen zal ik helaas wel moeten overslaan, dat kan niet met mijn paard, maar dat schijnt gewoon te kunnen zonder diskwalificatie *\o/*

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

fleur_yen

Berichten: 1523
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: TREC: een ponykamp voor volwassenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:38

Dit staat ook echt nog op m'n verlanglijstje om te gaan doen, lijkt me een superleuke tak van de sport :j Ik zal me er eens wat meer in gaan verdiepen, als er een keer een clinic enigszins in het midden van het land is doe ik graag mee :)

I'm not impossible, just a bit unlikely - the Doctor

Lisette1987

Berichten: 1513
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:50


0 ShindaXAcilliano = Iylux!
0 IyluxXBergquell = Iylena!

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:02

Leuk verslag! Trec is idd erg leuk om te doen! Wij organiseren op 23 augustus weer een cursus en ptv training (zie onderschrift). Overigens bij de NHAV ( www.nhav.nl) worden ook basis trec wedstrijden georganiseerd. Speciaal voor beginnende trec ruiters. Op 4 oktober is er bv een trecwedstrijd bij stal Mansour te Arnhem. De Por gaat in zijn geheel over het Park de Hoge Veluwe

http://www.trec-lessen.nl/ Voor alle hippische trainingen o.a trec. http://www.nhav.nl Nederlandse Hippische Activiteiten Vereniging, voor leuke activiteiten met je paard als, basis trec,patrouillerit, agility, trally, track trail enz..

Niwla

Berichten: 4114
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: TREC: een ponykamp voor volwassenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:18

Super leuk! Ik zou ook graag een keer een TREC training willen doen. Maar volgens mij zijn de meesten in het noorden?

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:22

Super leuk om nu eens TREC uitgelegd te lezen! Ik snapte nooit wat van de PTV etc etc. Dit wekt mijn intresse :) Nu nog even dat eigen paard scoren en trainen, detail detail. Wel super leuke sport zo te lezen!

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:47

Nee hoor Niwla, wij zitten in Didam, achter Arnhem. Op 22 augustus is er in Buinen een track trail. Dat is een POR waarin bepaalde trailhindernissen zitten...ok erg leuk. Das wel in het noorden.

http://www.trec-lessen.nl/ Voor alle hippische trainingen o.a trec. http://www.nhav.nl Nederlandse Hippische Activiteiten Vereniging, voor leuke activiteiten met je paard als, basis trec,patrouillerit, agility, trally, track trail enz..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers