Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 10:52

Al jaren droom ik er van om een veulen uit een fijne merrie te kunnen fokken, en nu is het eindelijk zo ver!
Wel eerder dan verwacht dankzij een blessure, maar dit maakt mij niet minder blij!

Daroma (v. Wonderboy) is voor mij een zeer speciaal paard. In 2013 kwam zij in ons leven, als een zeer onzeker paard met een flinke gebruiksaanwijzing. Ze had erge problemen met alles wat langs en boven haar hoofd kwam, denk hierbij aan anderen paarden, bakranden, doorgangen, etc. maar braaf was ze altijd! Dat was het belangrijkste voor ons.. Al snel groeide haar zelfvertrouwen en met een paar permanente aanpassingen en veel opletten kregen we stukje bij beetje steeds meer een "normaal" paard. het zal nooit gaan zoals bij een normaal paard zonder zulke problemen, maar er valt mee te leven en we kunnen alles doen waar we maar over dromen! Waar een wil is, is een weg en opgeven hebben we nooit gedaan.

Daarnaast heeft Roma mijn vertrouwen in het rijden terug te krijgen, ik was zo bang geworden door mijn vorige paard. Ik durf zelfs weer op vreemde paarden te stappen!
Ondanks dat Roma best een pittig ding kan zijn, heeft zij mij nooit een onveilig gevoel gegeven maar juist het gevoel dat we de wereld samen aankonden. We zijn echt een hecht team geworden en heb tot nu toe geen fijner te rijden paard gevonden.

Afbeelding
Afbeelding

We hebben het ver geschopt met haar! Ik ging van L1 naar Z1 binnen een jaar en reed zeer goed mee tijdens de Kring, Regio en zelfs de Hippiade!

Afbeelding

met kers op de taart.. Een masterclass bij Rien van der Schaft van Paard&Lifestyle in Ermelo.
Veel geleerd en veel gedaan, wat er zelfs voor heeft gezorgd dat ik bij Rien ben gaan lessen.

Afbeelding

We trainden ondertussen lekker verder!

Afbeelding

helaas was 2016 een zwart jaar voor ons. Lavita, mijn grootste paardenliefde ooit, moesten we laten gaan.
We waren er kapot van en Roma ook. De maanden die daarna volgenden gingen langs mij heen en rijden stond op een laag pitje, had er gewoon geen zin meer in. Mijn hart was gebroken en kon alleen maar huilen.
Roma had het er ook erg moeilijk mee en had ook echt tijd nodig.

Afbeelding

Begin dit jaar kreeg ik het vermoeden dat Roma niet lekker liep, ik zag niks maar voelde wel "iets". Toch maar naar de kliniek en sindsdien staat ze grotendeels stil dankzij een ontstoken peesschede en een irritatie aan de oppervlakkige buiger. heel traject doorlopen van inspuiten, rust, opbouwen, weer kreupel, weer inspuiten en daarna geen verbetering meer. Momenteel staat ze met de compressiekousen van Equicrown, wat zeker voor verbetering zorgt!

Zodra ze tussen de 60 - 120 dagen dracht zit, gaan we over tot een operatie. Doodeng vind ik het en hoop stiekem dat de kousen verschil gaan maken, maar we we wachten het rustig af..

Afbeelding

Om een lang verhaal kort te maken.. Na de 2e keer inspuiten hebben we besloten om Roma te laten dekken door Total U.S. (Totilas x Sir Donnerhall). We hebben haar naar van Uytert gebracht en na de 1e keer was ze meteen drachtig!

Vorige week de 2e scan gehad en zelfs het hartje mogen zien. Zeer bijzonder.

Afbeelding

Roma is 16 mei 2018 uitgerekend.
het wordt voor ons een bijzondere en spannende tijd. Het is voor ons de eerste keer dat we gaan fokken, dus komt heel veel meer bij kijken en je moet veel meer regelen dan je als "groentje" zou verwachten.

Daarnaast staat er een operatie gepland waar ik mij ontzettend druk over maak.

maar! Na alle ellende van vorig jaar, gaan we nu voor een prachtig jaar en komend jaar.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 31-07-17 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10403
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:59

Mooie combi...

Ik ga jullie volgen

AM_Horses

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-05-16

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:02

Mooie combinatie, ik volg!

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:05

Gave combi!

Zijn jullie van plan het veulen te houden?

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 13:02

Bedankt! Ben ook echt heel blij met deze combi, daar moet gewoon iets moois uitkomen :D .

@ Nico_Lette: Als het allemaal goed verloopt, gaan we het veulen zeker aanhouden. Mooi als opvolger van onze merrie.

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:28

Wat leuk! Mooie combinatie, prachtige merrie :) Ik volg!

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 18:52

Ik volg ook :)

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 09:28

We zitten vandaag alweer op 63 dagen! Ik vind het nog vrij vlot gaan haha.

- Momenteel wordt Roma haar peesblessure behandelt met een laser en hoop dat het gaat werken. Zal waarschijnlijk niet genoeg doen om de operatie te vermijden, maar we gaan er gewoon voor.

- Ondertussen staat ze wel even zonder de equicrown kousen omdat deze wondjes hebben gecreëerd. Ze valt precies tussen 2 maten, waardoor de sokken wat afzakken.

- En.. ik laat Roma testen op het agouti gen, dan weten we welke kleur kansen het veulen heeft.

Total U.S. geeft ook vos veulens, dus is ZWARTvos (Ee) en Roma is vosvos (ee).

Afhankelijk van het Agouti gen hebben we dus kans op het volgende:

geen agouti (bruin) gen (aa):
50% kans op vos
50% zwart

Heterozygoot Agouti (Aa)
50% kans op vos
25% zwart
25% bruin

Homozygoot Agouti (AA)
50% kans op vos
50% bruin

Over 2 weken weten we het!

- en ben aan het rondkijken voor een stal die aan begeleiding van drachtige merries doet zodat Roma daar kan bevallen.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 22:19

Weet niet of iemand echt al volgt, maar... Roma is getest op Agouti en we kregen vandaag de volgende uitslag binnen:

Afbeelding
Oftewel 2 maal Agouti (AA)

Dat betekent dat het veulen Ee of ee is met 1 Agouti gen (Aa). Wat de volgende kleuren kansen geeft:

50% vos
50% bruin

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:33

Jazeker volg ik!
Leuk dat je haar getest hebt!
De kleurkansen zijn heel duidelijk dus. Wat hoop je stiekem zelf dat het wordt qua kleur en geslacht?

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 15:27

Pasha_2011 schreef:
Jazeker volg ik!
Leuk dat je haar getest hebt!
De kleurkansen zijn heel duidelijk dus. Wat hoop je stiekem zelf dat het wordt qua kleur en geslacht?


O leuk! Ja was veel te nieuwsgierig haha.

Ik hoop zelf op een vos merrie met veel wit.. Maar met mijn geluk wordt het een bruine hengst zonder aftekeningen haha.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:30

Cardy schreef:
Pasha_2011 schreef:
Jazeker volg ik!
Leuk dat je haar getest hebt!
De kleurkansen zijn heel duidelijk dus. Wat hoop je stiekem zelf dat het wordt qua kleur en geslacht?


O leuk! Ja was veel te nieuwsgierig haha.

Ik hoop zelf op een vos merrie met veel wit.. Maar met mijn geluk wordt het een bruine hengst zonder aftekeningen haha.


Ja dat zou ik ook hebben haha!
Wil eigenlijk van onze bruine merrie ook weten of ze AA of Aa is.
Waar heb jij 't testen laten doen? Hoeveel kostte deze test in totaal? En hoe snel had je jouw resultaat?

Ik hoop van harte dat 't een vos merrie met heeel veel wit wordt!
Zou ik in dit geval van deze combinatie zelf ook 't liefste willen. Hoewel ik zwart ook leuk vind, maar dat kan niet.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 17:33


Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 17:48

jemig, dat been ziet er best heftig uit. Kan Hidez niets betekenen? En kun je - als t laseren aanslaat- een operatie voorlopig vermijden?

Vind t superleuk dat ze drachtig is en Total lijkt me een hele fijne hengst. Ik volg, ben heel benieuwd.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 18:37

Ja het been ziet er niet uit he?
Hidez heb ik bericht, maar helaas zijn ze niet heel klantvriendelijk. Nooit een reactie op mogen krijgen.

We hebben nu de compressiekousen van Equicrown, super dingen en been wordt er echt veel dunner van:

Afbeelding

Helaas heeft ze wat mok gekregen ervan en staat nu weer even zonder.. Hup meteen weer zo dik als op de foto van de beginpost.

Ze is nu 3x gelaserd en we stoppen er voor nu even mee. We gaan ons nu dus focussen op de operatie helaas.

Ik ben ook reuze benieuwd wat er uit komt! Denk dat het een goeie match is iig.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:35

oh dat ziet er al n stuk beter uit, zo. Wat n gedoe he, lastig om een oplossing te vinden.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 18:54

We zijn ondertussen weer een paar weken verder en er is weer genoeg gebeurd.

Roma is ondertussen geopereerd en is aan het revalideren op de kliniek. De operatie gaf mij veel kopzorgen, want er zaten genoeg risico's aan vast. Maar alles is zeer goed verlopen en Roma wordt verwend op de kliniek:

Afbeelding

Afbeelding

Week erna is ze gescand en alles gaat goed met "Propje" (zoals we het liefkozend hebben genoemd haha):

Afbeelding

Bovenin zie je de moederkoek en in het midden Propje (je schijnt er een oog in te kunnen zien haha).

Over hopelijk 2 weken mag ze weer naar huis en kan het echte revalideren beginnen.

Anoukloves_
Berichten: 568
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:09

Gave combinatie, ik volg.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:12

Cardy wat fijn om te horen dat operatie goed is gegaan en dat Propje nog een Propje is :*

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:43

Hee wat leuk dat ik je topic tegen kom Cardy. Goed om te horen dat de operatie is gelukt en wat leuk dat je een veulentje krijgt!

AM_Horses

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:48

Fijn dat de operatie goed is verlopen. En super dat ze nog mooi drachtig is *\o/*

LadyKim

Berichten: 896
Geregistreerd: 09-02-15

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:57

Een last van je schouders! Op naar een goede revalidatie!
Is haar prognose daarna? Ga je uiteindelijk weer rijden?

Vind het een mooie combi met de hengst, ben benieuwd wat er uit gaat komen!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:03

Prachtige merrie en leuke combi, haha Propje. Zie het zo voor me over zes jaar, Hippiade kampioen L2 : Propje!!!!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 22:29

Bedankt allemaal voor jullie reactie!

Ze doet het erg goed allemaal, vorige week zijn de hechtingen eruit gehaald en hopelijk mag ze gauw zonder verband. Ben reuze benieuwd wat het been gaat doen daarna.

We hopen zelf op 100% herstel en dat we straks weer kunnen trainen op ons oude niveau. Maar... Ben ook realistisch en weet dat er een kans is dat het niet heeft geholpen. Dan gaat ze met pensioen en zien we over een paar jaar wel weer.

Ondertussen blijven we positief.

Ondertussen zitten we niet stil en hebben we een stal gevonden waar Roma mag gaan bevallen. We wilde het eerst bij ons op stal laten doen, maar na lang wikken en wegen toch besloten dit uit te besteden.

@ Eva: leuk dat je mijn topic hebt gevonden!
@ bigone: dat zou ontzettend gaaf zijn haha

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Re: Na veel ellende op naar een nieuw begin. Daroma is drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:54

Ik kom je topic net tegen. Wat fijn dat de operatie goed is verlopen. Hopelijk hersteld ze voorspoedig! Ik zal waarschijnlijk niet veel plaatsen maar lees het wel mee hoor!