Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Muzka wordt een

Valk merrie
87 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 361


Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:24

Caitlin_K schreef:
Wat fijn dat het beter gaat!


Spoiler:
Ik zat net toevallig te kijken en kijk wat voor hunk ik tegen kwam.
https://i.pinimg.com/originals/41/8d/f4 ... 3e1834.jpg
Akhal teke x arabier x appaloosa. Dat niet leuk voor over een paar jaar. :9



Wauw, wat een peerd!!!! Afleveren graag <3

Zo'n mooi gebakje wordt er bij Muzanna ook gebakken.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:03

Een beetje een gekke vraag...
Je hebt wel eens plaatjes geplaatst van paarden die van die donkere ‘vleugels’ op de schouders hebben. Bestaat dat ook in een versie waarbij de vleugels metallic zijn en de rest van het paard niet?

Een paar nachten geleden droomde ik over een paard dat dat had :o maar geen idee of het echt zou kunnen. :=

En fijn dat het zo goed gaat met Muzanna nu!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:20

:') ik vermoed dat je jouw droompaard alleen daar kan vinden; in je dromen.
Al zou het denk ik wel kunnen dat het effect bij verschillende kleuren meer of minder zichtbaar is. Maar dat zal niet aan de haren zelf liggen dan.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 20:55

Golden Globe A. Vind hem persoonlijk een te grove kop hebben en wat hol in de knieën, maar wel een bijzonder kleurtje. En historisch waren er vermoedelijk ook Tekes met stippels dus appie x AT is niet eens zo’n vergezochte combinatie.
Maar een ander ras dan een volbloed AT op mijn merrie? Nee. Dan zou ik wel een heel goed bod moeten krijgen wil ik daar überhaupt over willen nadenken. :P

Jokari, genieten doe ik zeker. En als de schrik er zo goed in zit, geniet je heel bewust en dubbelop, omdat je weet hoe breekbaar dat geluk is. :j

Indy_Mouse, wat Xyris zegt: ik denk van niet. Ik heb er nog nooit een gezien aangezien ze over hun hele vacht (of niet) metallic zijn. De haarstructuur is dus over de gehele lengte anders en niet alleen op specifieke plekken.

Dromen zijn apart. Ik droomde laatst dat Muzka de kleur had van een perlino, maar dan met donkere ogen. Tja, eeuh... een aparte palomino dan? :))

Muzanna moet wel wennen aan het weer oppakken van het werk, maar doet het heel goed. Vandaag wilde ze niet zo graag in galop dus ging ze gangen. Tja... haha, liet ze me er weer aan herinneren “o ja, gangenpaard...”

Vandaag 6 maanden drachtig!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:54

Fijn dat je er van kan genieten ! Voor je het weet is het zover ;-)

Maar ik moet je zeggen dat mijn merrie alle 2 de drachten met een maand of 6 niet meer wilde galopperen hoor.... Het zal gewoon niet fijn aangevoeld hebben. Misschien heeft Muzanna dat ook wel.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 22:07

Misschien is dat het wel idd. Ik moet wel luisteren naar mijn paard. :D Ik ga er zeker eens extra op letten. Moet er wel bij zeggen dat ze eerst zonder problemen galoppeerde vandaag en haar moeilijke kant ging ze steeds gangen of terug in draf. :j Maar je hebt gelijk dat het ook daaraan kan liggen, dus ik neem het mee!

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:29

Fijn dat alles goed gaat met Muzanna!
Ja dat galopperen vond Guli ook zwaar toen ze drachtig was.
Na de dracht ging ze weer zo snel als de wind!

Als je een merrie veulen krijgt is ons akhal-teke opfok clubje misschien iets voor haar, we hebben er nu een veulen van dit jaar bij lopen, een mooie gouden merrie.
Met die van jou erbij zouden we drie jaargangen op een rij hebben, plus twee ouderen!

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:35

Wat bijzonder dat ik een datum kies die voor jou een speciale betekenis heeft!

juuljb

Berichten: 753
Geregistreerd: 30-05-17
Woonplaats: Kaapstad, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:16

Ik kom ook een stippie zetten!

Ik gok dit:
9 mei - merrie - bruin

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 13:00

ieris: oh, dat klinkt wel als een ideaal plekje, met meerdere Tekes. Wat een geweldig aanbod. Ik moet sowieso binnenkort eens bij jullie langskomen, dus als je tijd hebt zo na Kerst/O&N? :D :D

sanneloveyou: ja, leuk toeval he? Als het dan stiekem een zwarte merrie met blauwe ogen wordt val ik denk ik van mijn geloof, hahahaha. Maar die kans acht ik wel heel klein.

fyjuul: o ja, ik ga het lijstje bijwerken! Leuk dat je je meldt. Je bent welkom!

Tijd voor een update!

Nu we de 200 dagen al bijna een week zijn gepasseerd is het toch wel weer tijd voor een update. Ik ben momenteel erg druk, zo vlak voor de kerst en dat betekent dat het doorgaans al stikdonker is voor ik op stal ben. Of het sneeuwt/regent. Een foto-update volgt dus later nog. En anders op stal een fotootje maken, want haar buik groeit. Een paar dagen geleden voelde ik veel beweging en echt tegendruk en bevel beweging de mijn hand volgde toen ik deze op haar buik legde. Muzka stuiterde wat rond, geloof ik.

En ja hoor, de voorzichtige training hebben we vooralsnog aangepast. Galop is pittig, vermoedelijk vanwege haar buik. In plaats van ook te galopperen, richt ik me nu op overgangen waarbij ze af en toe wel moet aangalopperen en dan max. een half rondje waarna ze weer over mag in draven. Dat doet ze goed, dus nu vooral overgangen doen en op die manier spieren en conditie opbouwen. De laatste paar dagen vraag ik zelfs geen aangalopperen meer, want ze doet zo haar best maar heeft er duidelijk al wat moeite mee.
We hebben nog genoeg gangen over, gelukkig.

Verder werd ik er onlangs weer even aan herinnerd dat ik blijkbaar een apart paard heb. Ik ga nog steeds veel met Muzanna wandelen en tuig haar, mij en de honden dan op als een soort kerstboompjes (reflectiespul en lichtjes - ziet er niet uit, maar wel zo veilig) aangezien het zo snel donker is. De lespaarden op stal gaan er tijdens de les van aan de kletter, blijkbaar. Vooral even stilstaan is vreselijk eng. En die leren daar ook niet van, want ik loop al weken zo rond en nog steeds gaan ze aan de kletter. O ja, veel andere mensen hebben een zgn. vluchtdier... ik denk altijd dat dat niet bestaat (er is wel zoiets als een prooidier) en het eruit te trainen is, maar misschien is dat wel helemaal niet zo. Ik vergeet dan steeds dat mijn paard misschien toch wel een beetje “anders” is. Ik heb natuurlijk meer ervaring met ATs dan andere rassen. Eng/spannend = stilstaan, ipv er als een ongeleid projectiel vandoor stuiven. :D

Ik kan me wel voorstellen dat je dat niet durft te oefenen met lesklanten op de rug en ik heb eigenlijk geen recht van spreken want mijn merrie gaat nergens van aan de kletter. Misschien is het heel naïef dat ik denk dat alles te trainen is. Als er zelfs zoiets als een goudvissencircus bestaat... 8-)
Hopelijk vinden de paardjes het binnenkort niet meer zo spannend, want anders kan ik straks ook niet meer rustig langslopen. Wil geen ongelukken.

Deze week werd ik er ook op geattendeerd dat het voerschema weer was aangepast. Muzanna krijgt nu een steeds groter aandeel rijker hooi (meer eiwit, voor Muzka) en dat vindt ze erg smakelijk. Dus blijft ze stoïcijns naar haar oude hooi staren, wetende dat ze “straks” haar lekkere hooi krijgt. Kijk, de boterham niet eten omdat er straks pizza komt is niet de bedoeling, he mevrouwtje? Vond het wel een grappige vergelijking van de stalhouder. Voor een buitenstaander is zulke slimheid natuurlijk erg verrassend. Ik weet niet beter dan dat mijn paard nu eenmaal verbanden legt. Handig, maar soms even wat minder handig. :+
Daarom krijgt ze overdag haar rijke hooi en dan voor de nacht armer hooi in de hoop dat ze braaf blijft knabbelen de hele nacht. Dan vreet ze misschien ook wat minder haar stal leeg, hahaha (want stro is ze verzot op).

Overigens projecteer ik er op los. De afgelopen paar weken had ik nauwelijks tijd. Dat betekende sommige dagen en soms meerdere dagen alleen voeren, checken en weer weg. Dan laat ze de eerstvolgende keer dat ik wel tijd voor haar heb weten dat ze beledigd is. Daar was ik eigenlijk die dag een beetje te vermoeid voor. Na wat gemopper en “dan draai ik me wel om, gaan we direct terug naar stal, stomme zeur!” besloot ik toch voor een compromis te gaan. Dus even haarfijn uitgelegd dat ik zo weinig tijd heb gehad omdat ik alles in orde moest maken voor mijn nieuwe baan, 3 uur heen en terug moest om contract te tekenen en zaken te bespreken enz. en dat de mens in deze maatschappij er nu eenmaal op gebrand is dat dan nog even snel voor de kerst te regelen en ik daar als mens in deze maatschappij braaf in mee moet draaien. Vervolgens hele uitleg dat die baan ook voor haar wat betekent, nl. dat er wat meer financiële ruimte zal zijn om met haar leuke dingen te ondernemen, speciaal voer te kopen en, als ze wil, dat Muzka dan misschien ook wel voorlopig kan blijven als ik niet het perfecte mens voor hem/haar kan vinden. Na dat hele relaas was ze tevreden (projectie, wie ik?) en heb ik geen moment meer gedoe met haar gehad of zelfs maar enige druk op het touw. Ze zal echt niet letterlijk hebben verstaan wat ik tegen haar zei, maar ze “verstond” het absoluut. :j De dagen erna super haar best gedaan met werken. Fijn!

Die nieuwe baan is trouwens goed nieuws, want ik mag gaan promoveren op mijn paardenonderzoek!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:16

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

En praten met je paard helpt, echt waar, ik vertel ook altijd alles.
Ik geloof ook niet dat ze me verstaat maar je brengt wel je gevoel over.

Ik herinner me trouwens nog een oefening die ik van mijn trainer kreeg tijdens de dracht, op de volte achterhand naar binnen danwel naar buiten plaatsen. Deze kan je zelfs op het laatst in stap nog doen en helpt je paard de goede spieren voor de bevalling zowel soepel als sterk te houden.

En de 200 dagen voorbij, dat wordt echt aftellen :-)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 13:37

Dankje. :D Heb er zin in, al was ik het hele jaar al druk met voorbereidingen. Leuk om officieel van start te kunnen zodat ik over een paar jaar officieel een heuse paardenhistoricus ben. :Y)
Bedankt voor je tip! Lijkt me idd een nuttige oefening. We doen sowieso al jaren wat fysio aan de hand, vanwege haar geschiedenis met haar hals/schouder. Of het echt helpt, geen idee, maar soepel is ze wel. Ze kan ook op commando haar achterbenen links of rechts naar voren halen (en aantikken) dus misschien ook wel een handige rek en strek. :+

Zo rond de zonnewende word ik er nogmaals aan herinnerd idd: voor ik het weet is het weer voorjaar en dat betekent... Muzka! :wow:
Laatst weer over Muzka gedroomd. Mijn onderbewustzijn heeft er nog geen seconde een zwarte van gemaakt. Best interessant dat het telkens een rooie of een crèmekleurige is. Dit keer was Muzka eerst een extreem metallic goudvos en daarna bleek het een tweeling want er was er ook een met meer een boterkleur en die was de kleinste van het stel. Tja, twee dus... ja... droomlogica. Zou me in het echt verrot schrikken. :7

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:17

Leuk, weer een update. Van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan! Het klinkt waanzinnig goed. Dik verdiend volgens mij en ik wens je heel veel werkplezier.

Dat hooiverhaal klinkt herkenbaar, mijn arabier vreet ook niet wat hij voor z'n neus krijgt als er volgens zijn onbescheiden mening kwalitatief wat op aan te merken valt. Mijn andere paard, een papierloze kruising zonder volbloed erin heeft eigenlijk geen standaarden. Maar goed, zij is chronisch ziek dus da's ook geen eerlijk vergelijk.

Of alles te trainen is betwijfel ik dan weer wel, althans, ik kan niet alles eruit trainen. Want stilstaan bij iets engs is er hier niet bij. Het hoogst haalbare compromis is dat ik mee mag als meneer het vege lijf wenst te redden in standje ongeleid projectiel. Mits ik tenminste gewoon blijf zitten en me niet teveel met de route en snelheid bemoei.
Wat dan gelukkig wel weer te trainen is, is mijn eigen oplettendheid. Want zolang ik goed oplet en laat merken dat ik Het Grote Gevaar van dat moment heb gezien en uitleg dat het best nogal behoorlijk meevalt, volstaat het om er wat snuivend langs te lopen en eenmaal er voorbij is de wereld weer gered.

Overigens denk ik dat het ook te maken zou kunnen hebben met de ontwikkeling vanaf veulentijd. Mijn paard heeft tot 4,5 ergens ver weg bij een klein dorpje in het buitenland gestaan. die had serieus nog nooit een fiets gezien voordat ik hem kocht. Honden dan weer wel, meer dan genoeg. Dus hij kan honden perfect lezen en corrigeert ze als ze te druk gaan doen of dreigen aan te vallen, maar fietsen vindt hij nog steeds gekke dingen. Niet per se eng, maar een mountainbiker op een ruiterpad blijft tot de dag van vandaag een zeer merkwaardig verschijnsel waarvan hij nooit zo goed weet of hij het weg moet jagen of er een wedstrijdje mee wil doen. Het is wel beter geworden sinds ik met hem aan de hand ben gaan fietsen, maar eigen mens op fiets of vreemdeling in zuurstokkleuren op mountainbike zijn wel echt verschillende categorieën. Net als trouwens zwartbont melkvee of crèmekleurig vleesvee. Koeien had hij namelijk ook nog nooit gezien en koeien ruiken dat volgens mij, of een paard koeien kent of niet. In elk geval komen ze altijd hysterisch stuiterend naar het hek als ze mijn paard in het oog krijgen en dat is dus niet grappig (volgens hem). Had ik 'm eindelijk over z'n ergste angst heen gekregen door hem een paar maanden bij een stel pinken te weiden, kwamen we op buitenrit een wei vol Limousins tegen...

De moraal van het verhaal: het kan een rasdingetje zijn, maar het is waarschijnlijk wel een goed idee om straks met Muzka toch vooral zoveel mogelijk gekke dingen op te zoeken.

Daarbij geeft dat veel leuke fotomomenten waar wij dan weer van kunnen meegenieten O:) Win-win

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:14

Oh hilarisch beschreven. Hier een Haflinger die bij de ene vrachtwagen niks doet, de volgende is doodeng. Niet rennen, maar wel rondje dansen op de plaats ongeveer. En die auto met die aanhanger, die is pas eng als ie ruim voorbij is. Oh ja, dat moet ik echt van schrikken hoor, voornemen 10cm omhoog...

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:52

Leuk Josav gefeliciteerd met je contact, op naar een super goed 2018!
Gezellig dat je langs wilt komen, ben zelf de eerste week van januari vrij.

Haha dat stilstaan als iets eng is herken ik wel van Guli, die gaat ook altijd in de remmen, hoef echt nooit bang te zijn dat ze op hol slaat, ze gaat gewoon stilstaan en ik krijg haar er dan bijna niet langs.
Gaat gelukkig nu veel beter ik neem haar regelmatig mee als handpaard in de winter rust.

Fijn joh nu kan het aftellen echt beginnen!
Ben ook wel benieuwd of de kleine daarlijk op pappa of mamma gaat lijken.
Karan is echt twee druppels water als Guli echt eng gewoon soms, als hij daarlijk groot is word het nog moelijk om ze uit elkaar te houden!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 22:01

Hahaha maura, dan moet je jezelf dus trainen. _O-
Maar voor zijn is soms wel moeilijk. En dan nog kunnen er onverwachte dingen gebeuren. Laatst liep ik in het pikkedonker en vlogen er ineens echt vlak voor ons twee eenden op in paniek. Ik schrok me wezenloos. En Muzanna? Ja, die zag ze. Ja? En? :')
Muzanna komt trouwens van de steppe, uit het zuiden van Rusland. Bij haar is het echt karakter. Toen ze als jaarling van de vrachtwagen kwam begon er kort daarna een vliegtuig te taxiën op een paar meter afstand (was op het vliegveld voor inklaren - herrie joh). Nou, ze keek, rustig, evenals naar de snelweg aan de overzijde. Niks aan de hand. Zo is ze eigenlijk altijd geweest. Ze wil wel eens snurken en er gaat weleens een schokje door haar heen, maar dat typische vluchtgedrag zit er gewoon niet in, denk ik. Het is ook wel een moedig ras van nature, dat vertrouwen heeft in de mens. Maar ja... dat zegt men ook van Arabieren he? :Y) :D :D

Moest wel lachen om “het grote gevaar.” Een graspolletje dat gisteren nog westwaarts hing? :Y)
Wel ziet de mijne ook alles hoor. Een dikke tak die van een boom is gewaaid ergens verderop? Een klein afwateringsgreppeltje langs een weilanden? Nieuwe bloemen in de bakken bij dat ene huis? Die ziet ze al heel vroeg en dan wordt er weleens gesnurkt, maar dan erken ik wat ze ziet en indien nodig geef ik haar even de tijd. “Ja, die was er gisteren nog niet, he?” Dat mag van mij. Dat halen we wel weer in, haha.

Zal bij haar, denk ik, een deel ras en deel karakter zijn (wat ook wel een beetje raseigen is) en heus ook wel het feit dat ik de eerste jaren na de opfok heel veel met haar aan de hand gewandeld heb om vertrouwen tussen ons op te bouwen. Rijden kwam wel. :j Dat stilstaan is echt een raseigen ding. Ezels doen dat ook. Misschien dat AT daarom koppig worden gevonden. :Y)

Ze heeft ook goed het veulen ABC geleerd in Rusland dus ik kreeg een braaf opgevoed diertje. En dat goed opvoeden en een goede basis meegeven zal ik ook bij Muzka doen. Jong geleerd is oud gedaan en levert idd misschien ook nog eens leuke plaatjes op.
Qua koeien: al eens gedacht aan een clinic team penning? Erg leuk om te doen. Wie weet heeft ie stiekem wel cow sense. :D


jeetje77: hahaha, haflingers zijn volgens mij sowieso een slag apart. :D :D :D Of kabouters zijn toch echt, dat kan ook. :+

ieris: oer, ik ga eens kijken in mijn agenda. :D Wat zijn je plannen met Karan? Endurance? Ik ben echt zo benieuwd hoe Muzka zal zijn. <3


Vanavond heeft Muzanna super haar best gedaan. In eerste instantie wilde ik met haar aan de hand wandelen, maar vanwege de dichte mist toch maar niet. Ze galoppeerde ineens uit zichzelf aan en was heel voorwaarts en constant in haar tempo. Ze deed alles zo braaf dat ze dus zelfs meerdere keren heeft gegaloppeerd. Trots!

Dankjulliewel voor de felicitaties ook. Heb hard gewerkt om dit project van de grond te krijgen. Nog niet alles rond, maar wel genoeg om al van start te kunnen dus dat is helemaal geweldig. Voor mij echt een droom die uitkomt. :j

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:51

Oh ik vergeet je helemaal te feliciteren met je nieuwe baan. Super gaaf hoor. En terecht. Heb vol plezier je speurtocht en later het boek over het Friese paard gelezen.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:30

Ja, dat van dat vertrouwen in de mens en moedig zijn van arabieren heb ik ook weleens (voor)gelezen. Ik heb niet de indruk dat hij me gelooft :Y) .
Maar goed, ik heb ook wel eens gelezen dat arabieren hysterisch (kunnen) doen en dat geldt voor de mijne zeker niet. Hij wenst wel eerlijk behandeld te worden en als dat niet gebeurt heb je ruzie. Serieuze ruzie (toen dat kwartje bij zijn vorige eigenaar eindelijk viel, kwam hij op het lumineuze idee hem aan mij te verkopen, ik wist dus waar ik aan begon). Dus nee, Grote Gevaren zijn echt wel altijd dingen waar ik in kan komen en dat maakt het gelukkig redelijk goed te doen om vluchtacties voor te zijn. Daarbij, als het er écht om spant doet hij dingen voor me waarvan hij weet dat ik weet dat hij het eigenlijk niet durft <3 .

Al met al zijn het juist die karaktertrekjes die ik zo gaaf vindt en waardoor ik, via die maffe arabier, interesse heb gekregen in AT. Ben dan ook reuze benieuwd hoe mijn ruin zou kunnen opschieten met een eventuele AT, want hoewel ik er inmiddels goed mee om kan gaan lijkt het me ook wel eens heerlijk om naar buiten te kunnen zónder toch altijd de hele omgeving te moeten scannen op Gevaar.

Oh en cow sense heeft 'ie wel, ik weet alleen niet of dat de nuttige variant is. Maar zodra de melkkoeien van de boer die 500 meter verderop een wei heeft naar buiten gaan, staat hij direct na melktijd 's morgens in de hoek van mijn eigen wei naar ze te staren. Soms denk ik dat hij ze staat te tellen (het zijn er een stuk of 100). En aan het eind van de middag staat hij er weer. Elk jaar opnieuw, vanaf de eerste dag dat de koeien op het land mogen.

Leuk om te lezen dat Muzanna weer helemaal zichzelf is en jullie elkaar ook weer helemaal gevonden hebben. Met nu ook nog goed nieuws op werkgebied, kun je de komende maanden eindelijke eens lekker gaan genieten. Er zal ongetwijfeld nog genoeg mis gaan, maar nu gaat even alles lekker. Het wordt een bijzonder kleintje, die rooie merrie.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:43

maura schreef:
Het wordt een bijzonder kleintje, die rooie merrie.

Zwarte hengst* :D

Gefeliciteerd nog met je baan! Geloof dat ik dat nog niet had gezegd. Verder natuurlijk heel fijn dat ze de goede kant op gaat.

Ik had eerder nog niet mee gedaan aan de goklijst maar die zwarte hengst schiet me net gewoon te binnen. Ik wil sowieso graag dat het een hengst wordt want dan is er nog een kans op een verse AT dekhengst. Qua geboortedatum vind ik 5 mei erg leuk want dat is ook de verjaardag van mijn paard. :D

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 23:42

De voornamelijk stille meelezer komt ook even om de hoek kijken: Wat ontzettend leuk van je nieuwe baan, gefeliciteerd! :D

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:57

JoSav schreef:
Deze week werd ik er ook op geattendeerd dat het voerschema weer was aangepast. Muzanna krijgt nu een steeds groter aandeel rijker hooi (meer eiwit, voor Muzka) en dat vindt ze erg smakelijk. Dus blijft ze stoïcijns naar haar oude hooi staren, wetende dat ze “straks” haar lekkere hooi krijgt. Kijk, de boterham niet eten omdat er straks pizza komt is niet de bedoeling, he mevrouwtje? Vond het wel een grappige vergelijking van de stalhouder. Voor een buitenstaander is zulke slimheid natuurlijk erg verrassend. Ik weet niet beter dan dat mijn paard nu eenmaal verbanden legt. Handig, maar soms even wat minder handig. :+
Daarom krijgt ze overdag haar rijke hooi en dan voor de nacht armer hooi in de hoop dat ze braaf blijft knabbelen de hele nacht. Dan vreet ze misschien ook wat minder haar stal leeg, hahaha (want stro is ze verzot op).

Dat kieskeurige herken ik... Agan is daar ook zo goed in. als hij een keer zijn kuil/hooi niet lust dan speelt hijer de hele dag alleen maar mee en wacht hij liever tot ik kom met wat lekkerders... ideaal als hij moet afvallen :D .

JoSav schreef:
Overigens projecteer ik er op los. De afgelopen paar weken had ik nauwelijks tijd. Dat betekende sommige dagen en soms meerdere dagen alleen voeren, checken en weer weg. Dan laat ze de eerstvolgende keer dat ik wel tijd voor haar heb weten dat ze beledigd is. Daar was ik eigenlijk die dag een beetje te vermoeid voor. Na wat gemopper en “dan draai ik me wel om, gaan we direct terug naar stal, stomme zeur!” besloot ik toch voor een compromis te gaan. Dus even haarfijn uitgelegd dat ik zo weinig tijd heb gehad omdat ik alles in orde moest maken voor mijn nieuwe baan, 3 uur heen en terug moest om contract te tekenen en zaken te bespreken enz. en dat de mens in deze maatschappij er nu eenmaal op gebrand is dat dan nog even snel voor de kerst te regelen en ik daar als mens in deze maatschappij braaf in mee moet draaien. Vervolgens hele uitleg dat die baan ook voor haar wat betekent, nl. dat er wat meer financiële ruimte zal zijn om met haar leuke dingen te ondernemen, speciaal voer te kopen en, als ze wil, dat Muzka dan misschien ook wel voorlopig kan blijven als ik niet het perfecte mens voor hem/haar kan vinden. Na dat hele relaas was ze tevreden (projectie, wie ik?) en heb ik geen moment meer gedoe met haar gehad of zelfs maar enige druk op het touw. Ze zal echt niet letterlijk hebben verstaan wat ik tegen haar zei, maar ze “verstond” het absoluut. :j De dagen erna super haar best gedaan met werken. Fijn!
met Agan doe ik ook hetzelfde... als ik maar precies vertel wat we gaan doen of wat hij nog moet doen om naar stal te mogen om zijn traktatie te krijgen, heb ik het volgende moment een gehoorzaam engeltje ipv een baldadig jongetje ;) . Leuk om te lezen dat jij dezelfde dingen meemaakt met jouw AT ook al is zij een meisje en hij een jongetje.

Wat het stilstaan bij iets engs betreft, dat heeft Agan precies zo... alleen de ene keer besluit hij dat hij erlangs kan omdat ik dat zeg, en de volgende keer kan hij na even observeren besluiten dat ik geen gelijk heb en we toch echt weg moeten rennen. Maar dat laatste is meestal als ik erop zit en ik heb het idee dat dat dan toch meer beschermersinstinct is (ik moet mijn baasje beschermen en weghalen bij dat enge).

Overigens.. als je nog een beschermende oom nodig hebt voor Muzka... Agan voldoet volledig aan die criteria. Van de week herinnerde hij mij daar nog even aan. hij stond aan de box van de veulens om gepoetst te worden en een paar boxen verderop stond de pony die vorig jaar zijn vriendje de wei uitgeknikkerd had en waar agan toen ook bang van was. Nu keek hij naar de pony, terug naar de veulens die veilig in hun grote box stonden en weer terug naar de pony en vervolgens had hij zich losgetrokken (de houdiniproof knoop werkte kon daar niet tegenop) en viel de pony aan. Ik schrok me wezenloos en hij was echt fel... vreesde al voor verwondingen bij de pony want die stond vast en kon niet weg en was voor de verandering zelf bang. Gelukkig is het dan weer een AT, want zodra ik Agan's touw had, kon ik hem wegleiden en liep hij al stoer doend braaf met mij mee. Maar hij is dus een hele goede veulenoppas :o .

JoSav schreef:
Die nieuwe baan is trouwens goed nieuws, want ik mag gaan promoveren op mijn paardenonderzoek!

gefeliciteerd!!

Fivaldi

Berichten: 140
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:05

Gaaf topic om te volgen. Ik ben benieuwd wat voor een kleur er uit komt.


Zelf is mijn criollo/vanalles & nog wat kruising merrie drachtig van Dahilly van Stoeterij Argamak. Eind April is ze uitgerekend. Een minder doordachte combi op papier dan die van jou maar toch ook een interessante denk ik zo!

Het schiet al aardig op hé. Voordat je het weet wordt het voorjaar.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:46

Wat leuk Fivaldi! :D Ik ben heel benieuwd wat daaruit gaat komen. :P

Hoe gaat het ondertussen met Muzanna? :)

Binnen enkele dagen gaan we een vakantie richting Noord Nederland plannen en kan ik eindelijk de Akhal Teke fokkerij eens bezoeken! *\o/* En als we daar dan toch zijn, ook meteen eens naar gangenstal Reestdal waar ze Rocky Mountain horses fokken. Dat ligt daar ook in de buurt geloof ik. :P
Ik weet niet waar jij ergens woont, maar als het wat in de buurt is, kan er misschien ook eens een bezoekje aan Muzanna af? Wie weet is Muzka dan al geboren. <3

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 13:47

Hoog tijd weer voor een update. Nieuwe baan en veel geregel is toch weer even wennen. En spierpijn van het aan een ander bureau in een andere stoel zitten, mijn god ik word oud ofzo. :')

Muzanna is nu 7,5 maanden drachtig. Ze krijgt al een aardig buikje en regelmatig wordt Muzka wakker zodra ik Muzanna’s buik begin te borstelen. Erg aandoenlijk.

Verder was ze laatst met werken zó fanatiek dat ze haar eigen ijzer aftrapte. Niet handig, aangezien mijn smid het voor de Friese hengstenkeuring altijd enorm druk heeft.
Fotootjes zijn dus beetje ongunstig, aangezien ze maar 1 ijzer onder heeft. :=

Ondanks dat merk je daar minder van dan je zou denken bij een paard dat amper een halfjaar terug nog HB was. De hoeven zijn ook mooi hard, zeker gezien de natte weersomstandigheden. Harder dan ze in de winter in jaren geweest zijn. Zelfs op het harde stappen en ongelijke bodem gaat bizar goed. *\o/*

Heb het al eens eerder geschreven: ik vind het bijna eng, zo goed gaat het.
Qua voer ben ik nu begonnen met de eerste fase opvoeren van aangepast dieet. Dat gaat in drie fases en de eerste twee typen voer gaan er gelukkig met smaak in, al hoef ik fase 2 officieel nog niet te voeren. Ze krijgt daar dus nog geen enorme hoeveelheden van, meer om er zeker van te zijn dat ze het eet. En dat doet ze!

Qua werk staat alles ivm ijzer voor even op een lager pitje dan ik eigenlijk zou willen, en madame mist de lange wandelen ook duidelijk. Het is eventjes niet anders.
Galop zit er 9 van de 10 keer toch nog op trouwens, maar ze geeft duidelijk aan wanneer Muzka dwars ligt en dan doen we een andere reeks oefeningen. :)

Qua gedrag is ze nog steeds haar lieve, knuffelige zelf. Al moet ze van haar buurvrouw nog steeds helemaal niks weten. Gisteren had ik mijn jongste hond mee, Eliwood, en buurpaard vond hem wel heel interessant. Toen zij met haar neus richting Eli reikte en hij dacht “hee, wie ben jij?” moest Muzanna haar buurvrouw even heel hard op haar plek zetten, want dat was niet de bedoeling. Andere paarden mogen niet aan haar gezinsleden komen... Muzka wordt vast de uitzondering. :D

Van mijn man moet ze trouwens nu weinig weten. Gewoon negeren hoor, niet lelijk doen ofzo. Het is net of ze naarmate haar dracht vordert dus wel iets eenkenniger wordt. Het is zijn eigen schuld. Voorheen ondernam hij nog wel eens eea met haar, maar sinds de HB houdt hij afstand en laat alles aan mij over. Komt misschien wel weer. De band had toch een knauw gekregen omdat ze een tijd in het buitenland was en daarna de HB erbij dat hij afstand heeft genomen zodat ik weer in alle rust die band kon herstellen. <3

Zo aan het einde van het oude jaar en begin van een nieuw jaar blik je vaak even terug. Voor mij was het best een pittig jaar, met veel zorgen en gedoe. Maar als ik zie hoe goed Muzanna het nu doet denk ik iig wat dat betreft dat we veel eerder hadden moeten verhuizen. Ze zit schrikbarend lekker in haar vel. Tuurlijk niet zo mooi in de spieren ivm gebrek aan arbeid, maar voor de rest is ze blij, soepel, zit super in haar vacht (mooier is het in jaren niet geweest) en goed op de voeten en er vallen zelfs kleinere dingen op: geen snotneusje meer bijv.
Toeval? Opvallend is het wel.

Verder qua werk is het wisselend. Soms is ze wat flegmatiek, maar ze slaapt ook meer. Soms is ze bloedfanatiek (ja dan trapt ze dus een ijzer af...) en sjouwt ze ruim en soepeltjes rond. Misschien ligt Muzka soms dwars. Lastig te zeggen. Ze krijgt iig al aardig een buikje.
Zoals gezegd, niet helemaal eerlijke foto’s (telefoon, schemerig, weinig arbeid en maar 1 ijzer...)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Verder zal ik nog even op iedereen reageren. Hopelijk sla ik niemand over.
jeetje77: dankjewel. :D Inmiddels alweer meer dan een werkweek erop zitten. Wennen, natuurlijk, maar effectief verandert er niet heel veel. Onderzoek doen, schrijven, tja, dat deed ik al.

maura: haha, wat leuk. :)) Ik heb wel van meerdere AV mensen gehoord die zijn overgestapt op AT en sindsdien Arabieren maar een beetje onintelligent vinden vergeleken met een AT, hihi. En dat terwijl de AV absoluut heel intelligent is, over het algemeen. De AT is dus, over het algemeen, bizar intelligent - van een orde die paardenmensen niet verwachten van een paard, ook niet als ze ervaring hebben met intelligente paarden als Arabieren.
Dat betekent dat de AT door zijn intelligentie ook bepaald niet geschikt is voor iedereen, want daar moet je wel van houden en mee om kunnen gaan. Niets ontgaat ze en je moet er wel fut voor hebben om zoveel af te wisselen en niet meer dan 2x een oefening te vragen omdat ze daar flegmatiek en vervelend van worden (uit verveling: eerste keer is leren, tweede keer is perfect uitvoeren en derde keer is nee bedankt). In de praktijk geef ik grif toe dat ik meerdere keren per week hetzelfde doe en dan kleine aanpassingen doe in het ritme en type oefeningen en een beetje flegmatiek gedrag dan wel voor lief neem. Zodra ik iets anders vraag wordt ze eindelijk wakker, haha.

Of je met een AT ontspannen op buitenrit kunt durf ik je ivm die intelligentie niet te garanderen, want feit is wel dat ze alles zien. Bij de mijne (en ik ken er veel die zo zijn) hoef ik er echter totaal niet bang voor te zijn dat ze aan de kletter gaat en ik rij altijd met een los teugeltje, en wandel met een gewoon halster en touwtje. En je komt buiten wel eens wat tegen... maar nooit problemen gehad. Druk en/of groot verkeer, fietsers die letterlijk tegen je paard knallen met of zonder eerst last minute te bellen, agressieve honden, klojo’s die vuurwerk naar paard gooien, vliegers en wapperende linten of vlaggen, crossmotoren, luchtballonnen, zweefvliegtuigen, carbid schieten, klapband, iemand die de was uitklopt, onnozele mensen die geen besef hebben waar een ‘normaal’ paard van op hol slaat en dus iets achterlijks doen, stuiterende koeien, opvliegend of opstotend wild, gillende kinderen, houtkap met kettingzagen en groot materieel, een grasmaairobot die uit het niets komt en/of op tilt slaat, noodweer en onweer: geen krimp. Maar... Nieuwe bloemen in de bloembakken langs de gevel een paar huizen verderop? Ho, stop, inspectie! Boomstammen die zijn opgestapeld na het kappen? Inspectie! Wat schuilt daartussen? Maar dat is een kwestie van even tegen haar praten en laten stilstaan, even kijken en ruiken en we kunnen verder. De keren daarna is dat dan ook niet meer boeiend. Tot er weer iets ingrijpend is veranderd, zoals een klein geultje voor afwatering. :+

Ideaal buitenrijpaard, want je komt idd weleens wat tegen onderweg. Maar ze zijn reteslim en daar moet je wel mee om kunnen gaan, want ze trekken met alle liefde hun eigen plan en dan is buitenrijden in de praktijk minder leuk. Dan lift je maar lekker mee. }:0
Dat beschermgedrag dat zippora aanhaalt ken ik overigens alleen van AT ruinen. Dat is wel opvallend. Toevallig? Geen idee.
Moest een beetje lachen om je “rooie merrie”. Nog ong. 3,5 maand en we zullen zien hoe Muzka eruit ziet en of het een merrie of hengst is. :D

Nissima: ja, maak het me maar ff lastig met een zwarte hengst waar ik stiekem al als klein meisje van droomde. := :D
Enne, in Catalonië zijn ook enkele AT te vinden. Of er in NL veel vraag is naar AT hengsten durf ik te betwijfelen. Er zijn diverse dekhengsten, maar allen dekken ze weinig buiten de deur. Een hengst als Kambarbay is dan een uitzondering, en niet omdat hij nou meer kwaliteit heeft. Stiekem zou een goede hengst in een commerciële kleur natuurlijk best welkom zijn, wat in de sport laten zien, mooie fotografen erachter en gaan met die banaan.
Een opvolger voor de inmiddels bijna 29-jarige Asat zou in de praktijk voor velen natuurlijk wel welkom zijn - alleen al voor de bloedspreiding binnen het ras. Maar een hengst is praktisch wel iets ingewikkelder, zeker voor een particulier zonder eigen grond. Ach, eerst eens zien wat Muzanna ervan gemaakt heeft. Komt tijd, komt raad, wie weet meldt zich een perfecte koper, misschien is het ruinenmateriaal, misschien... enz. Zien we dan wel weer. :Y)
Ik ga je gokje erbij zetten!

EmmaVZ: dankje! :) :)

zippora: haha, toch herkenbaar. Dat beschermende kennis idd van ruinen. Zou het een ruinending zijn? Of zou het toeval zijn? Omdraaien heeft Muzanna alleen een periode gehad toen we beide echt niet lekker in ons vel zaten... iets met spiegelen ofzo... en idd alleen onder zadel. Buiten die periode nooit problemen gehad en erna ook niet meer. Ze zijn gevoelig, onze ATs.

Hebben jullie opfokmogelijkheden, daar? Ik ben me wel aan het oriënteren, aangezien het natuurlijk best mogelijk is dat Muzka niet voor het spenen verkocht wordt. (Tips zijn ook via PB welkom - afstand is geen punt, al is dichtbij natuurlijk lekker makkelijk).

Fivaldi: toch een interessante kruising hoor, daar moet toch een oersterk oerpaard uitkomen! Beide heel dicht bij de natuur en spijkerhard en gezien de vingervlugge criollo x EV kruisingen verwacht ik hier toch ook wel een pittig maar nuchter ding uit. Heb je een foto van je merrie? En waarom heb je specifiek voor Dahilly gekozen? Gewoon nieuwsgierig, hoor. ;)

retjethorse: denk dat De Wijk toch nog een kleine 70 km is, hoor. Zeker wel drie kwartier rijden voor ons. Reestdal ligt idd in dezelfde omgeving als de AT stoeterij. Wat leuk. Ga je ook een buitenrit plannen? Of vooral veulentjes kijken? :D Pas maar op dat kijken niet kopen wordt.

Fivaldi

Berichten: 140
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:26

@ JoSav ze heeft al en beste buik! Ze zijn precies zo rond dezelfde periode uitgerekend. Die van mij moet ook nog 3,5 maand.

Hier ziet ze er nog een beetje verdienstelijk uit... Op het moment is ze meer zwart dan wit. Eigenlijk heeft ze een patroon van vlekken... ik denk Maximal Sabino. Ze is geboren met een rood ''kapje'' op haar oren, maar deze is verschimmeld. Je ziet nu eigenlijk alleen nog dat haar ene oog helemaal blauw is en de ander deels (hier zit dus eigenlijk de vlek). Haar veulen heeft denk ik wel aparte patroon kansen. Spannend!

Afbeelding

Ik heb voor Dahilly gekozen omdat ik hem kwa type het beste bij haar vond passen. Ik zat eerst aan Mansur te denken, zijn lijn heeft eerder meer beloftevolle lange afstands paarden gebracht geloof ik... Maar ik vond Dahilly sterker ogen, en betere hoeven hebben, wat ik heel belangrijk vind.
Uiteindelijk gewoon een gevoelskwestie!

Afbeelding



Er zit misschien zelfs aan moeders kant Marwari/Kathiawari in. De fokker van mijn merrie handelde altijd veel en had ooit een bonte hengst ''met van die puntoren zo naar binnen''. Dat is de vader van haar moeder. Nog zo'n oerras. In ieder geval is ze een ontzettend looplustig, sterk paardje. Ik ben er erg blij mee!