Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Muzka wordt een

Valk merrie
87 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 361


JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 13:50

Lijstje:

_San87_ - valk hengst
CarinaR - 20 mei - valk hengst
Nynkefleur - valk hengst
AmyII - 20 mei - donkerbruine/zwarte hengst met smalle bles
jokari - geen metallic valk merrie
Ibbel - 10 mei - metallic palomino hengst
zippora - valk hengst
Fenrir - 18 mei - goudvalk hengst
Babootje - vos
_Tarzan - smoky black hengst
Lynnepinny - 14 mei - zwarte merrie
gerlindie - voshengst
jeetje77 - 4 mei - smoky black hengst
amaniblauw - palomino merrie
LaPluche - voshengst
maura - 10 mei - goudvos merrie
Mayasfrenk - 3 mei - palomino merrie
fleurtjeuh - 5 mei - metallic palomino merrie
Mondy - 13 mei - valk merrie
Moirin - 8 mei - smoky black merrie
Retjethorse - 16 mei - palomino hengst
Rebecca - 17 mei - vosmerrie
Jans - 10 mei - metallic palomino hengst
EmmaVZ - 8 mei - bruine merrie met sooty
Donja - 12 mei - smoky black hengst
Mizora - 5 mei - valk merrie
Annemiek73 - 17 mei - valk merrie
Molfre - 15 mei - bruine merrie

Goklijstje weer bijgewerkt. :list: Mocht ie tzt te lang worden zal ik de lijst wel op datum ordenen.
Er was hier even veel te doen, dus weinig tijd voor dingen als bokt. Muzanna zit nu goed op gewicht, iets minder ribbig maar nog geen vetafzetting dus helemaal super. Je ziet wel de sporen van de HB nog in de hoeven, maar ze loopt er beter op en er begint zelfs weer wat schwung en ruimte terug te komen. *\o/*
Verder merk ik nu heel goed dat ze aan het ontdooien is. Ze luistert super en ook dingen die ze minder leuk of moeilijk vindt doet ze zonder morren. We gaan de goede kant op!
Maar we doen rustig aan.

Ik laat haar sowieso deze maand nog op rust, dan kijken we komende maand aan of ze klaar is om eens wat meer te gaan doen dan wat wandelen en fysio.
Buikje groeit gestaag; ik moest de kruissingels van haar regendeken alweer aanpassen. :oo


Oh, en de perlino waar ieris het over had, uit Oekraïne, is een nakomeling van Turali - een hengst met een erg interessante afstamming, maar wisselende kwaliteit nakomelingen. :j Van deze hengst en zijn vader circuleren wel wat foto's; die kan ik desgewenst wel plaatsen.

Sooty is inderdaad niet terug te zien op dubbele verdunningen. Wel heb ik af en toe erg donkere dubbel crème AT gezien, maar geen idee of dat ook maar iets te maken heeft met bijv. sooty of gewoon kleurvariatie is of smoky cream. Ik ga daar eens wat foto's van bij elkaar zoeken als ik tijd heb. Mooie plaatjes kijken is altijd leuk en ik zou nog wat sooty voorbeelden plaatsen. :D

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:59

Jaaaa meer voorbeeld foto's!!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:17

Foto's zijn altijd leuk! :D

Fijn dat het goed gaat met Muzanna en dat ze ook goed aan het ontdooien is! :)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 15:04

Ik ben erg blij dat ze weer haar makkelijke zelf wordt. Tekes zijn niet moeilijk, maar je moet wel door een moeilijke fase als je een band aan het opbouwen bent. Ze accepteren je niet zomaar als hun mens en leider. En ik heb het drie maanden laten afweten, toen ze bij de hengst stond. :=

Ik heb wat voorbeelden uit mijn andere topic geplukt en die aangevuld.
Een goed voorbeeld is de valkhengst Shakhid die extreme sooty en appeltjes heeft.
Valkhengst Feisal met duidelijke schoudervlek.
Valkhengst Khanbegler ook overduidelijk met sooty en appeltjes.
Greys, goudvalk met sooty. Zwarte schouder en masker.
Zie hier ook het duidelijke kleurverloop in zijn vacht van dichtbij.
Hengst Saburbek. Voor nieuwkomers: naast metallic en bruin met sooty heeft hij Aziatische ogen (hooded eyes) wat ook typisch iets van dit ras is, ivm omstandigheden in de woestijn (zon, zand, wind).
Ook de hengst Agakhan-Dag is een mooi voorbeeld van sooty, appeltjes en in dit geval valk.
Sirolan is een bruine met sooty. Die overigens wel nodig naar de hoefsmid moet...
Hengst Tauro met countershading en appeltjes.
Veulen Gulperi valk met countershading en blauwe ogen. Bijzondere verschijning, of niet dan? Ze is later wel iets lichter geworden.
Khan-Tengri, valk met duidelijke zwarte schouder (countershading door sooty).
Murgab bekende dekhengst, donkerbruin met appeltjes.
Hengst Gasyr, bruin met sooty.
Merrie Gozel, bruin met sooty.
Partbred hengst Riksos, valk met sooty en appeltjes.
Oraz-Polot, valk met sooty. Let op de kale staartaanzet. Dit komt geregeld voor bij de AT vanwege hun extreem dunne beharing.
Merrie Dabys, valk met sooty. Een zwart masker komt naast een zwarte schouder veel voor (countershading).
Parlak heeft het sooty van zijn moeder Parmashka.
De hengst Gaon is een goed voorbeeld van metallic valk met sooty. In deze foto komt dat erg mooi terug.
Shumer is ook een duidelijk voorbeeld van sooty bij de AT.
Net als deze sooty bruine, jonge hengst.
Of, deze jonge eventer, Sapar-Khan Favoriet van mijn man. :D Ook al een mooie maat: 167 met zijn nog maar 5 jaar.


Nu is sooty (al dan niet in combinatie met appeltjes) iets dat bij veel rassen voorkomt, maar ik heb het idee dat het met name in combinatie met metallic voor echte extremen kan zorgen die je zelden bij andere rassen ziet. Hele donkere valken komen bijv. ook bij de Welsh voor, maar bij de AT komt het én erg veel voor en is het heel vaak vrij extreem juist in combinatie met metallic, wat een kleuruiting geeft die echt uniek is voor dit ras.
Extreem donkere vossen en palomino's komen bijv. ook vrij veel voor; daar heb ik eerder al wat voorbeelden van laten zien.

Dan erg donkere dubbel crème AT.

Cremello Saykes met sproetjes. Ook op latere leeftijd nog. En ook terug te zien in haar nakomelingen, zoals deze.
Cremello Samruk is ook erg donker. Zou me niets verbazen als het een smoky cream is. Alweer wat ouder.
Een bekend voorbeeld van een smoky cream AT is deze.
Ook cremello komt in metallic voor, zoals goed te zien is bij de hengst Piastr. En de filmbeelden van de eerder genoemde Gissarg is ook de parelmoerglans goed te zien. Er zijn zelfs nog extremere voorbeelden. :j

Maar ik hou het hier weer even bij zo op de zondagmiddag. :D

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:35

Oh ik ben verliefd <3
Ik wil ze allemaal!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:42

Gaon graag :+:.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:42

Of Shumer <3.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:17

Doe mij maar Saburbek <3

Anoniem

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:42

Ik vind die Gulperi wel heel bijzonder <3

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:30

Wauw prachtig om zo al die Tekes te zien <3 ik ben ook verliefd op Gaon

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 15:14

Ja, daar zitten mooie paarden tussen he? En heel wat anders dan het clichébeeld dat veel mensen hebben over dit ras. :D

Muzanna gaat nog steeds vooruit. Binnenkort komt de tandarts langs. Ze heeft voor mijn gevoel toch weer wat last van haar kiezen. Haar gebit moet goed op orde zijn voor Muzka zich aandient. :j

Verder zit ik wat om me heen te kijken voor voer in de laatste maanden en tijdens lactatie.
Ik zit natuurlijk met het gegeven dat ik suiker en zetmeel moet vermijden, en dat betekent dat ik reguliere merriebrok ook zal vermijden als de pest. Het gaat mij vooral om de belangrijke bouwstoffen voor haar en Muzka.
Eiwit en mineralen en vitaminen zijn naast uiteraard voldoende ruwvoer in het algemeen de belangrijkste bouwstoffen. Het hooi is netjes qua eiwitgehalte, maar niet voor het laatste deel van de dracht. Dat betekent aanvullen. Ik denk eraan dat te doen met o.a. luzerne of bijv. Fetura van Agrobs - mocht dat nodig gaan zijn.
Qua vitaminen en mineralen krijgt ze naast haar liksteen momenteel Marstall Force. Dat vindt ze erg lekker. Dat meng ik sinds kort met Subli dieetmix aangezien ze de Marstall graanvrije lijn niet meer lekker vond.
Die subli gaat erin als koek.

Ik kijk op dit moment naar een specifiek vit/min. supplement voor drachtige merries of de mogelijkheid voor die periode over te stappen op het nieuwe Breed & Grow van Feral horse/vitalbix of iets redelijk soortgelijks. Ik heb inmiddels naar veel verschillende voeren gekeken en ben er vooralsnog nog niet over uit.
Gezien haar speciale behoeftes is het denk ik nuttig advies van een voedingsdeskundige in te winnen om te kijken in hoeverre mijn ideeën overeenkomen.

Ruwvoer blijft natuurlijk de basis. Dat krijgt ze momenteel naar behoefte en wordt telkens naar diezelfde behoefte opgevoerd. Ik scoor haar conditie wekelijks. En uiteraard heeft ze op stal in de nacht ook altijd iets te knabbelen, hooi en sowieso gehakseld stro. Gras is dit verdere jaar nog uit den boze, helaas. Zit nu ook niet veel meer in natuurlijk.

Dus ik puzzel daar wat mee. Paard is mijn graadmeter maar ik wil goed beslagen ten ijs en eenmaal te mager is er moeilijk tegenaan te voeren en die balans is heel precies gezien de HB en gevoeligheid. :j

Maar, buiten dat heb ik op dit moment stukken minder kopzorgen van Muzanna. :D

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:36

Is de veulen mengeling van mijten misschien wat? Die heb ik zelf gegeven aan mijn quarter.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 15:56

Heb ik naar gekeken, maar kon nergens samenstelling of suiker en zetmeelgehalte terugvinden. Dan brand ik mijn vingers er liever niet aan...
Is ook de reden dat ik jarenlang ingewikkeld heb gedaan met Marstall speciaal laten bestellen bij de leverancier ipv lekker makkelijk iets als Subli dieetmix bij de plaatselijke Welkoop. Daarvan was de samenstelling onbekend en niet duidelijk hoeveel zetmeel erin zat. Ja, dan kan ik niet uitvogelen of laag zetmeel in hun optiek 5% of 15% is en dat is nogal een verschil. Dat was met meer voeders zo. Onlangs heeft Subli dat wel vrijgegeven en aangezien madame Marstall niet meer bliefde eens de dieetmix geprobeerd, al kijk ik nog steeds rond voor voer dat qua samenstelling "beter" is. Probleem is dat ze toch best kieskeurig is. Vandaar ook dat ik nu al flink om me heen kijk voor straks. :j

amaniblauw

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:54

Misschien kan je contact opnemen met probarn. Die maken ook voer voor shetlanders die waarschijnlijk dezelfde voerbehoefte hebben als jouw paard.
Ik moet ook nog een datum zetten voor de palomino merrie die geboren gaat worden :D 5 mei.
Er staan echt mooie paarden tussen en ik weet dat kleur bij een paard zoeken als laatste komt maar sooty in combinatie met metallic is echt heel mooi. <3.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:07

Lastig dat voer, idd... Geen idee welk merk goed zou zijn voor je. Misschien kun je eens met Mizora sparren, van haar heb ik al vaker fijn advies voorbij zien komen.

Oh en mijn datumgok: 7 mei.

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:52


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:33


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:37


Anoniem

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:44

Als elke bokker wat inlegt :')

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:53

Zal ik dan maar alvast een mailtje sturen dat ze hem klaar kunnen maken voor een emigratie naar Nederland :)F

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:48

Wat doe je met de Belgen die mee betalen? :D

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:50

Retjethorse schreef:
Wat doe je met de Belgen die mee betalen? :D


Ik woon in Zeeland dus de Belgen kunnen makkelijk komen kijken ;)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 14:30

amaniblauw: ik zal je gokje erbij zetten. Metallic en sooty is waanzinnig, he? Zo’n kleur als Shakhid bijv. :wow: Een van de meest extreme en bijzondere uitingen van metallic met sooty in het ras en dat geeft ie ook door aan nakomelingen.

Dank voor je tip, ik ga me eens in dat voer verdiepen! +:)+

San87: oh, dankjewel voor je tip. Missschien eens aan Mizora vragen dan. Ik zet je datum erbij!

Ha, ja, Gaon is een beetje prijzig... volle broer loopt hoog in de dressuur, hij zelf ook hard op weg naar Grand Prix en een veelbelovende jonge dekhengst.
Maarre... de fokker staat wel open voor syndicaat eigenaarschap van talentvolle hengsten dus... Bokt Teke? *\o/* :))

Collectief moet er via bokt ook wel een talentvolle GP ruiter te vinden zijn. Iedereen 1/100ste of 1/1000ste eigenaar van een AT hengst... _O-

Muzka groeit goed. Tenminste, als ik het groeiende buikje van Muzanna zo bekijk... (en ja, lijkt weer alsof ze hele korte pootjes heeft, telefoonfoto’s zijn een raar gegeven...)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze heeft ook al wat wintervacht.

En eerder vandaag kreeg ik van de SH dit panorama binnen van Muzanna in de zojuist gesleepte paddock:
Afbeelding
Muzka buikje!

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:39

Aaahwwww zo mooi alle buik foto's.

Ja allemaal 1/1000 eigenaar van de hengst :j

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:02

Op hoeveel dagen zit ze nu? En ik heb ooit in de stemwijzer ingevoerd een vos merrie, en dan gok ik er nog bij dat dat op 21 mei geboren word :)