Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Muzka wordt een

Valk merrie
87 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 361


JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 22:00

Weer even snel, want ik ben nu eten aan het koken (net weer terug van stal).
Vooralsnog gaat het wel aardig. Ze heeft praatjes en stappen wil wel, ook aan de hand. Wel is ze voorzichtig.
Nog steeds niks dik of verder iets zichtbaar behalve dat ze de voeten wat voorzichtig neerzet, vooral rechtsachter wat ontlast.
Wat pijnstilling meegekregen van DA dus vanavond even een beetje toegediend. Smak smak, gaat er zomaar in. Wat is het ook een makkelijk veulen.
Bij het voeren liep ze wel zomaar ineens de box van Muzanna in ipv braaf achter me aan, want ze had de hele dag natuurlijk niet kunnen drinken dus ging ze even uitgebreid bijtanken. Ach, erg vind ik dat niet zolang Muzanna het prima vindt. Definitief afspenen kan in het voorjaar wel.

We kijken het aan.
Maar wat een dag. De schrik sloeg ons wel echt om het hart. We dachten beide dat we haar kwijt waren. De kraak in de stem van stalhouder, de toon... we wachtten echt heel even op de klap die komen zou. Maar gelukkig bleek dat niet het geval en gaat het, naar omstandigheden, goed met Muzka.
Sjonge, ik ben gewoon bekaf. :7
We gaan het zien of het gewoon een eenvoudige uitglijder is geweest of iets anders...
Lief dat jullie zo meeleven. Het was me het dagje wel, zeg.

jokari

Berichten: 8762
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:14

Sodeju JoSav, dat is om een hartverzakking van te krijgen. :oo Hopelijk is het idd maar gewoon een stomme glijpartij geweest en loopt ze snel weer ok.

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:37

Inderdaad, hopen dat het een glijpartij was en ze nu voor het eerst wat spierpijn ervaart...
Sterkte in ieder geval
<duim, duim, duim> (helaas geen plaatje van 8-))

Saintelette

Berichten: 3178
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:31

Wat heftig weer! Hopelijke was het echt alleen een glijer en is ze er snel weer bovenop!

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 16:19

Ja, de schrik zit er weer behoorlijk in... geen oog dicht gedaan vannacht. Vanochtend wel even een dutje gedaan. We weten niks en het lijkt vooralsnog niet het einde van de wereld maar wat stress wel niet met een mens kan doen… :(

Gisteravond moest ze weer worden opgetild. Vanochtend stond ze gelukkig wel uit zichzelf.
Vandaag staan de dames apart in het land. Ze staat wel weer op vier benen, maar nog erg voorzichtig…

Afbeelding
Afbeelding


Verder iets van een update...

Met Muzanna gaat het gelukkig goed. De kwaliteit van haar hoeven verbetert. Vroeger, heel vroeger, had ze fantastische, spijkerharde hoeven. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Het is erg aangetast door ziekte. Nu we weer anderhalf jaar verder zijn (wat gaat de tijd hard) merk je dat er verbetering in zit. Toch groeien de hoeven nog slecht, maar ik ben benieuwd hoe ver ze komt nu we het voer en weidebeleid zelf in de hand hebben en ze stabiel is.

Afgelopen weekend lag er eventjes sneeuw. Het was glad!
Ik was alweer vergeten hoe geweldig Tekes zijn als het sneeuwt. Muzanna ging als een tierelier over de spekgladde ondergrond. Ze was weer lekker vlot aan het perestuppen alsof ze nooit anders heeft gedaan. Dat terwijl ik moest uitkijken niet uit te glijden. :=


Over uitglijden gesproken…
Manari Nur is dus vermoedelijk uitgegleden. Ze is natuurlijk nog jong en opgroeien doe je met vallen en opstaan maar de schrik zit er toch weer behoorlijk in. Potverdorie, ik dacht echt dat we haar kwijt waren…

Verder gedraagt Muzka zich over het algemeen als een engeltje. Toen ze haar eigen box kreeg begon ze al snel heel erg haar grenzen te verkennen, maar over het algemeen is ze na de eerste paar duidelijke correcties nu gewoon heel braaf.
Ik ben voor dit hele debacle al eens een klein stukje met haar gaan wandelen en ook dat ging alsof ze nooit anders gedaan had. Wel grappig dat andere paarden die avond schrokken van een voertuig en Muzka gewoon keek en vervolgens keek naar de geschrokken paarden en zoiets had van "ik snap het volgens mij niet…"

Ze helpt nog steeds geregeld met uitmesten, vaststaan doet ze als een volleerd paard en een opgeheven vinger is bijna altijd voldoende als ze kattenkwaad uithaalt.
Wel is ze nog steeds heel erg van haar mens. Hij kan en mag gewoon alles en hij is ook haar alles. Erg grappig om te zien. Laatst liep hij weg van haar omdat ze een beetje stout was. Oh wat een kwelling was dat. Toen hij opkeek staarde ze hem echt aan met een hele zielige blik want wat een straf en hinnikte ze heel stilletjes… zwaar leven! Ze was zo blij toen hij aanstalten maakte weer terug te lopen. Hoera! Haar mens houdt nog van haar! *\o/*


Iets anders dat afgelopen week gebeurde…
Ik wilde een echt oorlogspaard fokken. Een Teke van weleer, een alaman at...
Amper 7 maanden oud en het vechtinstinct zit er al in bij Muzka… en niet te zuinig…
De laatste tijd is onze hond wat vaker niet meegegaan naar stal. Het resultaat is dat hij zich nogal aanstelt wanneer hij wel mee mag en dan begint te joelen en huilen als een wolf als hij niet bij ons kan komen op stal. We hadden hem in de auto gelaten, want hij mag nu alleen mee als hij zich niet zo aanstelt. Enfin, hij was stil toen ik met Muzka naar buiten kwam gelopen dus ik deed de autodeur open. Hij vloog echter naar buiten op Muzka af (hij is dol op haar) en Muzka schrok daarvan.
Haar eerste reactie? Fight or flight? Fight!
Ze ging direct in gevechtsmodus en viel hem woest aan. Net op tijd besefte ze echter dat het onze Eli was en veranderde ze weer in een heel aanhankelijk, rustig dier.
Ik heb de hond terug de auto in gestuurd en hij mocht er weer uit zodra hij rustig was. Daarna was er niets aan de hand en hebben Eli en Muzka elkaar weer kusjes gegeven en eventjes samen gewandeld.

Ik schrok van haar reactie, want die loog er niet om. Het was echt een fractie van een seconde een "ik maak je dood!" houding en dat zou ze ook direct tot uitvoer brengen. Ze deinsde ook echt niet terug, ze vloog juist naar voren.
Ik wilde zo graag een oorlogspaard fokken met de oude kwaliteiten die de nomaden zo hoog in het vaandel hadden staan… zeven maanden oud... en dan al zo'n kop erop…

Die vechtlust maakt wel dat ik hoopvol ben dat wat het ook moge zijn dat haar momenteel parten speelt ze als het nodig is wel zal vechten om er weer bovenop te komen!
Fijn dat jullie voor ons duimen! <3


Retjethorse schreef:
Je moet er wat voor over hebben met die paarden he... Ik was ook helemaal nat na mijn les grondwerk, al is Aliaa niet zo'n dramaqueen als Muzanna blijkbaar. _O-

}:0 Ernstig he? Wat hebben onze paardjes ook een zwaar leven, niet?

Maaike_Indy schreef:
In stilte volg ik je topic al vanaf het begin. Mooi om door je verhalen je prachtige paarden te kunnen volgen.

Toen je schreef over de jaloerse karaktertrekken van je dames moest ik ook heel erg aan mijn eigen paardje denken. Zij kan het ook echt niet waarderen wanneer ik haar kuddegenoten aandacht geef. Andere dieren in haar paddock worden matig tot niet getolereerd. Die worden er met geweld uitgejaagd. Ze heeft vorig jaar zelf de lievelingspoes van onze dochter dood gestampt toen die het waagde onder haar door te lopen
Ze is een Roemeense merrie van het platteland dus qua ras kan daar vanalles inzitten. Zullen vast wel wat oosterse invloeden inzitten.

Veel paardenrassen uit Oost-Europa zijn beïnvloed door paarden uit de Caucasus en steppe, die weer zijn beïnvloed door Turkoman (Akhal-Teke) en Mongoolse paarden. En laten die nu heel hard en heel territoriaal zijn. :j Mijn merrie is bijvoorbeeld heel sociaal, maar ook heel territoriaal. Ze is erg lief voor mens en dier, maar een indringer mag rennen voor zijn leven…
Misschien is het jaloerse ook wel een kenmerk van paardenrassen die echt heel erg nauw met de mens moeten samenwerken onder barre omstandigheden. Iets met "dat schept een band" maar dat vergt ook echt een band.

Straks weer even bij de dames kijken!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:37

Ik kan me voorstellen dat de schrik er meteen in zit. Je gaat toch meteen van het ergste uit als je hoort dat je paard niet wilt opstaan. := Ze zal zich toch flink pijn gedaan hebben. Hopelijk is het niet meer dan wat pijnlijke spieren. :(:)

Verder is het gelukkig wel een leuke update! :D Best een bijzonder karakter voor een veulen van amper 1 jaar oud als ik het zo lees. :')

amaniblauw

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:35

Hoe gaat het met de jonge dame?

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:46

Wat een bloeddruk verhoging weer voor jullie!
Hoe loopt ze er vandaag bij?

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 22:05

Eigenlijk geen verbetering. Ook geen verslechtering. Af en toe moet ze nog in de benen worden geholpen, andere keren staat ze zelf overeind. Ze loopt, maar nog steeds wat voorzichtig. Bij voetjes geven heeft ze achter steun nodig (zet haar tegen de boxwand op). Afgelopen nacht en vanochtend stond ze zelf. Ze staat nog afgezonderd samen met Muzanna. Ze plakken nu ook meer aan elkaar.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:46

Potverdikkie :/
Geef je nu supplementen ter ondersteuning?
En hebben jullie op stal een solarium?

Dikke knuffel voor de arme warrior-horse-lady in wording.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:19

Dat klinkt niet zo positief. -O- Je zou denken dat ze na een paar dagen toch al wat beter zou moeten zijn. :=

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:16

En hoe gaat het vandaag? Wel jammer dat er nog niet echt veel verbetering te zien is. Gelukkig ook noet erger, maar snap dat je je ook zorgen blijft maken.
Hoop dat ze snel opknapt.
Sterkte ermee!
En knuffel voor Munari.

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 20:38

Wat fijn dat jullie zo meeleven. <3
Ze weet het wel spannend te maken, iig.
Ze staat vooralsnog nog steeds zelfstandig. Met voetjes geven gaf ze ze zelf (zodra ik bij het been stond; doet Muzanna ook altijd) en ook zonder ondersteuning. Goed teken.
Keren ging wat voorzichtig. Verder eigenlijk vrij goed.
We hebben geen solarium, maar ze krijgt nu wel extra wat Nutrimash slobber bijgevoerd naast haar veulenmuesli. Dat gaat erin als zoete koek en wordt ook gegeven bij herstel van ziekte e.d.
We hopen dat het herstel, hoe voorzichtig ook, doorzet.

jokari

Berichten: 8762
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:14

Phoe zeg, dat is dan een beste schuiver geweest... :oo
Ik duim dat ze zo snel mogelijk volledig herstelt.

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 21:02

Dit weekend heel weinig tijd, maar toch ff een update.
Is idd een behoorlijke verstuiking of val oid geweest. Elke avond moet ze toch nog een keer getakeld worden. Dat ondergaat ze heel ontspannen en heel meewerkend. In de ochtend staat ze nu wel zelf. Op aanraden van de stalhouder maken we nu een soort potstal van haar box voor extra grip bij het opstaan.

Wij komen meestal op een vaste tijd en Manari weet precies wanneer dat is. Hoezo hebben paarden geen besef van tijd?
Ze gaat dan volgens de stalhouder zelfs als ze moe is niet slapen en elke keer als ze de schuifdeur hoort hinnikt ze hoopvol. Elke keer als wij het niet zijn is ze teleurgesteld. Maar oh wat is ze gelukkig als we het wel zijn. Dan geeft ze een concert. :))

Vandaag was er een ‘incident’ met een stalkat. Ik was wat met Muzka aan het stappen en dat ging heel braaf en ontspannen, tot ze haar mens om de hoek hoorde praten tegen de stalkat op een toon die toch echt alleen voor haar bedoeld is! Dus ze werd boos en zou me snel voorbij om naar haar mens te gaan. Want tja, háár mens! We liepen erheen na haar tot de orde te hebben geroepen en ze stuurde de kat direct weg. Kon ze (en alleen zij) eindelijk knuffelen met haar mens. :=

Tja...

Verder gaat ze vooruit. Langzaam, maar ze gaat vooruit. Ze staat al beter op haar achterbenen en stapt alweer stukken zuiverder en draaft ook al wat ruimer. Met een beetje geluk komen we er wel.

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:07

Hele fijne dagen toegewenst!
dat paardje snel mag herstellen elke dag beetje beter!

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:05

Fijn om te horen dat het de goede kant op gaat.
Veel geluk gewenst in het nieuwe jaar!

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 23:00

Dankjulliewel. Jullie, en andere volgers, ook fijne dagen gewenst!
Muzka blijft vooruitgaan. Wel hebben we uit voorzorg nog wat pijnstilling opgehaald. Mocht het nodig zijn hebben we het toch in huis aangezien ze nog niet helemaal 100 punten is... de DA vond dat verstandig. Zeker zo met de feestdagen...
Muzka belast haar benen volledig en zet ze ook weer normaal neer. Verder kijken we het echt van dag tot dag aan. We zijn een week verder en gelukkig blijft ze vooruitgaan. Ik hoop dat het een beetje doorzet, anders moet ik voor mijn gemoedsrust er straks toch weer een DA bij halen. Foto’s maken misschien...
Na de Kerst komt de DA sowieso ivm enting influenza.
Muzka heeft sowieso weer praatjes voor 10!

Muzanna vindt het geloof ik ook maar saai, al dat “rustig aan doen” en was vandaag heel duidelijk. Ze wilde wat doen. En ze was daarbij voorwaarts! :))

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 20:54

Snelle update: Muzka gaat de laatste drie dagen goed vooruit en komt volledig zelfstandig overeind. We houden beide wel nog apart van de kudde en ze is ook heel verstandig dus doet uit zichzelf geen gekke dingen. We laten haar daarin verder vrij.

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:05

Ahhh wat een opluchting zeg.
Fijn. Hopelijk niet meer zulke gekkigheid

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:13

Het Muzka kind toch :(:) gelukkig gaat het weer goed, ik schrok wel even, zeg.

Muzanna is een portret _O- toch wel goed hoor, om dan even streng te zijn.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:24

Fijn dat het beter gaat! :D

jokari

Berichten: 8762
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 01:17

Pfff gelukkig maar !

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 21:00

Ja, Muzka gaat gelukkig nu echt goed vooruit.
We hadden ook gezien dat ze heel hoog in de lies een oppervlakkige wond heeft. Is ze ook nog erg gevoelig op. We vermoeden dat ze een “Bambi on ice” heeft gedaan in het land bijv. tijdens het spelen. De achterbenen in een spagaat en daardoor spier flink verrekt. Hoe kom je anders aan een wond zo hoog in de lies? Zat wel precies aan de andere kant dan het been dat ze in eerste instantie volledig ontlastte.
Ze heeft de laatste dagen eigenlijk geen hulp meer nodig gehad met overeind komen. Ja, met een beetje geluk komen we er wel...

Vandaag is hier afsteken van vuurwerk ook begonnen. Muzka geeft er net als Muzanna helemaal niets om. En waar Muzanna nog kijkt van “he, dat kwam daar vandaan” boeit het die kleine werkelijk echt zelfs in die zin niet. Ze is niet eens nieuwsgierig. De rest van stal in paniek... en die twee van ons “zero f*cks given” 8-) _/-\o_

Muzka groeit trouwens erg hard. Ze is intussen al stukken groter dan Muzanna als jaarling was. Ben vandaag maar op een krukje gaan staan tijdens het borstelen. :Y)

Avalanche81 schreef:
Het Muzka kind toch :(:) gelukkig gaat het weer goed, ik schrok wel even, zeg.

Muzanna is een portret _O- toch wel goed hoor, om dan even streng te zijn.

Als ze het verdient dan lijkt het ook echt of ze zo kijkt van “ja, die verdiende ik...” :')

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:09

Hier geven ze er ook niks om :') hahaha nuchter zijn ze. Heerlijk. Hond en kat zijn overigens ook zeer relaxed.

Ja, ze weten precies wanneer het verdiend is ook he? Geef ze niet onterecht op de kop, dan krijg je 'm terug ook, maar als het terecht is zijn ze gelijk ook wel nederig. Overigens ook de enige keren dat ze nederig zijn _O-