[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:19

Mijn armen zijn te kort. :))

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:35

Serieus buikje Imre!
Hier ook 3 wandelende skippyballen.
Satinka is aan de laatste 100 dagen begonnen!

Afbeelding


Vreselijk dat het soms zo misgaat , het hoort er ergens idd bij denk ik :/ ik hou mijn hart al vast!

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:28

Hallo bokkers!

Mag ik mij komen melden? Mijn verzorgpaard Aranca is drachtig van Danser! Ze is 22 juli geinsemineerd en 6 augustus drachtig gescand :D

AM_Horses

Berichten: 2613
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:30

Ik vind ook belanrijk om de risico's te weten. En waar je aan begint. Mijn eerste merrie heeft ook een veulen verloren met 8 maanden. 2 jaar geleden ook wat pech gehad en 2 veulens in de kliniek. Gelukkig alles goed gekomen, maar brengt veel kosten met zich mee :j

Namen vind ik ook zo lastig. Ik heb al wel een lijstje gemaakt, maar nog niet echt het goede gevoel erbij.

Tinniie. Aftellen *\o/* ze zijn echt al dik!


Imre. Grappig gezicht van onder.

Vandaag eindelijk het veulen goed gevoeld van Wild Thing. Zo bijzonder elke keer weer. Nog 68 dagen :):)
Afbeelding
Afbeelding

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:46

Lekkere buikjes allemaal! Nog even en de eersten van ons hebben alweer slapeloze nachten tijdens het waken.

Hier ook bewust van de risico's. Ik heb zelf de merrie in de verzekering voor koliek (ook een geslaagde operatie), dood, ongeschiktheid en de vrucht voor afsterven of dood geboren. Had ik vorig jaar ook en hopelijk betaal ik ook dit jaar alleen maar premie en hoef ik het niet te gebruiken.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:47

Hoe heb je de vrucht verzekerd?

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:55

Vulina schreef:
Hoe heb je de vrucht verzekerd?

Aanvullend bij mijn merrie erbij. Dekgeld krijg ik terug bij na de 3 maanden scan drachtig en later niet meer. Of als ze hem eerder verwerpt en hij dood gaat. Of als hij binnen 24 uur overlijdt. Kost wel wat. Maar goed sta je niet helemaal met lege handen. Nu had ik dit jaar geen hoog dekgeld, maar toch aan laten passen en erbij genomen. Ik heb niet elk paard verzekerd, maar een drachtige merrie loopt wel meer risico vandaar zij wel.
Heb ze bij Equipe. Merrie en vrucht.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:09

Ik heb bij de efo. Vrucht verzekering is moeilijk, heb ze nodig gehad ivm de guste Totilas merrie. Ze willen niet meer verzekeren ivm de vele rhino gevallen vertelde hij. Vrucht pas vanaf 90 dagen dracht verzekerd..
Ik doe zelf nu een levend veulen verzekering; verzekerd vanaf een maand voor de uitgerekende datum, tot 4 maand na die datum..

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:13

Vulina schreef:
Ik heb bij de efo. Vrucht verzekering is moeilijk, heb ze nodig gehad ivm de guste Totilas merrie. Ze willen niet meer verzekeren ivm de vele rhino gevallen vertelde hij. Vrucht pas vanaf 90 dagen dracht verzekerd..
Ik doe zelf nu een levend veulen verzekering; verzekerd vanaf een maand voor de uitgerekende datum, tot 4 maand na die datum..

Klopt bij mij was de vrucht ook pas verzekerd bij de 3 maanden scan, dus dat is ook rond de 90 dagen. Daarvoor verzekerd geen enkele maatschappij idd. Maar dat is volgens mij altijd al zo geweest.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:37

Klopt, tenminste, zolang ik verzeker in ieder geval al wel. Deze vrucht was er met 100+dagen afgekomen..

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:52

Vulina schreef:
Klopt, tenminste, zolang ik verzeker in ieder geval al wel. Deze vrucht was er met 100+dagen afgekomen..

Dan valt het toch net wel in de verzekering?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:11

Ja, dat viel deze ook wel ;)

BusyMissy

Berichten: 976
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:20

Ik heb ook al jarenlang een foetus verzekering bij equipe afgesloten voor mijn drachtige merries. Verzekeren idd vanaf 90 dagen dracht tot ca 4 maanden leeftijd van het veulen (wordt gerekend vanaf de inseminatie datum). Één keer uitgekeerd gekregen toen ik drachtige merrie in moest laten slapen. Had toen nog heel wat voeten in aarde omdat deze specifieke vorm van veulen verlies niet als zodanig in de voorwaarden beschreven stond. Gelukkig toen heel veel ondersteuning gehad van mijn tussenpersoon en uiteindelijk hebben ze uit coulance toch een groot deel betaald.
Was toen wel heel blij dat ik verzekerd was, want naast alle ellende en verdriet van het verlies brengt het ook heel veel kosten met zich mee. Ik verzeker ze nu iedere keer weer opnieuw en hoop er nooit meer aanspraak op te hoeven maken.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78507
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 02:22

Ik verzin de namen pas als het veulen geboren is. Heb wel een lijst met namen, maar meestal wordt er niets van die lijst gekozen, alleen mijn 2017 veulen had een naam uit die lijst.
In 2016 hadden we een merrie drachtig van brok. Tegen het einde bleek ze niet drachtig te zijn. En even later Neon die hoogdrachtig overleed, paar dagen voor die date. Veulen er nog uit proberen te snijden maar die was ook al overleden.
In 2017 hadden we een veulen wat na 1,5 dag overleed (wel langer dan 320 dagen drachtig maar prematuur).
Dit jaar gelukkig wel 2 gezonde veulens.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 07:54

In de lijn van Aranca zou een merrie veulen Otelineke worden :')
Aranca heet officieel Antelineke en haar moeder Telineke. Maar ik weet niet of de eigenaar daar voor gaat kiezen.

Al vind ik Otje nog best leuk :D

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:41

En als je het geld van de premie op zij zet heb je ook geen lege handen?
Om die reden verzekeren wij eigenlijk niks. Ze hebben ook vaak wel haken en ogen dat het weer een gebeurtenis is, die er net buiten valt _O-
Al het levende is een risico.. Soms vraag ik me ook af waarom ik paard rij en niet schaak ofzo! _O-

Tot ik de veulentjes weer zie huppelen <3

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:16

Marjoow schreef:
In de lijn van Aranca zou een merrie veulen Otelineke worden :')
Aranca heet officieel Antelineke en haar moeder Telineke. Maar ik weet niet of de eigenaar daar voor gaat kiezen.

Al vind ik Otje nog best leuk :D

Otje staat bij mij ook op de lijst als roepnaam :D
Net als Ollie, vind ik ook zo leuk.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:16

ik idd ook niet, hoevaak het net buiten de kleine lettertjes valt en je uiteindelijk toch met lege handen staat, bovendien wil ik mijn eigen beslissingen nemen en niet afhankelijk van de verzekering zijn

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:42

Hier ook geen verzekering.

Het eerste dekgeld ben ik kwijt voor de onkosten van het sperma.
Maar het tweede deel (wat een stuk meer is) krijg ik gewoon terug bij het Zangersheide mocht het veulen overlijden tijdens de dracht of bij de geboorte.

Ben enkel dus de eerste 300 dekgeld kwijt en de scans. Als ik me het geld aan de kant leg, dek ik hiermee de meeste kosten mocht het mis gaan.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:47

Ik heb al mijn paarden in een collectief. Daarbij sluit ik voor de embryo's het liefst wel een verzekering af, daar zitten meer kosten aan. Ik doe voor sommige paarden ook de levend veulen verzekering. Dat dekt alles (wel alleen dood) van 1 maand voor tot 4 maand na de bevalling. Dus ook als ze in het vlies zitten, of verongelukken. Kost 70 euro per 1000 verzekerde waarde.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:59

Pfff als ik niet al gek werd van de stress zou ik dat nu helemaal worden %) in mijn achterhoofd weet ik wat de gevolgen kunnen zijn maar om ze zo achter elkaar zwart op wit te zien is wel even heftig ...

Sal heeft de afgelopen dagen super goed gedaan ik longeer haar minstens 20 min eke dag en tot nu toe nog niet stijf geweest... dierenarts komt rond 12 uur om te scannen of de placenta nog helemaal in orde is dit is momenteel zijn grootste zorg ... een te lafe calcium/magnesium verhouding lijkt nu onwaarschijnlijk door de goed uitgebalanceerde voer Inc extr toevoegingen maar wss een combinatie van vast liggen en te lang gelegen hebben. Ga wel bloed prikken om iig alles uit te sluiten.
Ik merk dat we ook weer samen op 1 lijn komen gister in het donker staan longeren en omdat het zo koud was besloot ik in de bak te gaan uitstappen omdat ik dan niet zo bevriezen ... 1 kant van de bak was pik donker en Sal die normaal 10x zou omdraaien stapte aan een los touwtje mee waar ik liep was echt zn moment van zou zo durven opstappen ... ze was daarna ook zo relaxed op de poetsplaats en heb eindelijk blubje zien bewegen tis wel een beetje een luie blijkbaar ...

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:06

Vulina,

Hoe zit het met zo'n verzekering, als ze een ongeluk krijgen, moet je dan toestemming hebben om het af te spuiten, of krijg je later gedoe of dat wel echt levensbedreigend was als je zelf direct een beslissing neemt

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:19

Nee, de veearts mag dan per direct afspuiten.

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:22

Cioccolato schreef:
En als je het geld van de premie op zij zet heb je ook geen lege handen?
Om die reden verzekeren wij eigenlijk niks. Ze hebben ook vaak wel haken en ogen dat het weer een gebeurtenis is, die er net buiten valt _O-
Al het levende is een risico.. Soms vraag ik me ook af waarom ik paard rij en niet schaak ofzo! _O-

Tot ik de veulentjes weer zie huppelen <3

Stel de merrie overlijd bij de bevalling heb ik in een jaar tijd echt geen paar duizend euro achteruit gezet als ik de premie opspaar hoor. Dan moet ik heel wat jaren sparen. :o

Tsja gebeurt er niks ben je idd je premie kwijt. Al heb ik dat nog altijd veel liever dan dat het wel mis gaat. :j

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:25

Candalisa, fijn dat ze wat rustiger in het koppie wordt. Hopelijk komt er niks uit de onderzoekjes die je nog gaat doen en groeit blub gezond verder.