[volg] Temptation Weiland-IJslanderveulen verwacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

[volg] Temptation Weiland-IJslanderveulen verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 13:33

Na jaren dromen, twijfelen, stiekem alvast websites van fokkers bezoeken en via de IJslanderdatabase virtuele dekkingen doen heb ik ruim een jaar geleden de knoop doorgehakt: ik ga een veulen fokken. {:} Superspannend, maar vooral ook heel erg leuk!

Na wensenlijstje maken, voors- en tegens van alle potentiële partners opschrijven en wat mannen in het echt bekijken was de knoop eindelijk doorgehakt (kanonne wat moeilijk) en bracht ik Witjes op Koningsdag naar Temptation <<) Weiland <<) in de buurt van het niet-zo-tropische Emmen. Helaas toont Witsma nooit dat ze hengstig is (wat tijdens het rijden wel weer een voordeel is, maar in dit geval wat onhandig), dus wanneer ze hengstig zou moeten worden wist ik niet. En dat duurde en duurde maar, want natuurlijk was ze dus net hengstig geweest in de week voordat ze op vakantie ging. :+

Omdat ze redelijk in de buurt stond heb ik haar in die eerste weken gewoon nog wat gereden. De hengst heeft een superfijn karakter en ik kon mijn paard gewoon uit de kudde halen zonder dat hij daar een enorm punt van maakte. <3 Gelukkig kwam na 2,5 week een appje dat ze echt hengstig was en hoewel ze zich veel minder heeft laten dekken dan haar mede-vakantiegangsters is het toch gelukt! Voor de zekerheid is ze bij de hengst blijven staan tot ze weer hengstig zou moeten worden. Ze is dus 'pas' op 25 dagen gescand.

Het stel waar het om gaat:

Sæunn frá Hofi x Fitja-Hljómur frá Oddholi, beide vijfgangers.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de IJslanderkenners: Sæunn is een kleindochter van Fáni frá Hafsteinsstöðum

Voor de gokjeswagers:
Het wordt dus een wilkleurzwartgeboren schimmelmerrie (bruingeboren schimmel x wildkleurzwartgeboren schimmel) x wildkleurzwarte hengst (wildkleurbruin x valk). Volgens de IJslanderdatabase geeft dat de volgende kleurkansen.

Afbeelding

Ik ga uit van 18 mei als laatste dekdatum, dat maakt vandaag dag 199.

Meer plaatjes van het stel samen: [ITP] Temptation Weiland - de bloopers

*edit*
Buikfoto is ook wel leuk natuurlijk! :D

Afbeelding
Precies op de helft op 170 dagen

Afbeelding
En gister op 198 dagen, op haar aller voordeligst na een ritje in de regen en 4x rollen in de binnenbak :')



Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 13:50

LadyMadonna schreef:
Leuk!
Alleen kan he uit deze combi nooit een cremello krijgen, beide ouders dragen op basis van de gegeven info geen crème (wel dun).


Nee inderdaad, er staat ook 0% kans. Waarom die kleur dan toch tussen de resultaten staat snap ik ook niet.


Pandora2 schreef:
Ik volg ook mee ! Herinner mij je vorige topic nog toen ik de Temptation - titel zag :+

Die IJslandse namen ook...zo niet uitspreekbaar :')


Echt he, daarom noemen we de mijne ook de Witte/Witjes/Witsma. De hengst noem ik Joop. :))

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [volg] Temptation Weiland-IJslanderveulen verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 14:00

:') Bijna! Zijn roepnaam op z'n Hollands is Jomur.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [volg] Temptation Weiland-IJslanderveulen verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 15:16

Ja gek he, ik weet ook niet hoe ze bij die percentages komen. >;)

De ouders van mijn merrie zijn allebei niet homozygoot schimmel, kan ze het dan zelf wel zijn? Haar andere veulen is wel gaan schimmelen (wildkleurzwart geboren).

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 16:22

Beide ouders van mijn merrie zijn zeker heterozygoot schimmel, beiden hebben ook nakomelingen die niet zijn gaan schimmelen.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 17:09

oomens schreef:
Tinniie schreef:
En de 25% kans in die combi op niet schimmel telt ineens niet meer mee ofwat? :P
Ik ben echt niet mee met die redenatie, volgens mij bekijken we het anders :p

Die 25% telt inderdaad niet meer mee. De merrie van TS bestaat namelijk al. Ze is een schimmel, en de kans dat een al bestaande schimmel geen schimmel is, is 0.


Want het gaat over of mijn merrie hetero- of homozygoot is voor schimmel, niet over de kleurkansen van het veulen.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 09:47

Bedankt voor je uitleg, Fots! Ik vind het heel interessant, maar ik laat me graag verrassen door wat er eind april uit komt. :) Ik heb de hengst gekozen vanwege zijn karakter, niet zijn kleur.

Dit is mijn merrie met haar eerste veulen in 2008, overigens uit een vos-hengst.

Afbeelding

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 10:12

Is inderdaad gaan schimmelen. :)

Dit is Sæunn's halfzusje (zelfde moeder) met haar veulen van 2017. Beide zijn wildkleurzwartgeboren schimmels.

Afbeelding

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [volg] Temptation Weiland-IJslanderveulen verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 21:36

Afbeelding

200 dagen vandaag!

Veulie was gisteravond echt super actief. Toen ik om kwart voor 5 ging voeren ging Sæunn's buik echt alle kanten op. Vandaag lag hij/zij vooral dwars. :')

Afbeelding

Afbeelding

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 21:56

Zag Sæunn er de hele week uit alsof ze een hooibaal overdwars had zitten, vandaag had ik ineens weer een smaller paard. Veulen was weer gedraaid en Witjes was er duidelijk blij mee. Ze was enorm druk tijdens ons buitenritje vanmiddag en had energie voor tien!

Zo grappig, vrijdag had ik haar losgegooid in de binnenbak en beeb was het er heel duidelijk niet mee eens als Sæunn van mij moest halthouden. Buik kwam echt opzij. Dat is er dus nu al eentje met een duidelijk mening, net als mams. := :')

Afbeelding

Woensdag zat hij/zij nog overdwars.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 09:40

Muurp schreef:
En ik zie een Witje-reünie/foto-date aankomen van het voorjaar? O:)


Jaa leuk Muur! Je bent natuurlijk altijd welkom! *D

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 18:04

Buikie! Ik had vanmiddag les en heerlijk gereden! In principe hebben we er op 9 januari nog eentje gepland, maar het is nog even afwachten of ik haar tegen die tijd nog rij. Anders maken we er een longeerles van.


Afbeelding

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 22:27

Leuk dat jullie ook volgen!

Vandaag 7 maanden drachtig! Zondag lag er sneeuw, dus mooi momentje voor kerstfoto's. Ik heb het veulen ook maar versierd. :')


Afbeelding
{:)

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-18 09:39

Tuurlijk mag je dat vragen! Ik heb vooral gezocht naar een hengst met een karakter dat zowel bij Sæunn als bij mij past. Ik wil geen heel heet paard en Witjes zegt graag nee als je iets vraagt ( :') ), dus ik wilde een meewerkende, vriendelijke hengst die goed kan bewegen. Daarnaast zocht ik maat en als verbeterpunt bij mijn merrie een goede score op bovenlijn en kruis. Ik heb een lijst gemaakt van alle in Nederland beschikbare hengsten. Een deel viel meteen af wegens teveel familie van mijn merrie, of niet gekeurd. Ook was mijn budget niet oneindig, dus de echte sporttoppers kon ik ook wegstrepen. En natuurlijk de hengsten die me niet aanspraken. Hljómur is ook familie, maar ver genoeg weg (beiden hebben Ófeigur frá Flugumyri als overgrootvader), heeft maat (1.45), kan fijn bewegen en heeft een heel leuk karakter.


Afbeelding

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [volg] Temptation Weiland-IJslanderveulen verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 21:32

Weer een mijlpaaltje hier, het stamboekblad met daarin mijn aangevraagde stalnaam lag vandaag op de mat. Leden hebben nu vier weken om eventueel bezwaar te maken. En ik hoop natuurlijk dat ze dat niet doen. :)

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 23:17

mysa schreef:
Grappig, ik klik op dit topic, zie de onderste twee berichten (de twee hierboven dus) en denk een fractie van een seconde dat het aloude IJF weer actief is en ik daar terecht ben gekomen.


Er zitten nog wel wat oud-IJFers in dit topic. Hoewel er ook veel nieuwe mensen zijn. Gezellig is het in ieder geval wel! [HK] IJslands vuur 7: Töltally awesome!!


Leuk dat je Visa wellicht wil laten dekken! Ik vond (en vind!) het hele proces echt heel leuk!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [volg] Temptation Weiland-IJslanderveulen verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 01:31

Als je een keer wil brainstormen, laat maar weten! :D

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-18 19:03

missfalki schreef:
Benieuwd waarom je gekozen hebt voor deze Nederlandse naam ... :j
En of er nog bepaalde regels aan vast zitten ten aanzien van het ras


Het is gebruikelijk om te verwijzen naar de plek waar de paarden geboren worden. Dat hoeft niet, er zijn veel mensen die een heel ander soort naam hebben, maar ik vond dat wel leuk. Alleen kwam ik daar in het IJslands niet helemaal uit. Wel met de vertaling, daarvoor had ik hulp van iemand uit IJsland, maar ik vond die naam niet leuk genoeg, dus ik ben voor de Nederlandse variant gegaan. Ik kwam þorgeir vlak daarna nog tegen, hij is internationaal jurylid in de IJslandersport en komt uit IJsland, en hij was heel enthousiast over mijn Nederlandse variant, dus check. *D Wat het precies is laat ik nog even in het midden tot het veulen er is. :)

Ik heb het veulen vandaag goed kunnen voelen. Zo leuk! <3

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 21:05

Een IJslandse voornaam is zelfs verplicht. De FEIF wil geen 'gekke' namen meer accepteren, maar er is dan nog steeds genoeg keuze. Ik heb een lijstje waar ik de leuke namen die ik tegenkom opschrijf.

Vandaag kwam de hoefsmid. Besloten om er geen nieuwe ijzers onder te laten slaan, ga natuurlijk straks toch afbouwen met rijden.

En:

Afbeelding

Halstertje geshopt! <3

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 21:11

Ik had ook al een maatje kleiner van een ander merk in mijn handen voor de eerste tijd, maar die had onhandige gespen, dus dat komt een andere keer. Heb natuurlijk nog even. :)

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [volg] Temptation Weiland-IJslanderveulen verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 19:50

Lief! Zou fijn zijn!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [volg] Temptation Weiland-IJslanderveulen verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 20:02

Uh nee. :+

Dierenarts was er maandag voor de jaarlijkse enting en vond haar mooi op conditie. Vandaag ook mijn laatste rijles gehad, mooi nog even wat begeleiding gehad bij de oefeningen die we de komende tijd nog kunnen doen.

Afbeelding

Stiekem een beetje snacken. Als je voor twee moet eten mag dat best. :j

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 18:40

*\o/* Vandaag is ze 240 dagen drachtig, dus nog 100 te gaan! Zo spannend! :):) Gister vanwege het prutweer wat in onze kleine binnenbak gedaan, vandaag een rondje zandpad met een blije pony!


Afbeelding


Afbeelding

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 20:37

Ooh een matchend setje! Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Geweldig idee! :D <3

Die bovenste blauwe en mintgroene wil ik wel even naast het halster houden dat ik heb gekocht. Laten we een keer afspreken! Kom ik meteen Set en Ilya bekijken!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 14:23

Ik heb wat met mijn werktijden geschoven vandaag waardoor ik vanmorgen al even naar de paarden kon.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

<3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Anoukjuuuhh, bora, Dallista, EsmeeKKK, karinmanon, Marcella, Nele80 en 68 bezoekers