Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Muzka wordt een

Valk merrie
87 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 361


JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 16:27

Voor wie het leuk vindt: [KS-ITP] Rolles met Manari Nur (ook voor gevorderden!)
Manari gaat inmiddels aan het halster bij het van en naar de wei brengen want alles behalve mama is interessant. Hé, een trampoline! Hé, een struik! Oh, een kat! Ah, wat is dat daar? Hm, dat ding daarachter is ook wel interessant...

:')

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:44

Is dat niet de bedoeling van een AT ? Zelfstandig zijn ? :D

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 16:46

Haha, zeker zeker. Mama is niet meer zo belangrijk. Als je haar de kans geeft loopt ze ook gewoon een lege box in. Volgens mij wil ze haar eigen stal hebben. Hoeft ze niet meer strijd te voeren over wie de voerbak mag leeg eten. :))

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:12

Wahaha ! Heerlijk karaktertje. :)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 20:46

Het is duidelijk ook een beestje dat zoekt naar uitdaging. Tja, dat wilde ik fokken maar is meteen ook een uitdaging. :+

Anoniem

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:50

Is het diertje goed gefokt is het te goed :P

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 20:55

Ze komt wel heel erg dicht bij het ideaalbeeld dat ik heb van het ras en daarom ben ik ook heel benieuwd hoe ze uitgroeit want nu heb ik natuurlijk veel te veel heel veel verwachtingen. := :+
Qua karakter is ze nu als veulen iig echt perfect. Kan daar echt geen minpunt op ontdekken. :o Voor de rest tot nu toe een heel goed voorbeeld van het klassieke middentype, en ook dat was de bedoeling. Daarom willen we ook het liefst nog een keer deze combinatie maken. Dan hopen op een hengst zodat met een beetje geluk de genen langs een mannelijke en een vrouwelijke lijn ooit kunnen worden voortgezet. Wie weet...

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:41

Heeee
Hoe gaat het daar?
Ik vroeg me af of je Manari ook op ging geven voor de veulen verkiezing? <3

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 13:18

Ik heb haar zojuist opgegeven! Had zelf een andere foto in gedachten, maar ja ze is niet van mij he? :D :D

Manari groeit als kool. Binnenkort zullen we haar officieel meten, maar ik vermoed dat ze inmiddels even groot is als Muzanna toen zijn in NL aankwam als jaarling. :wow: Die paste nl. net onder mijn oksel met de schouder en dat is bij Muzka nu ook al zo. En dat met 5 maanden!

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:21

Heeft je man haar toe geëigend (of eerder andersom waarschijnlijk).

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 19:20

Ik zie dat de veulenverkiezing is geopend.
Voor wie op ons wil stemmen:
[KS] Bokt merrieveulen verkiezing 2018: stemmen maar!
Manari Nur - JoSav

Heel leuk om te zien dat haar naam zeker wel genoemd wordt. Ik verwacht niet dat we winnen, maar daar hou ik me op dit moment ook niet zo mee bezig. Vind het wel echt heel gaaf dat er überhaupt op ons wordt gestemd. Dankjulliewel!

Een echte update volgt nog!
Momenteel erg druk en ook zelf wat aan het kwakkelen. Ik hoop deze week even een update te schrijven.

CarinaR: inderdaad juist andersom. Zij heeft vol overtuiging voor hem gekozen. Hij was in eerste instantie (voor ze er was) juist heel resoluut over verkopen. :=

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:27

Nou jullie gaan heel hard hoor, dat wordt wel top 3 :P ik heb ook op Manari gestemd.

jeetje77

Berichten: 3455
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:42

Heb ook gestemd. Wist ook maar 1 merrie veulen waar ik dit jaar op wilde stemmen.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:58

Manari staat nu op 61 stemmen
Aroshoeve's Bright Light Oriyana op 63 stemmen
A Gift from Gambler AF op 73 stemmen

Ik heb ze niet allemaal gecontroleerd, maar deze sprongen er bovenuit.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:17

Ik heb ook op jullie gestemd! :D Ben benieuwd naar een nieuwe update over de kleine Muzka. :))

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 23:55

Snel ff voor het slapen gaan (morgen schrikbarend vroeg op, had al lang moeten slapen…)

Qimm schreef:
Nou jullie gaan heel hard hoor, dat wordt wel top 3 :P ik heb ook op Manari gestemd.

<3
Echt, denk je?
Was sowieso van plan op Meriva te stemmen. Hoe is het met je knappe kind?

jeetje77 schreef:
Heb ook gestemd. Wist ook maar 1 merrie veulen waar ik dit jaar op wilde stemmen.

<3 Lief!

Mizora schreef:
Manari staat nu op 61 stemmen
Aroshoeve's Bright Light Oriyana op 63 stemmen
A Gift from Gambler AF op 73 stemmen

Ik heb ze niet allemaal gecontroleerd, maar deze sprongen er bovenuit.

:wow:
Serieus? Misschien ga ik zo nog ff het stemtopic doorzoeken op naam. Heb niet alle pagina's doorgekeken want ik heb het te druk voor bokt, maar :wow: :oo
Dan heb je het idd over top 3 _/-\o_

Retjethorse schreef:
Ik heb ook op jullie gestemd! :D Ben benieuwd naar een nieuwe update over de kleine Muzka. :))

Morgen heb ik een lange dag op de universiteit dus zal wel donderdag of vrijdag worden...
En, dankjewel voor je stem! *\o/*

Lieve mensen ik ben er best stil van dat er zo vaak al op onze lieve Muzka is gestemd…
Dankjulliewel allemaal.
Ik zag de naam Manari Nur idd wel vaker voorbijkomen maar zoveel stemmen al had ik echt niet verwacht.
En wie nog wil stemmen... O:) [o]

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:07

JoSav schreef:
Qimm schreef:
Nou jullie gaan heel hard hoor, dat wordt wel top 3 :P ik heb ook op Manari gestemd.

<3
Echt, denk je?
Was sowieso van plan op Meriva te stemmen. Hoe is het met je knappe kind?




Ja gaat goed hoor, ze heeft momenteel een kleuren identiteitscrisis haha. Verder is het gewoon zo'n leuk en grappig dier, ze hoort al helemaal bij de inboedel hier

[KS-ITP] Een half jaar Spikkelbips Meriva in mijn leven <3

Overzichtje van de eerste 6 maanden <3

Lief dat je ook op Meriva wilde gaan stemmen :)

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:02

Ik heb ook gestemd! Ze is echt prachtig geworden, maar ik vind het vooral zo gaaf dat je haar echt met een visie gefokt hebt en zo een belangrijke oude bloedlijn van dit ras wilt voortzetten.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 13:09

Qimm: oh, leuk! Ik ga meteen ff kijken.

Nanna: dankjewel <3 Vind ik een mooi compliment. Ik heb inderdaad vanuit mezelf een heel weloverwogen keuze gemaakt, waarbij hengst en merrie zowel qua bouw, type en karakter maar ook qua bloed heel goed elkaar aanvullen en op elkaar aansluiten. Het resultaat ben ik ook heel tevreden over. <3


Nou, nu Muzka de magische grens van 6 maanden is gepasseerd is het hoog tijd voor een update.
Ik probeer het kort te houden, want veel tijd heb ik niet.

Muzka groeit en groeit en groeit. Ze is dus alweer 6 maanden en we hebben haar ter gelegenheid daarvan opgemeten. Ze stond met exact 6 maanden op 128,5 stokmaat. Inmiddels is haar achterhand weer flink in de lucht geschoten.
Ter vergelijking: Muzanna was de dag dat ze 1 jaar werd 131!
Dan heb je het over 2,5 cm verschil op zes maanden verschil. Muzanna is echter te klein gebleven door omstandigheden.
Manari zal wel een mooi maatje worden. En dat voor een eerste veulen!

Ze doet het trouwens heel goed. Ze is heel wijs en heel zelfstandig en vooral heel onderzoekend. Ze tast lekker grenzen af maar is verder nog steeds heel knuffelig en gezellig.
Happen doet ze wel, maar bijten wil ik het niet noemen. En ze wordt lekker consequent gecorrigeerd.

Bij het uitmesten helpt ze door het stro uit de kruiwagen te halen en vervolgens te verdelen. :+

Later deze maand krijgt ze haar eigen box. Ze kan nog steeds goed met haar moeder, maar voor de nacht krijgt ze dan dus haar eigen box. Overdag gaat ze gewoon nog met Muzanna in de groep.
Definitief afspenen doen we dus pas in het voorjaar of mag Muzanna zelf doen. Dat mag ze zelf weten. :D

Ik hoop dit weekend weer foto's te kunnen maken.
Het was de bedoeling dat afgelopen weekend te doen, maar aangezien 2018 echt zo'n jaar is waarin niets normaal kan verlopen kregen we uiteraard ook pech met de auto en is het er niet van gekomen. Het leven op het platteland is maar onhandig zonder auto...

Ik ben heel benieuwd wat Manari ervan gaat vinden een eigen box te hebben. Er zal een paard tussen haar en Muzanna in staan en het betekent natuurlijk ook dat ze niet altijd meer bij Muzanna zal kunnen drinken.
Ze drinkt nog wel, trouwens. Wel beduidend minder, maar ik zie haar zeker nog af en toe drinken. Daarna gaat ze altijd even een slokje water pakken. Heel typisch.

En wat een karakter zit daar in zeg... wat een ontzettend fijn, heerlijk veulen. Heel makkelijk, maar er zit een behoorlijke (en behoorlijk leuke) kop op.
Perfectie is moeilijk te behalen maar mijn lijst met verbeterpunten is kort. Heel kort. En we gaan zien hoe de lijst ervoor staat wanneer ze een jaar of 3-4 is.

Madame laat zich ook echt niet zomaar door iedereen wat vertellen, maar tegelijk is ze juist heel makkelijk. Ontzettend mensgericht en lief ook.
Wat andere paarden aangaat is ze ook heel sociaal maar voor niets of niemand bang. :=

Momenteel staat ze met een andere merrie (haar veulen is inmiddels door de hengstenhouder opgehaald) in de wei en een draadje tussen de merriekudde zodat ze rustig aan al een beetje kennis kunnen maken.
Ben benieuwd hoe het inscharen gaat. Bij Muzanna was dat destijds in elk geval... interessant...

Oh, en net nog even in het [KS] Bokt merrieveulen verkiezing 2018: stemmen maar! topic gekeken en er zijn weer veel stemmen voor ons bij gekomen. Heb ze nog niet geteld, want ik moet ook nog lunchen, maar <3 <3

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:33

Ja natuurlijk heb ik op haar gestemd. Daar had ik dit topic niet eens voor nodig. Hihi.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:43

6 maand alweer? De tijd vliegt echt voorbij... En inderdaad al heel groot als je het met de hoogte van Muzanna vergelijkt! Heb je een idee hoe groot Manari ongeveer zou worden? Ik ben heel benieuwd naar foto's trouwens! :D
Weet je al wat je later met Manari gaat doen? Ga je haar bij jullie houden of gaat ze naar een opfok?
Qua karakter klinkt ze echt geweldig! Dat met het stro herken ik haha, Aliaa staat zelden in de stal wanneer ik deze uitmest, maar als ze erin staat, moet ze helpen. :P Dat makkelijke herken ik ook bij Aliaa, langs de ene kant hebben ze een duidelijke eigen mening, maar langs de andere kant zijn ze qua omgang makkelijk en vinden ze vrij veel wel oke. :)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 01:50

CarinaR: <3 waar is de like knop? :))

Retjethorse: ik verwacht dat Manari minimaal 157 wordt, maar vermoedelijk wordt ze zelfs zo groot als haar vader (159), zo niet groter. Rond de 160 zou me niets verbazen iig en 157 moet ze zeker wel redden. Tekes groeien lang door en ze houdt een stevig tempo aan. Zeker voor een eerste veulen uit een kleine merrie (die genetisch wel groter is dan ze is) is ze echt heel flink. :j
De bedoeling is om met Manari de sport in te gaan en daarnaast af en toe met haar te fokken. Mijn man denkt aan endurance en boogschieten.
Vooralsnog blijft ze hier lekker in de merriekudde (gemengde leeftijden).
In een klassieke opfok past ze denk ik sowieso niet, daar is ze veel te dominant voor. Ze is binnen de kortste tijd de alfa van de groep. :=
Enne, die duidelijke eigen mening maar tegelijk graag met je willen samenwerken maakt Tekes zo leuk. :D :D

Voor de liefhebbers: [KS-ITP] Muzanna en Manari Nur bij zonsondergang

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 09:34

Manari gaat een lekkere maat krijgen dus. :)) Niet te groot of te klein.
Manari blijft dus daar en gaat niet naar een opfok zoals je eerst van plan was? Als je een mooi gemende kudde hebt en haar bij je kan houden, zal dat wel makkelijker zijn voor jullie en de voorkeur genieten. :D En dan krijgen wij vaker foto's te zien! *\o/*
Ik vind een gemengde kudde voor een veulen beter dan de klassieke opfok met enkel veulens bij elkaar geloof ik. :') Jammer genoeg staan de paarden bij ons op stal allemaal op aparte weides. Onderling kan je wel afspreken om ze samen te zetten maar de weides zijn daarvoor gewoon te klein. Als er ruzie is, kunnen ze amper gaan lopen.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 13:31

Is inderdaad een mooie maat. Zeker gezien het type waar ik op geselecteerd heb.
We hadden een heel mooi particulier adresje voor haar, maar er kwam hier een stal vrij. Met de afstand zat je met een bezoek al aan dezelfde prijs per maand dus dan is haar elke dag zien een enorme luxe voor een prijs die bovendien vergelijkbaar is met die van een traditionele opfok.
Hier is er gelukkig genoeg ruimte en land, ook om ze ’s winters buiten te hebben. Heel blij dat we dit plekje gevonden hebben. Geeft veel rust.
Voor nu staan Muzanna en Manari nog met de merrie die ook een veulen had dit jaar (die is al opgehaald) en binnenkort worden ze bij de rest van de kudde gevoegd. Is Manari ook wel aan toe want nu het andere veulen weg is verveelt ze zich een beetje.

Wat jammer dat bij jullie de weides zo klein zijn. Is toch niets fijner als de paarden lekker samen kunnen en bovendien de ruimte hebben om elkaar zo nodig te ontlopen.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:20

Dat is wel fijn als er genoeg ruimte is om ze in de winter ook buiten te kunnen houden! Niets zou fijn als een plekje waar je tevreden mee bent, anders ben je er zodanig veel mee bezig en heb je inderdaad geen rust. Op dat gebied sta ik ook op een goede stal. Ik geef qua voer wat ik zelf wel, ik doe alles zelf, behalve 's ochtends voeren. Het enige nadeel is dat er maar beperkte ruimte is om buiten te lopen, wat naar de winter toe een probleem kan worden, want ze lopen de weide gewoon kapot dan. Ik heb nu gelukkig mijn eigen weide nog die groter is, maar die is al volledig kaal gegeten door een ander paard dat erop loopt. Ik had ook liever gehad dat Aliaa lekker een kudde in kon, maar helaas is het in deze omgeving al zeldzaam genoeg om je paard buiten te kunnen zetten op pensionstalling. :=
Wie weet als ik ooit een veulen ga fokken en deze ga aanhouden. :D