Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rosslover

Berichten: 1127
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 21:19

Hooii allemaal,

Om te beginnen wil ik even zeggen dat het voor ons ook allemaal nieuw is en advies fijn is maar dat we het graag wel vriendelijk willen houden en dat we ook veel mensen om ons heen hebben met veel ervaring, wij hadden dit ook niet helemaal gepland :)

Het begon allemaal deze zomer, toen ik ponykampen begeleidde op een manege, deze manege kreeg een paar pony's te leen waaronder Pumba. Na een keer op haar rijden was ik meteen verliefd en wilde ik haar graag voor de winter meenemen naar huis. Ik heb een vriendin(Franka) die het graag samen met mij wil doen en die vond haar ook al snel heel erg leuk. Pumba is gekeurd, en na heel wat gedoe met de manege heeft Franka Pumba gekocht via de echte eigenaar. Pumba is dus van Franka maar we delen alles en zo is ze ook nog een beetje 'van mij'.

Een paar dagen later hebben we Pumba opgehaald. De eerste dagen hebben we lekker rustig aan gedaan omdat ze op de manege heel erg veel heeft gelopen deze zomer en waarschijnlijk geen dag vrij heeft gehad. Ze is nog maar 4 dus dat vonden we best veel voor zo'n jonge pony en we wilden haar graag alle tijd geven. Bij ons op stal kreeg ze op vaste tijden goed brok en ze kreeg goed kuil, best veel verschil met de oude stal en hierdoor trok ze al heel snel bij. Na een weekje begon het ons op te vallen dat ze in die paar dagen wel heel erg was aangekomen en toen hebben we de oude eigenaresse een berichtje gestuurd of ze misschien drachtig zou kunnen zijn. De oude eigenaresse reageerde de dag erna dat ze in december(!) nog gedekt is omdat ze haar hengst zou verkopen en ze het nog een keer wilde proberen, maar dat de dierenarts had gechecked en het niet was gelukt. De eigenaresse had haar de hele zomer niet gezien, maar ze zag er wel heel erg drachtig uit op de foto's..

Na het weekend is onze dierenarts natuurlijk meteen gekomen om het te checken, die heeft haar opgevoelt en uiteindelijk is ze nu dus toch drachtig. Dit was echt een verrassing voor ons, ook omdat ze nog gekeurd is. Het veulen is ondanks alles natuurlijk alsnog welkom en zal ook bij ons blijven.

Pumba is nu sinds begin september bij ons, ze is ondertussen wel van stal verhuist omdat we bij ons op de manege niet de faciliteiten hebben voor een veulen en nu kan ze de hele dag naar buiten. Eigenlijk heet Pumba Melleart's Lambada, haar vader is Sulaatik's Mancinie. De vader van het veulen is Sulaatik's Valdez, een hele knappe valk hengst! Pumba is nu 4 jaar, ze heeft korte manen omdat ze helaas zomer eczeem heeft maar dat is al heel erg verbeterd sinds begin van de zomer :D

Hier onder wat foto's van Pumba.

Hier stond ze nog op de manege in de zomer.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij ons thuis op de manege begin deze maand.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En deze foto's zijn van afgelopen week.
Afbeelding
Afbeelding

En de knappe aankomende papa van het veulen, Sulaatik's Valdez!
Afbeelding
Afbeelding

Wij zijn heeel erg benieuwd naar het veulen, aankomende tijd zal ik(misschien Franka ook als ze bokt aanmaakt) jullie op de hoogte houden over Pumba en we zouden het leuk vinden als jullie ons volgen *\o/*

Volg mij op instagram! -> https://www.instagram.com/winnetoettie


LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:37

Ik vind het een hele leuke combi :j
Ben wel nieuwsgierig waarom de vorige eigenaresse in godsnaam zo laat liet dekken? Enkel omdat de hengst weg ging? :=
Maar geen zorgen, bij ‘ons’ is vorig jaar 19 november onze laatste verassing van dat jaar geboren en het is allemaal goed gekomen.
Ze is groot, rond en dik momenteel en loopt nog lekker bij mams.
Enkel nadeel is gewoon het naar buiten gaan en dergelijke.

Goed dat ze bij je vriendin, jullie terecht is gekomen voor ze gewoon door had moeten werken en ineens verassing :brr: arme merrie.
Waaron heeft de vorige eigenaresse haar uitgeleend ?

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:58

Leuke combi, wat voor rassen zijn ze? En is er iets bekend over het fokdoel? Of is ze gedekt omdat het kon?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

rosslover

Berichten: 1127
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 11:33

@lukiebradley
Het enige wat ze tegen mij heeft gezegd is dat ze haar liet dekken omdat haar hengst weg ging, dus ik denk dat dat inderdaad de enige reden is.. Fijn om te horen dat het bij jullie goed is gegaan! De eigenaresse had haar uitgeleend omdat ze best wel veel pony’s had en op de manege konden ze mooie foto’s maken voor de verkoop en kregen ze meteen hun beweging.

@xyris
Het zijn allebei New Forest pony’s. We hebben geen idee wat het dekdoel was, naar mijn weten dekte ze alles met die hengst omdat die van haar was :)

Volg mij op instagram! -> https://www.instagram.com/winnetoettie

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:02

Baalt ze dan nu niet een klein beetje? :D

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)


BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:17

Mooie combi, de meeste sulaatiks zijn goede sportponys . Zorgen voor een goede stal, eventueel dekentje voor veulen en probeer een dekbewijs te krijgen mocht het een GGk hengst zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

rosslover

Berichten: 1127
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 20:09

LukieBradley schreef:
Baalt ze dan nu niet een klein beetje? :D


Jaaa heel erg, maar wij willen het veulen heel graag zelf houden :D


bigone schreef:
Mooie combi, de meeste sulaatiks zijn goede sportponys . Zorgen voor een goede stal, eventueel dekentje voor veulen en probeer een dekbewijs te krijgen mocht het een GGk hengst zijn.


Het dekbewijs komt er als het klopt al aan, de hengst is goedgekeurd. De stal hebben we nu gelukkig ook geregeld :)



Gisteren hebben we haar eventjes gelongeerd in het weiland, het was nog niet te nat en zo houd ze haar spieren nog een beetje. Voor de rest staat ze nu lekker met een shetlander op de wei, die vind ze nog niet heeel erg leuk maar dat word met de dag beter.
Afbeelding
Afbeelding

Volg mij op instagram! -> https://www.instagram.com/winnetoettie

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:14

Ik volg! Mooie combi en op naar een mooi winterveulen!
Wij hebben er eens 1 gehad op stal, die heeft geen moment geleden.

Lenor
Berichten: 19
Geregistreerd: 28-09-18

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:35

Ben heel erg benieuwd! Die hengst wauw!

Anoniem

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:40

Ik volg ook, mooie combinatie!

rosslover

Berichten: 1127
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 05:47

Wat leuk dat jullie volgen! :)

Deze foto’s zijn nog gemaakt voor ze naar de nieuwe stal ging, maar ik heb ze nu pas bewerkt :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pony is deze week bijna elke dag gelongeerd zodat ze dr spieren nog wat houd en nog een beetje op conditie blijft. Ze begint ons nu wel uit te proberen, steeds omdraaien en wegrennen met longeren en met voetjes geven absoluut niet meewerken :')

Volg mij op instagram! -> https://www.instagram.com/winnetoettie

Kimsel94
Berichten: 601
Geregistreerd: 04-05-10

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 06:15

Leuke verassing bij een leuke merrie! Ben benieuwd naar het veulen.

Mijn merrie heeft in april dit jaar ook een veulen gekregen, het eerste veulen dat ik fokte.
Ik moet je wel zeggen dat ik het "uitproberen" herken en ik pikte het meer op als dat mijn merrie op zo haar manier aangaf dat het werken niet meer zo fijn was voor haar.
Ik zie bij jouw merrie ook al een aardige buik en het veulen zal ook al wel steeds meer bewegen.
Misschien dat ze dan dus juist aangeeft ook met "zwangerschapsverlof" wilt gaan. Wanneer je haar voldoende ruwvoer en (merrie)brok voert, zal ze echt niet in gaan leveren op spieren waar je zo bang voor lijkt te zijn.
Misschien wordt het dus tijd om dr al lekker te laten genieten en zichzelf voor te bereiden op de bevalling :)

Beauty - Havidoff x Goodtimes
Next Style - In Style x Havidoff

Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 06:20

Leuke verassing!
Wat zou die oude eigenaar balen zeg
Ben heel benieuwd wat eruit komt! Pas je wel een beetje op met het rijden op een hoog drachtige merrie?

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

rosslover

Berichten: 1127
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 06:25

We rijden niet meer, zoals er bij staat is dit al een oudere foto :)

Ze heeft heel duidelijk aan wat ze wel wilt en wat niet, met rijden werd ze echt nukkig en wilde ze niet meer en met longeren is ze momenteel nog super actief en vrolijk dus dat blijven we doen totdat ze aan geeft dat ze het niet meer leuk vind.

Volg mij op instagram! -> https://www.instagram.com/winnetoettie

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 07:00

Wat ontzettend spannend zeg! In ieder geval een erg mooie combi!

Cato, Haflingermerrie van 3-5-2015. Sinds 25 januari 2019 van ons
Volg haar op www.instagram.com/insta.cato

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 07:09

Vind het een leuke combi, en een mooie pony maar waarom de vorige eigenaresse een pony met ZE laat dekken is me een raadsel :(

Hingefallen?!
Krone richten..
Weitergehen!

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 07:18

Wel spannend!
Ben benieuwd. :D

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 07:32

Wat is de reden dat je haal elke dag longeert? :) Als jij elke dag moet hardlopen op 6 maanden zwangerschap doet dat je spieren en je humeur ook geen goed.

Ben benieuwd wat eruit komt. :)

horsii

Berichten: 7504
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 07:37

Leuke combi ik ben benieuwd.

Afrika's Pé Pé & Afrika's Kyra

Rinkex

Berichten: 1490
Geregistreerd: 03-09-14
Woonplaats: Thuis

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 07:54

oeh die vader is prachtig! Moeders ook trouwens! ik volg graag :D

~Joy (†16/04/2019) & Will He Express (†11/10/2023) ~

rosslover

Berichten: 1127
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 17:50

upendo schreef:
Wat is de reden dat je haal elke dag longeert? :) Als jij elke dag moet hardlopen op 6 maanden zwangerschap doet dat je spieren en je humeur ook geen goed.

Ben benieuwd wat eruit komt. :)


Omdat we haar nog een beetje op conditie willen houden en we doen het niet elke dag, ze heeft sowieso deze week drie dagen vrij gehad. We longeren haar echt niet lang en ze vind het heel erg leuk. Verder wil ik hier niet over in discussie omdat we dit gewoon met de dierenarts hebben overlegd :)


Super leuk dat er zo veel mensen volgen!

Volg mij op instagram! -> https://www.instagram.com/winnetoettie

ual_95

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:24

Wat super leuk! Ik ken je geloof ik, maar wist helemaal niet dat je een paard hebt gekocht. Dubbel gefeliciteerd dus!

We are not makers of history. We are made by history.

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:48

Wat een knappe pony! En ook een knappe papa zeg!
Ik heb ook ervaring met een (bijna) winter veulen. Mijn merrie is eind september vorig jaar bevallen van haar veulen. Veulen heeft niks te lijden gehad onder de koude winter en heeft vanaf 3 weken oud dag en nacht buiten gestaan. Ze is nu met een jaar oud al bijna even groot als haar moeder :)
Heel belangrijk voor de ontwikkeling is dat ze genoeg beweging krijgen en dus buiten komen. Met slecht weer heb ik ervoor gekozen om een dekentje op te doen. Liever een jassie aan dan ophokken :D Ik kan de veulendekens van Horseware echt aanraden :)

rosslover

Berichten: 1127
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 10:49

ual_95 schreef:
Wat super leuk! Ik ken je geloof ik, maar wist helemaal niet dat je een paard hebt gekocht. Dubbel gefeliciteerd dus!


Dankjewel! :D


Mette schreef:
Wat een knappe pony! En ook een knappe papa zeg!
Ik heb ook ervaring met een (bijna) winter veulen. Mijn merrie is eind september vorig jaar bevallen van haar veulen. Veulen heeft niks te lijden gehad onder de koude winter en heeft vanaf 3 weken oud dag en nacht buiten gestaan. Ze is nu met een jaar oud al bijna even groot als haar moeder :)
Heel belangrijk voor de ontwikkeling is dat ze genoeg beweging krijgen en dus buiten komen. Met slecht weer heb ik ervoor gekozen om een dekentje op te doen. Liever een jassie aan dan ophokken :D Ik kan de veulendekens van Horseware echt aanraden :)


Ze is nu naar een stal verhuisd waar ze overdag op de wei staat en naar binnen gaat als het regent, snachts staat ze ook lekker binnen. Een dekentje zijn we nog niet echt mee bezig geweest maar is zeker een goed idee ja! ik ga er naar kijken :)

Volg mij op instagram! -> https://www.instagram.com/winnetoettie

rosslover

Berichten: 1127
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Het laatste veulen van 2018? Winterveulen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 11:31

Dik?? Neeejoh valt toch wel mee :’)

Begin van de week
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

Volg mij op instagram! -> https://www.instagram.com/winnetoettie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Julia_, Kvikur, petje86, Sydney_Zorro en 7 bezoekers

cron