WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:09

Ik las net op de fb pagina dat PS ook zijn hengsten aan het testen is.

Er is een verdenking dat Damon Hill ook drager is.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 11:35

angelpam schreef:
Ik las net op de fb pagina dat PS ook zijn hengsten aan het testen is.

Er is een verdenking dat Damon Hill ook drager is.


Er is geen verdenking maar zekerheid (buiten de DNA test) dat Damon Hill drager is, zoals ik al hierboven heb vermeld. Hij heeft twee dragers uit een N/N getest merrie. Bewijs genoeg.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 11:38

Jet schreef:
Peterina, als ik het zo zie is dat artikel van 2011. Dat is 7 jaar geleden, in die tijd is er echt veel onderzoek gedaan en veel meer bekend geworden over PSSM...
[MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken . Hier kan je de laatste ontwikkelingen over PSSM volgen.


Het is niet de bedoeling dat deze topic overgenomen wordt door het PSSM onderwerp. Een onderwerp dat verdient zijn eigen topic.

Ik had een oudere artikel geplaats omdat het veel informatie weergaf. Dank U voor de link!

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:17

Ik las net dat Habbana geruind is. Hij is drager en hij gaat nu volledig de sport in. Waarschijnlijk verwachtten ze dat hij nog maar weinig zou dekken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:22

Ik denk dat de meeste dragers die weinig dekken gaan gecastreerd worden als ze het goed doen in de sport.

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:24

toch jammer dat er meteen zo'n paniekvoetbal gespeeld wordt. met het juiste fokbeleid zou zo'n hengst best nog kunnen dekken. zo blijft misschien waardevolle genetica bewaard. bij melkvee kennen we dit soort afwijkiingen al veel langer en er valt goed mee te werken.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:49

Suzanne F. schreef:
Ik las net dat Habbana geruind is. Hij is drager en hij gaat nu volledig de sport in. Waarschijnlijk verwachtten ze dat hij nog maar weinig zou dekken.
Wat zonde zeg !
Er gaat echt waardevol bloed verloren ! -O-

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:49

Ja is inderdaad erg jammer van Habanna.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:56

Misschien heeft hij dit jaar meer gedekt, maar er staan slechts 47 nakomelingen van hem geregistreerd.
Ik vind het geen paniekzaaien. Het gen is iets dat je niet graag in je paarden wilt hebben en er zijn genoeg vrije hengsten beschikbaar. Het geld kun je maar 1x uitgeven en dan ga ik liever op zoek naar een hengst zonder gen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:04

suffie schreef:
Misschien heeft hij dit jaar meer gedekt, maar er staan slechts 47 nakomelingen van hem geregistreerd.
Ik vind het geen paniekzaaien. Het gen is iets dat je niet graag in je paarden wilt hebben en er zijn genoeg vrije hengsten beschikbaar. Het geld kun je maar 1x uitgeven en dan ga ik liever op zoek naar een hengst zonder gen.


Ik snap wat je bedoeld. Ik zou niet snel met Apache of Total U.S dekken. Dat bloed is op een andere manier ook wel voor handen.
Maar Habanna had nou juist een relatief vrije bloedlijn. Dat maakt het toch wel jammer.

Ik hoop dat zijn zoon Karolus Magnus vrij is.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:53

Dat van Habanna is wel jammer inderdaad. Juist vanwege de vrije bloedlijn en het karakter had hij wat kunnen toevoegen aan de fokkerij.

Ik ben ook benieuwd naar de resultaten van de PS hengsten, en of en wanneer dat gepubliceerd wordt.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:43

Habanna zal nu niet veel gedekt hebben, maar geef die 5 jaar en dan liepen ze er achter als hondjes.
Dat paard is gewoon geboren als GP paard...

Maar het zal het in de sport zeker niet moeilijker maken nu, was Bert geen voorzitter van de HC dan was het denk ik niet zo snel gegaan...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Sanet

Berichten: 7922
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:02

Ik als Friezen eigenaar spring er even in. Wij hebben dit zelf ook gezien, maar ik vind dat het KFPS het toch slimmer aangepakt heeft.
Bij de Friezen gaat het om het dwerg-gen en veel erger het waterhoofd-gen. Een dwerg-veulen is natuurlijk heel sneu en dan is de kans heel reëel dat je je veulen verliest en die kun je in ieder geval niet als volwaardig paard verkopen, maar met een volgroeid waterhoofdveulen heb je hele grote kans dat je je merrie ook verliest omdat die simpelweg niet naar buiten past....

Bij de Friezen zijn ze begonnen met alleen van de dat jaar aangekeurde hengsten te vertellen welke er drager waren, om dat stukje bij beetje steeds verder uit te bouwen. Nu worden alle merries die ster worden automatisch getest (indien niet al gedaan is).

Op die manier kon men er meer aan gewend raken dat een drager nog steeds een zeer waardevolle bijdrage kan leveren aan het ras zonder gelijk als "melaats" behandeld te worden en dat men gaat paniekvoetballen en dus stomme dingen doet zoals een dekhengst ruinen omdat hij toevallig drager is.
Nu zitten wij natuurlijk ook met een serieus inteelt probleem en moeten we dat niet erger maken door perse "vrij" te willen gaan fokken.

Vrij is namelijk niet het doel vanuit het stamboek, maar gezonde veulens/paarden wel. En een drager veulen is zo gezond als maar kan zijn, maar je moet ze niet gaan dekken met een drager van het zelfde gen. En dat kun je echt kinderlijk eenvoudig laten onderzoeken en dus vermijden op die manier.
De merrie waar ik mogelijk nog mee zou willen fokken is vrij van beide genen, ik zou een drager niet laten staan als dat de juiste match is voor mijn merrie.
Een dubbeldrager (die zijn er nu niet, maar dat zou volgens mij theoretisch wel kunnen) zou ik meer moeite mee hebben, maar dat is een psychisch iets natuurlijk, want met een veulen daarvan kun je prima mee dekken met alle hengsten/merries die wel vrij zijn en dat zijn er ook nog meer dan genoeg.

Het is ook jaren geweest dat dergelijke gevallen gewoon onder het tapijt geveegd werden, de merriehouder kreeg een gratis dekking (soms bij dezelfde hengst, hoe dom kun je zijn!) en dan werd er niet meer over gesproken. Dat is natuurlijk zonde, want we willen ons ras vooruit helpen, met fijne gezonde paarden en ja, die zijn dan soms drager, maar dat is geen belemmering om een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan de populatie.

Bij het KWPN hebben jullie veel meer dekhengsten, veel vrijer bloed en maar nog steeds totaal geen reden om zo'n hengst dan af te schrijven.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:01

Sanet, bij ons op stal werd geboren veulen meteen getest door stamboek. Aangifte = haren opsturen voor test.

Weet niet hoe nieuw dat nu is?

Sanet

Berichten: 7922
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:16

Janine1990 schreef:
Sanet, bij ons op stal werd geboren veulen meteen getest door stamboek. Aangifte = haren opsturen voor test.

Weet niet hoe nieuw dat nu is?


Dan moet je het wel vertellen aan het stamboek. Het stamboek wilde het ook wel graag weten..
Als "je" het alleen aan de hengstenhouder vertelde en die zei: "Ik geef je een gratis dekking".
Dan waren sommige merriehouders alweer tevreden en vonden het niet nodig om het aan het stamboek te melden...

Er werd heel schimmig over gedaan en het mocht vooral niet bekend worden dat zo'n hengst drager was.

Ik zou eens kunnen kijken of ik bij de dragers kan zien of de dekkingen duidelijk achteruit gegaan zijn. Een hengst kan ook gewoon dat jaar minder in de smaak liggen natuurlijk. Misschien bij een populaire hengst, ik ga eens zoeken....

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:32

Janine1990 schreef:
Sanet, bij ons op stal werd geboren veulen meteen getest door stamboek. Aangifte = haren opsturen voor test.

Weet niet hoe nieuw dat nu is?


Zelf haren opsturen voor test? Erg fraude gevoelig als je de uitslag liever onder het tapijt veegt.

Bij de Groningers komt een vertegenwoordiger van het stamboek chippen en meteen haar afnemen.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:51

tiwi1969 schreef:
Janine1990 schreef:
Sanet, bij ons op stal werd geboren veulen meteen getest door stamboek. Aangifte = haren opsturen voor test.

Weet niet hoe nieuw dat nu is?


Zelf haren opsturen voor test? Erg fraude gevoelig als je de uitslag liever onder het tapijt veegt.

Bij de Groningers komt een vertegenwoordiger van het stamboek chippen en meteen haar afnemen.


Nou zelf iig niet gedaan nee :')

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:53


Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:14

suffie schreef:
Bij het Landesgestüt Warendorf zijn ook 4 hengsten positief getest. Van de hengst Christiano heb ik zelf in 2016 een dood veulen gekregen, na een bevalling van ruim 4 uur uiteindelijk foetotomie toegepast....

https://www.reiterrevue.de/news/zucht/w ... 49039.html


En kon je toen ook aan het veulen zien dat het waarschijnlijk door WFFS was?

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:12

Coloured, het veulen is in een vuilniszak afgevoerd. Ik was helemaal kapot en heb niet meer de moed gehad om te kijken. De DA heeft op dat moment ook niets noemenswaardigs gevonden, alleen dat het veulen overleden was voordat wij begonnen aan de zware klus.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:03

suffie schreef:
Coloured, het veulen is in een vuilniszak afgevoerd. Ik was helemaal kapot en heb niet meer de moed gehad om te kijken. De DA heeft op dat moment ook niets noemenswaardigs gevonden, alleen dat het veulen overleden was voordat wij begonnen aan de zware klus.


Vreselijk hè! Ik snap het helemaal! |(

Je zult nu misschien denken, het is misschien WFFS geweest.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:26

Ja, helemaal omdat de hengst gemiddeld genomen maar zo'n 15 merries heeft gedekt de afgelopen jaren...


jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 00:09

Suffie, pfff ik weet het nog zo goed :(:) . Zie dat Christiano's vader ook drager is ook nog benieuwd van wie die het heeft. Hebben de nieuwe eigenaren nu de merrie getest?

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:22

Niet dat ik weet, ik weet ook niet of ze nog met Luna gaan fokken, want die heeft dit jaar ook een zware bevalling gehad. Coriano is voor zover ik weet geen drager.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 16:39

:D Ga ik even de duivel spelen ….

Hier de resultaten van de Westfalen Veulen Veiling van de weekend.

Alleen 5 van de 19 hebben een WFFS - vrij test afgeleverd.

Heeft Westfalen niet de verantwoordelijkheid genomen en een test geeist waarbij de kopers zo goed als blind genetisch materiaal hebben gekocht?

Of … nog erger, en HEEL verdacht! … zijn de resterende 14 veulens dragers ??

Niet testen deze dagen is zo goed als zeggen drager.

https://onlineauction.westfalenpferde.d ... on/2-westfälische-online-fohlenauktion

Duiveltje weer ... heeft KWPN de test geeist bij hun 'veiling' paarden en veulens?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LDRD en 103 bezoekers