Kleurgenetica 101

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 22:39

Hoi mede bokkers :wave:

Ik kom hier op bokt, maar ook in de niet-online paardenwereld best veel interesse, maar ook veel onbegrip/misvattingen tegen over de genetica achter vachtkleuren bij paarden. Nu ben ik een ontzettende genetica-nerd met een voorliefde voor camera's en dingen uitleggen. Dus leek het me leuk om een videoreeks te maken die uitleg geeft over kleurgenetica. Het doel is om het aantrekkelijk en begrijpelijk te houden, dus toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is.

De eerste video heb ik zojuist online gegooid, een korte blik op het kleur bepalen en welke mogelijke stappen daarbij te zetten zijn. Voor de geïnteresseerden een linkje (helaas kan je op bokt alleen een filmpje in klein formaat af laten spelen, dus insluiten is niet handig):
https://youtu.be/Dqdmx8W8PAY

Natuurlijk is dit niet alleen schaamteloze zelf promotie, want ik kan jullie hulp ook goed gebruiken. Deze lente/zomer wil ik graag de reeks over de verschillende specifieke kleurgenen gaan opnemen, maar voor die tijd zou ik graag een video maken over de 'moeilijke' termen die te pas komen bij het praten over kleurgenetica. Zodat de kijkers allemaal een bepaalde woordenschat kunnen opbouwen voor we over specifieke gevallen gaan praten. Op de standaard moeilijke woorden kom ik wel, maar omdat ik redelijk in het wereldje zit zal ik wat termen over het hoofd zien. Dus mijn eerste vraag jullie is eigenlijke welke termen jullie niet (helemaal) begrijpen als er wordt gepraat over kleurgenetica (of voor andere genetica gekken, bij welke begrippen zien jullie het vaak fout gaan?).
Termen waar ik het vaak verwarring over zie is gen/allel, dominant/recessief en homozygoot/heterozygoot. Maar aanvullingen op dit lijstje zijn dus welkom!

Daarnaast bruist bokt van mensen die graag feedback geven, dus bij deze nodig ik jullie uit. Ik ben zelf nog erg op zoek naar een balans tussen de informatie overdracht en aantrekkelijkheid van een video. Daarnaast is het een uitdaging om met beperkte middelen toch een zo net mogelijke video in elkaar te flansen. Deze video was nog echt even aftasten en is bij lange na niet zo strak als ik het graag zou hebben, ik heb dan zelf ook al wat verbeterpunten op mijn lijstje staan. Maar tips en tricks zijn altijd welkom, zowel op inhoudelijke dingen als op camerawerk/montage of opbouw van de video.

Ik wil heel laagdrempelig beginnen, maar als we de basis hebben gehad dan wil ik ook wel dieper ingaan op de ingewikkeldere materie of dingen zoals erfelijke aandoeningen erbij pakken. Dus zowel genetica dummies als genetica diehards worden uitgenodigd om toekomstige onderwerpen aan te kaarten +:)+

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:42

Wat ontzettend leuk! ga hem straks direct bekijken!
Lijk me leuk om alles weer wat op te helderen, vind het reuze interessant

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:44

Super leuk! Ik volg :) ben ook een genetica-nerd en dan vooral kleurgenetica paard, maar er valt altijd bij te leren.

Zal morgen eens het filmpje bekijken en met je meedenken over de termen :)

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 22:54

Wat leuk dat er zo snel al reactie is :D

Ik verwacht dat de eerste twee video's niet zo heel interessant zijn als je al wat voorkennis hebt. Al is de eerste (die nu gepost is) een case study van mijn veulen met op het einde de uitslag van de DNA test, dus je kan wel lekker mee raden wat de uitslag zal zijn. En voor het meehelpen denken zit je dan helemaal goed. De video's daarna gaan al iets dieper en daarin ben ik van plan ook naar wetenschappelijke artikelen te refereren, dus dan hoop ik dat ook mensen met voorkennis wat nieuws horen :j .

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:18

Wat leuk! Zou je ook een keer een filmpje willen maken over de kleurgenetica van fjorden?

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:29

M_ontana schreef:
Wat leuk! Zou je ook een keer een filmpje willen maken over de kleurgenetica van fjorden?

In principe is dit heel simpel als je de juiste kleuren bij de benamingen weet ;)
Maar lijkt me wel een leuk idee voor TS, juist ook omdat het eigenlijk nog steeds niet heel bekend is dat Fjorden ook andere kleuren kunnen hebben dan brunblakk (en dan is het nu al een stuk bekender dan bijv 7 jaar geleden)!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 23:38

Dat staat zeker op het programma. Helemaal omdat hier op bokt best wat mensen zijn met de speciale kleurtjes Fjorden (want ik heb niet alle kleuren/rassen hier in de wei staan, dus ik hoop ook bij mensen op bezoek te kunnen voor specifieke videos). Ik zit nog even in dubio of ik de wildkleur aflevering over Fjorden doe of dat ik een wildkleur video en een losse fjorden video maak, omdat ze bij fjorden graag de oorspronkelijke Noorse kleurbenamingen gebruiken. Maar het staat in ieder geval op de lijst +:)+

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:40

Super filmpje! Maar voor dit filmpje moet je al wel een basiskennis genetica hebben. Ik zou wel een filmpje willen zien waarin de basis van kleurgenetica bij paarden heel erg duidelijk uitgelegd wordt, voor mensen die er echt nog niks vanaf weten. En dan misschien eerst blijven bij de basiskleuren. Hoe werkt die genetica, wat krijgt een veulen van vader en moeder. Waarom is een paard bruin/vos/zwart. En hoe kan het dat het ene bruine paard wel een vos of zwart veulen kan krijgen en het andere bruine paard niet.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 23:48

Klopt helemaal tjaakje! Wat je nu beschrijft zijn eigenlijk precies de volgende 2 video's die ik in mijn hoofd heb. Waarbij ik in de eerste dus de terminologie en basiskennis van genetica (dus nog geen eens perse toegespitst op kleurgenetica) onder de loep wil nemen en in de tweede over extension en agouti wil praten en hoe vos/zwart/bruin dus inderdaad werkt.
Dat had ik nog niet omschreven dus erg terecht dat je het opmerkt. Vooral die eerste is alleen wat lastiger te maken omdat het snel wat abstract aanvoelt en ik het graag visueel en 'tastbaar' wil houden. Vandaar dat ik ben begonnen met een soort case study, zodat ik zelf een beetje in de vingers kon krijgen wat ik moest doen voordat ik met de lastigere video begon. Maar er zit inderdaad al wat jargon in.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 00:45

Wellicht is het een idee om bij elk gen een simpel cartoon-achtig paardenplaatje te doen zodat de echte beelddenkers (zoals ik) het wat makkelijker kunnen visualiseren? Ik vind jouw video echt top en kijk uit naar de volgende, maar mijzelf kennende, als ik niet de kennis had gehad die ik nu heb, zou het 1 grote warboel worden in mijn hoofd en zou ik afhaken. En ik denk dat je met video's toch sneller beelddenkers aantrekt dan lezers. Niet zo zeer voor een voorbeeld zoals die van VU want die is heel concreet en duidelijk, maar ik denk dat sommige mensen moeite gaan krijgen zodra er gerefereerd gaat worden naar andere genen. Ben je een beetje handig met photoshop? Kleurtjes aanpassen? Ik kan je anders wel een eindje op weg helpen.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 01:00

Wat een super duidelijke uitleg! Ik ga me even abonneren.
Heel knap hoe je het op dummy niveau weet over te brengen :Y)
Ik vind genetica super interessant maar weet er geen snars van :')

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 01:09

Ik ga morgen je filmpje bekijken en zeker volgen! Super interessant!

(En misschien heb ik straks nog wel een leuk minipaardje voor je voor in 1 van je volgende filmpjes :o ze zijn allen onder de 1 mtr maar wel leuke kleurtjes!)

Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 06:45

Ik volg ook! Je zou hier welkom zijn bij mijn merries (fjorden) ik weet de juiste benaming er niet bij (wellicht kun jij me helpen met de 5 (eigenlijk 6)) benamingen van de fjordenkleuren.

Ik heb hier in ieder geval de kleuren brun, rod en grablakk staan :j

Edit: ik weet niet waar je ergens woont en of dat haalbaar is qua afstand?

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:09

Ik vind kleur genetica ook super intressant. Ik begin er ook steeds meer van te snappen. Heb je evt een linkje naar het lab dat jij gebruikte?

Ik heb hier een tinker staan, waar ik best de kleur van wil weten. Of zou jij iets weten? Zal ik je dan even een pb sturen, met foto's of zal ik ze hier sturen :o

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 09:45

Xyris: Hele goede suggestie, helemaal als er meerdere genen in een video voorkomen. Ga ik even op mijn lijstje zetten. Ik kan wel een beetje knutselen in GIMP, kleuren veranderen etc gaat me wel lukken. Maar mocht ik er niet uitkomen weet ik je te vinden in mijn pb box! :D

Maeve: Bedankt! Ben erg blij om dit te horen.

RSDICBS: haha mijn statief is erg goed verstelbaar, dus stokmaat maakt niet uit. Ik weet niet of je een beetje in de buurt woont, maar je mag me altijd pb sturen over je paardjes!

Maris_: ik ben zo blij dat jij hier reageert haha, jij was 1 van de Fjordenmensen die ik in mijn hoofd had. Brun, rod en gra heb ik namelijk sowieso nodig. En volgens mij zitten we in ieder geval in dezelfde provincie dus dat komt goed uit. Ik stuur je nog even een pb!
Ik zal je vast een lijstje geven van Noorse VS Nederlandse benamingen:
brunblakk = wildkleur bruin
rodblakk = wildkleur vos
grå = wildkleur zwart
Ulsblakk = wildkleur valk
Gulblakk = wildkleur palomino
En dan gaan de Noren gek doen. Want je hebt voor zwart basis natuurlijk ook een creme variant, maar die ziet er op het oog hetzelfde uit als een gewone zwarte. Dus smoky black wildkleur noemen ze ook gewoon grå :+ . Grå kan dus in principe twee verschillende dingen zijn, al denk ik dat een smoky black wildkleur (bijna) niet voorkomt omdat zowel Gra als een verdunning niet veel voorkomt. En met Kvit maken ze het helemaal bont, want dat is cremello, perlino en smoky cream op 1 hoop gegooid. De Fjorden benamingen zijn erg gebaseerd op wat je ziet, niet zozeer op de genetische achtergrond, vandaar de vreemde opeenstapeling van kleuren binnen 1 naam.

JoycexEnya: Ik heb hier laten testen: https://www.vgl.ucdavis.edu/services/ho ... rpanel.php . Wel in de VS, er zit hier ook een lab in Nederland maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van en die sturen de haren soms vervolgens alsnog door naar de VS. Dus dan doe ik het liever gelijk zelf.
Stuur me maar een pb met wat foto's, ik denk graag even mee!

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:56

Mooney, hoe noemde je de ogen van vu? kon het wel verstaan maar kan me zo niet bedenken hoe ik dat even schrijf :o

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 10:11

Witte sclera. Jouw Caia heeft dat ook ;)
Het is een beetje dubbelop, want sclera is eigenlijk gewoon de wetenschappelijke naam voor oogwit. Dus eigenlijk zeg je dan wit oogwit. In het Engels maken ze ook vaak het onderscheid tussen zichtbare sclera en niet zichtbare sclera. Want elk paard heeft natuurlijk gewoon oogwit, maar bij bepaalde kleuren/patronen zoals appaloosa en sabino zie je dat oogwit standaard en bij andere kleuren alleen wanneer ze bang kijken. Maar omdat je in het Nederlands toch het meest witte sclera hoort als het gaat om de standaard zichtbare witte randen, heb ik het zo maar even aangehouden.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:20

Interessant!
Is dat dan een beetje zoals die van mij? Ze heeft ook veel wit om de ogen, ook als ze normaal kijkt
Afbeelding
Afbeelding

Zie nu je edit :+ Ik dacht al dat het dat moest zijn hahah

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:23

Heb je filmpje bekeken en ga zeker even meevolgen! Ik vind genetica leuk, maar ooit op de middelbare school was het drama ;-). Heb zelf een brun en gra fjord staan.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 10:43

Nynkster: Haha ja ik bedacht me toen ik op verzenden had gedrukt dat jij er ook 1 had lopen :P Komt door dat mooie witte hoofd van haar.

Lisan89: Super leuk! Wildkleur zwart (gra) is 1 van mijn favoriete kleuren, dus ik heb gelijk even gespiekt. Leuk veulen! Jammer dat genetica op de middelbare drama was, je hoort het vaak dat het te abstract wordt gehouden.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:16

Wat leuk, ik volg ook! Ik heb niks met fokken ed, maar ik vind kleurtjes heel interessant en kijk ook altijd naar Kraamstal om te kijken wat voor kleuren er uit bepaalde ouders komen :D

Mijn vorige IJslander was zilverappel bruin, maar dat zagen alleen kenners :)

Ik kijk uit naar de video in leken-taal :))

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:18

Ik heb je filmpje gekeken en blijf dit zeker volgen hoor!
Ben ook een leek op genetica gebied maar vind het wel heel interessant!

Wat is je bedoeling wbt een filmpje maken? Net zoiets als met je eigen veulen Vu? Of gewoon met foto materiaal? Anders kan ik misschien in de weekenden met mooi weer alvast wat film materiaal maken?
Ik zal in pb even toelichten welke paardjes we hebben. :D

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 14:30

Jennyxx: Met zo'n opmerking ren ik natuurlijk gelijk naar je profiel. Zijn benen verraden hem inderdaad, maar ik kan me voorstellen dat hij weleens als vos werd uitgemaakt :P . Leuk dat je ook komt volgen!

RSDIBS: Leuk om te horen! Ik wil inderdaad wel in dezelfde stijl doorgaan, dus met zelf geschoten video materiaal (tenzij het niet anders kan, zoals bij de foto van de vader van Vu). Dan heb ik ook geen problemen met auteursrecht etc, en het filmen is de helft van de lol. Ik ga je pb even bekijken!

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:44

mooney schreef:
Jennyxx: Met zo'n opmerking ren ik natuurlijk gelijk naar je profiel. Zijn benen verraden hem inderdaad, maar ik kan me voorstellen dat hij weleens als vos werd uitgemaakt :P . Leuk dat je ook komt volgen!


Ha ha ja klopt zijn benen verraden hem. In de winter worden zijn bruine benen lichter en is het nog moeilijker te zien. Behalve.. als je hem scheert. Dan wordt hij muisgrijs met appeltjes :D


Afbeelding

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kleurgenetica 101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:02

Ben erg benieuwd naar je volgende filmpjes! Blijf dit zeker volgen

Heb ook nog wel wat modellen voor je als je nog zoekt ;)
een bruine (EeAa, niet getest, maar door nakomelingen (vos, bruin en zwart) en ouders (vos en bruin) bekend).
en een aantal appaloosa's waarvan er een paar getest zijn