Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:09

Ik ga ook meevolgen, leuke merrie! En een gave toekomstige vader.
Hoe groot is de merrie eigenlijk? En wat hoop je qua stokmaat te gaan fokken?

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 14:21

Leuk Inney, welkom!

Merrie was als 8 jarige gemeten als 1.58m. Inmiddels zit ze in de E-pony maat. Gelukkig is ze wel erg breed. Zo ziet het er bij haar hetzelfde uit als ik op haar rug zit als bij mijn 4-jarige merrie van bijna 1.70 die erg smal is.
Vaders is 1.73m. Ik hoop dus een maatje 1.60+ te fokken. Het liefst rond de 1.65m maar allee boven de 1.60 ben ik tevreden mee.

Even twee foto's ter illustratie haha.
Afbeelding
Boven de 4-jarige van +-1.70. Onder mams met haar 1.58.
Afbeelding

Met haar breedte is het in elk geval voor lange mensen ook mogelijk om op haar te rijden. Ik zelf ben 1.74, maar een vriendin van me van 1.85 ziet er ook niet raar uit op Liby. Dus ik hoop dat als het veulen niet te groot wordt het wel breed wordt zoals mams.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:34

O wat grappig zeg, dat ziet er inderdaad een beetje hetzelfde uit. Wel echt een aansprekende merrie. Boven de 1.60 is een mooi maatje, vooral voor een springer.

Hoe groot is don Winchester dan? Don cremmello du bois is als ik het goed heb wel een ponyhengst toch?

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 14:38

Don Cremello is inderdaad een ponyhengst. Die is 1.47 uit mijn hoofd. Winchester zit in elk geval in de E-pony maat. Maar nu hij chemisch gecastreerd wordt kan hij volgens mijn dierenarts toch nog de paardenmaat in kan gaan. Hij zal nu zo'n 1.53 zijn denk ik.

Omdat ik dit veulen misschien niet aan kan houden vond ik het inderdaad het fijnst een paard hengst te gebruiken deze keer. Omdat dat voor de verkoop vaak aantrekkelijker is.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:31

Oh wanneer wordt kriebel chemisch gecastreerd?

Libje ziet er goed uit.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 22:16

Fotsy, hij krijgt nu elke dag een spulletje over zijn eten wat voor die chemische castratie zorgt. Laatste paar dagen is hij zo mak als een lammetje. Alleen wel erg gevoelig op de oren. Dus nu maar paard pesten en elke dag een paar keer aan zijn oren trekken..

Mocht iemand trouwens DE tip tegen jeuk weten hoor ik het graag. Liby begint weer te verharen (lees: over 2 weken heeft ze haar zomervacht zo erg laat ze los) en heeft zooo veel jeuk. Echt niet grappig voor haar.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:35

Is libje geschoren, misschien dat dit helpt tegen de jeuk.

Oh Ocharme kriebeltje, hou hem wel goed in het oog, ik ken iemand die haar paard ook chemisch heeft gecastreerd voor de echte castratie en die is er heel ziek van geweest. Nou ja zullen de omstandigheden geweest zijn van wel andere dingen ook en misschien stak ze het daarop :o

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 20:49

Libs is niet geschoren, ken veel paarden die daar nóg meer jeuk van krijgen dus durf dat denk ik ook niet echt aan. Zo moeilijk.

Uiteraard hou ik Kriebeltje goed in de gaten! Maar dankjewel voor de headsup. Kan nooit kwaad!

Vandaag heeft Kriebel voor het eerst een zadel op zijn rug gehad. Zonder protest. Dus zadelmak is hij, nu eens zien of hij ook singelmak is haha.

Liby krijgt het langzaamaan zwaarder. Na een stukje wandelen staat ze al met grote neusgaten. Dus ik denk dat ze bijna toe is aan haar zwangerschapsverlof. Maar dat mag met bijna 290 dagen op de teller.
Bizar hoe snel het nu gaat he..

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:51

Ahw niet scheren hoor daar beschadig je de nieuwe zomervacht mee, gewoon paar keer per dag lekker rossen, of de stofzuiger pakken!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:37

Het is natuurlijk geen goed weer maar ze eens wassen is dat geen optie als ze zo erge jeuk heeft.
Ik zeg maar wat :D

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:11

Ik zou het niet weten. Ben zelf ook nog op zoek naar de juiste tip. Maar dan zonder wassen. Mijn shetlander laat zich niet wassen.

Wel fijn dat je al verschil in gedrag merkt bij kriebel

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 23:42

Ik ros inderdaad goed. Ook met een zweetmes etc. Maar is geen eind aan te komen. We hebben alleen koud water op stal dus wassen is geen optie helaas. Voorheen werkte sweet-itch nog wel maar het lijkt elk jaar erger te worden, terwijl het geen eczeem is. Ze houdt de hele zomer jeuk ook met deken. Dus zit laatste twee jaar echt met mijn handen in het haar wat de jeuk betreft. Winters gaan perfect zonder jeuk maar voorjaar tot najaar is drama.

Vandaag zijn we op 290 dagen. Dus nog 30 tot de veilige zone. Ben zoo verschrikkelijk benieuwd.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:56

Ik heb wel iets tegen de jeuk en volledig plantaardig, leovet bio huidolie en heb dit in grote kan van 5 liter gekocht en zelf in kleintjes gegoten. Voedt de huid en maakt het soepel ook. Goed spul. Je ziet dat de huid gereinigd wordt en alle schilfertjes ook loskomen.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:02

Myrthee_ schreef:
Ik ros inderdaad goed. Ook met een zweetmes etc. Maar is geen eind aan te komen. We hebben alleen koud water op stal dus wassen is geen optie helaas. Voorheen werkte sweet-itch nog wel maar het lijkt elk jaar erger te worden, terwijl het geen eczeem is. Ze houdt de hele zomer jeuk ook met deken. Dus zit laatste twee jaar echt met mijn handen in het haar wat de jeuk betreft. Winters gaan perfect zonder jeuk maar voorjaar tot najaar is drama.

Vandaag zijn we op 290 dagen. Dus nog 30 tot de veilige zone. Ben zoo verschrikkelijk benieuwd.

Wat bij mijn merrie heel erg goed heeft geholpen is een soort detox behandeling
Overigens kan dat naar mijn weten niet tijdens de dracht of zoog periode
Ik ga onderandere groeme leem en jeneverbes druppels
En nog wat maar dat weet ik niet meer
Was van Silverlinde
Misschien kan je daar eens naar informeren

http://shop.silverlinde.com/products/pr ... argil.html

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 11:56

Dankjulliewel voor de tips! Ik ben me aan het inlezen.

Heb het helaas nogal druk de laatste weken. Dus weinig updates. Maar wil de laatste mijlpaal wel even delen. Gister hebben we namelijk de 300 dagen dracht bereikt. Nog 19 dagen tot ze in de veilige zone zit.

Liby is onwijs dik en wispelturig. Ze wil graag haar stal uit en naar buiten maar ze wil niks doen op rollen na. Dus ze staat elke dag even een half uur te scharrelen in de longeerbak en lijkt daat tevreden mee.

Begin nu echt benieuwd te worden wat er uit komt. Heb laatst een halfbroer van het veulen gezien op de HK van het KWPN en dat was een hele gave hengst.
Ook vaders blijft goed presteren. Als dit veulentje niet kan springen staat de container alvast klaar :') :')

Liby's bijna 3 jarige zoon is inmiddels goed zadelmak en mag ook al hangen zonder dat hij om kijkt. Hij leent nu zijn moeders zadel want die ligt perfect op hem.

Afbeelding

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 19:28

306 dagen vandaag! Nog 14 tot we in de veilige zone zitten.
Ze doet het nog hartstikke goed. Al heeft ze wel een hele lelijke wond in haar kootholte opgelopen. Maar meer dan schoon houden kan ik niet voor haar doen.

Ze begint zo langzaam aan haar uier te vullen. Het stelt nog niks voor maar is duidelijk niet meer helemaal leeg.
Ik ben zo benieuwd! Nog maar heel eventjes.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:35

Langzaam maar zeker komt er wat vulling in het uier

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:58

Nog even geduld!!!!

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:41

Ja er zit wat schot in de zaak ;) nog even de afwerking goed krijgen de komende weken ;)

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 22:41

Ja langzaam aan begint het te komen. Kan het er nu wel uit kijken.

Helaas is haar achterbeen waar ze een half jaar geleden aan geblesseerd was weer kapot. Is dik tot op haar sprong en zitten flinke wonden op terwijl het gister alleen haar andere been leek te zijn. Zit echt in tranen.
Zo dicht bij de bevalling en dan een been dat weer niet mee werkt.. morgen vroeg dus maar weer terug en dan besluiten of ik de dierenarts bel of niet. Ufhh..
Zit er even doorheen. Mijn arme meissie.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:14

He vervelend, hoop dat het vlot geneest.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:41

Las op dbt dat ze het zelf doet. Tjonge zit te denken, kan ze in stalbandages met flinke lappen eronder die ook haar hakken beschermen? Je hebt ook hakbeschermers van leer dan komen de klappen wat minder aan. Of iets zachts tegen de stalwand, heb laatst zelf puzzelmatten gekocht (zag ze vkgs mij bij Lidl) voor garage of wasmachine. Die eventueel met dubbelzijdig tape vastzetten op de wand. Hier ook een zure merrie maar die had ik met dracht en veulen echt in een box die afgezondetd lag. Mag ze nu al niet op de wei???

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:12

Jeetje zeg libje, wordt zeker en vast een merrieveulen nu _/-\o_ maar Ocharme haar benen

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 00:28

Jobamara, het meest bizarre vind ik dat ze op de paddock naast dezelfde paarden staat als op stal en ze normaal gesproken met werkelijk elk paard goed gaat.
Ze is of vandaag verhuist naar de merrie-veulenbox of we verhuizen haar morgen. Hoorde vanochtend ook dat ze het hele hek er uit had geslagen. Zucht. Ze wordt lekker afgezonderd en kan niet wachten tot het kreng er uit is :') :')

Fotsy, ik heb ook goede hoop op een merrie nu. Als dit geen merrie is weet ik het ook niet meer. Betekend wel dat ze eindelijk ouder is haha. Ze zeggen namelijk dat oudere merries vaker merrieveulens geven.

Afbeelding
Maar hier werd ik natuurlijk echt niet blij van. Ze is vandaag nog een paar keer gestapt dus hoop dat ze morgen weer mooie dunne benen heeft.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Don Winchester krijgt een broertje/zusje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 08:50

Zo ontzettend balen snap je wanhoop hoor :(:) . Fijn dat ze snel in de merriebox kan. Op hoeveel dagen is Winchester ook alweer geboren?? Hier zat maar 1 dag verschil tussen hengst(2014) en merrie (2016), merrie is nu 20. Duim dat ze nu wat rust vind en zichzelf heelhoud.
Laten we idd maar snel gaan aftellen.