[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 14:10

elk jaar in deze tijd plaatst Angelique van Nederpelt een stukje op Facebook over de red bag! omdat zij niet op bokt zit en niet iedereen haar op fb heeft wil ik het stukje hier plaatsen omdat het écht heel erg belangrijk is en van levensbelang, vooral voor de beginnende fokkers



Angelique van Nederpelt

Net als elk jaar maar weer de Placenta Previa of Red Bag Delivery want elk veulen dat dit stukje tekst redt is er één!!

"Zo aan het begin van het veulenseizoen maar weer even het stukje over de Reg Bag Delivery of wel de Placenta Previa. Een bevalling die heel verdrietig zal aflopen als er niet tijdig wordt ingegrepen.
Je merrie gaat liggen en ze begint te persen, zoals bij de meeste bevallingen ligt ze op haar zij. Maar het duurt lang, langer dan normaal, de merrie perst en er zijn geen vorderingen. De pootjesblaas had er al lang moeten zijn. Je hart gaat sneller kloppen. En dan opeens is daar niet een witte pootjeszak maar een donker bloedrode zak met adertjes en bobbetjes en bultjes!
Vanaf nu telt elke seconde, dit is namelijk een Placenta Previa!!
Wat is een Placenta Previa nu precies? Het is een te vroege, premature, scheiding van de placenta en vanaf dat moment heeft het veulen geen zuurstoftoevoer meer via de navelstreng, het veulen’s jonge leven zal in enkele minuten eindigen als je niet snel ingrijpt. En zelfs ervaren fokkers die al meermaals een Placenta Previa hebben gezien en meegemaakt zullen telkens weer de rillingen krijgen bij het zien van deze ellendige rode zak.
De merrie zelf is overigens niet in groot gevaar, tenzij het veulen uiteraard in een verkeerde positie ligt. Normaal gesproken zal het veulen met placenta en al op de wereld komen, echter het veulen zit verstikt in de dikke zak en zal niet in staat zijn de zak te breken en dus een verstikkingsdood sterven. Als je echter weet wat je moet doen, kun je het veulen’s leven normaal gesproken redden.
Het meest belangrijke dat je voor ogen moet houden is dat er bij een Placenta Previa GEEN MINUUT TE VERLIEZEN is. De Placenta die het veulen gedurende de dracht in leven heeft gehouden door het veulen o.a. zuurstof te geven doet het namelijk niet meer. Het veulen zal nu proberen te gaan ademen, maar er is geen lucht, alleen maar vruchtwater, dit slikt het veulen in en het stikt, het verdrinkt als het ware…
Om het veulen een overlevingskans te geven moet het zo snel mogelijk uit deze benaderde situatie worden gered.
Een van de moeilijkste dingen bij een Placenta Previa is het breken van de placenta. Hij is taai en glad en is dikwijls onmogelijk om open te scheuren met je blote handen. Een mes zou een optie zijn, maar dat is te gevaarlijk, je zou de merrie of het veulen kunnen beschadigen. Ikzelf heb altijd een pollepel in mijn bevallingstas zitten en als het niet lukt om de Placenta open te scheuren, dan gebruik ik de achterkant van de pollepel om een begin te maken, daarna scheur je verder met je handen.
Zodra je bij een barende merrie de rode zak ziet maak je hem open. NOGMAALS ER IS GEEN MINUUT TE VERLIEZEN!!! ELKE SECONDE TELT. Je hebt geen tijd om de dierenarts te bellen en op hem / haar te wachten. Je MOET dit klusje zelf klaren. Als je de Placenta gescheurd hebt ga je met je ontsmette handen naar binnen in de merrie en zoek je de pootjesblaas. Zodra je beentje en een neusje in de goede positie voelt trek je het veulen in de persweeën en in de richting van de hakken van de merrie (dus nooit recht naar achteren) uit de merrie. Zodra ik een stukje neus heb en uiteraard 2 voorbeentjes maak ik de pootjesblaas open en het neusje schoon zodat het veulen kan ademen. Zorg wel dat het veulen nu niet meer terugzakt in de merrie. Wees wel alert, trek alleen in de persweeën om te voorkomen dat je je merrie beschadigt. Onthoud goed dat het veulen GEEN zuurstof krijgt op dit moment.
Zodra je het veulen er tot en met de borst uit hebt, zorg dat het veulen ademt, maak met je handen de neus en het mondje vrij van vruchtwater. In de meeste gevallen zul je gorgelende geluiden horen omdat het veulen toch wat vruchtwater binnengekregen zal hebben. Druk voorzichtig het vocht uit het veulens neus door zachtjes de neusbrug tussen duim en wijsvinger te nemen en van boven naar beneden je hand naar de neusgaten van het veulen te bewegen. Je kunt dit eventueel ook doen met een handdoek. Stimuleer het veulen door hem op zijn rug te krabbelen, zoals de moeder zal doen bij het drooglikken.
Mocht het veulen nu niet regelmatig ademen bel dan de dierenarts. Het kan zelfs nodig zijn dat er zoveel vocht in het neusje van het veulen is gelopen dat je het veulen aan zijn of haar achterbenen moet optillen en korte tijd op de kop moet laat bungelen zodat het laatste vocht uit de longetjes kan lopen.
Blijf met het veulen bezig tot de dierenarts er is. GEEF NIET OP!!! Blijf het veulen stimuleren. Veulens die bijna dood lijken kunnen het hele gebeuren met de goede behandeling gewoon overleven.
Mocht het veulen proberen op te staan til het dan voorzichtig op (borst / kont, nooit onder het buikje) en leg het voor de merrie neer zodat zijn het veulen gaat drooglikken, ook dit zal het veulen stimuleren. Wil de merrie het veulen niet drooglikken pak dan zelf een handdoek en stimuleer het veulen met de handdoek door het te drogen, ga door tot de dierenarts er is.
Gelukkig komt een Placenta Previa niet dikwijls voor. Maar het kan wel degelijk gebeuren. Bereid jezelf voor, zorg dat je veulenkit in orde is, op deze manier kun je een hoop verdriet voorkomen."

Afbeelding

Sprinkle kindness around like confetti <3



salatiga1995

Berichten: 1942
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 15:53

Pfoe moest weer even bijlezen!

Wat vervelend zeg stalHD! Arme flirt! Hoop dat die test dan nog negatief is.. naar om je paard te zien in zoveel pijn..

Grappig om het verschil te zien tussen winter en zomervacht! Vooral die miniatuurpaardjes lijken echt net shetjes in de winter haha

Maris ze is drachtig van Cassanova du Bois
Wat zien jouw fjordjes er ook goed uit zeg, lekker fluffy! Mooie kleurtjes ook, houd echt van fjorden <3

Welkom Iris! Chique merrie heb je! Hoe groot is ze? De kleur van het veulen zal wel echt een raadsel worden... :+

Handig stuk over the red bag! Had er wel over gelezen maar wist nog niet wat je moest doen in zo’n situatie.. griezelig hoor als dat gebeurd! Hopelijk blijft het iedereen bespaard dit jaar :o

Libelle ~ Z1+5 Dressuur
Oakley's Milagro v. Leuns Veld's Winston Jr. ~ Welsh NWR Keur ~ Op 4 Maart 2022 bevallen van Oakley's Mr. Wickham vE (v. Nieuwmoed's Mr. Darcy)
LA Bella Leila vE v. Leuns Veld's Winston Jr. ~ Geboren op 11 April 2020 ~ Haar 2020 volgtopic! [KS-ITP] LA Bella Leila, een echte Oranje Prinses!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:55

Interessant om te lezen Jolandje!

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:17

Bert krijg altijd zo de kriebels van die red bags.
Hoop echt dat dat me nooit overkomt ...

Hier nu echt iedere dag weer verandering dus we gaan nu echt richting het eind.

Afbeelding

Afbeelding

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:44

ik hoop ook nooit een red bag mee te maken, lijkt me echt heel eng, maar áls het gebeurt moet je weten hoe te handelen

chantall die schiet al lekker op, is echt al WIP :D

Sprinkle kindness around like confetti <3

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:59

Zo weer wat bijgelezen. Ben benieuwd wat je dierenarts zegt yfkelover en hopelijk valt het mee en is het vals alarm.

Nieuwelingen welkom!

Redbag 1x meegemaakt en kreeg ik het veulen er ook bijna niet uit. Merrie was op en perste bijna niet meer. Gelukkig eruit gehaald maar het deed niks... toch neemt je instinct het dan over en geen seconde getwijfeld. Mond op de neus en mond en lucht erin blazen en toen kreeg ik eindelijk leven. Ik hoop het ook nooit meer mee te maken maar vooral met de kleintjes is de kans heel erg aanwezig.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:03

Leerzaam stukje over de red bag! Hier op stal gelukkig nog nooit meegemaakt en hoop dat t zo blijft!

Hier nog niks aan tieten te zien behalve theezakjes en veel haar :')

Afbeelding

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:04

Leonie: dat vind ik nou echte GizmoTietjes :-) haha moest gelijk aan de vriendelijke variant van de gremlins denken :-)

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:05

haha leonie, ook allemaal haar :)

Sprinkle kindness around like confetti <3

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:09

Welkom nieuwelingen :D

Bedankt voor het interessante artikel Jolandje, ik had het al een paar keer gelezen maar niet zo stapsgewijs. Heb hem direct opgeslagen in mn telefoon maar inderdaad dit hoop je nooit mee te maken.. heftig dat jij dat wel al een keer hebt gehad dustinlover.

Ohhh Chantal dat zijn al aanwezige tietjes!! *\o/* zin in de eerste bevallingen, nu echt aftellen.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:52

Jaaa goed he, haar buik is ook enorm aan het zakken en die arme merrie is er zo flauw van.

Afbeelding

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:56

Chantalll ja dat begint er echt op te lijken! Wat leuk, het komt er echt aan nu *\o/*

jolandje, mooi en duidelijk beschreven. Ik ben daar dus zo bang voor om dat een keer aan te treffen. Ik las dat de kans op een red bag bij een mini groter is dan bij een paard. Ik ga in ieder geval zorgen dat er een pollepel klaar ligt straks.

Maris_ je dames zien er goed uit hoor! Hanne draagt echt naar 1 kant, wat grappig.

Welkom Irisx94! De dracht vergt wel wat van je merrie als je het vergelijkt met de foto van een tijdje geleden of niet? Ik ben wel benieuwd wat voor veulen eruit komt, leuke paps!

Prosecco de jouwe ziet er ook heerlijk uit met de teddy-look.

Draaakje ook een flinke transformatie inderdaad!

Yfkelover ik hoop dat het storm in een glas water was met de uiervorming, maar het zou toch zo zonde zijn als het mis zou gaan door onwetendheid en daarom beter het zekere voor het onzekere nemen toch?

Sjonge stal_HD dat is wel een pittige diagnose zo. Ik hoop van harte dat ze bijtrekt en dat de tijd en goede zorg straks zijn vruchten afwerpt. Geluk bij een ongeluk dat ze niet drachtig meer is.

Ik krijg het steeds meer te doen met Suzie.. Wat heb ik haar aangedaan :') Ik hoop dat ze me het straks vergeet als ze een gezonde baby mag krijgen.

Afbeelding


Afbeelding

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:16

Ze ziet er anders prima uit Murosch. Zo een aandoenlijk ding. <3
Als ik haar zie en Khaleesi komt mijn liefde voor de shetjes weer boven!
Khaleesi is ook al zo een leuk ding. Nog weten geboren worden in het dbt. :D

Welkom terug Arianne!.

Chantall dat gaat vooruut nu!!

Jolandje die zie ik ook elk jaar verschijnen. Iets anders dan een pollepel kan ook natuurlijk. Het is zo eng een redbag.

Maris even vergeten dat je best wat drachtige dames hebt ook,ze zien er goed uit.

Iris welkom! Mooie combi.

Prosecco mooi kleur heeft jouw merrie. <3

Leonie ocharme die is nog plat. :(:) :+

Ceasar Koetje. <3

Tiny lijkt ook voort te doen. Dit is na een volle dag paddock.
Ze mag wel stoppen en wat wachten nu.


Afbeelding

Maris_

Berichten: 1447
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:38

Interessant stukje over red bag is wel fijn om even de info te "herhalen" hoop het ook nooit mee te maken.

Dankje pretty! Ja wordt een drukke maand in mei :+
Haha ja hè Murosch.. :D

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

Irisx94

Berichten: 810
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: Schuinesloot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:44

Bedankt! :D

@Jolandje,
Ik hoop dat niet mee te maken zeg. Wel interessant om te lezen.. je kunt beter overal op voorbereid zijn.

@salatiga1995
Nou echt, wordt echt een flinke gok. Denk dat die bont gaat worden :') ze is 1.56

@chantall
Oh die heeft echt al een mooie buik!

@Murosch
Ja nouja bij die foto van maanden geleden was ik ook dagelijks aan het rijden. Nu zijn er wel wat spieren afgebroken. Maar ik moet zeggen... ze wordt wel snel dun in de winter idd.. dus als iemand nog tips heeft.
O:) heb nu al wel met dierenarts een voerschema.

Suzie is wel echt vet schattig zo met al dat haar en die buik! Heeft wel al moeite met haar kont krabben :+


Annabel .:Special D x Havidoff:.
~B + 30 - L1+28 - L2+11 - xxx

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:27

Welkom terug Arianne! Was jij dat met de shetjes?

Ik heb nog geen redbag gehad, maar even vingers kruisen...
Droomde laatst wel dat al mijn merries verworpen hadden :\

Een grote passie voor kleine paardjes.

Volg onze veulentjes in 2024!
[KS-MK] Mini’s verwachten mini’s bij Spots N Dots Paradise 2024

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:32

Jolandje, ik kwam het idd al tegen van de red bag op facebook.
Altijd handig om nog even door te lezen!

Chantal, wat leuk zo onder de cam al!

Arianne, welkom terug!

salatiga1995

Berichten: 1942
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:26

Irisx94 schreef:
Bedankt! :D

@Jolandje,
Ik hoop dat niet mee te maken zeg. Wel interessant om te lezen.. je kunt beter overal op voorbereid zijn.

@salatiga1995
Nou echt, wordt echt een flinke gok. Denk dat die bont gaat worden :') ze is 1.56

@chantall
Oh die heeft echt al een mooie buik!

@Murosch
Ja nouja bij die foto van maanden geleden was ik ook dagelijks aan het rijden. Nu zijn er wel wat spieren afgebroken. Maar ik moet zeggen... ze wordt wel snel dun in de winter idd.. dus als iemand nog tips heeft.
O:) heb nu al wel met dierenarts een voerschema.

Suzie is wel echt vet schattig zo met al dat haar en die buik! Heeft wel al moeite met haar kont krabben :+


Zou je toch gek opkijken als er ineens iets wittigs uit gaat komen.. 8)7

Libelle ~ Z1+5 Dressuur
Oakley's Milagro v. Leuns Veld's Winston Jr. ~ Welsh NWR Keur ~ Op 4 Maart 2022 bevallen van Oakley's Mr. Wickham vE (v. Nieuwmoed's Mr. Darcy)
LA Bella Leila vE v. Leuns Veld's Winston Jr. ~ Geboren op 11 April 2020 ~ Haar 2020 volgtopic! [KS-ITP] LA Bella Leila, een echte Oranje Prinses!

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:10

Dierenarts heeft Canto helemaal onderZocht ze is helemaal gezond gelukkig *\o/*

Gillmore (Sorento / Graham) paard van mij dochter Anouk (M2)en nu Z1 startrechtig
Cantodea (Calvino Z) sinds 13 mei mama van Nielson (van Dallas VDL)en nu drachtig van Nia domo"s Bolero
Na jaren weer wedstrijden rijden weer B+10 en ja hoor L startrechtig
Kayliegh onze nieuwe ster (Ampere/Sorento)
Lilly onze eigenwijze shetlander 100% van Anouk!
Zorba, Yfke, Gio uit het oog maar niet uit het hart <3
Figo en Cain vriendjes samen in de hemel rip

linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:11

Yfkelover, dat is een opluchting. Hoe is haar uier nu?

Arianne

Berichten: 1749
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:21

Jolandje, bedankt voor het plaatsen. Nog nooit meegemaakt, maar elk jaar lees ik het toch allemaal weer even goed door. Brr, moet er niet aan denken.

Oh chantalll, dat ziet er al mooi uit! Wanneer zit zij aan de tijd? Heerlijk dat de eerste er weer aan zitten te komen.

Knolselder, goed onthouden, wij hebben inderdaad shetjes :j

Yfkelover, wat fijn! Een flinke geruststelling.

pretty, van harte met je verjaardag!
Laatst bijgewerkt door Arianne op 22-01-18 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris_

Berichten: 1447
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:28

Wat fijn yfkelover! Beter het zekere voor t onzekere :) !

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:46

Uier is wel wat dik maar niet verontrustend is vocht zolang er niets uit komt en Canto geen afscheiding heeft is het goed moetenhet natuurlijk wel in de gaten houden bedankt voor het meedenken allemaal sorry voor mijn reactie

Gillmore (Sorento / Graham) paard van mij dochter Anouk (M2)en nu Z1 startrechtig
Cantodea (Calvino Z) sinds 13 mei mama van Nielson (van Dallas VDL)en nu drachtig van Nia domo"s Bolero
Na jaren weer wedstrijden rijden weer B+10 en ja hoor L startrechtig
Kayliegh onze nieuwe ster (Ampere/Sorento)
Lilly onze eigenwijze shetlander 100% van Anouk!
Zorba, Yfke, Gio uit het oog maar niet uit het hart <3
Figo en Cain vriendjes samen in de hemel rip

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:55

Super fijn nieuws voor Canto :D

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:06

Fijn yfkelover, zelfs vanonder mijn steen leef ik mee met iedereen. Snap goed dar het soms als aanval overkomt maar iedereen leeft gewoon zo mee.

Verder is het boek van Paul vd Vries ,fokkerij een top boek.

Ceasar, die Koetje geweldig ding, als ik haar zie moet ik direct denken aan alle moeite die het jullie gekost heeft, maar wauw wat is het dat waard he!!!

Carmuh, hoop dat het met je nichtje/neefje beter gaat en er al meer duidelijkheid is.
Laatst bijgewerkt door jobamara op 22-01-18 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kiko en 46 bezoekers