Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:16

Fotografie91 schreef:
mooney schreef:
Hengst met roan :D
Als de merrie geen roan is dan draagt ze het dus ook niet meer, ongeacht dat haar moeder dat wel deed. Zal dus nu vanuit het vaderdier moeten komen.


Puur uit nieuwschierigheid, hoe zit het dan bij een schimmel?
Ik heb 2 roan merries beide zelfde moeder schimmel merrie en als vader de ene een bruine de andere een vos.
Of te wel een vosroan en een bruinroan geworden :o
Maar toont het dan niet op schimmel?
Deze merrie fokt het wel zeer duidelijk.
Ook op de andere nakomelingen

Valt inderdaad weg in het uiterlijk door schimmel. Het schimmel gen zorgt ervoor dat alle haren eigenlijk versneld 'verouderen' en dus grijs worden. En het gen denkt niet, goh wat zonde want dit was een leuk vacht patroontje. Dus of je paard nu simpel vos is, of valkbont of bruin roan, als er ook schimmel bij zit in de mix ga je ze niet meer van elkaar onderscheiden als ze doorgekleurd zijn.
De moeder van je pony's zal dus een schimmel roan, vos/bruin/zwart geboren zijn. Heb je veel geluk gehad dat ze het schimmelgen niet doorgegeven heeft



_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:42

Als een schimmel wat verder terug in de bloedlijn een vos heeft zitten, dragen ze dan ook automatisch het vosgen? Ik heb vhl gemaild voor welke formulieren ik moet op sturen maar dat is inmiddels alweer 3 weken geleden en heb nog geen mail terug gehad.

DubbelFun

Berichten: 88469
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:46

Ligt er aan hoever terug :) (ee=Vos) kun je er in 2 lijnen uit fokken :)

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:49

Dat is 1 van de redenen dat ik niet voor vhl ga bij testen, ze zijn vaker erg traag.

Als er ergens in de bloedlijn vos zit dan heb je kans op een vosdrager, maar geen garantie. Tenzij de directe ouder (vader of moeder dus) vos is, dan heb je sowieso een vosdrager



DubbelFun

Berichten: 88469
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 08:50

Maar ook met 2 vosdragende ouders heb je maar 25% kans op vos.

kylah

Berichten: 2739
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Loosdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:30

Hoi,

Zouden jullie mij willen helpen? Ik wil iets exacter kleuren bereken voor mijn merrie.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1652125

Op dit moment is ze drachtig van Eyecatcher. In mijn calculate heb ik 50-50 % kans op vos of palomino.

Stel dat ik haar laat dekken door Expression. Wat zijn dan de kansen? Ik kom uit op ongeveer 35% valk en bruin en rest palomino,vos of zwart

Mex, Kylah, en It's a beautiful Dae

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:44

Eyecatcher is inderdaad heel simpel 50/50.

Bij Expression komt agouti om de hoek kijken als onbekende factor. Expression is vosdrager (vader is een vos), dus vosfactor is duidelijk bij beiden. Er zit veel bruin in de lijnen van je merrie en de hengst, dus ik zou het niet heel gek vinden als 1 van de twee homozygoot is voor agouti. Als dat het geval is heb je geen kans op zwart of smokey black. Dan krijg je deze kansen:
25% vos
25% palomino
25% bruin
25% valk

Als je agouti op onbekend zet dan wordt er een klein percentage (zo rond de 3%) van de 25% bruin afgesnoept naar zwart en hetzelfde bij valk naar smokey black.
25% vos
25% palomino
22% bruin
22% valk
3% zwart
3% smokey black


kylah

Berichten: 2739
Geregistreerd: 30-03-05
Woonplaats: Loosdrecht

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:51

Thanks Mooney voor je snelle berekening!

Mex, Kylah, en It's a beautiful Dae

_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:30

Dankjewel dames! Als ik een voshengst op een schimmel merrie met vosgen zet, heb ik dan nog maar 25% kans?
Heb inmiddels mail gehad van VHL.
45,- voor alleen vos testen en 100,- voor alles. Best veel geld maar wil het toch weten.

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:45

25% op wat precies? Op schimmel, vos, oid?

Om hier wat nuttigs over te zeggen hebben we de basiskleur van de merrie nodig, is het dus een bruin/zwart geboren schimmel met vosfactor? En heeft ze 1 schimmel ouder of zijn beide ouders schimmel?
Afhankelijk van of de merrie heterozygoot of homozygoot is voor schimmel heb je 50% of 100% kans op schimmel, onafhankelijk van de 'onderliggende' basiskleur. Met een vos hengst en vosdragende merrie heb je dan 50% kans op vos (die dan eventueel dus schimmel wordt).


_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:01

Oke duidelijk, ze is een bruin geboren schimmelmerrie uit 2 schimmelouders, maar grootouders zijn bruin en schimmel. Wat verder terug in de lijn zitten valken en vossen. Maar best ver terug. Stuur gewoon de haren op naar vhl en dan kom ik er wel achter hoop ik! Bedankt iig! Ik zou namelijk graag een voshengst gebruiken die qua beweging maat etc goed op haar aansluit. Maar als ik daar 0,0% kans op heb dan kan ik nog meer hengsten erbij zetten op de lijst.

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:22

Als je graag een voskleurig veulen hebt zou ik ook zeker testen op schimmel, want met twee schimmel ouders zou het best kunnen dat je merrie altijd schimmel doorgeeft en dan heeft het dus inderdaad geen zin om een bepaalde kleur hengst te selecteren. En inderdaad voor vos om te kijken of ze vosdrager is.
Een heel kleurenpanel is niet zo interessant voor je (tenzij het goedkoper uitvalt dan vos + schimmel testen), omdat ze sowieso geen verdunningen of bontpatronen zal dragen.

Als je schimmel wel laat testen, kijk dan even heel goed of VHL wel een nuttige test heeft. Als ik het goed begrijp testen zij alleen of schimmel aanwezig is (en dat weet je al wel), een Amerikaanse labs zoals UC Davis kan wel testen of het om homo- of heterozygoot gaat.


yvje86

Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:07

Zou iemand mij kunnen helpen met de kleuren calculator?

Ik heb een bijna 3 jarige merrie kruising op het oog.
Vader is zilverappel Ijslander en moeder is een valk Welsh.

Deze bijna 3 jarige heeft een beetje chocolade kleurige vacht maar haar huidskleur is blank. Ik weet niet goed hoe ik het anders moet omschrijven.

Kunnen jullie mij misschien helpen met wat voor kleur deze pony heeft?

Verder zou ik er mee willen fokken áls ik haar koop.
Ik zou er indien mogelijk wat leuke kleuren uit willen krijgen, kunnen jullie aangeven wat kleurmogelijkheden zijn mocht ik haar laten dekken (in combinatie met welke kleur hengst)?

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:10

Met een foto erbij kan ik best meedenken. Vanaf een beschrijving is dat lastig


yvje86

Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:14

mooney schreef:
Met een foto erbij kan ik best meedenken. Vanaf een beschrijving is dat lastig


Oh die heb ik (nog) niet.
Pony is van een kennis en was eigenlijk gelijk een beetje verliefd en krijg haar nu niet meer uit m'n hoofd haha.

stal_HD
Berichten: 3087
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:35

Van een beschrijving is het best lastig om te bepalen welke kleur. Als ik nu een gok moet doen zeg is smokeyblack. (zwart met crème).

Een foto verduidelijkt al veel meer. Liefst zelfs een veulenfoto. Maar dan ook echt pas geboren.

yvje86

Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:16

Ok, ben even achter een foto aan. Mocht ik er een hebben dan zal ik deze even via pb sturen.
Weet nl niet of verkopers op bokt zitten.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Moeder valk geboren nu schimmel
Zou het veulen zwart of smockey black zijn, wel of geen schimmeltje.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:34

Veulen is vrijwel zeker een schimmel. Of het ook creme draagt wordt testen, dat is op een zwarte basis slechts gokken


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:10

mooney schreef:
Veulen is vrijwel zeker een schimmel. Of het ook creme draagt wordt testen, dat is op een zwarte basis slechts gokken

Omdat ik zelf vaak ervaren heb dat zwarte veulens zonder crème vaak wat grijzig zijn. En dat mis ik hier weer

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:12

Komt door de schimmel

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:59

Schimmel veulens zijn juist extra zwart (of bij vossen extra rood ipv wat blond achtig).
Ik zou nu ook zeggen schimmel. Zwart of smokey black zou je moeten testen. Zonder schimmel zou je misschien nog kunnen gokken, maar nu helemaal niet omdat schimmel de tint al veranderd.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

stal_HD
Berichten: 3087
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:01

Ik heb twee smokeys gefokt en die waren beide behoorlijk zwart en niet grijzig. Als ik puur naar de kleur van zijn ogen kijk schat ik grote kans dat hij creme draagt. Ze zijn namelijk niet veulenblauw maar meer cremeblauw. Maar het is wel wat lastig zien op de foto. Een test biedt zekerheid.


Afbeelding

smokeyblack merrieveulen. Uit een zwarte merrie en een cremello vader.
Afbeelding

Afbeelding
Volle broer van bovenstaand merrieveulen. Ik heb ook maar even een foto van zijn oogjes meegestuurd. Kun je vergelijken.

Anoniem

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:22

Mijn merrie is een zwartgeboren vliegenschimmel en gedekt door een koffievos. Ik kan nergens vinden wat voor kleur ik daaruit krijg, want koffievos stond niet tussen de lijst. Ik ben ook niet zo handig met kleurkansen :+
Weet iemand de kleurkansen van een zwartgeboren vliegenschimmel x koffievos?

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:27

Blaze08 schreef:
Mijn merrie is een zwartgeboren vliegenschimmel en gedekt door een koffievos. Ik kan nergens vinden wat voor kleur ik daaruit krijg, want koffievos stond niet tussen de lijst. Ik ben ook niet zo handig met kleurkansen :+
Weet iemand de kleurkansen van een zwartgeboren vliegenschimmel x koffievos?

Koffievos is een tint, geen aparte kleur. Kleur is vos, dus kiezen voor red/chestnut

Met de info die je nu geeft kan je maar een hele ruwe benadering geven. Zijn beide ouders van je merrie schimmel? Is er kans dat ze vos draagt? En wat zijn de kleuren van de ouders van de hengst?



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers