Veulens 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:54

Ah, heerlijk die veulens die nu echt winterwollies zijn, haha.

Las nog iets over gewicht. Ik heb voor ruim 300 kilo ontwormd. Dat zal die nog niet helemaal wegen, maar toch schat ik hem al rond of over de 250 kilo.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Igniss

Berichten: 976
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:42

Ik heb maar voor 300 ontwormt ook. Makuya is best flink en liever iets te veel dan te weinig. Het ging verder ook soepeler dan verwacht. Stalgenoot hielp even en toen ging het er goed in :D

[Art] Frontriemen: Let it shine!
16-07-2017 Makuya <3 mijn bonte prinses

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:03

ik blijf jullie volgen. Ik ga volgend jaar me hafje kopen. Maar dan is het minimaal 6 maanden al hahah.

alles op zijn tijd

op welke leeftijd worden ze afgespeend? sommige hengsten al vanaf 4 maanden, is dat niet te vroeg? ik vind 6 al vrij vroeg.

wie kan ik een persoonelijk pb over sturen? die er verstand/ervaring mee heeft.

ik weet niet wat normale afspeen leeftijd is. als het met 8 maanden is vind ik het ook prima
Laatst bijgewerkt door plutolover op 18-12-17 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:11

Waarom per pb?
Ik vind persoonlijk voor de 6 maanden spenen echt not done.
Mijn veulen is nu bijna 8 maanden en loopt er nog bij. Het voorjaar zal ik hem waarschijnlijk wel spenen omdat hij hengst is en dat gaat denk toch vroeg of laat problemen geven. ;)

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:20

Dyonne schreef:
Waarom per pb?
Ik vind persoonlijk voor de 6 maanden spenen echt not done.
Mijn veulen is nu bijna 8 maanden en loopt er nog bij. Het voorjaar zal ik hem waarschijnlijk wel spenen omdat hij hengst is en dat gaat denk toch vroeg of laat problemen geven. ;)


ik dacht altijd dat 4-6 maanden het afspeen proses is. Al is langer ook prima.

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:20

Hier loopt het veulen nog bij de moeder, ik haal het er ook in de lente pas vanaf. Ze is nu 7 maanden. Maar ze is dan ook niet voor de verkoop en staat nu in een mooi groepje qua opvoeding dus er zit ook geen drijfveer achter om het eerder te doen. Alleen het drinken begint er wat raar uit te zien :') .
De keuze was eerst gemaakt vanwege praktische redenen, maar ik moet zeggen dat ik het ook wel fijn vindt dat ze nu in de winter ook nog kan drinken. En dat de afspeendip dan in het weideseizoen valt.


_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 15:25

Mijn hengstveulen van 7,5 maanden loopt ook nog met zijn moeder in een gemengde kudde, hij heeft een mini ruin om mee te spelen, hij drinkt nog wel af en toe. binnenkort gaat zijn moeder wel naar een andere plek op dezelfde locatie, hij blijft in zijn vertrouwde groepje staan, moeders is al wel af en toe bij hem weg en dat gaat goed.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:02

Mijne is met 5.5 maand gespeend

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:04

Mijne ook met 5,5. Probeerde de 6 aan te tikken maar hij moest weg


Flux

Berichten: 2488
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:25

Hier ook met 5,5 maand opgehaald. Dibbes was al onwijs zelfstandig en de merrie begon erg in te vallen. Hij heeft totaal geen dip gehad eigenlijk :)

Afbeelding

Noisy

Berichten: 5392
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:56

Silly1972 schreef:
Mijne is met 5.5 maand gespeend

Rudi ook. Hij heeft er ook totaal geen last van gehad.

Het is wel een bepaald risico Dyonne, om hem er zolang bij te laten lopen. Bij ons op stal had een negen maanden oud veulen (quarter) toch mooi de merrie (rete dominante shetlander) bezwangerd...

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:18

Dyonne schreef:
Nynke, nog geen idee, haha.
Die van jou zien er goed uit!

Ignis, ja bijzonder zo van het stamboek..


Dankjewel Dyonne! :D

Leuk Namiro! Kan het genieten bij jou ook beginnen <3

Ennasil het lijkt echt alweer zo lang geleden dat ze zo lief en klein waren idd, ik verbaas me hier ook elke keer weer hoe snel het gaat....

Janine : Wat een schatjes <3 Die van jou blijven natuurlijk gewoon klein ahhahaa

Pien wat een mooi veulen heb jij! Dat gaat vast een hele gave worden *D

Janine Jelske gaat als een speer! Caia is ook bijna net zo groot als lina :')

Flux : Déja is echt een bom he! Niet best :#

Caia is volgens mij ook met 6 maanden gespeend. Ik heb haar met 7 maanden opgehaald en dat ging verder zonder problemen. Even onwennig toen ze alleen op de trailer stond maar verder is het toen helemaal goed gegaan.

Ze groeit nu echt als de malle, scheelt niet zoveel meer totdat ze met lina op dezelfde hoogte is :D
Afbeelding

En ze past lina haar halster ook bijna :')
Afbeelding

En nog een omdat ze zo leuk is <3
Afbeelding

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:51

Wat een leukerd nynkster!
En ze word groot ja!

Jelske mag van mij ook wel lekker aan de maat komen, denk dat het wel gaat lukken als de billen nu al in de buurt van Arlo komen :D

[o]

Igniss

Berichten: 976
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:30

Gaat goed met de veulens hier :D makuya word afgespeent als ze 6 maanden is dus over zo'n week of 2/3 helaas is ze weer ziekjes :( ben echt niet blij.

[Art] Frontriemen: Let it shine!
16-07-2017 Makuya <3 mijn bonte prinses

juval

Berichten: 13187
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:47

wat balen Igniss, beterschap voor Makuya. Zou het niet beter zijn ze wat langer bij mams te houden als ze ziek is? is de merrie al verkocht?

Elliot is met 5,5 maanden naar de opfok gegaan, dit ging probleemloos. Merrie heeft een dag lopen roepen maar toen was het ook goed. Hij heeft het heel goed, we gaan in de kerstvakantie weer eens bij hem op bezoek.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Igniss

Berichten: 976
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:02

Dat kan helaas niet. Heb nu ook flinke ruzie met de stalhoudster dus eind januari vertrek ik ook daar.

Gezien met mijn werk kon ik gister niet naar stal terwijl makuya wat futloos was. Vriendin stond klaar om te gaan kijken en temperatuur op te nemen maar dat was niet nodig, dat zouden hun doen. Op werk hoor ik erna dat ze koorts heeft en dat de dierenarts gebelt is en de siroop die ze nog van de kuur had weer gegeven kan worden.

Nou prima maar ik wil toch dat de dierenarts morgenvroeg komt (vandaag dus) want de siroop heeft niet geholpen en ze is weer ziek dus dan wil ik dat ze nagekeken word.

Ook vond ik het niet fijn dat er zonder dat ik iets wist de DA was gebelt en er dingen besloten zijn. Er werd gewoon gezegt dat ze de zorg overnamen omdat ik haar niet beter kreeg. Dat terwijl dat als er iets is ik altijd direct de DA bel..

En toen kreeg ik ineens verwijten dat ik de hele week al niet op stal. Was en ze al langer ziek is. Heb afgelopen zondag gezegt dat ik deze week niet komen kan. Ik sta op volpension voor een reden. En als ze maandag bvb al ziekjes was moet dat niet pas woensdag gezegt worden. Ze heeft zondag namelijk nog bokkent door de gang gerent en de wormenkuur geven had ik toch echt 2 man voor nodig.

Maar nu is zij dus boos dat ik iets anders wil dan dat zij besloten heeft met de DA, en zegt dan ook gewoon dat als er medicatie is dat ik die maar zelf moet geven want hun doen het niet meer.

Maar goed lang, en niet heel logisch verhaal lijkt me maar dat is de korte versie :') ik ben gewoon enorm pissig en wil er ook niet meer staan.
Er waren meerdere punten waar ik niet super tevreden over was maar die waren te overzien.

[Art] Frontriemen: Let it shine!
16-07-2017 Makuya <3 mijn bonte prinses

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:20

Goh lijkt mijn vorige stal wel.
Alles voor je bepalen en boos worden als je het anders wilt.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:40

Dat lijkt me verschrikkelijk!

Hier is Sam vandaag geënt ging goed gelukkig, hij past gelukkig ook goed in de groep :) Afbeelding
Afbeelding

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 09:28

Wat een lieve foto die tweede!

Dat is wel echt heel vervelend Igniss! Hopelijk gaat het de komende weken goed en kun je daarna snel weg naar een fijnere plek!

Bij ons eergister weer de hoefsmid geweest en meteen ook zijn tweede enting gehad.
Hij deed het heel braaf allemaal!
Wordt ook steeds opener en begint weer bokkesprongen te maken en sprintjes te trekken:)

Daar zijn wij heel blij mee! Hij was volledig in zichzelf gekeerd na het verhuizen maar wordt weer zichzelf.
Ook begint hij heel langzaam aan te komen! Mag nog een hoop bij maar het begin is er in ieder geval.

En wat worden die van jullie al groot!!
Bij ons nu 1 cm gegroeid, hij heeft een hele tijd stil gestaan. Nu hij wat aankomt gaat hij hopelijk ook meer de hoogte in.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA! http://www.dawra.nl

Zoek je een showhalster, verzorgingsproducten of wil je iets speciaals op maat laten maken voor uw paard, schroom dan niet om contact op te nemen! https://www.facebook.com/ArabianHorseStore/

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:19

Gatsie igniss wat een gedonder met jouw stal!!! Soms ben ik maar blij dat die van mij thuis staan.

Fijn dat het enten goed is gegaan namiro /3

Fijn Amanda! Zijn toch altijd even moment dat je nuet weet wat je moet verwachten.

Hier moest de kleine uk voor het eerst alleen in de stal vast staan. Vriendinnetje even naar buiten. Dat was in het begin niet zo leuk maar daarna stond ze braaf te wachten tot ik uitgepoetst was **\O/**

Afbeelding

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Igniss

Berichten: 976
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:26

Wat een heerlijke foto's weer <3

Hier gaat het met makuya best goed. De temperatuur schommeld tussen 38,0 en 38,7 met een gemiddelde van 38,4 waar ze meestal op zit nu. De krijgt weer slijmoplossers en toch antibiotica. En van mij slobber met kruiden en olie om de longen nog wat te ondersteunen.

Denk dat het wel smaakt :')
Afbeelding

[Art] Frontriemen: Let it shine!
16-07-2017 Makuya <3 mijn bonte prinses

StalMelyn

Berichten: 2028
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:08

Mijn veulen staat niet om de hoek dus ga niet heel vaak langs. Vandaag weer wel, hij staat er prima bij en was blij me te zien (vooral omdat die dan lekkers krijgt):
Afbeelding

@namiro
Die van jou stond achteraan alleen en kwam niet bij de groep:
Afbeelding

Wilde kennismaken maar hij vond het wel best. Is hij eenkennig? Of misschien moet hij nog wennen. Dat kan ook natuurlijk.

Welsh NWR ruin Naud Melyn ~ Welsh WPBR/NRPS ruin Fier Melyn
Welsh B premie/sterhengst Pytron's Brenin
Welsh B merrie Cadlanvalley Flamboyant Oife ~ Welsh B merrie Pipp

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:12

Hij is nog niet heel veel in de hand geweest -O- Zal wel wennen zijn ook. Dank je voor de foto! Die van jou is ook echt superleuk! Donderdag even mee staan kroelen, dank je voor de foto :)

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:18

Haha ze ziet er heerlijk uit Igniss :D.

Komt snel wel goed Namiro, veel knuffelen ;)

Die van mij staat ook niet heel dichtbij, kom er 1x in de maand nu.
Wilde elke 2 weken gaan, maar merk dat er vaak wel wat tussen komt, maar hij is altijd blij om weer even te knuffelen.

Halster is een cob maat al trouwens hahha

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Igniss

Berichten: 976
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:29

Grote kerel silly! Wij hangen nog netjes op de pony maat :D

De bekapper kwam vandaag ook en ze stond super netjes stil. Heeft een hupsje gemaakt toen hij haar been wat hoog optilde maar verder gedroeg ze zich voorbeeldig.

Helaas wel beginnende rotstraal in 1 hoef _-:( vast door die vieze modderige paddock waar ook alle mest in blijft liggen omdat het niet opgeruimd word. Het stinkt ook echt enorm.. Gelukkig gaat ze nu alleen in de bak naar buiten en die is best droog en schoon.

Ander paard heeft een zoolontsteking dus die moet 3x per dag in een emmer met badidas, en een ander staat hier 3 weken en heeft al mok. Fijn zo'n paddock! Ben me toch blij dat ik vertrek volgende maand

[Art] Frontriemen: Let it shine!
16-07-2017 Makuya <3 mijn bonte prinses

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brittneyx, EliseXJoelle en 31 bezoekers