(friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

(friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-16 22:26

Welkom in het volgtopic van onze merrie Femke. Femke is een kruising tussen een fries en een tinker. We hebben haar in juli 2016 gekocht en ze is drachtig van een (niet gekeurde) friese hengst. Ik ben heel benieuwd wat voor veulen er uit komt. Haar 1e veulen is een zwarte met witte beentjes en haar 2e veulen een bruine.

Afbeelding
Bij de kliniek om te scannen


Afbeelding
zoekplaatje ;)


Afbeelding
En haar buikje nu. We zien ook al het veulen bewegen.


sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-16 22:37



Filmpje van de bewegingen van het veulen ;)

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: (friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-16 23:10

dankje wel! ik ben ook heel benieuwd hoe het veulen getekend zal zijn.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: (friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-16 20:52

Dankje wel!
Die is ook knap! Ik hou van kruisingen. We hebben nog een tinker x fries. Leuk om te zien dat ze in grote lijnen op elkaar lijken maar toch ook weer heel anders zijn.
Femke is 4 jaar.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: (friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 22:00

Gisteren weer paar foto's van Femke gemaakt. En ik heb haar even los in de bak laten lopen om te kijken of ze weer rad is. Ze is al een aantal weken niet zuiver in de draf. En het viel heel erg op als ze smorgens uit de stal kwam. Nu staan ze gelukkig weer 24/7 buiten. Gisteren zag ik niks meer aan, alleen erna stond ze weer met rechts achter op rust. Dit kan toeval zijn of dat ze er toch weer last van had. Ik wil haar morgen even longeren. Als ze rad is dan gaan we haar beetje oppakken. Niet intensief maar 1-2 keer per week een rustig buitenritje en keertje longeren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-17 22:08

Nog iets meer dan 4 maandjes en dan staat er hopelijk een gezond veulen naast.

Afbeelding

Twee kerstdag gingen we een stukje aan de hand wandelen met Femke. Ze is normaal heel rustig. Maar toen we langs het mailpad gingen lopen hadden we er onze handen vol aan. Ze vond het allemaal nogal spannend. En dan vliegt er ook nog net een eend weg maar zodra we weer op de harde weg kwamen was het weer goed en liep ze aan een lang touwtje achter me aan. Ik voer Femke nu wat slobber bij omdat ik vond dat ze teveel inviel. Nu is ze weer mooi opgewicht. Ik ben nog opzoek na een brok die ik bij kan voeren maar waar niet veel suikers zetmeel en eiwitten inzitten. Weten jullie misschien welke geschikt is hiervoor?

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: (friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-17 23:11

Ik voer nu 1 tot 2 keer per week een soort van summerfit koek bij. Maar moet daar heel erg mee oppassen omdat er veel suikers inzitten en ze daar niet goed tegen kan.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: (friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-17 21:15

Femke in de sneeuw
Afbeelding
Afbeelding

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 22:37

Leuk om fotos van fedde te zien. Hoe groot is hij inmiddels? Hij heeft echt het hoofd van zijn moeder.
Ik ben laatst naar de duitse welkoop geweest. En heb daar al het voer heel goed bekeken. Heb nu voor Femke een slobber, muesli en luzerne. Ze doet het er goed op.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: (friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 22:38

Nog paar foto's van gisteren. Ze was lekker vrolijk ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 14:21

Femke is idd lekker nieuwsgierig ze komt altijd na je toe. En als ik aan het voeren ben of poepscheppen komt ze ook altijd even buurten. Nu met de foto's moest ik ook eerst zeggen dat ze moest blijven staan en dan snel zelf paar passen achteruit lopen om een foto te maken. :D Ze heeft ook een hele dikke staart.

Weet jij wie de moeder van femke is? En wat er aan moeders kant achterzit, welke tinkerhengst?
Ik was even aan het neuzen op internet naar foto's van de afstammeling lijn.

Femke is van de friese hengst Jasper
Afbeelding


En Femke is drachtig van Keimper fan Hylpen


Afbeelding

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: (friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 12:55

denk dat veulen van afgelopen jaar zwart wordt als de veulenvacht weg is. ik vindt ze beide wel wat hebben denk alleen dat fedde wat stoerder gebouwd is. Misschien kom ik het veulen ooit nog eens tegen op internet. Ik denk wel dat ze verkocht is want de advertentie is van mp.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-17 23:49

Langzaam aan beginnen we maar met aftellen. Nog 3 maanden te gaan ;)
Van de week weer paar foto's van Femke gemaakt.

Rond en gezond
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Femke en haar veulen :+

Afbeelding

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 22:27

rond en gezond :D
Waar ik eerst het veulen duidelijk zag bewegen. Zag ik het de laatste tijd niet meer. Maar sinds afgelopen week is er weer veel beweging te zien. Het uier begint ook al te komen. Heb er een foto van zal deze zo even uploaden. We kunnen gaan beginnen met aftellen. Officieel nog 8 weken en 5 dagen. Maar ik heb de hele tijd zo'n vermoeden dat het veulen eerder komt.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: (friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 22:31

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-17 15:53

Heeft iemand misschien nog leuke naam ideeen? Voor een hengst veulen weet ik al een naam maar voor een merrie nog niet. ;)

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: (friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-17 19:25

Afbeelding

Het uier vandaag

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: (friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-17 22:38

Ik heb het vermoeden dat het eerder komt. Vorige eigenaar zei 5 mei. Maar die heeft meer datums genoemd die niet kopten dus voor hoever is daar dan van op aan kan. Als ik zie hoe haar uier ontwikkelt. En vandaag de staart test gedaan en die kan ik zo op de rug leggen.

Ik heb geen specifieke begin letter. Ik heb het liefst een naam van twee lettergrepen en niet te Engels. Lekkere stoere naam.

Het wordt idd lekker spannend. Eerst denk je Pff nog zolang wachten en nu zijn we al aan aftellen. Maar toch kun je ook niet wachten om het veulen dan eindelijk te zien. Maar duimen dat ze het doet over 1,5 week want dan ga ik paar daagjes naar het strand.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 22:10

Wat foto's van vandaag. Op de foto's is het niet zo goed te zien als in het echt. Maar het uier groeit elke dag. En de buik is wat veranderd van vorm het zit nu meer naar achteren. Zal ze met zo'n uier nog 6 weken wachten?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-17 23:02

De ontwikkelingen van vandaag:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Uier is de laatste drie dagen weer wat gegroeid. Het weekend van 18 april was ze heel sloom en stond veel voor zich uit te kijken ipv eten. En ze haalde zwaarder adem. Afgelopen weekend was ze weer über enthousiast. De andere 3 paarden haalden we uit de wei. Dat vond ze ineens niet meer leuk (we doen dat veel vaker) en ze was met een noodvaart door de wei aan crossen. Helaas kon ik het niet goed filmen. Staart in de lucht en in volle galop naar achteren in de wei en weer terug. Het veulen is wel goed door elkaar geschud.

Voor de rest merk ik nu in gedrag nog niks aan haar. Alleen kwa lopen is ze het wel beu ze is echt aan het waggelen nu.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 10:03

Oh haha ja klopt weekend van 18 maart was ze zo sloom.

Ja Femke is echt een heel lief paard. Zit niks kwaads in. Ja wachten duurd lang. Maar ik denk toch echt dat we niet tot 5 mei hoeven te wachten.

Leuk dat jullie komen volgen!

@fnanne: leuk dat jouw merrie ook een beulen krijgt. Hoe gaat het met haar, heeft ze al uier?

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: (friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 14:44

Foto van eergisteren .Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
We wachten het nog maar geduldig af. Wel is opvallend dat zodra ze alleen in de wei staat ze heel onrustig wordt. Voorheen at ze dan gewoon verder alsof er niks aan de hand was.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-17 22:17

Bijna weer een weekje verder. Uier is inmiddels goed gevuld. En we zijn begonnen met elke nacht 2 keer erheen gaan om even te kijken. Ze gedraagt zich anders dan normaal, ze is heel aanhankelijk en komt telkens bij je. Maandag heeft ze de hele middag bij het hek gestaan en was ze flink aan het zuchten. Ik dacht echt het gaat nu wel keertje beginnen. Maar helaas. Merk wel duidelijk verandering in de kudde. De leider van de kudde houdt de kleintjes voortdurend bij Femke weg. En ze staat nu vaak op wacht, dan staat ze bij de ingang van de bak en femke staat achterin de bak. Ik heb de kleintjes nu even apart gezet in de longeerbak waar ook een schuilstal bij staat. Omdat Femke niet echt blij met ze is. En de kleintjes (ruinen) nogal vervelend zijn. :D

We wachten maar geduldig af. Gelukkig werkt mijn man snachts en kijkt hij om 0:15 en mochten er vorderingen zijn dan kijk ik rond 3/4 uur.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: (friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-17 22:21

leuk dat je komt volgen

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: (friesxtinker) Femke verwacht een veulen in mei 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-17 23:07

Femke was vanmorgen niet zo vrolijk en beetje onrustig om 6:45. Ze wou ook een keer gaan liggen en draaide rondjes en trok de been hoog op. Ik heb idee dat ze niet meer ligt. Ze wisseld de ruststand van de benen ook voortdurend af. Daarna heeft ze tot 12 uur alleen maar in de wei gestaan en voorzich uit gekeken.
Afbeelding

Vanmiddag tegen 14:30 was ze gewoon weer rustig aan het grazen en weer zichzelf

Afbeelding

En nog een uier foto van vanavond
Afbeelding

Mijn gokje stond op 15 april maar denk niet dat hem dat gaat worden. Of ik moet straks om 0:15 een sms van mijn man krijgen dat er een veulentje naast staat


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anna_98, Ruai, Wpaard, Yltje en 38 bezoekers