[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwakkel
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:10

Hallo ik ben nieuw op bokt.
Leuk om alles zo te lezen heb Topic 2022 gelezen wel even een paar dagen over gedaan.
Ik heb een vraagje.
Mijn hengst veulen is laat geboren was bijna 3 weken overtijd uiteindelijk is hij 26 juli geboren.
Hij staat nu samen met mijn merrie zijn moeder en een jaarling merrie op de wei met schuilstal.
Ben nu aan het kijken of ik een opfok kan vinden voor over ongeveer 3 maanden dan is hij 5 maanden oud.
Maar dan zit je midden in de winter eind december is het dan verstandig om hem bij zijn moeder weg te halen, of beter te wachten tot in het voorjaar.
Hij kan eventueel op de wei blijven met zijn jaarling zusje en moeder. Ze hebben een groot hok van 10 bij 10 waar ze droog kunnen liggen.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 23:13

Ik heb ook ij december nog gespeend vorig jaar. Die was dan wel 8 maand maar kan prima.
Als je ergens fijn kan in scharen tenminste.

kwakkel
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 23:46

Cioccolato schreef:
Ik heb ook ij december nog gespeend vorig jaar. Die was dan wel 8 maand maar kan prima.
Als je ergens fijn kan in scharen tenminste.


Ik heb niet hele goede ervaringen met opfok of mijn paarden ergens anders neerzetten.
Sommige heel ziek geworden en andere verwondingen en ook een paar die dood zijn gegaan.
Met de opfok van mijn merrieveulens is het wel goed gegaan.
Maar de opfok van mijn hengstveulens heb ik minder geluk gehad. Waarbij ik sommige al vroegtijdig heb opgehaald.
Dus zoek een betrouwbare opfok voor mijn hengstveulen. Of bij iemand thuis die nog een hengstveulen zoekt.
Eigenlijk verkoop ik mijn hengstveulens altijd gezien ik weinig geluk heb met die jongens.
Maar ben echt gek op dit veulen en wil hem graag straks zelf opleiden. Ik heb zijn moeder ook zelf gefokt en gereden tot ZZL. En dit is haar laatste veulen.

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 03:03

Is er een reden waarom je hem niet gewoon thuis kan houden dan? Een gemengde groep is sowieso beter voor de opvoeding…

kwakkel
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:23

Libera schreef:
Is er een reden waarom je hem niet gewoon thuis kan houden dan? Een gemengde groep is sowieso beter voor de opvoeding…


Hij zou nog wel even kunnen blijven. Maar ik heb alleen merries.
Dus dan zou hij in het voorjaar toch ergens anders heen moeten.
Dus misschien handiger om hem dan in tescharen in een hengsten groepje.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:55

Je kan ook castreren t voorjaaf

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:49

Dat doe ik met de mijne… castreren in het voorjaar. Opfok bestaat hier niet en ik houd hem toch niet aan als dekhengst… heelt vaak ook veel makkelijker als ze jong zijn

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:40

Ik doe het idd ook. Zo kunnen ze eventueel ook met merries staan. En zulke zijn ook welkom bij mij in de opfok :D

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:40

Ook wel leuk om hier even te delen ter toevoeging op de berichten hierboven:

10 Augustus

Afbeelding


Bovenste 11 September, onderste 26 September

Afbeelding


Hier ook een kwestie van te weinig voer. Erg droge weides, niet genoeg bijgevoerd omdat ze dik leek (door de wormen). Ze was nog ontwormd maar ik had beter moeten weten. Weides hier zijn besmet met bloedworm. Maar goed met voornamelijk opvoeren van goede kwaliteit ruwvoer en een beetje merriebrok daarbij is ze al mooi de goede kant op aan het gaan gelukkig... Ook lichte beweging toegevoegd voor spierontwikkeling

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:58

Wauw wat een beetje eten kan doen.
Goed bezig!

Hier zelfde verhaal.
Wat ga ik met mijn vriendje doen.
Hij kan thuis blijven maar dan moeten zijn nootjes er snel af in het voorjaar.
Maar kon een plekje vinden voor hem bij een vrouw aan huis met meerdere paarden.
Hij komt samen met een hengstje en ik hoop maar dat ze leuk met elkaar op kunnen trekken.
Voordeel is hij staat op 10 min van mijn huis dus kan hem mooi in de gaten houden.
Grote opfok stallen wil ik niet.
Met 6 man in een grote stal een uurtje luchten als het mee zit.
Nee dan zou ik hem thuis houden.
Maar hij is te mooi en leuk en lief dat ik nog even wil kijken hoe hij opgroeit als hengst.

kwakkel
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:00

Halen jullie met dit slechte weer de merries met veulens binnen of laten jullie ze nu nog dag en nacht in de regen buiten staan.

Ik zie om mij heen nog veel paarden ook merries met veulens buiten staan dag en nacht weilanden die helemaal nat zijn. En niet kunnen schuilen.

Gelukkig heb ik een groot hok op de wei staan waar ze droog en uit de wind kunnen. Die kan ik ook dicht doen voor eventueel als het heel slecht weer is.
Maar als ik dat niet zou hebben had ik wel met dit weer in de nacht in de box gezet.
Doen jullie dat ook met slecht weer binnen zetten of gewoon dag en nacht buiten laten.

Ik heb nu een laat veulen en vind het met dit weer om een veulen van pas 2 maanden dag en nacht buiten te laten staan wel een risico dat hij ziek wordt. Nu kan hij zelf bepalen of hij naar binnen gaat. zie op de camera dat hij best veel zelf binnen staat uit de regen. Soms staat hij wel 3 uur binnen.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:18

Bij mij staan ze allemaal nog 24/7 buiten, gaat prima :) Belangrijk is dat ze genoeg eten (gras) hebben om zichzelf warm te houden. Weilanden zijn groot genoeg, kunnen nog prima in hoog gras liggen..

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:22

Tot 2 dagen geleden 24/7 buiten en ik heb late veulens. Nu te nat en te koud, dus in de nachten weer binnen. Temp zakt alweer naar 5graden hier.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:26

Mijn baby staat lekker binnen in de nacht.
En als het stort van de lucht met wind haal ik ze ook binnen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:40

Hier kunnen ze altijd schuilen onder de overkapping, dat doen ze dan ook graag bij regen. We hebben maandag gespeend en toen zijn ze ook s nachts op stal gegaan. Wat vroeger dan normaal maar het is ook echt nat en guur.
Club nog bij elkaar:
Afbeelding

En de huidige opstelling
Afbeelding

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:48

Hier altijd ‘s nachts binnen. Dus ik kan je daarmee niet helpen.

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:53

Hier ook ‘s nachts binnen

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:59

Altijd buiten. Mijn 2 jarigen hebben vorige maand voor het eerst een nachtje samen in een box doorgebracht, vanwege stamboek keuring.

Mijn ene volwassen merrie heeft echt zo’n bloedhekel aan opgesloten zijn, dat doen we dus ook eigenlijk nooit. Ze hebben een inloopstal, weliswaar gewoon beton, maar zolang er buiten nog droge plekjes zijn. wel inderdaad ook de voorwaarde met onbeperkt kunnen eten. Mijn ingevallen moedertje trekt nog steeds bij, met veulen van 5 maanden aan de voet, dus ik maak me geen zorgen.

Castreren en hengstjes/opfok heb ik praktisch geen ervaring mee.

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:05

Die van mij staan nog 24/7 buiten maar wel met een inloopstal waar ze nu veel gebruik van maken. Regelmatig staan ze met heel de groep binnen te schuilen voor het slechte weer.

Als ze geen schuilmogelijkheid zouden hebben had ik ze voor de nachten opgehaald want mijn merrie begint best wel in te leveren nu met veulen van bijna 5 mnd en weer drachtig.

Begin november word het veulen gespeend en dan gaat de merrie ‘s nachts op stal en veulen met zijn vriendjes in schuilstal. Veulen is echt al een dikke vacht aan het kweken mooi om te zien hoe hard dat gaat.


Afbeelding

kwakkel
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:25

Afbeelding

mijn veulen in zijn hok. Ook fijn dat de camera erop staat kan ik ze goed in de gaten houden.
En zie dat ze echt met dit weer veel binnen staan.

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:29

Dat is al een flink veulen Orange! :oo Die haalt moeders bijna in

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:29

Hier snachts weer binnen. Ook door alle wolven ellende.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:33

Hier stonden ze altijd al een dagdeel binnen, of in de nacht, en juli/augustus juist overdag en 's nachts buiten. Maar de afgelopen dagen voornamelijk binnen, heb ze wel af en toe naar buiten gestampt maar het is enkel in de bak nu met deze nattigheid. In de wei staan de plassen in, dus daar blijft anders niets van over.
Maar na een half uur willen ze wel weer naar binnen, Sarona haat regen. := Zet ze nu paar keer op een dag een uur buiten, zodat het veulen toch de benen kan strekken.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 00:54

Hier sinds begin september de nachten alweer binnen. Normaal gesproken altijd de nachten binnen maar dit jaar paar weken 24 7 buiten gehad.

Mijn jonge paarden staan nog wel 24 7 buiten, die doen het prima

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 01:39

Kwakkel, wij houden de 2 hengstveulens thuis. Dus ook 2 moeders/merries die ze niet mogen dekken en 1 volwassen ruin.
We kijken het aan. Of ze worden vroeg gecastreerd of ze gaan even apart met de ruin. Dat ligt aan de leeftijd en hun ontwikkeling.

Hier lopen ze 24/7 rond, maar schuilstal zoals Mooney hierboven, maar dan wat breder en half dicht.

Met nat weer gaan ze 's avonds laat naar hun eigen stallen die we open hebben en dan aansluitend een stuk bestraat schuilstal en een stuk zandpaddock.

We hebben op meerdere plekken hooi en ze komen nog een uurtje op mooi gras, maar het quarter veulen stond toch te rillen. Heeft een mega dun velletje. Nu sinds 2 dagen zie ik zijn vacht wat meer worden, dus hij lijkt eraan te wennen. De shet is een bolletje wol.
Ze spelen leuk samen, maar ook met de ruin en die voedt ze ook goed op.

OPfok gaan we nu niet doen, dus daarom een maatje gekocht en de ruin is dus heel belangrijk. Dat zien we nu al.

@floripori, ik zie waar je staat en zij hebben erg weinig buiten ruimte. Weet niet wat ze nu voeren, maar was voorheen nooit best. Kort daar gestaan, maar zat veel schimmel in het voer toen. Ze zijn niet ingericht op merries en veulens, ook al worden er daar wel vaker veulens geboren.
Hopelijk knapt je merrie wel snel op.

Vandaag was het hier even zonnig en dat kan je tussendoor wel even gebruiken.