[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Balko

Berichten: 1136
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:36

Fijn Tamarant! Je zag er zo tegenop en zo viel het toch mee gelukkig

Vind het een flink uier na een week heb je al gekoeld?


MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:56

Afbeelding

Taartje de terrorist is tegenwoordig een ster in met de handvatten de weides te openen.

Een touw moet minstens een dubbele knoop anders krijgt hij het los.

Leg ook echt niets op het hek of hij pakt het en hij gaat ermee vandoor!


Afbeelding

De kalkoenen plagen is een favoriete bezigheid, net zoals lesklanten bij de buurvrouw plagen door keihard heen en weer te crossen. Om de paarden te laten schrikken. De hindernissen hebben we maar weggehaald omdat hij teveel oefent met eroverheen springen. Als hij het nog te hoog vindt, duwt hij de bovenste balken er eerst af.

De boer heeft deze week de mesthoop opgeruimd met 2 enorme landbouwmachines.. wie stond er weer met zijn neus bovenop?

Het is een genot om naar hem te kijken. En nu weet ik ook dat een beetje opvoeding met andere paardjes ook best goed kan zijn. Want Taartje is naar ons toe natuurlijk ook niet echt voorzichtig. Hij is zeker niet gemeen maar voor een potje stoeien worden we regelmatig uitgedaagd.

Ik vind hem ook al zo groot! Hij is rond de 118 cm. Iedereen zegt ooooh dat blijft geen kleintje!

Mochten we hem echt ooit willen verkopen dan hoop ik toch echt dat hij D blijft.

Wat denken jullie? Is dat heel groot? Voor 3,5 maand?

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:02

Tamaramt fijn dat het zo goed is gegaan.

MarryAnneR geen ervaring met pony maten. Weet wel dat de groei bij elk veulen heel anders kan zijn. De ene groeit nog ver door op zn 3e en de ander groeit dan misschien nog 1 of 2 cm dus kan zijn dat het gewoon een D maat wordt.

Dan vroeg iemand nog naar de kosten voor veulenopfok. Ik betaal volgensmij rond de €150,- Er zijn er nog wat die iets goedkoper waren en een aantal die duurder waren. Ook verschillen sommige van zomer en winter tarief of van veulen, jaarling, 2 jarige

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 16:06

Zo leuk om al die ontwikkelingen te blijven volgen!

I.k.v. paspoorten: nrps vandaag toch maar even gebeld om te informeren, chipper was er ruim 2 mnd geleden. Paspoort krijg ik morgen :-)

Dus als iemand er nog haast mee heeft: even bellen!

DDDara
Berichten: 958
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:33

1 van mijn merries begint nu in te vallen nu staat ze halve dagen apart van haar veulen dus krijgt ze geen merriebrok meer. Ik voer haar brok met veel energie en hierdoor is ze flink aangekomen, dus dat is top.

Maar door dit brok hoog in suiker en zetmeel krijgt ze last van jeuk.

Ik had alles na gezocht en besloten haar senoires priores en pulpbrok t voeren dit is hoog in energie maar vrij laag in suiker en zetmeel. Alleen 1 kilo pulp moet met 5 liter water gevoerd worden en 1 kilo seniores priores met 3 liter water.

Als ik haar dus 2x per dag 1 kilo pulp met 1 kilo seniores wil voeren is dat 10 liter voer per keer..... lijkt me wat veel.... of is dat geen probleem omdat het voor 8 liter water is?

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:53

Als ze het eet is het goed toch?


Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:37

Zijn er hier nog meer Australische veulens? Die dus 0,0 vacht hebben en doen alsof het zomer wordt in plaats van winter?

Milo heeft echt helemaal geen vacht, zelfs veel dunner dan zijn zomervacht was. Tot nu toe was dat prima voor hem en had hij het ook niet koud (eerder één die het snel warm heeft), maar nu begint het hier wat kouder te worden. Gisteren was -8/-10 en hij had het dus ook echt erg koud. Ze hebben onbeperkt hooi met hoge energie en eiwit waarden en kunnen schuilen als ze willen. Ze krijgen 2x per dag krachtvoer wat ik nu langzaam aan meer aan het voeren ben (en hij drinkt natuurlijk nog bij zijn moeder).

Zijn vacht is echt nog geen 5mm lang, de geschoren pony heeft een dikkere vacht. :=


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lastig te zien op foto's, maar het geeft een idee denk ik. Bijna een naakt paardje, hij heeft alleen wel een baard. :+

Nu heb ik wel voor beide hengstjes nood gevallen dekentjes liggen, voor als het echt erg koud wordt (maar dacht dan eerder aan -20/-30, niet aan -5/-10)...

Maar twijfel nu toch wel heel erg wat ik moet doen... Wil er liever niet nu al een deken op leggen (wat als het dan wel -30 is?), maar aan de andere kant is hij een week of 3 geleden erg ziek geweest met hoge koorts (40+). Daarvan is hij nu wel weer helemaal hersteld gelukkig, maar toch nog niet zo lang geleden.

Wat zouden jullie doen?

LaDonna75

Berichten: 2082
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:41

Ik zou het toch even aankijken. Paarden hebben het veel minder snel koud dan wij mensen. Zo lang hij goed ruwvoer eet, en niet staat te bibberen zou ik het paten. Hopelijk gaat hij snel meer vacht maken.
Overigens: mijn veulen heeft juist een vacht voor siberische omstandigheden waar de partbred een megadun vachtje heeft.

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:49

Ja de NWR heeft ook echt een beren vacht en die had het ook niet koud.

Maar dat is dus nu eigenlijk een beetje het probleem, hij heeft het echt erg koud, stond gisteren te trillen op zijn beentjes en voelde ook echt koud aan. Toen hij naar binnen mocht stond hij ook letterlijk te stuiteren dat hij eindelijk mee naar binnen mocht. :+

Vraag me ook af of ze fysiek genoeg hooi kunnen eten om warm te blijven op deze leeftijd?

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:49

Dat is een dun vachtje maar ik zou het inderdaad ook afwachten, de natuur doet zijn werk :)
River had ook een dun vachtje (snachts op stal) en nu ze in de opfok eerst even 24/7 buiten staat heeft ze zelf al een dikke vacht aangemaakt. Het veulen die 2 weken later kwam heeft ook nog een dunne vacht, dan zie je echt het verschil en zie je dat ze zichzelf aanpassen.

Nog een uier update:
Afbeelding
Minder vol dan het was maar na 2,5 week nog steeds vol helaas.

~ Z1+8 ~

MDWStables

Berichten: 1438
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:59

Fleur en haar nafok hebben ook dunne vachtjes. Fleur heeft ook elke winter een periode een deken op. De jonkies heb ik zonder gehouden, maar bij aanhoudend nat en koud weer gaan ze dan wel eens langer binnen. Dat vinden ze dan ook prettig. Mijn andere NWR zit nu al flink in haar vacht. Dat is duidelijk een andere stam :+

Renske_W

Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:41

On top heeft al een behoorlijk vachtje gekweekt. :=

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:48

Moest de dierenarts toch bellen om afspraak te maken voor enten van de merries, dus meteen even gevraagd.

Temperatuur meten en als die lager is dan 36.5, deken er op. Gisteren was het 36.1 toen hij net binnen stond. Dus hij krijgt dan buiten een deken op.

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:28

Groot gelijk Quir, het is daar bij jou toch wel een heel ander klimaat dan hier en als ze zich daar ( nog) niet op aanpassen kan je ze beter een handje helpen lijkt me. Ik weet ook niet hoe de gevoelstemperatuur is bij jou? Als die nog wat lager ligt, kan je denk ik beter -20 hebben zonder wind en met een zonnetje dan -10 met die ellende erbij.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 15:04

Jet schreef:
Groot gelijk Quir, het is daar bij jou toch wel een heel ander klimaat dan hier en als ze zich daar ( nog) niet op aanpassen kan je ze beter een handje helpen lijkt me. Ik weet ook niet hoe de gevoelstemperatuur is bij jou? Als die nog wat lager ligt, kan je denk ik beter -20 hebben zonder wind en met een zonnetje dan -10 met die ellende erbij.



Ja inderdaad, op dit moment is het echt vies herfst weer, koud, storm (windkracht 6/7), bewolkt, enz. Dus voelt ook echt niet fijn buiten. Inderdaad -20 met zon zonder wind is veeeeeeel prettiger. :=
Vandaag is het minder koud, maar voelt het wel nog een stuk kouder.

Maar willen ook niet dat hij weer ziek wordt, hij heeft een bacterie gehad dus heeft ook best een deuk in zijn weerstand gehad.

Ze staan thuis, dus kan ze ook de hele dag goed in de gaten houden.

paardje2013
Berichten: 1851
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:43

Quir ja ik snap wel dat je er een dekentje op wil doen. Wel een goede tip van de dierenarts.

Ik kwam hier eigenlijk ook om een tip vragen.
Ik ben bezig mijn 2 veulentjes af te spenen.
Ze staan nu met zijn 2en in een hele grote box beide moeders staan naast de box van de veulens.
De veulentjes vinden het prima mama 1 heeft ook geen problemen en vindt het wel lekker even wat tijd voor haar zelf.
Mama 2 breekt letterlijk de box af het zweet druipt er van af. Ik hou het nu 2 uurtjes vol maar ik vroeg mij af of het niet beter is voor de merrie om het toch maar in 1 keer te doen. Mijn plan was om ze uiteindelijk nachts er bij weg te hebben en dan zo te spenen. Maar die merrie krijgt echt zo veel stress elke dag van het apart staan dat ik dacht misschien is 1 keer stress wel beter. Merrie is terug drachtig.

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 06:09

paardje2013 schreef:
Quir ja ik snap wel dat je er een dekentje op wil doen. Wel een goede tip van de dierenarts.

Ik kwam hier eigenlijk ook om een tip vragen.
Ik ben bezig mijn 2 veulentjes af te spenen.
Ze staan nu met zijn 2en in een hele grote box beide moeders staan naast de box van de veulens.
De veulentjes vinden het prima mama 1 heeft ook geen problemen en vindt het wel lekker even wat tijd voor haar zelf.
Mama 2 breekt letterlijk de box af het zweet druipt er van af. Ik hou het nu 2 uurtjes vol maar ik vroeg mij af of het niet beter is voor de merrie om het toch maar in 1 keer te doen. Mijn plan was om ze uiteindelijk nachts er bij weg te hebben en dan zo te spenen. Maar die merrie krijgt echt zo veel stress elke dag van het apart staan dat ik dacht misschien is 1 keer stress wel beter. Merrie is terug drachtig.


Ik heb er gelukkig geen ervaring mee dat een merrie helemaal in de stress is maar ik zou het dan wel in 1 keer doen. Nu heeft ze elke dag stress en dat is echt niet goed.

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 07:02

Als de merrie zo veel stress heeft zou ik het ook anders doen. Als je de mogelijkheid hebt kan je haar zelf laten afspenen, aangezien ze drachtig is doen ze dat meestal rond de 8/9/10 maanden. Dat is het minste stress voor beide. Als je die mogelijkheid niet hebt, zou ik het veulen er inderdaad in 1x eraf halen.

Langzaam afspenen is voor het veulen en uier het beste, veel merries vinden het ook prima, maar genoeg merries die dat dus niet prima vinden.

cp112

Berichten: 14710
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 09:53

paardje2013 schreef:
Quir ja ik snap wel dat je er een dekentje op wil doen. Wel een goede tip van de dierenarts.

Ik kwam hier eigenlijk ook om een tip vragen.
Ik ben bezig mijn 2 veulentjes af te spenen.
Ze staan nu met zijn 2en in een hele grote box beide moeders staan naast de box van de veulens.
De veulentjes vinden het prima mama 1 heeft ook geen problemen en vindt het wel lekker even wat tijd voor haar zelf.
Mama 2 breekt letterlijk de box af het zweet druipt er van af. Ik hou het nu 2 uurtjes vol maar ik vroeg mij af of het niet beter is voor de merrie om het toch maar in 1 keer te doen. Mijn plan was om ze uiteindelijk nachts er bij weg te hebben en dan zo te spenen. Maar die merrie krijgt echt zo veel stress elke dag van het apart staan dat ik dacht misschien is 1 keer stress wel beter. Merrie is terug drachtig.



Die zou ik inderdaad ook in 1x eraf halen. Maar dan ook het veulen volledig uit zicht en gehoor. Dus eigenlijk verhuizen.

Moeders heeft dan een dag flink stress maar is met dag 2 a 3 vaak al minder tot weg. Beter dan dagelijks een paar uur.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:22

@paardje2013, ik denk ook dat je het maar beter in 1 x kunt doen. Waarschijnlijk blijft het uier van die ene merrie ook volledig op spanning en dat maakt het alleen maar moeilijker voor haar. Ik weet overigens niet hoe je het gaat doen, maar in dit soort situaties spenen wij nooit 'op het erf', maar brengen altijd veulens of merries een tijdje weg.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:32

Afbeelding
Afbeelding

Taartje groeit als kool. Hij heeft ook zijn eigen fanclub. Hoe meer aandacht hij krijgt, hoe mooier hij het vindt

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

paardje2013
Berichten: 1851
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:44

Bedankt voor de reacties ik ga nu inderdaad maar gewoon afspenen. Ik heb hier wel de mogelijkheid dat ze elkaar niet kunnen zien en horen dus dat gaat wel lukken. Vindt de manier van geleidelijk afspenen wel heel mooi maar helaas werkt het dus blijkbaar niet voor haar. Het rare is dat ze het veulen nog gewoon kan zien en aanraken maar ze is het er gewoon niet mee ineens. Het veulen daar in tegen heeft er totaal geen probleem mee die hinnikt niet eens naar haar.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31228
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:21


Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 311 dgn / Nina x Vaderland 255 dgn (28-3)

LaDonna75

Berichten: 2082
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:53

Oja goeie. Ik heb Fellow gauw aangemeld.

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak


kyrkelover
Blogger

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:36

Hier nog niet met het afspenen bezig. Is gepland in november of december en dan hoop ik dat ik een opfok maatje voor hem heb.

In zekere zin wordt Dream wel een soort opbouwend afgespeend, want de merrie gaat wekelijks mee naar de les en concours. Was dit in het begin max een uurtje gaan we nu ook rustig een halve dag op eventing wedstrijd. In het begin moest ik dan nog wel eens even melken om de druk er wat af te halen. Dat hoeft nu echt niet meer. Je ziet oa op deze foto haar uier nog wel goed haha
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_Horses, Jintexx, lonniejj, Nezumichan en 12 bezoekers