Barok Fries veulentje in de maak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Barok Fries veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-21 08:43

Het is nog steeds niet te geloven, maar het is gelukt, gisteren is Hayke drachtig gescand!

Hayke is een friese merrie ( Sytse385 X Folkert353 )
Afbeelding

Vorig jaar geprobeerd haar drachtig te krijgen van Wessel, dit lukte helaas niet, dus dit jaar weer geprobeerd met Wessel, maar ook dat was steeds een lege merrie met steeds weer een super ei, maar een baarmoedermond die amper open stond, natuurlijke dekking ging niet lukken, dus ik moest voor KI gaan.

Maar dat werd nog een zoektocht, een barokke hengst die KI verkrijgbaar is, ik heb echt geprobeerd naar de tegenwoordige goed gekeurde dekhengsten te kijken, maar ik vind ze vreselijk :o , echt die dunne paarden met lange benen, ik werd bij elke hengst die ik aanklikte ongelukkiger..

Dus toch nog een zoektocht gedaan en daar vond ik Thomas...
Afbeelding

Een Beart 411 x Hearke 254 , welke een zeer lage verwantschap heeft met Hayke, dus contact opgenomen en afgesproken dat ik zou bellen als Hayke weer hengstig zou staan en zo geschiedde..

Alleen heeft Hayke echt al die tijd super hengstig gestaan,zo liet zich normaal 6 dagen dekken door Wessel, en zo anders was deze hengstigheid, ik had sperma besteld en zat op het pakketje te wachten, werd ik gebeld door een man dat het pakket bij hun in de opslag stond maar dat er geen huisnummer achter stond, en het daar ruim 30 graden was... wat ik ermee wilde..

Na ja, ik dekstation gebeld en die gaven hun fout toe, het werd een dag later een nieuwe verse lading bezorgd :D , dat andere moest maar weggegooid worden, maar ja dat knaagde dus ik mijn buurman lief aangekeken en die is het gaan halen, ik niet wetende dat de hele weg open lag, dus een rit van 1,5 uur , maakte dat hij 5 uur onderweg is geweest... :(:)

Afijn aan het eind van de middag kwam de veearts om te scannen of er wel een goed ei aanwezig was, en nu kon het al dan niet opgewarmde kwakje alsnog ingebracht worden... Maar er was alleen maar een mini eitje, véél te vroeg was ik, nou ja, het was niet anders voor de dag erna kwam er weer nieuw sperma, die is dan ook op vrijdag ingebracht met nog steeds een mini ei, en een eigenlijk niet hengstige Hayke, dus ze is extra hengstig gespoten, zodat we op maandag als er een groter ei zat nog een keer sperma moesten bestellen.

De maandag kwam de veearts en ik zei al, ze is niet hengstig meer, en dat was ook zo, bij scannen was het ei weg, en hebben we een plan gemaakt dat komende hengstigheid we een goede kans op een goede hengstigheid + ei zouden hebben.

En zo werd Hayke gisteren gescand ... en ik zag het meteen, ze is gewoon drachtig!!

Echt kan het nog niet geloven, ik had al zo mijn plan gemaakt hoe we komende hengstigheid het zouden gaan doen, maar het hoeft gewoon niet, dus met trots kan ik zeggen dat we volgend jaar een barok fries veulentje mogen verwelkomen van Hayke en Thomas...

Thomas , ik vind hem zó knap!
Afbeelding

Afbeelding


<3 <3
Ik zit nog steeds op een roze wolk! :D :D
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 29-07-21 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt


Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Barok Fries veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:52

Gefeliciteerd! Wat een prachtige hengst heb je daar uitgekozen. Ik heb totaal geen sjoege van friezen, maar in mijn ogen is dit hoe ze eruit zouden moeten zien. Ik volg graag.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

stitchlover

Berichten: 2600
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:56

Een fries zoals een fries hoort te zijn, ik ga zeker volgen!

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Barok Fries veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 08:59

Ik vind dit niet Barok. Maar beide en vooral Hayke te vet. De Friese Hengsten hier zijn allemaal in sportconditie en bij de meesten zit geen grammetje teveel aan vet. Wat ik hier wel zie.

LaPluche

Berichten: 1954
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:08

Jaaah, een fries waar ik ook blij van word <3
En uiteraard volg ik je op de voet

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-21 09:11

@FriesWytske , Hayke is ook niet barok die is mij al te "sport" qwa bouw, ik hoop wel dat haar oudere bloedlijnen gaan regeren in het veulen, en als je het verder niets vind dan hoef je niet te reageren hoor, ik ben super blij met dat ik toch het type hengst gevonden heb wat ik zoek en waar IK blij van ga worden als er hier straks een veulentje van loopt, en dat kán ik niet met de nieuwe lichting friese hengsten, ik vind ze vreselijk, maar er zijn zat gegadigden voor die er wel mee fokken, alleen ik niet..

Leuk al mensen die mee willen gaan aftellen, nog 10 maanden... over 3 weken een 40 dagen scan en dan hou ik wel een camera bij de hand, ik had het nu zó niet verwacht.... *\o/* *\o/*
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 29-07-21 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Barok Fries veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:18

Oh wat leuk! Ik ga volgen!
(100% zeker Thomas dus? Ze kan niet van Wessel drachtig zijn? Ik snap de tijdlijn niet helemaal, sorry)

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:19

Oh wat leuk, wat een prachtige hengst!
Zoals de Friezen, in mijn ogen, horen te zijn. <3

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-21 09:20

100% Thomas, met Wessel lukte het (helaas) niet , ik had heel graag een nakomeling van Wessel gehad.. Maar als het een merrie veulentje wordt dan kan ik misschien nog een Wesselkind krijgen, ook deze bloedlijnen zullen zo goed als onverwant aan elkaar zijn...

CairnTerrier

Berichten: 975
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:23

Wat leuk! Eindelijk eens een keer een échte, stoere Friese hengst. Vind ze tegenwoordig ook allemaal veel te schriel en te elegant. Gefeliciteerd :D

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Barok Fries veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-21 11:33

Dank je wel, ik ben ook helemaal v'liefd hoor, het was toch best wel ff slikken dat ik geen veulentje van Wessel kon fokken, hier gaan in afzienbare tijd 2 paarden dood, en Wessel gaat ook al naar de 18 jaar, het voelt wel alsof de tijd aan het dringen is ,en als het dan niet lukt is het echt wel verdrietig....

Maar dan een hengst zoeken waarvan ik blij wordt als daar straks een veulentje van in de wei loopt was echt wel een zoektocht, er zijn hier in Duitsland best wel 'barokke'( of vette , hoe iemand ze ook noemen wil) hengsten te vinden , maar bijna allemaal op natuursprong en tja, daar heb ik zelf een prima hengst voor in de wei staan, maar dat wil niet bij Hayke...

Ik moet er gewoon nog aan wennen dat ze drachtig is, dacht echt dat het niet zou lukken , dus was al helemaal bezig met hoe het deze komende week zou gaan, daar de hengst ook nog eens in augustus van het hengsten station weggehaald gaat worden, maar dat hoeft helemaal niet :D :D :D

StalMelyn

Berichten: 1995
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Barok Fries veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 06:26

En Wessel een keertje op de bok laten springen? En dan hayke insemineren?
Misschien is dat nog een optie om een Wessel nakomeling te fokken.

Welsh NWR ruin Naud Melyn ~ Welsh WPBR/NRPS ruin Fier Melyn
Welsh B premie/sterhengst Pytron's Brenin
Welsh B merrie Cadlanvalley Flamboyant Oife ~ Welsh B merrie Pipp

DuoPenotti

Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Barok Fries veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 07:27

Gefeliciteerd!

En deze hengst is ook prachtig.
Idd niet zo'n sporttype. Ga dan fokken met een kwpn-er als je dat wilt :D
Laat de friezen lekker breed.

Ik ben erg benieuwd naar het veulentje volgend jaar.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-21 08:27

StalMelyn schreef:
En Wessel een keertje op de bok laten springen? En dan hayke insemineren?
Misschien is dat nog een optie om een Wessel nakomeling te fokken.


Daar ben ik inderdaad mee bezig geweest, maar hier in Dld kan je nergens een hengst laten springen, zelfs mijn veearts die een bevriende hengstenhouder gebeld heeft , die kreeg het niet voor elkaar, in Nederland weet ik een adres waar je je hengst kan laten springen, maar dan mag een Duitse veearts dat weer niet inbrengen, omdat daar weer een hele papierhandel bij hoort en deze dus strafbaar is.. ^)

Nou ja, ik heb dat idee maar laten varen en dit is de enige en laatste keer dat Hayke een veulentje krijgt , dus toen een hengst gezocht waar ik ook heel gelukkig mee ben <3


DuoPenotti schreef:
Gefeliciteerd!

En deze hengst is ook prachtig.
Idd niet zo'n sporttype. Ga dan fokken met een kwpn-er als je dat wilt :D
Laat de friezen lekker breed.

Ik ben erg benieuwd naar het veulentje volgend jaar.


Ja, ik ook!! Ben zoo benieuwd , krijg de glimlach ook niet van mijn gezicht... :D :D :D


Dustinlover

Berichten: 8741
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Barok Fries veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 08:40

Ik ben heel erg benieuwd!

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:16

Oh wat leuk! Twee barokke types.
Dit vind ik echt heel leuk, eindelijk eens een echte Fries ipv die ielepootjes :+
Ik ga volgen :D

Mosquito1980
Berichten: 62
Geregistreerd: 15-07-11
Woonplaats: Caxito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:38

OK, ik heb net de wekker gezet op 30 Mei 2022 kwart over 2 :D

Geduldig wachten :o :O

Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:42

Wessel alweer 18? :oo

Wat fijn dat het alsnog gelukt is, en dat ze drachtig is! Ik vind wel de rug van Thomas op die standfoto niet heel voordelig.. Het kan aan de manier van opstellen liggen, maar hij lijkt me erg week en vooral ook nogal kort? Hayke lijkt op de draf-foto wel meer lengte te hebben, wellicht dat zij daarop kan corrigeren :j

Hoe dan, ook gefeliciteerd en een hele voorspoedige dracht toegewenst!

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Barok Fries veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:00

Gefeliciteerd en wat een prachtige hengst heb je uitgekozen :)

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-21 10:02

ja Wessel is 18, gaat snel he de tijd...hij wordt ook wel grijs nu hoor

Hier is een filmpje van de hengst als mensen het leuk vinden:
https://www.facebook.com/gaby.stoffmehl ... 573794700/

en hier staan meer foto's van de hengst:
https://www.ehorses.nl/gabystoffmehl?pa ... dded=False

Hayke is inmiddels ook 19 jaar, dus vandaar het laatste veulen, het is al echt naadje voor mij, maar ze is verder in een goede conditie, en ze heeft al eerder veulens gehad , dus ik vond dit nog net verantwoordt , Wessel zal dus verder geen vader meer worden van een evt veulen met Hayke, als zij een merrieveulen zou krijgen dan zou dit wel een kans later kunnen hebben , daar Wessel en komend veulen ook een zeer laag verwantschap hebben :)

Maarrrr eerst maar eens een gezond veulentje op de wereld zien te krijgen :D <3

Voor mij is het ook gewoon leuk weer wat jong leven te hebben, want heel eerlijk, binnen 10 jaar zijn alle paarden dood die hier nu rondlopen, en in de tussentijd komt er dan 1 en misschien wel 2 nieuwkomers erbij...:j

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Barok Fries veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:12

Je kan Wessel dus niet voor vers laten springen, ook niet voor diepvries, dat je wat halve Wesseltjes in de vrieskist (ik noem het maar even zo, weet dat het een stikstofvat is) heb voor in de toekomst?
Giga gave hengst, die Thomas!

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-21 10:16

ja maar dat kan ik dan hier niet laten insemineren door mijn veeartsen, daar zijn hele protocollen voor en voorschriften en dus is een veearts strafbaar als deze wel zonder al die papieren insemineert, ik moet eerst eens gaan kijken wat er uit gaat komen want als het een hengstje is, dan krijg ik nooit meer een nakomeling van Wessel...

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Barok Fries veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:17

Of tegen die tijd een andere (draag)merrie zoeken? Nou ja, eerst dit beebje maar lekker laten broeden :-)

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

thequeensmum
Berichten: 3493
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Barok Fries veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 10:21

Echt ontzettend leuk! Ik volg

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Barok Fries veulentje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-21 10:30

Leuk dat jullie allemaal volgen!! er is nu nog maar weinig te melden natuurlijk, eerste de 40 dagen scan afwachten...

En ja, ik heb erover gedacht hoor een draagmerrie, maar die vind je ook niet zomaar en eigenlijk ook geen idee hoe dat allemaal in zijn werk gaat :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gaby_kremer, Tara_13 en 6 bezoekers