[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 09:45

idd dichtzetten kan ook heel veel schelen


baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:15

Kim_W schreef:
Jullie gaan te hard om helemaal bij te houden :o
Gefeliciteerd voor degene waarbij het is gelukt! Gelukkig komen er steeds meer successen bij hier!

Hier helaas vandaag leeg gescand op 16 dagen.. Snap er helemaal niks van. Zaten twee eieren op en die hebben we afgespoten. 12 uur later geinsemineerd. Niet meer gescand of de eieren weg waren, maar dat hoefde ook niet omdat de eieren afgespoten werden. Geen enkel ei heeft gepakt.. Verder ziet ze er goed uit van binnen dus in dat opzicht zou het gewoon moeten kunnen alsdus de veearts. Maar waarom zou het dan niet gepakt hebben? Verder toch goede omstandigheden gehad. Zitten nog geen eieren klaar voor de volgende ronde.
Jullie nog tips wat ik zou kunnen doen om nu de derde keer tot een succes te maken? Nog een keer met dezelfde hengst, of toch al een wissel? Zou het nog zin hebben om vanaf vandaag vit E bij te voeren of ben ik daarmee al te laat? Die pavo fertility staat dat je bijv al maand vantevoren moet voeren. Of is het gewoon stomme pech en moet ik gewoon weer opnieuw proberen zonder dingen te veranderen?



Mijn advies na dit jaar altijd scannen na afspuiten eieren want het helpt vaak niet

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:21

sowieso scannen of eieren weg zijn, ook om te kijken of er vocht op de baarmoeder ofzo zit

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:30

Knolselder schreef:
Kim, ik heb niet veel ervaring met afspuiten, maar ik heb het wel een jaar een paar x gedaan.

We spoten het eitje toen steeds f op een bepaalde grootte. Maar het pakte niet. Nadien bleek dat het eitje zelf eigenlijk veel groter rijpte. Dus eens wat groter laten worden en toen drachtig. Ik kan het mis hebben he, mr mij lijkt als het eitje eigenlijk pas bij jouw paard op 5,9cm rijp is, en het wordt steeds op 4,5 afgespoten, het eigenlijk niet rijp genoeg is.

Maar again, ik ben er verder een leek in en kan natuurlijk iets helemaal anders zijn ook.



Wij hebben dezelfde ervaring inderdaad. Afgespoten op ruim 4cm. Niet gelukt. Keer daarna bleek ze een ei van 5.5cm te hebben. Wij scannen altijd na, heb je wat meer zekerheid.

http://www.stalscheerdonk.weebly.com
Welsh mountain pony's
Ter dekking: de super bewegende, zwarte welsh A hengst, Perlhof Gable! (V. Kampioenshengst Powys Shon)

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:48

Altijd scannen of ei weg is. Ook na spuiten. Dat is niet water dicht :n


Muronia

Berichten: 19502
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:49

Ik denk inderdaad goede tips. Sowieso scannen op eisprong en vocht, eventueel naspoelen.

Kan iemand mij even adviseren? Ik wil mijn veulen van 2,5 maanden ontwormen (volgens schema van Vulina), maar voor hoeveel kg zal ik haar geven nu? Het is een zwaar warmbloed, dus geen klein ponyveulentje:
Afbeelding

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 11:11

Balen Kim_W zeker omdat alles goed lijkt te zijn van binnen ook.

Ik kan ook heel hard roepen dat je altijd moet laten scannen na het insemineren maar de laatste ronde hebben we dat zelf ook niet gedaan :o

2 juli heb ik een afspraak staan voor de 30/35 dagen scan....toch weer spannend :=

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 11:14

Het is niet zo dat een ei rijp moet zijn om te bevruchten, het moet los zijn van de eileider om bevrucht te worden. Als het springt op de chorulon is het met zo vruchtbaar dan wanneer het uit zichzelf springt..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:06

Over dat dichtzetten, dat gebeurt dan direct na insemineren?
Maar dan weet je dus nog niet of het wel gelukt is. En moet je dus weer open maken als nog een keertje moet....
Is dat niet heel heftig?

splenius

Berichten: 1106
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:09

hihi ik meld mij ook aan.

Ik heb al 1 merrie drachtig die is 22-2-2022 uitgerekend *\o/*
Deze merrie is drachtig van Desperado.

Met mijn andere merrie heb ik nog al wat probleempjes.
Heb haar 7 mei laten scannen had ze 2 eitjes 3.2 en 3.5
8 mei laten insemineren.
10 mei scannen waren de eitjes niet weg 3.5 en 4.5 en eitjes weg gespoten.
10 mei laten insemineren.
Dus in overleg met de dierenarts om haar op dag 18 te scannen.
Maar ik vroeg ook aan de dierenarts moet ze niet op dag 15 of 16 scannen voor tweeling
vond hij niet nodig.
Dus de dierenarts is op dag 18 gekomen en ja hoor drachtig van een tweeling die tegen elkaar aanzaten.
Nu was zijn optie laten zitten en over 10 dagen nog een keer scannen of er 1 weg zou zijn.
Dan zou ze al 28 dagen drachtig zijn en als de tweeling er nog zou zitten wou hij ze afspuiten.
In overleg met een andere dierenarts om toch te proberen 1 eitje weg geknijpen ook al zat ze al op 18 dagen. Beiden eitjes waren ook even groot. Dus de kans dat ze bleven zitten was erg groot.
Dus ben ik met mijn merrie naar de kliniek gegaan (ze is wel een ramp in de trailer stampen en slaan)
Dus op de kliniek kwam ze al gestrest aan.
Ze is toen de opvoelbox ingerend en over de kop geslagen en lag op de grond.
(helaas heeft ze 3 gekneuste ribben kreupel en overal wondjes) Gaat nu gelukkig wel al beter met haar.
Deze dierenarts heeft wel 1 eitje eraf geknepen maar een kleine kans dat de andere wel blijft zitten.

4 juni weer laten scannen en ze was niet meer drachtig.
ze is toen hengstig gespoten.
op 8 juni was haar baarmoeder goed hengstig maar had een eitje van 3.2
9 juni laat in de avond laten insemineren.
11 juni was het eitje weg. (baarmoeder nog wel hengstig)
ze is ook nog 2 dagen na dat het eitje weg was hengstig geweest.
Dus ik hoop dat het nu gelukt is.
28 juni ga ik haar weer laten scannen en hopen dat ze drachtig is.
Ze is gedekt met Negro

Desperado x upper-class x jazz
Negro x le vivaldi x sunny boy
Laatst bijgewerkt door splenius op 22-06-21 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Berichten: 7920
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:14

Gos Splenius wat sneu met je merrie op de kliniek.
Wat jammer dat het weghalen van het extra vruchtje niet gelukt is (niet het eitje dus, eitje is dan al bevrucht).
Ik hoor wel vaker paarden die nog even hengstig zijn ondanks dat het ei al weg is. Zegt niet perse iets…

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

splenius

Berichten: 1106
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:15

Sanet schreef:
Gos Splenius wat sneu met je merrie op de kliniek.
Wat jammer dat het weghalen van het extra vruchtje niet gelukt is (niet het eitje dus, eitje is dan al bevrucht).
Ik hoor wel vaker paarden die nog even hengstig zijn ondanks dat het ei al weg is. Zegt niet perse iets…


ja bedoelde ook het vruchtje :)

splenius

Berichten: 1106
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:17

splenius schreef:
Sanet schreef:
Gos Splenius wat sneu met je merrie op de kliniek.
Wat jammer dat het weghalen van het extra vruchtje niet gelukt is (niet het eitje dus, eitje is dan al bevrucht).
Ik hoor wel vaker paarden die nog even hengstig zijn ondanks dat het ei al weg is. Zegt niet perse iets…


ja bedoelde ook het vruchtje :)


Mijn andere merrie is ook wel een keer 4 dagen nog hengstig geweest na dat het eitje weg was.
Toen dacht ik ook dat het niet was gelukt maar toen was ze gewoon drachtig.

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:23

Dichtzetten gebeurd vaak na bevalling of in het proces om drachtig te worden als er problemen zijn.
Je kan erom gwn insemineren.


Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:39

Pfoe Splenius, heftig wat er gebeurd is met je merrie op de kliniek. En dan ook niet meer drachtig.

Ik ga voor je duimen dat ze nu dan wel drachtig is.

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

rensju

Berichten: 1591
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:52

Lastig hoor, als het ook een keer niet wil lijkt het wel een gedoe te blijven. Sneu splenius, dan gaat alles ineens mis..

Ik heb hengstig gespoten, kweek genomen, geflushed + ei afgespoten, 24 uur later geinsemineerd + ei was er af en dag later geflushed en dicht laten zetten. Denk dat ik er alles aan heb gedaan zo.
Misschien zoiets overleggen met je DA, kim?

Bjoet (v.Cardento)
Maéva (v. Connect) Verkocht
Skyeda (v. Ipsthar)
Noud Willem van Bourboom (v. Fonger)

Saradominnn
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-05-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:20

Pff wat een pech hebben sommige toch..

Ik krijg net te horen van mijn hengstenhouder dat het de laatste poging is om mijn merrie drachtig te krijgen, dit word haar 2de cyclus, maar moet ze wel terug hengstig worden! Begin juli gaan zn ballen eraf.. ik dacht dat het seizoen altijd tot September duurde.. kan dit zomaar?

Sanet

Berichten: 7920
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:24

Nah! Dat is lekker dan?! Moet je wel volle pond betalen dan ook als ze niet drachtig wordt?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

mooney

Berichten: 7774
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:33

Dekseizoen verschilt per hengstenhouder, staat vaak in de voorwaarden vermeld. Daar kan je ook vaak vinden wat er gebeurt als de hengst binnen het seizoen niet meer beschikbaar is/raakt.

EDIT: even gespiekt welke hengst je gebruikte. Er zit een levend veulen garantie bij, dus lijkt me dat ze je in dit geval compenseren indien het niet lukt. Gelukkig geen mega dure hengst, maar zoiets is natuurlijk nooit leuk.
Wel een beetje misleidend trouwens, ik zie dat ze zeggen dat hij 75% valk doorgeeft, dat kan momenteel wel de verdeling zijn van nakomelingen maar met een niet creme merrie zal je bij hem altijd 50% kans op creme hebben en niet meer.



AM_Horses

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:48

Kim_w altijd scannen of ei weg is of dat er vocht in baarmoeder zit. Hier dit jaar ook gehad dat na spuiten het er er nog zat. Van 4.8 naar 5.2. Bevruchting heeft niks met het spuiten te maken. Ik zou eerder een keer naspoelen.


Muronia. Ik has die van mij laatst bijna voor 200kg gegeven. Ook flink veulen

Charmfaith gefeliciteerd met de dracht. Wordt vast een apart kleurtje.

Splenius. Welkom. Gefeliciteerd met de eerste dracht. Hopelijk lukt de volgende merrie ook nog na al dit gedoe

Rensje. Dat klinkt idd dat je er alles aan hebt gedaan :j

Saradominn. Dat is niet fijn. Het zou netjes zijn als ze even hadden gewacht tot september. Het zou dan ook normaal zijn als het niet pakt dat ze jullie tegemoet komen

Gefeliciteerd met alle drachtige merries die ik over het hoofd heb gezien. Hopen dat de niet drachtige merries nog drachtig worden /zijn.

Vrijdag wordt er hier weer gescand. Kijken of wild Thing echt drachtig is. En hopelijk Sammie ook.

Vandaag is de volgende merrie drachtig gescand van onze hengst. Is toch ook elke keer weer spannend.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:56

splenius, heftig. Fijn dat ze hersteld is. Hopelijk is ze goed drachtig. Die van mij was op woensdag geinsemineerd op mooi ei en goed hengstig, maar was donderdag nog mega hengstig. Vrijdags ei weg. Daarna wel steeds hengstig, maar dat is dus allemaal nep, want ze is drachtig.

Saradominn, heb je geen contract? Persoonlijk vind ik het niet kunnen halverwege het seizoen. Wij hebben rond gekeken en er zaten behoorlijke verschillen in de contracten.
In ons lijstje hengsten ook mede gekozen voor de goede service en voorwaarden. Merrie was vorig jaar leeg en wilde echt zaad 7dgn kunnen ontvangen, onbeperkt kunnen proberen, levend veulen garantie etc.

AM, spannend. Hoeveel heeft je hengst er nu drachtig? Echt, wat ik eerder zei; zo leuk volgend jaar om die kids dan te zien.

absque_dubio

Berichten: 7842
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:58

Saradominnn schreef:
Pff wat een pech hebben sommige toch..

Ik krijg net te horen van mijn hengstenhouder dat het de laatste poging is om mijn merrie drachtig te krijgen, dit word haar 2de cyclus, maar moet ze wel terug hengstig worden! Begin juli gaan zn ballen eraf.. ik dacht dat het seizoen altijd tot September duurde.. kan dit zomaar?

Ik zie op fb in het bericht van 27 april dat hij ‘na juli’ niet meer beschikbaar is.. natuurlijk geen idee hoe dit eerder in de voorwaarden/communicatie gemeld is, maar als je hier niet van op de hoogte was; enorm balen! Hopenlijk krijg je haar deze cyclus drachtig. :(:)

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

Sanet

Berichten: 7920
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:10

Na juli (after july) is toch de hele maand juli nog?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

absque_dubio

Berichten: 7842
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:11

Sanet schreef:
Na juli (after july) is toch de hele maand juli nog?

Daarom benoem ik even bewust wat ze zelf op fb hebben gemeld. Ik vind namelijk ook een verschil zitten in begin juli en na juli. :o

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:13

Rensju: klinkt inderdaad alsof je er alles aan gedaan hebt. Nu kun je alleen Maar afwachten en hopen dat het gelukt is.

Saradominnn: oei dat is niet fijn als je nog maar 1 poging te gaan hebt omdat de hengst daarna niet meer beschikbaar is. Ga er wel vanuit dat je compensatie krijgt omdat er levend veulen garantie is. Ga duinen dat het lukt.

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnsoDM en 34 bezoekers

cron