Minishet Suzie verwacht eerste veulen (april 2020)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Minishet Suzie verwacht eerste veulen (april 2020)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:23

Als er over nagedacht is snap ik niet helemaal dat je een maiden mini merrie dekt met een hengst die 30 cm groter is.
Die combi is afgezien van exterieurmatig waarschijnlijk matig, vrágen om problemen tijdens de bevalling.
Nee, sorry. Ik snap dat het leuk is om een veulen te fokken maar ik kan hier alleen maar verdrietig om worden.



Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:27

tinkert_tje schreef:
prima dat is jou mening

Dat is niet alleen mijn mening, het is ook gewoon een feit wat iedere fokker en dierenarts je kan vertellen.
A la, de merrie is drachtig nu. Het enige wat je kunt doen is haar straks als ze moet bevallen scherp in de gaten houden zodat je er iig bij bent. De kans dat de merrie de bevalling niet alleen af kan is groot namelijk.

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Minishet Suzie verwacht eerste veulen (april 2020)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 11:48

Ik heb jaren nsps pony's gefokt in de grote maat(dus van 1.00 tot 1.07 m) en dat zijn over het algemeen sterke dieren welke goed met een iets groter/grover veulen uit de voeten kunnen.
TS heeft het echter over een mini shetlander, die zitten vaak rond de 80 cm.
Deze pony's staan erom bekend, net als de kleine Amerikaanse showpaardjes en NMPRS paardjes, vaak moeite te hebben met afveulenen.
Kans op een red bag is groter etc.
Simpelweg omdat alles bij dit soort pony's kleiner en fijner is, in dit geval ook nog een maiden merrie waarbij er nog niets is opgerekt.
Indien je met zo'n merrie gaat fokken dan doe je dit met beleid, om de kans op trauma/beschadiging bij merrie en veulen zo klein mogelijk te houden.
Sterker nog, goede hengstenhouders accepteren geen merries die te klein zijn(al is er natuurlijk in deze situatie geen sprake van een hengstenhouder).
Geloof me, dat is niet voor niets.
Uiteraard is er altijd de kans dat het goed gaat echter vraag ik me oprecht af, als je begaan bent met het welzijn van je dier, waarom je met een eerste veulen zo'n combinatie maakt met zoveel risico.
Maargoed, ik hou het hierbij, ik wens je oprecht een zorgeloze bevalling en een gezond veulen + mama TS!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fling, Freekieee, NorwayFjord, Ptl4ever en 8 bezoekers