Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:24

Een zwaar koudbloed heeft ook werklust. Een paard zonder werklust is sowieso niet inzetbaar anders dan als grasmaaier.


Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:17

Sizzle schreef:
Een zwaar koudbloed heeft ook werklust. Een paard zonder werklust is sowieso niet inzetbaar anders dan als grasmaaier.


Dat is mijn inziens andere werklust :D

Ik houd van een paard die go heeft en werk en looplust heeft.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:47

Malle1970 schreef:
Sizzle schreef:
Een zwaar koudbloed heeft ook werklust. Een paard zonder werklust is sowieso niet inzetbaar anders dan als grasmaaier.


Dat is mijn inziens andere werklust :D

Ik houd van een paard die go heeft en werk en looplust heeft.


Dan heb je nog nooit een koudbloed echt aan het werk gezien. Dat doorzettingsvermogen en uithoudingscermogen voor hun baas als ze een boom uit de klei trekken is waanzin. Je bedoelt wellicht dat hij niet zo hard gaat?
Hard willen heeft dan ook weer niet weer perse met werklust te maken. Sommigen gaan hard om niet te hoeven werken :+

Je kan bodybuilders niet met atleten vergelijken maar beide zijn sporters.
Het is aan de fokker om de juiste mix te vinden van kracht, souplesse en snelheid.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:25

Met name de snelheid, lenigheid in combinatie met sensibiliteit is denk ik hetgeen waar veel mensen problemen mee hebben als we het hebben over dressuurpaarden. Het vergt van de ruiter innerlijke rust, discipline, geduld en zelfreflectie om dat goed te kunnen handelen. Hoe sensibeler het paard, hoe heftiger het de ruiter spiegelt.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:38

Sensible is niet per definitie gelijk aan fijngevoelig.Onze 4 jarige merrie is fijngevoelig ,maar niet sensible, maar een sensible paard is wel fijngevoelig.

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Elisa2

Berichten: 37044
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:57

Sizzle schreef:
Elisa2 schreef:
Geldersen zijn idd niet per definitie braaf, en voor sommige mensen ook gewoon teveel paard (te sterk).


Bedoel je met te sterk, sterk in de mond?

Te machtig, te veel paard.
Ik denk dat iedereen die zowel bloedjes als klassiekere dieren gereden heeft wel weet hoe verschillend dat voelt. Dat zit niet perse in de mond. De een explodeert gemiddeld wat sneller, de ander zet veel meer de massa in.

Ik denk dat er nog voldoende bloed te halen is overal zonder met totaal andere rassen aan te komen. Het is aan de fokker om dat bloed ook daadwerkelijk te gebruiken en een uitstapje te maken. Het stamboek kan zijn fokkers moeilijk dwingen.
Er zijn altijd wel weer anders gefokte paarden die via de sport in de picture komen. Het is dan alleen wel te hopen dat die dan nog hengst zijn.


Precies dit inderdaad :)

Overigens "vroeger" werd er vrij bloed uit andere landen gehaald, maar dan de hengsten zelf..zoals enkele volbloeden (Abgarxx)maar ook uit de duitse stamboeken. (Amor (holsteiner), Doruto (trakhenen), of frans Le Invasion (Selle Francias).
Ik denk inderdaad dat bij de trakheners nog wel vrij bloed te vinden is, zoals van Uytert nu bijv. ook Schwarzgold heeft staan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:04

Sizzle schreef:
Dan heb je nog nooit een koudbloed echt aan het werk gezien. Dat doorzettingsvermogen en uithoudingscermogen voor hun baas als ze een boom uit de klei trekken is waanzin. Je bedoelt wellicht dat hij niet zo hard gaat?
Hard willen heeft dan ook weer niet weer perse met werklust te maken. Sommigen gaan hard om niet te hoeven werken :+

Je kan bodybuilders niet met atleten vergelijken maar beide zijn sporters.
Het is aan de fokker om de juiste mix te vinden van kracht, souplesse en snelheid.

Maar dit topic gaat toch over bloedspreiding in de dressuurfokkerij? Dan is het een beetje lastig als mensen koudbloeden erbij gaan halen in het verhaal en verwachten dat anderen dat raden dat ze het daar over hebben.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:06

misterA schreef:
Volbloeden zijn uitermate ongeschikt om in te zetten, in het verre verleden veelvuldig ingezet , dat heeft toen wel gewerkt maar daarna is dat ras ver weg gefokt van wat wij in onze sportpaardenfokkerij wenselijk vinden. 10 Jaar geleden werd de slogan "bloed moet" nog maar eens van stal gehaald. Werd door de fokkers veelal genegeerd en terecht. (Laat de buurman het maar proberen en dan volg ik het resultaat wel) Enkele volbloeden kregen een kans, er is niks van over.
Waar nog wel kansen zijn voor bloedspreiding, bij de Trakehners, en dan uiteraard geen zoons/kleinzoons van Gribaldi.


Ben ik niet met je eens. Dit is wat in jouw fokkerijvisie past, niet perse wat de sport tegenwoordig vraagt.
In een ander topic heb ik recentelijk een lijstje geplaatst van het volbloedpercentage van de top 10 dressuurpaarden in Tryon. Dat percentage ligt beduidend hoger dan pakweg tien-vijftien jaar geleden. In Tryon was het belangrijkste excuus van de Nederlandse dressuurruiters dat ze niet meekwamen met de top dat hun paarden het niet volhielden en inderdaad waren het de paarden met meer natuurlijke ‘go’ die bovenaan stonden. Het ziet er in de komende jaren niet naar uit dat dit gaat veranderen. Buiten dat dat geklepper van de benen van Edward en Hans Peter op Zonik en Dreamboy niet om aan te zien is.

En als je niet voor de topsport fokt: ik ken geen basisruiter die er plezier in heeft om continu aan te sporen en/of te trainen op een vlugge(re) reactie op beenhulpen.

Dan over vlug en braaf:
Mijn vlugste meest sensibele paard (met hoog bloedpercentage) was ook mijn meest brave paard. Terwijl mijn minst brave sportpaard weliswaar regelmatig gigantisch ontplofte en zich de wedstrijdring nauwelijks rond liet sturen, maar eigenlijk een trage trapzak was.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:12

Sizzle schreef:
Sommigen gaan hard om niet te hoeven werken :+


Precies dat.

Mij valt in gesprekken met fokkers vaak op dat ze dit soort dingen niet weten of begrijpen. Dan wordt bijvoorbeeld op die trage trapzak die ontploft omdat ze niet wil werken een hengst gezet die een rustig karakter wordt toegedicht. Resultaat: de nakomeling is nog veel minder braaf in plaats van braver.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:14

Jouw fokkerijvisie is ook verreweg superieur. Maar ik houd me maar bij mijn eigen visie, lijkt mij wel zo veilig. Fok je trouwens wel met volbloeden? Ik ben ookj heel benieuwd welke hengsten dat zijn.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:18

Aimee schreef:
En als je niet voor de topsport fokt: ik ken geen basisruiter die er plezier in heeft om continu aan te sporen en/of te trainen op een vlugge(re) reactie op beenhulpen.

Dan over vlug en braaf:
Mijn vlugste meest sensibele paard (met hoog bloedpercentage) was ook mijn meest brave paard. Terwijl mijn minst brave sportpaard weliswaar regelmatig gigantisch ontplofte en zich de wedstrijdring nauwelijks rond liet sturen, maar eigenlijk een trage trapzak was.


Alles valt en staat met opleiding van een paard, als een vlugge sensibele netjes opgeleid is, is deze super te rijden voor de basisruiters. Maar wordt zo'n diertje niet netjes opgeleid, dan zijn het echt geen paarden voor amateurs.

En zo ook met trage trapzakken, al gaan die veel sneller in de staak als er een tijdje een minder handige ruiter op zit.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:23

Malle, werklust is gewoon geen unieke eigenschap van het dressuurpaard.
Daarom begrijp ik niet waarom je hoog in het bloed gelijk zet aan werklust.
Er zijn ook luie volbloeden te vinden.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:32

Sizzle schreef:
Malle, werklust is gewoon geen unieke eigenschap van het dressuurpaard.
Daarom begrijp ik niet waarom je hoog in het bloed gelijk zet aan werklust.
Er zijn ook luie volbloeden te vinden.


Dat deed ik niet, dat was iemand anders :D

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:43

:D
Laatst bijgewerkt door Malle1970 op 21-01-19 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:45

Malle1970 schreef:
Ik vind werklust een beter woord.


Hûh :o?

Maakt ook niet uit verder :D
Waarschijnlijk heb ik het verkeerd geinterpreteerd.

Ik denk overigens wel oprecht dat het type ‚vechter‘ dat meedenkt en zich volledig inzet voor de baas in de dressuursport langzaam aan vervangen wordt door sterke will to please zonder mening.
Daarmee is het dressuurpaard uiteindelijk denk ik minder geschikt voor veelzijdig gebruik.
Het valt me namelijk ook op dat je steeds minder topics ziet als: help mijn paard springt de wissels voor me uit of galoppeerd aan ipv travers. Nu zie je toch vaker topics over paarden die rennen na de oefening of vluchten na de wissel.

Het is overigens gewoon maar een theorie hoor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15907
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:52

misterA schreef:
Jouw fokkerijvisie is ook verreweg superieur. Maar ik houd me maar bij mijn eigen visie, lijkt mij wel zo veilig. Fok je trouwens wel met volbloeden? Ik ben ookj heel benieuwd welke hengsten dat zijn.

_/-\o_

Die volbloeden ben ik ook benieuwd naar...


Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:08

Toch heeft Stravinsky xx best goede sportpaarden gegeven hoor. Misschien doet hij het in de 2e of 3e generatie nog wel beter.

En we hadden vroeger Mytens xx en vergeet Lucky Boy xx niet. En Abgar xx. En Le val blanc xx.
In de Trakehner fokkerij is nog veel volbloed te vinden. Daar kan je zeker bloedspreiding vandaan halen zonder veel toe te geven op kwaliteit.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:30

Malle1970 schreef:
:D


Volgens mij merkte jij hier op dat ik denigrerend ben tegenover MisterA. Ik heb alleen niet de hele dag tijd, noch zin, om hier te reageren.
Maar ik ben helemaal niet denigrerend. Er staat letterlijk: ik ben het niet met je eens. Volgens mij is er geen duidelijkere of meer expliciete manier om aan te geven dat ik mijn mening tegenover de mening van MisterA plaats.

En ja, ik zou een goede volbloed durven te gebruiken. Ik heb hier niet voor niets al een paar keer Ristretto genoemd, of de Finest x Dresemann x Upan la Jarte AA. Geen volbloeden, maar wel ox/AA.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:40

En ga je dat dan ook doen, of is het net zoals veel andere mensen op bokt: ik zou zus en ik zou dat
Maar de werkelijke investering wordt door de mensen gedaan die ook echt fokken

Ik peins er niet over om een volbloed te gebruiken
Ook dat vind ik een te grote stap terug en mijn paarden hebben genoeg go, uithoudingsvermogen en souplesse dus ik zou niet weten waarom ik volbloed zou moeten gebruiken

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:54

Ik heb door omstandigheden geen paarden meer Janne.
Met kerst kwam het fokprogramma voor de merries van m’n tante op tafel en daar staat Ristretto nu op het lijstje.

Overigens is het wel grappig dat ik de bal krijg toegespeeld, terwijl jullie op de persoon gaan spelen :+

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:34

Volgens mij luidt het spreekwoord dan ook;
"wie kaatst kan de bal verwachten." ;)
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 21-01-19 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15907
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:34

Aimee schreef:
Malle1970 schreef:
:D


Volgens mij merkte jij hier op dat ik denigrerend ben tegenover MisterA. Ik heb alleen niet de hele dag tijd, noch zin, om hier te reageren.
Maar ik ben helemaal niet denigrerend. Er staat letterlijk: ik ben het niet met je eens. Volgens mij is er geen duidelijkere of meer expliciete manier om aan te geven dat ik mijn mening tegenover de mening van MisterA plaats.

En ja, ik zou een goede volbloed durven te gebruiken. Ik heb hier niet voor niets al een paar keer Ristretto genoemd, of de Finest x Dresemann x Upan la Jarte AA. Geen volbloeden, maar wel ox/AA.

Dit is wat in jouw fokkersvisie past, niet perse wat de sport vraagt dat heb je gezegd. Jij zegt dat de sport iets anders wil. Terwijl de paarden van MisterA toch wel heel erg presteren in de sport.

Wat heb jij gefokt toen je nog fokte?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15907
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:41

Aimee schreef:
Ik heb door omstandigheden geen paarden meer Janne.
Met kerst kwam het fokprogramma voor de merries van m’n tante op tafel en daar staat Ristretto nu op het lijstje.

Overigens is het wel grappig dat ik de bal krijg toegespeeld, terwijl jullie op de persoon gaan spelen :+

Ristretto..Leuk als je een pony wilt fokken. En wezenlijk anders dan XX

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:21

Suzanne F. schreef:
Toch heeft Stravinsky xx best goede sportpaarden gegeven hoor. Misschien doet hij het in de 2e of 3e generatie nog wel beter.

En we hadden vroeger Mytens xx en vergeet Lucky Boy xx niet. En Abgar xx. En Le val blanc xx.
In de Trakehner fokkerij is nog veel volbloed te vinden. Daar kan je zeker bloedspreiding vandaan halen zonder veel toe te geven op kwaliteit.

Dat was toch in een ver verleden? Wat ik al eerder zei, volbloeden waren toen nog bruikbaar maar ze zijn heel erg omgevormd en gefokt op snelheid dus we kunnen er niks meer mee. Hoogstens in een pedigree van Hunters. Trakehners zijn zeker interessant. We hebben momenteel de beste dressuurverervers aan Gribaldi te danken, eigenlijk zijn zoon Totilas. Die lijn heeft zeker voor bloedspreiding gezorgd in de afgelopen 10 jaar. We zijn weer toe aan een opvolger. Dat komt altijd van ondernemende hengstenhouders en fokkers. Niet van stamboeken.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bloedspreiding in de dressuurfokkerij 10 jaar later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:25

Kostalany heeft in Duitsland nog veel meer gebracht naast Gribraldi. Gek genoeg liep het in NL niet zo storm.
Silvermoon is ook nooit populair geworden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 159 bezoekers