Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 15:01

Afgelopen weekend mocht ik helpen op het Europees Kampioenschap voor Akhal-Teke's in Rosieres-aux-
Salines in Frankrijk.
Voor het eerst in de geschiedenis werd het dit keer door meerdere Europese AT verenigingen georganiseerd met als hoofdorganisators de ATHA (Akhal-Teke Horse asssociation (int/europese vereniging)) en de Akhal-Teke France vereniging. Er waren Teke's uit Noorwegen, Nederland, België, Frankrijk, Ukraïne en Duitsland.

Natuurlijk heb ik tussendoor de kans genomen om foto's te maken. Ik ben een absolute amateur en het was al een aantal jaar geleden dat ik mijn camera echt gebruikt had, dus helaas zijn er een heleboel mislukt. Maar nog was er genoeg om uit te kiezen. Tot mijn grootste teleurstelling heb ik van de meest indrukwekkende paarden geen echt goed gelukte foto's - maar ik hoop dat jullie toch een idee krijgen van het evenement en de prachtige paarden.

Vooral het feit dat je zoveel Teke's samen kon zien en hun gedrag en reacties op elkaar en vooral hun mensen was fantastisch.
Ik begin daarom met een foto waarop je de deelnemers aan de dressuur- en springwedstrijd bij elkaar in de ring ziet. Dan kunnen jullie het verschil in Teke's een beetje zien. Hier staan zowel hengsten, ruinen als merries op de foto.

Afbeelding

Merrie Agush Khan
Afbeelding

Afbeelding

Hengst Aldebaran - 5 jaar al 167 cm en nog in de groei. Hij was nog erg slungelig maar een echte lieverd en super ruime gangen.
Afbeelding

Afbeelding

Hengst Aslambek, 5 jaar werd 3e bij de hengsten van 5 jaar en ouder - bij hem kon je ook weer zien hoe vergevingsgezind en ijverig AT's zijn voor hun mens. Zijn ruiter kan zeker nog een hoop rijles gebruiken en werkte zijn paard vaker tegen dan niet, maar de hengst deed echt zijn best om te doen wat hij dacht dat gevraagd werd. Met springen was de ruiter duidelijk beter bekend als met dressuur.
Afbeelding

2-jarige hengst Derekly - uit Nederland. Werd 4e in zijn groep tegen 3-jarige hengsten. Deze groep van 2- en 3-jarigen zat vol met fantastische jonge hengsten, dus Derekly heeft het met zijn 2 jaar echt heel goed gedaan, en dat terwijl hij niet helemaal lekker was (was licht reisziek geworden). De welverdiende winnaar van deze klasse was Safar maar ik heb helaas niet 1 echt goede foto van hem.
Afbeelding

2-jarige hengst Djintaï - ook in Nederland gefokt
Afbeelding

Hengst Hamgar - 2 jaar. werd 3e
Afbeelding

Afbeelding

Hengst Karat O'Vadan - 3 jaar, werd 5e.
Afbeelding

Hengst Yalkim - 3 jaar, 2e. was bijna even goed als Safar - was wat minder ongedurig ook als Safar. Oh... en als ik het over goed heb, heb ik het vooral over de gangen.
Afbeelding

Merrie Glinka - ik heb nog foto's waarop je echt haar metallic goudglans ziet... maar ja... mag er maar 15 plaatsen ;) . Wie weet als jullie genoeg reageren kan ik de metallic foto's van de paarden op de volgende pagina plaatsen ;) . Glinka is 2 en werd 2e in de klasse 2-jaar oude merries.
Afbeelding

ruin Akbas
Afbeelding

hengst Gagar Han gaf met zijn ruiter demonstratie in Turkmeense outfit. Halverwege ging ze verder zonder hoofdstel. Mooie samenwerking om te zien.
Afbeelding

Wat me opviel in het gedrag was dat de eerste dag van aankomst alle paarden erg ongedurig waren en stilstaan een moeilijke opgaaf was, vooral voor de hengsten. De 2e dag ging het al stukken beter, gedroegen ze zich beleefd naar elkaar en de 3e dag liepen de hengsten gewoon braaf met de merries in de ring bij het bepalen van de kampioen van het kampioenschap. Die werd gekozen uit de winnaars van alle keuringsklassen van de vorige dag.

Voor mij persoonlijk waren de beste paarden van het kampioenschap ruin Garmsil (hij heeft ook zaad beschikbaar) - wat een gangen heeft die en ook heel mooi gebouwd (en natuurlijk zijn die foto's mislukt) - en de hengst Safar en Yalkim. Safar werd de beste hengst. Beste merrie werd Ayperi O'Vadan - ook zeer welverdiend! En de grote kampioen van het hele kampioenschap werd Safar (gekozen door het publiek), reserve kampioen werd Ayperi. En Yalkim kreeg de prijs van meest belovende jonge Akhal-Teke.


AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:14

Wat mooi om te zien! In de Level Up die nu net uit is (nummer 16) staat een artikel over de Akhal Teke en een interview met stoeterij Argamak. Daarin stond ook dit EK vermeld, leuk om er foto's van te zien.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 15:32

Ik heb nog nooit van dat tijdschrift gehoord. Ik zag in je facebook account dat het een horsemanship tijdschrift is. Ligt het ook in de winkel?
Leuk dat de AT erin staat. Djintaï en Derekly zijn door stoeterij Argamak gefokt. En Derekly staat daar nog steeds. Jammer dat ik geen berg geld en tijd heb, want hij was naast mooi ook een echte lieverd.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:51

Echt een mooi ras.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:07

De windhonden onder de paarden, erg gaaf dat je deze foto's deelt!

LilChar

Berichten: 1253
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:09

Heel mooi ras, prachtige foto's!
Ze lijken altijd wel een soort van nep, zo mooi!

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:12

Smelt <3

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:15

Prachtige paarden! Ooit hoop ik er een ruitervakantie mee te maken, lijken me machtige beesten om mee samen te werken op een trektocht of iets dergelijks. Leuk dat je de foto's deelt! Van mij mag je er best nog meer posten, haha.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:18

zippora schreef:
Ik heb nog nooit van dat tijdschrift gehoord. Ik zag in je facebook account dat het een horsemanship tijdschrift is. Ligt het ook in de winkel?
Leuk dat de AT erin staat. Djintaï en Derekly zijn door stoeterij Argamak gefokt. En Derekly staat daar nog steeds. Jammer dat ik geen berg geld en tijd heb, want hij was naast mooi ook een echte lieverd.


Het blad is een aantal boekenwinkels door heel Nederland te koop. Maar het is ook los te bestellen, je kan me even een PB doen als je het nummer graag wil hebben ;-) Er staat ook een stukje in over Michelle en Gyshun die ook van Argamak komt, die ken je misschien wel.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:23

:wow: prachtig! Gaaf dat je dit met ons deelt. Mooie merrie die Agus Khan.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:33

Echt zo'n gaaf ras <3 Karat O'Vadan is ook super vet, al is het maar om zijn kleurtje :o

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 06:59

Gaaf zeg! Echt mooi om te zien! Leuk dat je daar hebt mogen helpen.
Ik zou er ook graag eens heen gaan hoop echt dat het in de toekomst meer dichterbij komt.
Leuk verslag ook!

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-18 08:37

@Astrid3 Zeker ken ik Michelle en Gyshgun!
Het Teke wereldje is redelijk klein, zeker in Nederland!

@Ieris, het was ook erg leuk. Alleen wel jammer dat ik het af en toe zo druk had, dat ik sommige paarden gemist heb in de ring. Maar dat had ik wel verwacht - maar zo is er dus 1 merrie die ik helemaal niet op de foto heb. Verder heb ik van alle paarden wel 1 foto, ook al is het een wazige.

Ondanks dat het in Frankrijk was, waren er op zaterdag en zondag toch aardig wat Nederlanders afgedaald om te komen kijken. Dat verbaasde me wel, maar was ook erg leuk. Het was echt een internationaal ratjetoe.
En er was een zadelpresentatie van het merk Butterfly. Nou... ik wou dat ze dat zadel 4 jaar geleden hadden uitgevonden. Ze hebben zelfs een zadel speciaal ontworpen voor Akhal-Teke's. Het heeft een heel nieuw systeem waardoor het zadel zich aanpast aan de schouderbespiering die je paard ontwikkeld of kwijt is geraakt. En het was de helft van de prijs die ik voor Agan's huidige zadel heb moeten betalen (mede dankzij de wisselkoers, maar toch).
Ideaal dus voor paarden in de groei. En een Franse AT fokster zegt dat het zadel daardoor zelfs op al haar paarden past. Ze heeft dus maar 1 zadel nodig! Nou ja, 2, een dressuur en een springzadel, want de AT versie hebben ze niet in veelzijdigheid. Maar ik was er erg enthousiast over.
Het zat ook echt lekker.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-18 08:43

@lynnepinny - Karat was ook mooi. Ik ben zelf niet zo weg van de kleur, maar hij is erg mooi gebouwd.
En hij liep ook mooi en soepel. Was erg moeilijk op de foto te zetten ook. Als hij in het zonlicht kwam leek hij te verdwijnen volgens de camera. een spookpaardje :D
Dat had ik trouwens ook bij bijna alle valken en palomino's. De reflectie van de zon op hun haar werd dan zo fel dat het was alsof je een spiegel probeerde te fotograferen.


@Hannanas: Agush khan was mooi en lief. Hij werd bereden door een meisje van ik schat 14/15. Ze reed erg fijn. Bij springen werd ze daardoor 2e ondanks dat ze, als ik het me goed herinner, een balk eraf had.
Ze werden namelijk niet alleen op foutloos beoordeeld, maar ook op de rijstijl.

Ik zie net dat ik Agush voor merrie heb uitgescholden... Sorry, hij is een ruin.
Werd 4e in ruinenklasse. Akbas die ook in de openingspost staat werd daar 2e. Garmsil won die klasse met overmacht.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 01:10

Oef wat zijn die lelijk :P :D

Maar ik vind het altijd superleuk om te zien dat mensen zo weg zijn van een ras. En wat leuk dat je er bij was!

Een echte vraag van een leek: de hengst Derekly lijkt mij heel ongunstig gebouwd. Wat is precies wat ze zoeken en wat dus een plus is bij zijn bouw? Wat maakt een goed exemplaar van dit ras zeg maar?

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 06:37

Mijn type paard is het ook niet, terwijl ik de kruisingen dan vaak weer wél erg mooi vind.
Valt op dat alle manen geschoren zijn, voor de keuring waarschijnlijk, maar dat maakt ze nog wat meer een no go voor mij.
Maar wél een leuke ervaring voor jou lijkt me.

Niet zeuren maar lééf!!

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 08:24

@Sunda, kun je specifiek zijn wat jou nu ongunstig lijkt aan Derekly?
Dan kan ik je vraag misschien beter beantwoorden.
Ondanks zijn 2 jaar is hij op dit moment niet overbouwd en mooi in evenwicht - voorzover ik zie.
De paarden werden beoordeeld op Type, Conformatie en Beweging.

@raafSmits, de echte schoonheid van de tekes zie je pas als je ze in het echt ziet en vooral als je ze in beweging ziet. Hoe moet ik die omschrijven... zwevende ballerina's.
Op de merrie Gadyrly na, die was erg zwaar gebouwd voor een Teke en ook nog te dik, die donderde door de rijbak en had meer de beweging van de Nederlandse warmbloeden. Ook erg mooi trouwens die beweging.

De manen zijn inderdaad afgeschoren voor de keuring. Rastypisch is spaarse=weinig, dunne manen. Die van mij heeft ze zo dun en ongelijk dat ik ze niet netjes kan invlechten. En een paar sprietjes bij zijn hoofdpluk. Zijn moeder heeft zelfs maar een paar sprietjes manen. Die hoeft niet eens geschoren te worden. Als tekes veel manen hadden werden die voor de keuring afgeschoren. Daar is die gewoonte uit ontstaan. Daarbij komt de vorm van de hals dan ook beter uit. Daarom worden warmbloeden gevlochten voor de keuring, zodat de hals goed zichtbaar is. Zelfde effect dus, maar andere gewoonte ontstaan uit een rastypische eigenschap.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:59

Gaaf om te zien!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:27

Leuk dat je de foto's deelt! :D Ik heb echt spijt dat ik niet kon gaan. :P
Er zitten echt leukerds tussen hoor! <3

Risxx

Berichten: 148
Geregistreerd: 24-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:44

Wat leuk om te zien! :D Vooral Derekly natuurlijk, Aldebaran logeerde voor zijn vertrek een nachtje bij Stoeterij Argamak, wat een machtig dier is dat :~

JesdaJinn

Berichten: 10435
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:04

Wat een gave dieren zitten er tussen!

Jesda ♥ Jinn ♥ Jaxx

shaddy82

Berichten: 1841
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:01

Mooi verslag en wat gaaf om zo mee te kunnen kijken bij zo'n EK
Blijf het een erg indrukwekkend ras vinden

LEVADE 4-6-1993~21-11-2011

Don't make excuses for nasty people. You can't put a flower in an asshole and call it a vase

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 15:11

@Risxx: wat leuk om te horen. Hij is echt giga, hé? Voor een AT dan. En ik denk dat hij nog wel wat groeit en uit gaat zwaren de komende jaren.
Was jij nou ook op het kampioenschap? Derekly is weer helemaal hersteld, toch?

Jamie_mansur
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-05-16

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:36

@zippora Ik was mee met mevrouw De Vos! Derekly is weer helemaal oke :)


Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Akhal-Teke - Europees Kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:45

Leuk zo'n reportage!
Vind het een beetje een grappig paard, in stand vind ik die onderhals echt niet mooi (idd beetje windhondlook), maar zodra ze lopen worden transformeren ze of zo. Moeilijk te omschrijven, maar dan 'worden' het echt indrukwekkende dieren.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers