Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 10:09

Gistermiddag was ik bij de hengstenkeuring van het Groninger Paard in Steenwijk. Het was een heerlijke middag gevuld met Groninger power. Helaas kon ik er alleen in de middag bij zijn en heb ik de nieuw gekeurde jonge hengsten (Boudewijn en Lothar) niet kunnen zien, maar ook de middag was zeker de moeite waard.

De vorig jaar gekeurde hengsten Lanzo B en Maestro Polo lieten zich zien in een bruikbaarheidsproef. Oscar (Orbaldo II), Feiko (Fambo) en Elgar (Eros) deden een demonstratie en de dag werd afgesloten met het kampioenschap en het bekendmaken van de publiekslieveling (beide gewonnen door Lanzo B).

De bruikbaarheidsproef van Lanzo B:
Afbeelding

Afbeelding


En die van Maestro Polo:
Afbeelding

Afbeelding


Beide hengsten zijn geslaagd voor deze proef!

Vervolgens kregen we de demonstraties te zien met als eerste Feiko, die zich keurig liet zien met op zijn rug een (eigen woorden van de ruiter) huis-tuin en keuken ruiter. Brave hengst!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Oscar liep een kür op de muziek van Harry Potter:
Afbeelding

Afbeelding


En Elgar demonstreerde zichzelf voor de wagen en mocht na afloop de titel "Premiehengst" in ontvangst nemen:
Afbeelding

Afbeelding


De dag werd afgesloten met het Kampioenschap en hierom streden Herbert, Feiko en Lanzo B. Uiteindelijk bleek Lanzo B de grote winnaar die zowel het kampioenschap als de prijs voor Publiekslieveling in ontvangst mocht nemen:

De kolossale Herbert (ik vind hem prachtig):
Afbeelding

Feiko:
Afbeelding

En de uiteindelijke winnaar Lanzo B:
Afbeelding

Gekroond en gehuldigd:
Afbeelding

Afbeelding


Dit is een selectie van de foto's. De hele serie staat op mijn facebookpagina (zie onderschrift)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:23

Stuk voor stuk heerlijke dieren <3
Echt wel een ras wat mij aanspreekt :j Misschien ooit, als ik toch groter dan 1.40/1.50m durf te gaan :')

FokkoGVR

Berichten: 29
Geregistreerd: 18-10-16
Woonplaats: Noordwest Groningen

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:49

Mooie presentatie van de verschillende hengsten gezien. Ben benieuwd hoe Lothar zich ontwikkelt en wat Herbert nog presteert.

Bermruiter
Berichten: 5
Geregistreerd: 26-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:56

Onder de indruk hoe de Groninger hengst Feiko zich liet zien onder de Huistuin&keuken-ruiter.
Het plezier spatte eraf!

Ik zie dat ze een eigen pagina hebben op FB, Feiko en Otto
en ze zijn ook te zien op YouTube onder die naam.

Een vrolijk duo!

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 18:08

Ik baal wel een beetje dat ik de nieuwe hengsten niet heb kunnen zien. Misschien dat iemand anders daar nog foto's van heeft? Of er iets over kan vertellen?

Mij viel bij de kampioenskeuring Herbert erg positief op. Wat een prachtig powerpaard leek hij! In de ochtend heb ik hem dus ook niet gezien helaas.

Feiko deed het inderdaad heel leuk met zijn ruiter. Was hij niet de hengst die 2 of 3 jaar geleden zo in de staak ging bij de bruikbaarheidsproef? Zo ja, dan heeft hij zich echt fijn ontwikkeld.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:59

Gaaf om te zien! Deze hengsten spreken mij persoonlijk toch een stuk meer aan dan de huidige KWPN'ers met die ielige benen :o

Tof ook dat er "huis-, tuin- en keukenruiters" gewoon op zo'n hengst kunnen rijden in zo'n entourage. Dat lijkt mij veel te zeggen over het ras!

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:03

Op de website van Claudia Dermois staan ook foto's. Daarbij ook standfoto's en foto's van de keuring zelf van de nieuw aangewezen hengsten. Hopelijk komen ze de rest van het traject ook goed door.
Als ik 1 van beide moest kiezen, dan ging ik denk ik toch voor Boudewijn. Al denk ik wel dat dat nog wel eens een zwaar paard kon worden, aangezien hij nu al wel heel volwassen is voor een 3 jarige. Enfin, dat is ook de bedoeling ;)
Verder had ik bij beide hengsten nog wel wat aantekeningen, maar eerst maar eens zien hoe ze ontwikkelen.

Herbert leek aan zijn tweede jeugd te beginnen. Wat een blij paard!

Feiko had het idd 2/3 jaar geleden wat moeilijk met de bruikbaarheidsproef. De spanning was toen teveel.
Hij werd er nu zo fijn doorheen gepraat door zijn nieuwe eigenaar. Een genot om naar te kijken. Eindelijk kwam eruit wat wij al wisten. Hij kan het wel!

Lanzo B is positief veranderd in exterieur en gangen. Al vond ik wel dat hij het in de kampioenskeuring liet zitten en had ik een andere hengst het kampioenschap gegund. Als het rondje in de kampioenskeuring niet meetelt, dan kun je dat evengoed niet doen.
Hij is natuurlijk jonger, maar het was voor alle paarden een lange dag. Lanzo had nog genoeg energie om andere streken uit te halen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:06

Wat is Herbert een knappe krachtpatser zeg! Voor de rest vraag ik me af wat voor een type er nu gewenst is bij het Groninger paard. Ik vind Lanzo vanaf de foto mooi in model, maar de rest lijkt wat minder..{afgezien van Herbert maar dat is ook niet echt te beoordelen vanaf deze foto}

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:16

Eigenlijk ben ik het met je eens Elisa.
Ik had het er afgelopen zaterdag ook nog met iemand over. Als je voor het eerst bij een keuring van het grp kwam kijken, had je geen idee wat voor type nu gewenst was. Al was dit vorig jaar ook zo, met Meindert als kampioen welke wel heel luxe is ten opzichte van de rest.

Naar mijn idee komt er steeds meer een tweedeling in het stamboek. De luxere type's en de zware type's. Ik vind dat niet zo'n groot probleem, maar met de kampioenskeuring is het dan wel wat appels met peren vergelijken.

Op de website van Claudia Dermois staan van (bijna) alle hengsten standfoto's. Daarbij zit ook de hengst die niet is aangewezen en een hengst die erkend is (IHW).
De ene standfoto is wel voordeliger genomen dan de andere.
https://www.claudiadermois.nl/evenementen/

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:24

Bedankt, ik zie hier wel meer eenheid in het type..al vallen de luxe types wel geheel uit de toon.

Valt me wel op dat veel hengsten een zwaar horizontaal front hebben, is dat gewenst? en ik zie soms wat verzonken ruggen.

yumi01
Berichten: 194
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: haaksbergen

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:53

Ik was voor het eerst op de hengstenkeuring en wat heb ik een mooie dag gehad zeg! Gezellige mensen ontmoet en prachtige paarden gezien! De vader en opa van mijn jonge paard gezien( wat een gave beesten zijn dat) . En ik vond het leuk om te zien dat Boudewijn voorlopig goedgekeurd is, hij stond samen met mijn jonge hengst in de opfok. Mooie hengst geworden!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:55

Wow, wat is die Herbert een gave hengst. Wat een powerpaard.

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:59

Blijf er een zwak voor hebben voor het ras. Heb zelf de moeder van Extase bijgereden en was verkocht. Herbert ziet er goed uit! Echt een prachtige hengst op die leeftijd helemaal

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 11:50

Elisa2 dit staat in de rasomschrijving:

De volgende omschrijving van het Groninger paard is opgenomen in de statuten van onze vereniging: “Een zwaar, lang gelijnd warmbloedpaard met een krachtige bouw, een sprekend hoofd, een gespierde middellange hals, voldoende schoft die soepel overgaat in een niet te lange sterke rug, een tamelijk schuine schouder, een brede en diepe zwaar gespierde romp, ronde welving der ribben, een zwaar ontwikkelde achterhand, massief beenwerk met platte pijpen en ruime harde voeten. Het temperament is gelijkmatig en toch voldoende levendig. Het paard is sober en werkwillig”.

Ik las ergens (oud topic op bokt) dat Herbert zomerexceem zou hebben.. Of dat waar is weet ik niet. Zo ja, zou dat erg jammer zijn.. zo niet, dan vind ik hem potentieel materiaal voor mijn merrie.

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:30

Dat weet ik niet. Ben eerder tegen gekomen dat hij idd afgeschuurde manen had.
Wat mij wat tegenhoudt bij Herbert is zijn gezonken rug en overbouwd zijn. Dit was op een foto als vierjarige ook al sterk te zien. Anders zeker een potentiële kandidaat ivm bloedspreiding.

Elisa, zoals hierboven beschreven idd het fokdoel. Ik zie wel veel Groningers terug met een horizontaal front. Mijn eigen merrie heeft dit ook. Iets waar je in de sport wel tegenaan loopt en daarom mijn inziens wat minder gewenst voor de paarden die in de sport lopen.

Yumi, dan zou jij de nieuwe eigenaar van Eloyd moeten zijn. Wat een leuk dier is dat! Al vanaf veulen af een aan zwak voor hem.

Ik hoop dat er dit jaar ook wat mensen met Feiko gaan dekken. Ik ben erg benieuwd wat zijn nafok doet, aangezien ik denk dat hij zeker wat toe kan voegen aan de huidige populatie Groningers.

waldo199

Berichten: 92
Geregistreerd: 29-06-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:31

Mooie foto's! Heb je toevallig ook foto's van Eros? ik reed die dag met hem een clinic

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 12:34

Iris zou je willen uitleggen wat jij denkt dat Feiko kan toevoegen (ik ben daar benieuwd naar hoe jij hem ziet)? Ik vond hem zeker niet verkeerd, maar in beweging erg vlak in zijn gangen, niet veel souplesse (in vergelijking met de anderen die ik heb gezien). Niet om hem af te vallen, maar om die reden zou hij voor mij afvallen.

waldo ik was er alleen 's middags, maar misschien heeft de andere Claudia wel foto's van hem? Staat al een linkje in dit topic naar haar pagina.

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:56

Murosch schreef:
Iris zou je willen uitleggen wat jij denkt dat Feiko kan toevoegen (ik ben daar benieuwd naar hoe jij hem ziet)? Ik vond hem zeker niet verkeerd, maar in beweging erg vlak in zijn gangen, niet veel souplesse (in vergelijking met de anderen die ik heb gezien). Niet om hem af te vallen, maar om die reden zou hij voor mij afvallen.

waldo ik was er alleen 's middags, maar misschien heeft de andere Claudia wel foto's van hem? Staat al een linkje in dit topic naar haar pagina.


Wat betreft beweging ben ik het niet helemaal met je eens. Er zaten een paar hele goede stukken tussen. Hij werd alleen ietwat op de rem gehouden aan de hand, maar in het los bewegen wat dit beter.

Ik heb een aantal hengsten gezien die idd wat meer beweging hadden, maar hij zat voor mij zeker bij de betere bewegers. Wat me namelijk opviel bij een aantal goede bewegers, was dat ze achter niet goed onder treden, maar meer omhoog trekken zegmaar. Ziet er spectaculair uit, maar is niet functioneel.
Ik heb liever dat ze goed functioneel bewegen dan grootlopen.

Hij heeft ruim voldoende souplesse, wat ook onder het zadel wel te zien was.
Hij liet zich de voorgaande jaren nogal wat beter zien dan zaterdag.
Hij kwam wat laat los, maar het laatste rondje aan de hand ('s ochtends) was hij echt heel sterk in zijn beweging.
Hij heeft ook niet de minsten achter zich gelaten in zijn rubriek.

Ik denk dat Feiko wat toe kan voegen op het gebied van front, maar ook zeker niet onbelangrijk, bloedspreiding.
En ik ben dus van mening dat hij ook zeker wel beweging toe kan voegen.

Tuurlijk zie ik ook de verbeterpunten van deze hengst: hij zou in de achterhand wat mooier kunnen, wat je ook wat terug ziet bij de lendenen, maar er zijn genoeg merries die goed in staat zijn dit te compenseren.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 12:58

Dank je voor je uitleg. Ik heb hem alleen in de middag gezien (onder het zadel en aan de hand). Hoe vond je Lanzo als ik vragen mag?

yumi01
Berichten: 194
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:59

Nee iris_92 Mijn paard heet Leander. En eloyd stond daar volgens mij ook bij. Die is toch door Hinke gefokt? Ik heb hem wel bekeken maar mijn hart maakte een sprongetje voor Leander!Afbeelding

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:00

yumi01 schreef:
Nee iris_92 Mijn paard heet Leander. En eloyd stond daar volgens mij ook bij. Die is toch door Hinke gefokt? Ik heb hem wel bekeken maar mijn hart maakte een sprongetje voor Leander![ [url=m/5srzB1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat snap ik. Dit is ook zeker een mooi paard!
Wat voor afstamming heeft Leander? Landos? Deze ken ik niet zo goed.
Laatst bijgewerkt door Iris_92 op 19-02-18 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:06

Murosch schreef:
Dank je voor je uitleg. Ik heb hem alleen in de middag gezien (onder het zadel en aan de hand). Hoe vond je Lanzo als ik vragen mag?


's middags was Feiko inderdaad wat vlak aan de hand. Helemaal met je eens. Ook bij hem kwam de vermoeidheid er wat in. Hij kon ook niet voluit, wat bij Herbert bijvoorbeeld wel gebeurde :)


Lanzo vind ik een mooi, harmonieus gebouwd paard. We hebben er ook even aan gedacht om deze voor onze merrie te gebruiken.
Hij heeft een fijne draf, met swung.
Ik had nog wel wat opgeschreven, maar ik weet zo even niet meer wat.

Ik vind het zeker 1 van de betere hengsten. Hij heeft zich royaal ontwikkeld en flink verbeterd ten opzichte van vorig jaar.

Ik vond hem alleen in karakter niet zo meevallen en hij liet het voor mij zitten in de kampioensring.
Dat houdt me toch weer tegen om hem te gebruiken.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:08


BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:16

Geweldig!
Dáár loopt pas wat aan kwaliteit, kan het KWPN nog wat van leren.
Zo horen paarden er uit te zien, heerlijk! :)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:28

Wat heeft het kwpn hiermee te maken? beide fokdoelen zijn absoluut niet te vergelijken..

De rasomschrijving is nogal algemeen, er staat niet in of een verticaal of horizontaal front gewenst is. Of dat een plat of hellend kruis gewenst is, of een verzonken of een rechte rug. Het horizontale front zou voor mij een zorgpunt van aandacht zijn.