Zuidlaardermarkt 2021

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:11

StalNollie schreef:
Pzb overdrijft echt weer enorm.


Ik zag het. Als je hun verhaal leest stond er geen fatsoenlijk paard op de markt, hutje mutje en erg gestrest... Wat een ergenis die organisatie...

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:13

Tja, die discussie is er ieder jaar weer. Maar goed, zo lang men voor de lol blijft fokken of met een kreupel of oud paard niet hun verantwoordelijkheid neemt, blijft deze markt bestaan. En dat zijn diezelfde mensen die zo lopen te zaniken over de markt naar mijn inziens.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:17

En er zelf aan blijven bijdragen door geld te bieden voor zo'n zielig geval...

Dat is net als bij de broodfok van honden. Zolang mensen er blijven kopen, blijven er andere mensen in handelen.

veerle92

Berichten: 762
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:39

Marije_jiplover schreef:
En er zelf aan blijven bijdragen door geld te bieden voor zo'n zielig geval...

Dat is net als bij de broodfok van honden. Zolang mensen er blijven kopen, blijven er andere mensen in handelen.


Precies dit dus.! Wel er zelf aan bijdragen, maar achteraf lopen klagen.. >;)

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:42

Jeetje Willemien wat een verrassing, wat doet zo’n lieve merrie met papier nou op een markt? Beestje is met z’n kont in de boter gevallen zo te zien, land al verkent en nu een lekker net vol met hooi.. je zou toch zeggen dat er met haar leeftijd en papier en zoete gedrag ergens nog een addertje moet tevoorschijn komen?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:55

Afbeelding
Dit was ook vreemd, manenkam lag gewoon om.

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 21:58

Er zaten leuke paarden tussen.

Iedereen gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinsten.
Ben benieuwd hoe het de komende tijd gaat

Zo een manenkam heb ik nog nooit eerder gezien.
Ben benieuwd of iemand weet hoe dit komt.
Andere zielige gevallen zijn wel besproken.
Triest.

Anoniem

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 22:01

Was een Intressante dag, zaten ook goed verzorgde paarden bij. Naast een paar goed kreupele en mishandelde paarden. 2 schimmels hadden het niet goed. De Fjord met manekam was zeker een hengst (kon geen eigenaar vinden)
Er zat een mooie haflinger bij voor 5300. Deze werd maar niet verkocht. Zag er wel netjes uit. Ook een mooie bonte (te zien op de foto naast de tinker van paard zoekt baas) Deze werd intern verhandeld. Stond steeds ergens anders. Hij liep niet goed.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 22:55

Nou hier mijn foto's en bevindingen _/-\o_

Afbeelding
Leuk beest, liep leuk maar reageerde erg gevoelig en narrig op aanraken en erg brede stand vd voorbenen

Afbeelding
Drie met apart kleurtje. Heb ik de hele dag met zn drietjes op dezelfde plek zien staan. Stonden alle keren dat wij langsliepen alle 3 met de ogen dicht, hanglipjes en reageerde amper.. Beetje apart? Waren ook alle drie niks te veel gevoerd zegmaar (de voorste op de foto was nog de minst schrale van de drie)..

Afbeelding

Leuk dier om te zien maar was vrij heet in t rijden dus viel voor ons af
Afbeelding

Niet de beste foto maar indrukwekkend paard. Draafde flink voor zover we klein stukje zagen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zagen op t einde nog een vos (C-D formaat?) die het volgens mij echt spuugzat was. Stond in de rondte te slaan met achterbenen, vloog met oren in de nek op willekeurige mensen af.. Levensgevaarlijk om dan daar te laten staan. Ze hadden m al redelijk apart gezet, maar iedereen liep er alsnog nietsvermoedend langs en wij zagen het al paar keer bijna misgaan. *zucht*

Stond ook een rijtje rijpaardveulens. Voordat het licht werd zagen we dat hij de laatste uit de rij al verkocht (aan een Fransman), meer dan €3000.

Zelf hebben we even gevraagd voor een jonkie die voor op de hoek stond. NRPS rijpaard gefokt. We vonden het een mooie en hele vriendelijke "jaarling" maar toen we t papier kregen en zagen dat die al 2,5 was ipv 1,5 toch maar laten staan. Mistte echt ontwikkeling voor een bijna 3-jarige.

Over het algemeen vond ik de paarden er relaxed en goed bij staan. Kleine dingen (mok, eczeem, beetje snot of hoestende etc) hou je toch.
Vond de sfeer wel lekker rustig en heb geen extreme dingen gezien.

Willemiens

Berichten: 941
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 23:28

Hannanas schreef:
Jeetje Willemien wat een verrassing, wat doet zo’n lieve merrie met papier nou op een markt? Beestje is met z’n kont in de boter gevallen zo te zien, land al verkent en nu een lekker net vol met hooi.. je zou toch zeggen dat er met haar leeftijd en papier en zoete gedrag ergens nog een addertje moet tevoorschijn komen?

Fysiotherapeut en cranio sacraal therapeut waren mee met ons en hebben haar te plekken nagekeken. Ietwat vast op het bekken gebied maar soepeler als andere mijn (röntgenologisch gekeurde) merrie :7

Maar goed een paard beland daar niet voor niets denk ik dan dus ik ga het mee maken.

KootMiraDrum

Berichten: 8325
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 00:11

Marigold schreef:
In dit filmpje zie je ook een mooi groot wit trekpaard.
https://dvhn.nl/drenthe/820e-Zuidlaarde ... 06656.html

Die man is een bekende tuigpaard rijder. Heeft ook een hengstenstation en heeft nog geholpen met k.i. van mijn al weer 10 jaar geleden overleden Tinkerhengst.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 00:17

SaraViavia dat indrukwekkende paard is die ik bedoelde. Die zocht heel vriendelijk contact met mij. Ik ben erg benieuwd wie die heeft meegenomen. Hij was mij in elk geval 10 maatjes te groot. :P

Verder stond de palomino er ook nog toen ik keek. En nog een paar verdwaalde Shetlanders, ezeltjes en trekpaarden. En wat geinige bonte fjord kruisingen. In ieder geval 2 vd 3 daarvan had een aalstreep vandaar het vermoeden dat het fjord kruisingen waren.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 07:59

Willemiens schreef:
Hannanas schreef:
Jeetje Willemien wat een verrassing, wat doet zo’n lieve merrie met papier nou op een markt? Beestje is met z’n kont in de boter gevallen zo te zien, land al verkent en nu een lekker net vol met hooi.. je zou toch zeggen dat er met haar leeftijd en papier en zoete gedrag ergens nog een addertje moet tevoorschijn komen?

Fysiotherapeut en cranio sacraal therapeut waren mee met ons en hebben haar te plekken nagekeken. Ietwat vast op het bekken gebied maar soepeler als andere mijn (röntgenologisch gekeurde) merrie :7

Maar goed een paard beland daar niet voor niets denk ik dan dus ik ga het mee maken.


hopelijk heb je geluk, is zeker een mooi dier!
heb het vroeger met een vriendin gehad, op de markt.
was een mooie kwpn merrie met heel mooi papier.
was drachtig , bleek later toch spat en hartruis te hebben .

denisewinter

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: haarlem

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 08:26

Wat een leuke nieuwe aanwinsten. Zelf nog nooit geweest, ben bang dat ik alles zielig of leuk
Vind en wil kopen. Haha. Wel leuk om
Al die foto’s te zien. De prijzen liggen erg hoog deze tijd

Mowgli4

Berichten: 1378
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 08:40

Iemand die weet waar deze bonte terecht is gekomen? Vond haar erg gaaf maar helaas veel te duur -O- stond er aan het einde van de middag ook nog…
Afbeelding

Deze fjord kruising vond ik ook erg sprekend. Heel lief koppie <3 alleen wat bang
Afbeelding

Afbeelding

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 09:24

Ik heb het gister enorm naar mn zin gehad. Ben met een vriendin geweest en lekker de hele ochtend rondgestruind. Wij waren er rond 5 en zijn rond 13u weer weggegaan.

Heb een hoop leuks gezien. Ook hopeloos verliefd geworden op eentje, als ik stalling had gehad dan was ie mee gegaan.


Afbeelding
Klein purkie. Had ik zo in m'n achterzak gestopt


Afbeelding
Deze dame was later op de ochtend erg druk, maar werd wel direct rustig als ze wat aandacht kreeg


Afbeelding
De witte was heel erg druk, heel veel heen en weer draaien. Ik ben er even bij gaan staan en direct kalmte. Blijkbaar was die grijze het een beetje zat daarna want zodra ik wegging parkeerde die z'n kont dwars tegen de witte. Die daar toen wel een stuk rustiger van bleef, dus iedereen blij haha


Afbeelding
Leuk zwart paardje, stond een beetje opgetrokken maar was ook wel wat gespannen.


Afbeelding
(Half?) Arabiertje, leuk dier, erg aanhankelijk


Afbeelding
Buurman/vrouw, mooooi beest, maar wel vinnig


Afbeelding
De drie schrale hengstjes. Ook arabiertjes geloof ik. Ik had best papier willen vragen maar heb nooit iemand kunnen vinden


Afbeelding
Overbuur van de hengstjes, was veel heen en weer onder z'n touw aant kruipen. Beetje schuw, maar wel blij met een kriebel


Afbeelding
Ontzettend mooie 2 jarige. Als ik plek had gehad... had wel een zwelling op zn sprong rechtsachter. Heb er nog aan gevoeld, was niet warm of hard. Voelde als vocht en kon er zonder problemen aankomen en op drukken. Ik heb net iets te weinig verstand van beengebreken om te kunnen inschatten wat het zou kunnen zijn, maar als ik plek had gehad had ik misschien de gok wel gewaagd

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 09:50

Nog wat foto's :D


Afbeelding
Deze vond ik suuupergaaf, helemaal mijn ding


Afbeelding
Deze ook superleuk


Afbeelding
Mooi kleurtje


Afbeelding
Mooie appy, alleen jammer dat ze nooit zoveel staart of manen hebben. Wel schitterend beest


Afbeelding
Deze verscheen zomaar ineens tegen een uurtje of 12, snap niet dat ze die zomaar los laten staan, stond ook niemand bij }:0


Afbeelding
En dan de man waar ik m'n hart aan ben verloren. Liefkozend Pablo genoemd, maar geen idee van echte naam. 9 jarige ruin uit spanje was alles wat ik uit de verkoper kreeg. Fransman geloof ik. Hij had wel een papier maar die was bij zn vader... ergens...
Ontzettend lief dier, maar onder de littekens.


Afbeelding
Witte ringen rond z'n koten, was van kluisters of kettingen. Overal op z'n lijf oude littekens, letterlijk over z'n hele lijf. Neus was ook vervormd door ketting of streng kaptoom gebruik oid. Hij stond ook heel vaak stereotyp gedrag te vertonen en te "dansen" op de plek.


Afbeelding
Maar zoooo lief. Wat angstig als je hem benaderde, maar als je even wat aandacht aan hem schonk smolt ie zowat. Mocht overal aankomen. Ook zonder problemen in z'n mond kijken. Hij had namelijk ook flink veel grijze haren op z'n hoofd dus ik geloofde de 9 jaar niet zo, maar z'n gebit was inderdaad niet zo oud. Iig (voor zover ik dat kan inschatten :P ) onder de 15.

Stond mooi op de benen en heel netjes gebouwd. Had het er echt wel moeilijk mee dat hij niet mee kon. Ben er ook heeeeel lang bij blijven hangen totdat ik hoorde dat ie naar frankrijk verkocht was. Ik hoop dat ie fijn terecht komt.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:05

Iemand enig idee welke handelaar deze 3 welshjes bij zich had? :D
Afbeelding

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:07

Waren er ook weer Spanjaarden? Een jaar of 2? Terug heb ik allerlei Spanjaarden gezien van een bekende (en beruchte) handelaar. Hoge prijzen, maar mooie paarden. Hoorde alleen wel via via dat een van de paarden al op drie benen afgekeurd was.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:09

Elin_ schreef:
Waren er ook weer Spanjaarden? Een jaar of 2? Terug heb ik allerlei Spanjaarden gezien van een bekende (en beruchte) handelaar. Hoge prijzen, maar mooie paarden. Hoorde alleen wel via via dat een van de paarden al op drie benen afgekeurd was.


Ik heb die paarden toen ook gezien. Ik had zelf t idee dat ze er dit jaar niet waren.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:13

meganvr schreef:
Iemand enig idee welke handelaar deze 3 welshjes bij zich had? :D
[ [url=m/AQhURe.png]Afbeelding[/url] ]

Ja naam is bij mij bekend

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:17

BrechtCarlos schreef:
meganvr schreef:
Iemand enig idee welke handelaar deze 3 welshjes bij zich had? :D
[ [url=m/AQhURe.png]Afbeelding[/url] ]

Ja naam is bij mij bekend


Zou k mogen weten wie? Wellicht dat tie nog wat moois heeft staan namelijk :+

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 10:20

littleroosie schreef:
Elin_ schreef:
Waren er ook weer Spanjaarden? Een jaar of 2? Terug heb ik allerlei Spanjaarden gezien van een bekende (en beruchte) handelaar. Hoge prijzen, maar mooie paarden. Hoorde alleen wel via via dat een van de paarden al op drie benen afgekeurd was.


Ik heb die paarden toen ook gezien. Ik had zelf t idee dat ze er dit jaar niet waren.


Oh ja hoor, zat spanjaarden. Mooie en minder mooie.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:24

Stond ook echt een super mooie schimmel, rond de middag liep daar een vrouw mee. Ook een Spanjaard, was een knap dier!!

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:24

Marije_jiplover schreef:
En er zelf aan blijven bijdragen door geld te bieden voor zo'n zielig geval...

Dat is net als bij de broodfok van honden. Zolang mensen er blijven kopen, blijven er andere mensen in handelen.


Citaat:
Ze loopt erg kreupel en heeft last van haar tanden. Voor zover wij hebben kunnen zien ziet haar gebit er erg slecht uit.

Ja, op deze manier houd je de paardenmarkt in stand, maar we weten allemaal waar deze lieverd geëindigd was als ze aan het eind van de dag niet was verkocht.

Wij gaan Maggie zeker na laten kijken bij onze dierenarts en hopen over een aantal maanden een goed huisje voor haar te kunnen vinden.❤️


PZB bericht. Beetje tegenstrijdig :+
Opzich is inslapen bij meerdere gevallen meer humaan dan het continue gesleept worden tussen eigenaren en de handel in..


Al lijkt het "redden" van een project (en houden ervan) toch wel fijn voelen :)