uier schoonmaken bij drachtige merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

uier schoonmaken bij drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 23:33

Bij hon maak ik zo eens in de 2 weken de uier schoon omdat er allemaal van dat zwarte, vieze, kleverige troep tussen gaat zitten. Nu hoorde ik dat je dat bij een drachtige merrie niet moet doen omdat je dan de melkproductie op gang zou brengen. Wie weet hier meer over?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:44

Weer komt de expert (je weet wel wie Knipoog): Nee hoor, dat is niet erg. Ze zei net van als de merrie het niet erg vind, dat het een voordeel is voor het veulen als ze voor de eerste keer gaat drinken.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:43

Het opgang komen van de melkproductie ligt aan de verandering van hormonen kort voor de geboortje, je mag er al wrijven wat je wil, echt stimuleren doe je niet hoor! Als je al iets doet is het je merrie pijnigen als de uier al gespannen staat op het laatst van de dracht, meer niet!

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:49

Ik doe ook verwoedde pogingen de uiers schoon te houden. Alleen moet ik mijn paard haar hoofd goed vasthouden en naar mij toe halen anders heb ik een hoef tegen mijn hoofd. Kortom die van mij vind het een drama. Als ik even doorga dan gaat het wel, maar ik kan er bijna niet eens naar wijzen. zucht...

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 14:49

Even met de slang erop (geen keiharde straal natuurlijk...) doet ook wonderen, ze vinden het vaak heerlijk en het is een stuk minder gepruts dan met een doekje ofzo...

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 19:57

Ik doe het ook altijd. Moet alleen wel uitkijken dat ik geen mep krijg, want mevrouw vindt het niet echt fijn. Zeker nu ze drachtig is, is ze nog kribbiger dan normaal.
En het brengt idd de melk niet op gang. Gewoon lekker (?) doorgaan met schoonmaken.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:42

Bij Fab is het uier nooit helemaal geslonken, dus er gaat altijd wat prut tussen zitten. Heel af en toe maak ik dat schoon en dan is ze me zo dankbaar Haha! Ze tilt dan haar ene achterbeen helemaal op zodat ze er zeker van kan zijn dat ik er goed bij kan Haha! Het is echt GEEN gezicht Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 23:57

hon vind het ook geweldig hoor! Die staat helemaal met haar bovenlip te wroeten *ga doooooooooooorrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!!* Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:39

stef schreef:
hon vind het ook geweldig hoor! Die staat helemaal met haar bovenlip te wroeten *ga doooooooooooorrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!!* Haha!

He, dat doet Trynjte ook! Juist nu ze drachtig is, is ze steeds liever en knuffelbaarder geworden en als je aan haar buik komt, staat ze heel lief te kijken wat je aan het doen bent.
Nog een week, dan is ze uitgerekend, ik vind het nu echt spannend worden.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 16:26

Marije_jiplover schreef:
Nog een week, dan is ze uitgerekend, ik vind het nu echt spannend worden.


Even off-topic maar das wel ergggg spannend! Haha!
Misschien wordt zij/hij wel het eerste officiele boktveulen van 2003

*zucht* waarom verwachten wij er nou geen dit jaar ...