jaarling naar huis of toch langer inscharen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 14:56

Ik twijfel er heel erg aan of ik mijn jaarling nou gewoon thuis zal houden (uitloopstal met weiland en bak) of nog een jaar in zal laten scharen in Friesland bij een zeer grote groep hengsten.
Hij heeft al een lange tijd in Brabant in een kudde hengsten gelopen,en is als klein beestje geimporteerd uit Engeland.Het is namelijk een Shire.
Ik vraag me af of het veel zal uitmaken of ik m nou hierhou of naar Friesland stuur.
Hij heeft immers al in een kudde gelopen.

Hij staat hier thuis samen met een Haflingerveulen van 5 1/2 maand oud.Ook is mijn idee om een shetland hengstje erbij te doen,voor het "groepsgevoel".
Dan zijn ze dus met zn 3 tjes.

Ook maak ik me zorgen om het Haflingveulen.Hij is niet van mij,maar van mn vriendin.
Hij is nog maar 5 maanden en heeft nog nooit in een kudde gelopen,komt ook maar net bij zn moeder vandaan...
Ik ben van mening dat die sowiso eens een jaartje naar Friesland zoou moeten.Maar zijn bazinnetje wilt dat dus niet,en tsja t is mijn paardje niet.

Maar zou het voor die van mij nou nodig zijn??

Ik moet voor woensdag beslissen,omdat ik bezig ben met stro en hooi te bestellen.Maar als hij toch weggaat hoef ik dus ook geen hooi en stro te bestellen.(erg ingewikkeld allemaal). Verward

Alle meningen zijn welkom.
Ben echt erg benieuwd!!

[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt [/edit]

_________________
Im in love with a Shire-baby!!!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-17 16:01 ]</font>


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 15:16

Paardensport is eigenlijk denksport....

ik ben zelf niet zo'n fan van inscharen, domweg omdat het wel wat risico's met zich meebrengt. Thuis heb je betere controle over de omstandigheden. Maar... je moet dan wel zo'n beest kunnen opvoeden en dat is oook een hele verantwoordelijkheid. Zeker zo'n shire, dat is een beste knaap.
Toch, met wat gezond verstand en een flinke dosis consequentie kan je ook thuis een jaarling respect bijbrengen. Het is je eigen keuze. Ij bent toch ook degene die met de brokken komt te zitten als er iets mis gaat. One way or the other. Succes!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 15:36

Ja t is al een flinke knaap,en heeft.dat merk ik nu al,flink wat opvoeding nodig.
Hij draaft graag zn eigen zin door,en is nu ook een echte puber.
Dus ik had zoiets van,mischien kan ie beter met andere "pubertjes" puberen....
Maar aan de andere kant,hij heeft de concequentie en opvoeding wel nodig zo te merken.

En je kunt hem toch nooit genoeg leren?

Party!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 16:27

Tja inscharen heeft z'n voordelen en zijn nadeel. Thuis kun je hem al vanalles gaan leren. En dat heeft natuurlijk een groot voordeel.

En hij komt toch niet alleen te staan. Contact heeft ie dus.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 16:33

Ja daarom.
Ik vraag me af of inscharen dan nodig is,als hij hier ook in contact is met een paardje.
En mijn idee is dan om een shet erbij te laten,zodat ze toch met zijn 3 tjes een koppeltje kunnen vormen...

Is dit mischien een goede oplossing?
Of hoort het inscharen echt bij de opvoeding van een jong paard?
Met name eigenlijk diegene van 5 mnd oud... Lachen

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:23

Ik heb hier ook lang over nagedacht en meningen gevraagd. Ons veulen wordt volgend jaar mei geboren.
Wij verhuizen volgende maand naar huis met land/stallen/bak etc, dus bij huis leek me geweldig. Toch besloten om het veulen zo lang mogelijk in te scharen, ze schijnen toch veel sociale vaardigheden op te doen, ze zijn 'paard'. Ik hoop dat ie tot 2, 2,5 ingeschaard kan worden...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 17:29

Tsja het lijkt mij ook geestelijk veel beter voor zo n paardje.
Maar ja je moet wel die mogelijkheid hebben he...
En sommige (ook de veearts) zeggen dat zo n groepje van 3 jonge beestjes helemaal niet erg is.

Dat maakt t best moeilijk om te beslissen...

Het nadeel van zo lang je paard te laten inscharen,is dat je hem dan zo weinig ziet,en er niet zelf bij kan zijn.
Tot die tijd dat hij dan zou terugkomen,heb ik dus niets te doen...

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:32

Het voordeel: je hebt zolang geen last van hem?!
Nadeel: je bouwt geen enkele band met je paardje op, want je ziet hem immers niet, betaald braaf je maandelijkse bijdrage. Is dat nu zo leuk aan een eigen paard hebben?!
Bovendien kun je hem niets bijbrengen, in een kudde kunnen ze ook vervelend, dominant gedrag ontwikkelen, wat later moeilijk af te leren is.
Je krijgt dan een half wild paard, wat nog overal aan moet wennen. Is dat fijn/leuk?!
Als mijn pony's oud genoeg zijn om erop te gaan, is dat het enige wat ik nog maar hoef te doen: erop te gaan zitten en ze zijn stuk voor stuk 100% mak geweest. Ze kenden immers alles al, longeren, trailer, verkeer, zadel kleine kinderen op de rug me 2,5 jaar., lange teugel werk: dus ook al het beheersen van het sturen, bit etc.
het is maar net wat je wilt, ik voed ze liever bij huis op, dat ik een overzicht heb over de ontwikkelingen en kan corrigeren daar waar nodig is.....
Dat is mijn mening/ervaring.

Veel succes met je keuze!

Groetjes Anke

ps zeker bij zo'n krachtpatser lijkt het me veilig als hij al in het gareel is gebracht, voordat ie nog groter/zwaarder wordt?!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 17:44

Hey Anke,

Bedankt voor je info!Zo dacht ik er dus ook over!
Je hebt me nu over de drempel gebracht,ik denk dat ik hem gewoon lekker thuis opvoed,helemaal met de gedachte dat hij zo n krachtpatser wordt!

Thanx!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 17:50

ik denk zelf ook dat het beter is om je knollie naar huis te halen, omdat ie zo groot wordt, is het wel handig dat die goed opgevoed wordt!! Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 18:04

Hi hi,daar ben ik nu wel zeker van!!

Lijkt me ook wel erg handig... *LOL*

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 18:19

Ik heb een KWPN jaarling die in een groep loopt. Maar nu is er wel een verschil tussen een groep dichtbij of helemaal in Friesland. Ik ga er 1 a 2 keer per week heen en het bevalt zo echt!!! Ik zie haar groeien en toch leert ze ontzettend veel sociale vaardigheden waardoor ze later weer gemakkelijk kan zijn met opvoeden. Ik zou dus zeker inscharen!!!! Maar goed, eigen keuze.....

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 20:47

omdat ie zo groot wordt zou ik hem lekker op de wei houden.
er is bij medisch al eerder zo'n discussie geweest daarover.
een jong paard heeft de ruimte nodig en in die kleine weitjes van ons hebben ze dat helaas niet.
om fatsoenlijk uit te kunnen groeien moeten ze kunnen lopen, lopen en nog eens lopen.
het liefst met leeftijdsgenoten, dan voeden ze elkaar wel op.
ok het is leuk zo'n veulen aan huis maar juist als zo'n groot beest moet opgroeien in een te kleine ruimte loop je de kans op beenproblemen.het blijft natuurlijk altijd een risico waar je ook voor kiest.
ik ben dus erg voor inscharen!!
succes met je beslissing en veel plezier met je paardje Haha!
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 21:11

Ik zou hem ook thuis laten, zeker nu er ook jonge paarden bij lopen. Daar kan hij lekker mee spelen.
Als hij nou de enige was had ik hem wel ingeschaard denk ik.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 08:12

Ik zou hem inscharen. Allereerst voor de sociale vaardigheden, die hij zo te horen nog wel kan gebruiken, maar ook omdat beweging heel belangrijk is voor zo'n jong ding.
Ook heb ik het idee dat ze wat "harder" uit zo'n inscharingsperiode komen qua gezondheid, omdat niet voor elk snotje de dierenarts gebeld wordt.
Als je hem redelijk in debuurt inschaart, kun je er ook nog regelmatig heen gaan.

Goedgekeurd onderschrift :)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 08:21

INSCHAREN!!!

Wij hebben het nu met alweer 2 veulens zo gedaan en als je in die eerste belangrijke maanden ze nette manieren aanleert zijn ze die over 2,5 jaar dus echt niet vergeten.

Ook het vooroordeel dat je een halfwild paard terugkrijgt is grote onzin! Dit wordt altijd beweert door mensen die geen ervaring hebben met inscharen.
Zelf hebben wij nu weer een merrie veulen ingeschaard staan en als wij naar het hek toekomen staan er in een mum van tijd 30 jaarlingen om ons heen en allemaal net zo aanhalig!

Verder is de kans op een dominant paard vrij klein of hij moet net de leider van de kudde zijn.

Verder ben ik het helemaal eens met de stelling dat de paarden harder uit een kudde komen.
Ze krijgen daar veel meer beweging dan wanneer ze met zijn 3-en in een klein weitje staan. Dit komt het beenwerk zeker ten goede!

Het monst belangrijke voordeel:
Ik denk dat het uiteindelijk ook nog wat centen bespaart!
Ga zelf maar een hooi en stro kopen en daarbij nog stalhuur neertellen.
Komt bij dat je snel geneigd bent om ze lekker te verwennen met een keer wat biks e.d. terwijl het voor die jonge dieren veel beter is om ze karig te houden.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 08:31

het opvoedden kan trouwens na de inscharings periode ook nog. je kan als je hem uit de wei haalt hem ook nog een opvoeding geven zoals anke zegt, hij heeft dan al wle zn sociale vaardigheden met andere paarden geleerd.
aan beide zitten voordelen en nadelen. en jij moet uiteindelijk de keus maken

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 08:39

Nou, jij hebt keuze!!!!!!!!!!
ik zou allebei doen! Dus; inscharen en aan huis!
Als jij een wei hebt met schuilstal, dan kun je hem thuis zetten en je zet gelijk een advertentie dat jij de mogelijkheid biedt voor nog minstens 1 andere jaarling (misschien wel meer?) om daar neer te zetten. perfect toch? Kun je toch al heel snel f 100,- tot f150,- per maand vragen voor dat andere paard. En meerdere paarden zijn bijna net zoveel in onder houd als 1 paard, dus meerdere paarden opfokken is rendabeler.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 09:48

Razinda is op de perfecte manier opgegroeid vind ik. Bij ons op stal, met nog 5 veulens, dus een koppel van 6 merries. Ik kon haar elke dag zien en heb daardoor dus ook een super goede band kunnen krijgen met haar.

Als je de mogelijkheid hebt om hem thuis in te scharen zou ik dat zeker doen. Maar dan wel met een paar andere jonge paarden erbij.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-01 09:53

Als ik hem thuis laat,dan lopen er twee andere hengstjes bij...

Maarre is dat dan wel voldoende?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 09:55

Volgens mij is dat wel voldoende hoor, met z'n drieen!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 12:25

Minimaal 2! Wat betreft sociale vaardigheden, die kan een paard echt wel van een mens leren.
Iedereen is zo voor inscharen, dan heb je toch helemaal geen genot van je paard. Meestal kun je hem niet even uit de wei (koppel) halen om ermee te gaan wandelen ofzo. Dus je bent hem dan al die tijd " kwijt". Als jij een veulen koopt met wedstrijd toekomst is dat iets anders. dan haal je hem tegen 3 jaar eruit en wordt ie beleerd. Maar als jij lekker je paardje wilt zien opgroeien en een band opbouwen, een belangrijk persoon in zijn leven zijn, dan houd je hem thuis. Je doet je kind toch ook niet naar een leefgroep en haalt hem weer terug als jij er zin in hebt?!
nou sorry hoor....ik zie het schijnbaar anders dan de meesten hier. Dan kun je net zo goed meteen een drie jarige kopen, waarom moet je dan een veulen hebben? Als je er toch niet mee doet de eerste jaren?!

Groetjes Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 15:58

Ik vind drie een ongelukkig getal. Dan zou ik er nog een 4e bij doen. bij mensen is het ook altijd dat er eentje buitenvalt, en bij paarden en honden ook.

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 20:07

die van mij heb ik ook als veulen direct van de moeder naar mijn huis gehaald. hier staat ze samen met minstens 3 andere shetten. meestal ook 1 hengst.

niet echt een grote groep maar wel contact met andere paarden. daarom heb ik haar niet laten inscharen, wat ik anders denk ik ook niet gedaan zou hebben want ik zou haar te veel missen Schijnheilig

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-01 20:28

Wel moeilijk hoor, volgens mn veearts is drie genoeg.
Hij zei dat het inscharen als voordeel heeft voor Chester dat hij veel beweging krijgt,en hard wordt.
Het nadeel zegt ie is dat je hem niet kunt opvoeden en dat hij dan minder groeit.Want nu krijgt hij veel brok en vitaminen,meer als op zo n land.
Ook heeft hij veel aandacht met dat andere hengstje,ze spelen echt de hele dag door,ze zijn echt dol op elkaar.
Hij vond een shetlander ook zeker een optie,omdat je dan toch een koppeltje vormt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers