merrie brok noodzakelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

merrie brok noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 19:53

Is merrie brok in de laatste maanden van de dracht noodzakelijk? Zo ja, waarom?
Ik heb diverse verzorgpony's gehad die enkel op gras teerde en kern gezonde veulens ter wereld brachten.
Ook op stal zijn dit jaar 3 gezonde veulens geboren, met gezonde moeders, zonder het gebruik van merrie brok


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:59

Bij ons krijgen ze gewoon iets meer te eten. Maar alleen als dat nodig is. Tammy heeft niets extra's gehad.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 20:25

is geen noodzaak hoor, we voeren onze merries gewoon iets meer gewone brok.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 20:39

Ik geef ook altijd gewoon iets meer voer.
Dit jaar heeft Ilindra echter haar veulen verworpen en nu zit ik te denken of een voedings-supplement als Pavo Fertile iets zou helpen Verward
Volgens onze "voerboer" is dat onzin en ook de DA zat me een beetje vreemd aan te kijken toen ik erover begon.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:02

Noodzakelijk weet ik niet maar ik geef ze graag net dat beetje extra mee.Ik vind ook dat ze het in de zoogperiode het er beter op volhouden.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:20

Ik had mijn merrie op de brok staan kort na de geboorte, ze was op dieet gezet ervoor omdat ze wat "vet" was ... niemand had gezien dat de drachtig was, en onze suggesties werden afgedaan als wishfull thinking ... dus snel een zak Merriebrok erbij en voeren maar! Denk dat een gezonde pony of paard het niet nodig heeft, gewoon in de natuur is het ook niet beschikbaar, maar wel zorgen voor voldoende afwisseling in het voer (soorten grassen en kruiden hebben ze in de natuur wel ...).

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 10:05

Vele veulens zijn in goede gezondheid geboren terwijl de moeder op 'normale' brok stond.
Mijn merrie krijgt overigens wel merriebrok. Misschien ben ik in het comemrciele praatje getuind, maar ik geloof idd in de toegevoegde waarde van merriebrok. Dat podo-verhaal geloof ik ook.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 08:38

Ik gaf Isa vorig jaar Pavo merriebrok met Podo, Zio wilde het niet eten en die kreeg daarom de laatste paar maanden van de dracht sportbrok in plaats van onderhoudsbrok. Beide veulens zijn gezond ter wereld gekomen, Zio veulen was zelfs sterker dan die van Isa.

Het maakt dus niet zoveel uit welke brok je voert, maar als Nibbits straks drachtig is wil ik haar de laatste maanden wel proberen merriebrok te geven. Dat podo-concept geloof ik ook, daarom wilde ik de merriebrok voeren.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:00

Gewoon kijken hoe ze er uit ziet. Bedenk wel hoe vetter de merrie hoe moeilijker de bevalling!!!

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:10

Ilindra schreef:
Ik geef ook altijd gewoon iets meer voer.
Dit jaar heeft Ilindra echter haar veulen verworpen en nu zit ik te denken of een voedings-supplement als Pavo Fertile iets zou helpen Verward
Volgens onze "voerboer" is dat onzin en ook de DA zat me een beetje vreemd aan te kijken toen ik erover begon.


ik ga het ook voeren volgend jaar, omdat Joy het ook verworpen heeft (wel eens waar op 2,5 maand, maar toch)

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 14:35

Per pony is het hier verschillend wat ze krijgen. Vorig jaar had ik een merrie die tot aan het veulenen op 1 kilo onderhoudsbrok + onbeperkt hooi stond.
Een andere kreeg 3,5 kilo merriebrok + onbeperkt hooi en was nog dun.

Ik geef ook merriebrok als een merrie moeilijk drachtig wordt. Op advies van een oude hengstenboer.
Ik weet niet of het echt werkt, maar vorig jaar heb ik een merrie na 3 jaar weer drachtig gekregen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot, Ubermetrics en 43 bezoekers