Vereft Ferro schimmelkleur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Vereft Ferro schimmelkleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-02 16:21

Nou ja, de titel is de vraag eigenlijk. Vererft Ferro de kleur schimmel?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 16:36

Nee, Ferro is geen vererver van het gen dat zorgt dat een paard op latere leeftijd wit wordt. Dit Schimmelgen is namelijk dominant. Dat wil zeggen: als een paard het schimmelgen draagt laat hij het ook zien. En Ferro is zwart, dus is geen drager van het schimmelgen, kan het dus ook niet doorgeven.

Je suis Charlie.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 18:02

Nee Ferro geeft inderdaad geen schimmels.
Maar nu heb ik nog een vraagje: Als je een schimmel met een zwarte kruist is er dan ook geen kans op een schimmel?? (Misschien een beetje een rare vraag maar dat vraag ik me opeens af Verward )

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 18:13

als je een schimmel met een zwarte kruist heb je wel kans op een schimmel. de schimmelfactor is namelijk dominant over de andere factoren.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 18:54

Schimelfactor is inderdaad dominant over de andere factoren.
En volgens mij is zwart het minst dominant van alle factoren...
Vandaar waarschijnlijk ook dat je weinig echte zwarte paarden ziet! Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 19:02

Als de schimmel het schimmelgen van beide ouders heeft geerft (dus homozygoot schimmel is) is de kans 100% dat je uit deze combinatie een schimmel krijgt.

Als de merrie maar één keer het allel voor schimmel draagt, kan er uit deze combinatie zowel 50 % schimmel, maar ook vos, bruin en zwart of zelfs valk of palomino komen. Zelf een bont paard kan er onder de schimmelkleur verborgen zitten.

Het gen voor zwart komt vaker voor dan iedereen denkt. Ieder bruin paard draagt het gen voor zwart. Maar bruine paarden dragen nog een ander gen, dat de kleur zwart beperkt tot de manen, de staart en de onderbenen. Dit gen heet het Agouti-gen.
Pas als het paard dit gen niet draagt wordt het helemaal zwart. Draagt het het gen wel, wordt het een bruine.

Je suis Charlie.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 21:03

interessant om te lezen cassidy! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 23:12

Kleurengenetica is een van mijn favoriete onderwerpen. Duurt even voordat je het een beetje doorhebt, en niet alles is me duidelijk (appaloosa en paintgenetica blijven lastig)

Je suis Charlie.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:27

Maar wij hebben nu dus een zwart paard (Toetsie, zie mijn profiel), en die willen we aankomend jaar bij de hengst doen. Als we haar nu bij een bruine hengst doen is er dan nog steeds een kans dat er een zwart veulen uitkomt?Ben wel benieuwd.
En als we haar bij een schimmel hengst doen is de kans dan ook aanwezig of dat het een schimmel wordt?
En nu nog iets als verder op in de moeder lijn een schimmelhengst zit en je doet je merrie dan bij een hengst die ook een schimmelkleur ver achter in de lijn heeft zitten, kan daar dan ook nog een schimmel uitkomen?
Ik vindt ontzettend interesant dus sorry van het vele vragen

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:50

Ik ken een schimmelmerrie van Ferro,...... Dus dat hij geen schimmels geeft klopt niet, sorry. Vraag me niet wat aan moederskant zit, want dat weet ik niet.

Zwart + zwart = niet altijd ook zwart (mijn Ferro kwam uit een zwarte moeder, maar was toch bruin). Mijn veulen komt uit een zwartbruine moeder en een bruine vader en is zwart,....... Ik weet het dus niet meer,...... Verward

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 09:54

Even een simpel antwoord op een simpele vraag:

Op zichzelf vererft Ferro geen schimmel. Hij kan echter wel vader van een schimmel zijn (mits het van de moeder komt.)

Voor een uitgebreidere uitleg zie boven. Dit geldt voor alle niet-schimmels.

Verder is zwart x zwart nooit bruin. Ergens is dus iets fout gegaan. Meest waarschijnlijk is een van de zwarte ouders niet echt zwart, maar gewoon heel erg donkerbruin. zwart x zwart kan wel vos geven.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:10

Hoe kan je weten of een bonte hengst alleen bont doorgeeft? Is het waar dat als ie kleine vlekjes geeft hij waarschijnlijk atlijd bont doorfokt, ook bij een "uni" kleur paard?

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:17

Sorry Joost, maar mijn vorige was dus ook gefokt om zwart te zijn, maar is door de fokker verkocht omdat hij bruin was. Ferro is wel degelijk zwart en zijn moeder was dat ook (ik heb de foto's gezien). Misschien maakt moeder natuur wel eens een foutje???

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 10:59

De natuur maakt geen foutjes, helaas. Als de merrie echt zwart is (echt nergens wat bruin te zien op de snoet?), dna blijven er twee opties open:

1) De merrie is niet bruin (zeker weten dat ze niet vos is?)

2) De vader is niet Ferro (ik neem aan dat Ferro echt zwart is)

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 11:42

Hahaha, ohw jee Joost, nee zelfs geen kopersnoet en al helemaal geen vos. Misschien dat Damiro (vader v.d. moeder) wel een vos was, maar volgens mij ook niet,...... Vader en moeder beide pikzwart,......

Enne, nee de vader was/is ook echt Ferro,...... Al heeft die natuurlijk wel wat wit op zn lijf Knipoog ......

De zwartbruine moeder van mijn zwarte veulen komt uit een vos, dus wat dat betreft zou het wel kunnen, toch?

Nee sorry, ik kan er echt niets anders van maken. Jammer dat ik de foto van de merrie niet heb, anders had ik het je kunnen laten zien,.... Het volgende veulen na de mijne, was wel een zwarte (uit dezelfde combinatie dus). Nee echt, de mijne was een foutje wat kleur betreft, anders was hij ook hengst gebleven en ingezet voor de keuring etc. Mijn geluk dat hij (donker)bruin was,........

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:11

Anoukie, als je echt overtuigd bent dat beide ouders zwart zijn dan zou ik toch een keertje afstammelingenonderzoek laten doen. Gewoon een keertje controleren of Ferro wel de vader was: het zou zeker niet de eerste keer zijn dat er geknoeid wordt en op die manier komt dat dan uit.

"Black x black will always give a black foal if at least one parent is EE. If both parents are Ee, then the chance of black is 75% and the remaining 25% would be chestnut."
Bron: http://www.horsecolor.com/basics/starting_point.htm

Dus vos zou nog kunnen, bruin niet....
Eén van de ouders moet dus (donker)bruin zijn of vos
http://www.equinecolor.com/basechart.html

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:27

Hahaha, nou nou jongens, ik hoef geen onderzoek te laten doen hoor, het is mijn paard niet meer,.... Bovendien heeft hij teveel Ferro trekjes om geen Ferro te zijn. Ik heb de papieren zelf in handen gehad, ik heb geen reden om te geloven dat het geen Ferro is. Zelfde kol, sneb en witte voetjes als Ferro. Zelfde vorm hoofd als Ferro. De bouw was meer van moederskant, Ramiro. Gangen (zie profiel), toch echt een Ferro,....

Willen jullie mij nu zeggen dat mijn vorige dus óf geen echte Ferro was óf geen zwarte moeder had??? Dan ga ik voor het laatste, dan had de foto die ik heb gezien niet van de moeder moeten zijn, maar waarom zou de fokker/verkoper daarover liegen??? Gezondheidsredenen van het paard is geen argument, laat ik dat allereerst zeggen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:32

Er zijn meerdere paarden die zwart in het papier hebben staan, die swinters ook daadwerkelijk zwart lijken maar waarvan de zomervacht toch echt bruin is (dan heb ik het niet over verkleuring door de zon).
Er zijn maar weinig ècht gitzwarte paarden.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:36

Hmm, mijn vorige was dus in de winter haast zwart en in de zomer bruin. Misschien dat dit dan ook het geval was met de moeder?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:40

Anoukie schreef:
Hahaha, nou nou jongens, ik hoef geen onderzoek te laten doen hoor, het is mijn paard niet meer,.... Bovendien heeft hij teveel Ferro trekjes om geen Ferro te zijn. Ik heb de papieren zelf in handen gehad, ik heb geen reden om te geloven dat het geen Ferro is. Zelfde kol, sneb en witte voetjes als Ferro. Zelfde vorm hoofd als Ferro. De bouw was meer van moederskant, Ramiro. Gangen (zie profiel), toch echt een Ferro,....

Willen jullie mij nu zeggen dat mijn vorige dus óf geen echte Ferro was óf geen zwarte moeder had??? Dan ga ik voor het laatste, dan had de foto die ik heb gezien niet van de moeder moeten zijn, maar waarom zou de fokker/verkoper daarover liegen??? Gezondheidsredenen van het paard is geen argument, laat ik dat allereerst zeggen!


De kleurengenetica maakt geen fouten. Laat ons zeggen dat de moeder dan wsch erg donkerbruin is geweest.
Het is al gebeurd en bewezen dat een hengstenhouder toevallig geen sperma had van een bepaalde hengst (hengsten hebben ook wel eens een off-dag). Als al die klanten dan staan te wachten en je wil ze niet teleurstellen, wat gebeurt er dan; even sperma meegeven van een hengst die wat dezelfde bouw of aanleg heeft van diezelfde hengstenhouder. Wie merkt dat nu? Ik vermoed aan je reaktie dat het ongebruikelijk is om afstammelingenonderzoek te doen van nakomelingen.
In Duitsland doen ze dat bij de geringste twijfel; zoals het de keurders ook had moeten opvallen een bruin veulen van een zwarte hengst bij een zwarte moeder te zien (stel...).
Ik heb nog een haarstaal moeten leveren van een veulen dit jaar omdat de dekdatum op het dekbewijs (vergissing hengstenhouder) niet volledig klopte met de geboortedatum van het veulen. Niet slecht vind ik dat er af en toe een steekproef gebeurt, zo vermijdt je van die toestanden.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 12:43

Sjuimpje schreef:
Er zijn meerdere paarden die zwart in het papier hebben staan, die swinters ook daadwerkelijk zwart lijken maar waarvan de zomervacht toch echt bruin is (dan heb ik het niet over verkleuring door de zon).
Er zijn maar weinig ècht gitzwarte paarden.


Echt gitzwart moeten ze niet zijn. Iets of wat verkleuren mag, dan zijn ze nog zwart, zolang de basis van het haar maar zwart is. Een hele donkerbruine is dat heel het jaar door, bv wat bruine haren in de flank, op de neus etc.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 14:35

Ferro is zelf niet in het bezit van het dominante R gen dat de schimmel kleur doorfokt. Alleen als je een schimmelmerrie laat dekken door Ferro heb je kans op een schimmel. Het veulen wordt altijd zwart of bruin geboren (want Ferro is homozygoot zwart en kan niet de voskleur doorgeven) maar kan als hij ouder wordt schimmel worden. Een schimmelmerrie kan homozygoot zijn voor de schimmekleur en dan worden al haar nakomelingen schimmel (RR en dat heeft de hengst Uniform ook en gaf ook alleen maar schimmels) ongeacht de kleur van de hengst. Meestal is een schimmelmerrie heterozygoot voor de schimmelkler (Rr). Als je Ferro dus met een schimmel kruist heb je alleen kans op een schimmelkleurige nakomeling en de kans dat het veulen de schimmelkleur heeft met Ferro als vader en een schimmel als moeder is circa 50%.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 15:08

best wel ingewikkeld dit he Tong uitsteken
maar dan heb ik ff een vraagje en om daarvoor nou een heel nieuwe topic te starten:
De vader van Jamy is schimmel, en de moeder bruin (met zwarte manen) en Jamy zelf is zwart-bruin (foto'sn staan in mijn profiel) van wie heeft Jamy dan kleur gerft Verward en is er dan kans dat ze nog wit word? (vast neit maar ja weet nooit) iig bedankt voor het antwoord Lachen

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:18

Qua kleur is vos de minst dominante, dan zwart en dan bruin.
platenbont, schimmel, appaloosa en verdunningsfactoren zijn dominant.
er is bij platenbont geen verschil te zien tussen een homozygote en een heterozygote, alleen door DNA onderzoek kun je dit aantonen. Heb je een homozygote platenbonte hengst, dan vererft hij altijd bont, ook op effen merries.
Een zwarte merrie laten dekken door een bruine, geeft kans op zwart, bruin en vos, het ligt er helemaal aan wat de ouders dragen aan genen.
zwart kan nl vos dragen en bruin kan vos of zwart dragen.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tinkermuts, Ubermetrics en 116 bezoekers