Register A, KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Register A, KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 20:30

Udinde (vader Bazuin, moeder van niet goedgekeurde gelderse hengst van Sateliet) staat als rijpaard ingeschreven bij het KWPN (veulenboek)

Nu zou ik haar graag als gelders om laten schrijven en ik heb daarover contact gehad met het KWPN. Het schijnt allemaal wat moeilijker te zijn en niet alle medewerkers van het KWPN zijn even meewerkend, maar nu blijkt er toch een mogelijkheid te zijn.

De mogelijkheid is om een DNA test te doen. Of Isolda dus echt wel van deze gelderse hengst is. Naar aanleiding daarvan bepalen ze of ze als gelders ingeschreven kan worden of eventueel in het register A als gelder.

Nu ben ik niet helemaal op de hoogte van register A. Is dit hetzelfde als wat voorheen het hulpstamboek was? Is dit voordelig/nadelig om je paard daarin te hebben?
En zou het wel verstandig zijn om haar in dit register op te laten nemen?
Kan ik haar in dat geval niet beter als rijpaard laten staan?

Als ik op een gegeven moment een veulentje van haar zou willen fokken (ooit, ze is nog maar een enter, ze moet eerst de volgende drie jaar maar eens overleven) wil ik dit doen met een gelderse hengst.
Als zij register A zou zijn, zou het veulen wel direct gelders zijn is het niet? Maar als zij als rijpaard staat ingeschreven zou dit toch ook het geval zijn, aangezien het veulen dan voldoende gelders percentage zou hebben.

Wie kan mij hier iets van duidelijk maken?
(en een vraag ernaast, wat zijn de kosten van zo'n DNA test?)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 23:09

Het KWPN kent momeneteel 4 registers.
1 het veulenboek
2 het stamboek
3 het A register
4 het B register

In het veulenboek worden alle afstammelingen van KWPN ouders opgenomen, dit betekent dat de moeder een KWPN papier moet hebben en dat de vader bij het KWPN moet zijn goedgekeurd.
Als deze paarden 3 jaar of ouder zij kunnen ze op de keuring worden aangeboden en worden, bij een voldoende score, ingeschreven in het stamboek.

Heeft het veulen een ouder die niet bij het KWPN is goeggekeud maar wel bij een ander Europees erkend stamboek krijgt dit veulen een reg. A papier.
Dit veulen kan als veulen gewoon deelnemen aan de KWPN evenementen en keuringen en als 3 jarige (of ouder) worden voorgebracht voor de keuring.
Behalve de score op de keuring kan er, afhankelijk van de ouders, een aanvullend onderzoek worden gevraagd zoals bijv. prokfoto´s, cornageonderzoek of een aanlegtest.
Voldoet het paard ook aan deze eisen word het gewoon in het stamboek opgenomen.

Heeft een van de ouders geen erkend papier en de andere een KWPN papier krijgt het veulen een B reg. papier.
Het is dan uitgesloten van alle KWPN evenementen en keuringen.

Ik denk dat de DNA test in dit geval van belang is omdat er in gelders paard nagenoeg geen ander bloed mag zitten.
Het paard mag gerekend over ouder, grootouders en overgrootouders niet meer dan 12,5% veredelingsbloed voeren waaronder 6,25% Hackneybloed.
Onder veredelings bloed word in dit geval verstaan engels volbloed, arabisch volbloed, Angelo-arabischvolbloed, Hackney en saddlebred.

Blijf je onder deze percentage´s moet je de merrie aanbieden op de keuring ter beoordeling van het gelders type.
Staat ze volgens de keurmeesters in het gelders type kan ze een A reg. krijgen.
De beide ouders moeten dan dus bekend zijn!!!!

Volgens mij blijft dit een warrig verhaal Haha!
In de stamboekrichtlijnen die je elk jaar bij de IDS krijgt staat het (waarschijnlijk) ook wel uitgelegd.

Je kunt ook contact opnemen met dhr. Jansen van de fokkerijraad van de afd. Gelders paard.
Zijn tel.nr is 0344-682302
Hij zal het je zeker kunnen vertellen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau en 84 bezoekers