STRAVINSKY xx via de achterdeur uit de fokkerij.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:59

adriana schreef:
Ja alleen ik snap eigenlijk niet waarom we elkaar zitten af te katten, troef plaatst voor het grootste deel stellingen en niet echt eigen meningen.

Maar wie weet komt stravo wel terug!
Topas hebben ze er eerst ook uitgegooid en later weer terug gehaald en die nakomelingen zie je ook steeds vaker terug in de wedstrijd sport en de fokkerij.


Jep idd, en cassanova die is naar heel wat jaartjes toch weer goedgekeurd.
Maar je hebt ook hengsten zoals cassis die niet meer terug gekomen zijn en waarvan de nakomelingen zich toch super bewezen hebben wel goed te zijn, dat was by the way ook een volbloed!


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:05

GribaldiFAN"]
Mensen willen hun merrie met een hengst dekken, tuurlijk gaat joop daar op in!! Tja wat moet ie dan zeggen zoek maar een andere hengst voor die krukkige merries?
[/quote]
Kijk persoonlijk (los ervan dat het hier over Joop gaat, wil ik me dus totaal niet mee bemoeien).
zou ik ze wel de laan in sturen. Hebben ze ook met fokkers gedaan die sperma van Carthago wilden, waar van de merrie "niet goed genoeg was".
Niet goed, dan tot ziens! Beter kwaliteit dan kwantiteit. Lange termijn denken, heb ik al vaker gezegd.
[quote="GribaldiFAN"]
Ach kom nou toch wel ff beetje realistisch blijven het draait hier nog altijd om geld! Hij gaat zich zelf toch niet tekort doen!!
ALs een boer een merrie heeft gaat ie toch naar een hengstenboer om die merrie met een hengst te dekken die hij wil. Wie is de hengstenboer dan om te zeggen dat hij dat niet mag!!
[/quote]
De eigenaar, dan heb je dat recht toch lijkt mij???
Beter geen veulen dan een slecht veulen.
[quote="GribaldiFAN schreef:
Een onafhankelijk advies voro die fokker kan wel maar daar meot het kwpn voor zorgen dat is mijn mening!

O.a.
[/quote]

maare als een hengstenboer zegt dat een fokker daar niet mee wil dekken dan is dat omdat die hengst maar een gelimiteerde hoeveelheid sperma heeft. Ik studeer bedrijfskunde. En als hengstenhouder heb je een bedrijf daarbij is de klant koning en nog belangrijker je wilt geen NEE verkopen!
OF te wel jij hebt het aanbod de fokkers de vraag. Tja het lijkt me raar als jij je inkomen in gevaar brengt door daar niet in te gaan. Wie ben jij om te zeggen als hengsteboer dat paard is niet goed genoeg voor mijn hengst zoek maar een andere dan zouden mensen met een slechte merrie bij geen een hengst meer terecht kunnen. Of zit ik er nu helemaal naast?!
Het is onrealistisch wat je zegt, en oneerlijk voor de mensen die niet zo'n 'superpaard' kunnen betalen!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:10

Dan is de volgende vraag Gribaldifan of je wel met een slechte merrie moet fokken. Er lopen al zoveel complete geiten rond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:14

Uhm Steef, in een economie als de onze mag je doen wat je wilt en dus ook fokken met een mindere merrie. Als mensen per se een veulen willen, krijgen ze dat toch wel voor elkaar. Je kunt mensen (consumenten) niet alles verbieden. Als ik een jas wil kopen die me niet staat, boeit de winkelier toch niet? Stom vergelijk misschien, maar zo is het wel.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:30

Steef schreef:
Dan is de volgende vraag Gribaldifan of je wel met een slechte merrie moet fokken. Er lopen al zoveel complete geiten rond!

dat weet ik ook wel steef maar denk nu eens na je weet zelf ook wel dat dat zo niet werkt!
Stel jij wilt een veulentje fokken! Dat kan niet omdat de hengstenhouders jou paard niet goed genoeg vinden. Mooi banketstaaf dan!! By the way wie zegt dat een leleijke merrie geen mooi veulen kan fokken!
Met de juiste combi kan er nog wel eens wat leuks uitrollen.
En wat denk je van de hobby fokkers die zo maar eens een veulentje willen fokken, niet voor de keuring of wat dan ook maar gewoon leuk voor recreatie etc.
Dat moet nog gewoon kunnen hoor!
Het enige wat zou kunne helpen is onpartijdig advies!!!
Er zou dus gewoon advies moeten komen voor mensen die op zoek zijn naar een goede hengst voor hun merrie!
Dat is er niet dus fokken blijft nog steeds gokken!!!
(blijft het toch wel) alleen wordt de gok misschien wat kleiner!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:34

Zover was ik ook al Lov, er staat ook niet dat je niet met zo'n merrie mag fokken, maar of je het wel zou doen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:43

Steef schreef:
Zover was ik ook al Lov, er staat ook niet dat je niet met zo'n merrie mag fokken, maar of je het wel zou doen.
Ja is ook zo, maar dat is aan de fokker omdat te beslissen niet aan de hengsten houder (mits het heel exclusief sperma is).
Tja veel fokkers gebruiken niet de wijsheid die ze hebben!
je moet ook nooit naar een hengstenhouder gaan voor advies van een hengst 9 van de 10 keer wijst ie toch een hengst van zichzelf aan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:19

Wouter24"]
jij vind de hengst niets (tenminste dat laat je blijken) maar vergeet niet dat je nu hier iemand op bokt wel haar paard af loopt te zeiken!!!!![/quote]

Dat bedoel ik nou, met niet objectief zijn, je hebt een relatie met degene die het paard rijdt, dus je gaat dat dier echt niet afzeiken.
[quote]
[quote="Suzanne F. schreef:

Ik denk dat Wouter heel goed objectief kan zijn. Hij kent de hengst persoonlijk en heeft hem in het werk gezien
. Jullie niet. Mijn mening over Stravo is bekend. We zullen zien hoe zijn nakomleingen het gaan doen in de sport en in de fokkerij in bijv. de 2 de generatie. De toekomst zal het leren.

quote]


Lees bovenstaande, als je een paard steeds vaker ziet, zie je steeds minder vaak zijn mindere kanten, helemaal als je vriendinnetje erop zit.

En wij zien de hengst waarschijnlijk niet iedere dag in het werk, maar ook ik ga wel eens naar hengstenshows, waar hij meeloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:26

Vind iedereen stravo zo geweldig, of is iedereen zo fel, omdat een bokker dit dier rijdt. Ik heb het hele topic nu eens doorgelezen, en er wordt vanalles bij gehaald, wat helemaal geen toegevoegde waarde heeft.

Er zijn zoveel hengsten die slecht merriemateriaal aangeleverd krijgen. That's Life!
De hengst heeft gewoon niet vererfd zoals hij volgens het Kwpn zou moeten. Tja vervelend, maar helaas.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 21:36

Pipo schreef:
Vind iedereen stravo zo geweldig, of is iedereen zo fel, omdat een bokker dit dier rijdt. Ik heb het hele topic nu eens doorgelezen, en er wordt vanalles bij gehaald, wat helemaal geen toegevoegde waarde heeft.

Er zijn zoveel hengsten die slecht merriemateriaal aangeleverd krijgen. That's Life!
De hengst heeft gewoon niet vererfd zoals hij volgens het Kwpn zou moeten. Tja vervelend, maar helaas.


Uhm hallo, ik wil niet heel vervelend zijn ofzo, maar dat een bokker op dit paard rijd heeft voor mij in elk geval er niets van doen. En mocht je wouter een beetje kennen dan is ie dus zeker wel objectief en dat van zijn "vriendinnetje"is pure onzin! Hoe de hengst fokt heeft verders niet met zijn sport prestaties te maken want onder het zadel deedie het uitstekend! by the way vind ik een hengstenshow geen realistisch een goed beeld van een hengst vormen! Een hengst moet op een paar vierkante cm zijn kunnen laten zien met allemaal mensen lichten etc. om hem heen tja sorry maar stress etc. als je een hengst in training ziet en op wedtrijden kun je het echt paard zien zoals het paard is!.
En je weet niet of ie niet goed vererft, want blijkbaar waren de nakomelingen in denemarken blijkbaar wel goedgenoeg volgens het kwpn dus ik zou maar eens afwachten voor je zo'n conclusie maakt. Volgens mij is dit elke keer hetzelfde gezeik met dat kwpn.! een grote vriendjespolitiek! Wat willen ze nu eigenlijk ze hebben stravo met open armen hier naar toegehaald met de leus ja het kwpn heeft mee bloed nodig! En moet je nu eens zien, al die fokkers die daarnaar hebben geluisterd zijn dus eigenlijk door het eigen kwpn in de maling genomen!!
Zie cassis xx Leren ze er nu helemaal niets van!
Maar ik wacht rustig af over 3 jaar zie ik wel wat voor mening ik over stravonakomelingen heb!
Nu GEEN meer!

ZOU het KWPN ook eens moeten doen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:03

[quote="GribaldiFAN"] En mocht je wouter een beetje kennen dan is ie dus zeker wel objectief en dat van zijn "vriendinnetje"is pure onzin! quote]

Misschien is het pure onzin, maar zo komt het bij mij wel over, als ik zijn antwoorden lees. Wat ik overigens helemaal niet vreemd vind, dat hij in de verdediging schiet, lijkt me vrij gezond dat je dat doet voor je vriendin.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 02:01

Pipo schreef:
Misschien is het pure onzin, maar zo komt het bij mij wel over, als ik zijn antwoorden lees. Wat ik overigens helemaal niet vreemd vind, dat hij in de verdediging schiet, lijkt me vrij gezond dat je dat doet voor je vriendin.


Ik schiet in de verdediging voor Stravinsky xx, niet voor suzanne, das niet nodig hoor!!

en schiet in de verdedeging voor de inmiddels minimaal 500 veulens/jaarlingen???

en pipo stel je is voor... ik start een topic met "Pipo´s paard is rondom kasverrot!!!" bijvoorbeeld he? dat zou jij ook niet zo tof vinden, dit is in principe hetzelfde.

Maar iedereen is vrij om te denken wat ze willen.... 1000 mensen 1000 meningen nix mis mee zolang je iedereen maar in hun waarde laat, en vind persoonlijk dat troef dat niet heeft gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 07:44

Wouter24 schreef:
en pipo stel je is voor... ik start een topic met "Pipo´s paard is rondom kasverrot!!!" bijvoorbeeld he? dat zou jij ook niet zo tof vinden, dit is in principe hetzelfde.


Nou volgens mij is dat dus heel iets anders. Stravo is helemaal niet van een Bokker maar wordt door een Bokker in de sport uitgebracht. Ik ga er vanuit dat Suzanne zo professioneel is dat ze de feiten onder ogen kan zien en deze niet laat vertroebelen door emoties. Het KWPN vind deze hengst niet overtuigend genoeg vererven maar Suzanne vind dit een bijzonder fijn sportpaard. Jammer voor Joop en ik hoop dat Suzanne de hengst kan blijven rijden in de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 08:48

Wouter24"]
[quote="Pipo schreef:
Misschien is het pure onzin, maar zo komt het bij mij wel over, als ik zijn antwoorden lees. Wat ik overigens helemaal niet vreemd vind, dat hij in de verdediging schiet, lijkt me vrij gezond dat je dat doet voor je vriendin.


Ik schiet in de verdediging voor Stravinsky xx, niet voor suzanne, das niet nodig hoor!!

en schiet in de verdedeging voor de inmiddels minimaal 500 veulens/jaarlingen???

en pipo stel je is voor... ik start een topic met "Pipo´s paard is rondom kasverrot!!!" bijvoorbeeld he? dat zou jij ook niet zo tof vinden, dit is in principe hetzelfde.

Maar iedereen is vrij om te denken wat ze willen.... 1000 mensen 1000 meningen nix mis mee zolang je iedereen maar in hun waarde laat, en vind persoonlijk dat troef dat niet heeft gedaan
[/quote]

Allemaal verrot? van mij mag je hoor! Maar laat ik wel weten dat het geen aanval van mij is, dat je suzanne verdedigt hoor, lijkt me vrij gezond dat je dat doet.

Maar wat ik me wel afvraag, is of je voor iedere hengst zo fel opkomt, die op wacht gezet wordt, na hij 500 merries heeft gedekt.


[/b]

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 09:32

Laat maar..... ik zeg niets meer, het is gewoon op een strijd uit gelopen tussen voor en tegenstanders van Stravinsky, nergens voor nodig, maar kijk alleen al naar de titel?? das toch nergens voor nodig...

Veel plezier nog op dit topic ga me er niet meer mee bemoeien, want je moet met hand en tand je mening verdedigen, en dan word het afgedaan zo van ach het is toch maar vriendje van!!! ronduit belachelijk, maar dat is jullie mening, gelukkig weten velen wel beter.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 09:50

Wouter die titel lijkt me eerder een aanval op de manier van handelen van het KWPN? Eerst een mooi afstammelingenrapport van zijn eerste veulens en het jaar daarop dit Verward
En er zijn verder geen hengsten afgekeurd of in de wacht gezet deze keer, dus dan kun je er ook niet meer opnoemen Haha!.

En het dekken bij zo'n hengst hoeft m.i. niet het 'kopen van een kat in de zak' te zijn. Er kunnen best super mooie en goede sportpaarden uit voortkomen! Het KWPN is in principe een stamboek dat keuringspaarden promoot, dat gaat niet altijd samen met sportpaarden.........de beste sportpaarden zijn niet de beste KWPN keuringspaarden Haha!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 10:01

Gek, dat de emoties kennelijk zo hoog op kunnen lopen over een hengst. Een gewone zwarte hengst, zoals er zovelen zijn.
Die Stravo is niet de enigste kans, er blijven vele andere goede kwpn-hengsten over om uit te kiezen voor je merrie.

En als blijkt dat de hengst toch een welkome aanvulling op de fokkerij is, over 6 jaar vast wel bekend, dan wordt hij toch wel weer teruggehaald.
Daar is toch niets mis mee?
tuurlijk, het is nu wat teleurstellend. Maar als er twijfel is over de nafok van een paard, vind ik het logisch dat de geleerden het eerst even willen afwachten wat de eerste 2 dekjaren opleveren.
Bedenk: een hengst kan mooi zijn, goed presteren en veel beloven, hij hoeft deze mooie eigenschappen natuurlijk niet per definitie aan zijn nafok door te geven. Een sporthengst is nog niet automatisch een geod vaderdier.
In geval van Stravo, we wachten af. Niet meer, niet minder.

Overigens; de opmerking van Steef over "fokken met geiten", dat inspireerde me tot een nieuw topic: [FA] Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 10:14

GribaldiFAN schreef:
maare als een hengstenboer zegt dat een fokker daar niet mee wil dekken dan is dat omdat die hengst maar een gelimiteerde hoeveelheid sperma heeft. Ik studeer bedrijfskunde. En als hengstenhouder heb je een bedrijf daarbij is de klant koning en nog belangrijker je wilt geen NEE verkopen!
OF te wel jij hebt het aanbod de fokkers de vraag. Tja het lijkt me raar als jij je inkomen in gevaar brengt door daar niet in te gaan. Wie ben jij om te zeggen als hengsteboer dat paard is niet goed genoeg voor mijn hengst zoek maar een andere dan zouden mensen met een slechte merrie bij geen een hengst meer terecht kunnen. Of zit ik er nu helemaal naast?!
Het is onrealistisch wat je zegt, en oneerlijk voor de mensen die niet zo'n 'superpaard' kunnen betalen!


Meisje, wat denk je dat ik heb gestudeerd???
En daar zeiden ze dat het kwaliteit is wat telt!!!
Het is zeer zeker niet onrealistisch, je merrie hoeft nog geen eens een super paard te zijn, de hengst moet iets positiefs aan de zwaktes van je merrie toevoegen!
Mijn inkomen zeker ik alleen maar voor in de toekomst op die manier en moet ik het idd misschien dat jaar met iets minder doen. Beter zo dan dat er straks anders gepraat wordt.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 10:44

Ik had het er ook met mijn zus over. Wij denken dat het komt doordat de hengst wordt gebruikt bij de verkeerder merries. Want zeg nou zelf, een volbloed, zwart en dressuuraanleg. dat wil toch iedereen... En dat past dus niet bij elke merrie, dus waarschijnlijk wordt de hengst door minder ervaren fokkers bij de verkeerde merrie gebruikt. Dat si heel jammer want deze hengst bij de juiste merrie kan hele leuke veulens brengen.

Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de hengst, maar ik denk dat hij bij goed gebruik wel leuke veulens kan brengen.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:44

Omdat ik niet helemaal snapte waarom Stravo ineens dit jaar weer veulens moest laten zien ben ik er toch nog even ingedoken.
Blijkbaar is de procedure anders voor oudere hengsten: Jonge hengsten laten veulens, 3 jarigen, 7 en 11 jarigen zien.
Van zo'n oudere hengst wordt een groep nakomelingen beoordeeld. In Stravo's geval: 2 jaarlingen, 2 2-jarigen, 4 3-jarigen, 4 4-jarigen (overigens 50% zwart). Deze nakomelingen zijn dus niet-KWPNers, want zij zijn van VOOR de aanwijzing/goedkeuring. Het jaar daarop, 2002 dus moest hij een groep veulens uit KWPN merries laten zien.
Ben benieuwd naar de verdere rapportage in 'In de Strengen'

Overigens vergat Wouter in zijn samenvatting van de afstammelingenraportage wel de minpuntjes Haha! namelijk:
De hals is wisselend van lengte. Enkele malen zou de overgang naar de schoft vloeiender moeten verlopen; De lendenen zijn doorgaans goed gespierd, iets bol en goed aangesloten; De broekspier zou langer door moeten lopen; Over de galop wordt nog gezegd: In enkele gevallen blijft het voorbeen vlak. Zie 'In de Strengen' nr 3 van 2001, blz 10 van het bewaarboek.

Toch niet geheel onbevooroordeeld Wouter Haha! Geeft niet hoor Haha!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:57

ik had het afstammelings rapport van 2001 van de site van van uytert gehaald dus daar stonden dan denk ik idd de minpunten niet op Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:10

Ik wil me er verder niet me bemoeien maar je moet het niet zien als kritiek tegen een paard van een bokker. Als je goedgekeurde dekhengst rijdt, heb je nu eenmaal te maken met kritiek zowel positief als negatief.

KWPN heeft hem op wacht gezet en de tijd zal het leren of dat terecht is of niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 bezoekers