Is de kans groter op een bont of appaloosa veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Is de kans groter op een bont of appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-02 20:37

STEL ik laat mijn merrie, zweetvos, beide ouders onbekent dekken door een appaloosa of een bonte.
Heb ik dan een grotere kans op een gestippeld veulen of op een bont veulen?
En hoe groot zijn die kansen? als iemand dat toevallig weet..

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 20:44

ik geloof dat het allebei de kanten op kan gaan, ik heb precies hetzelfde dit jaar met ijn shetlandmerrie, vos gedekt door appaloossa. we moeten maar afwachten..

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 21:22

Een hengst kan homozygoot of heterozygoot zijn. Homo is dat hij 2 genen bont of appaloosa heeft en hetero 1 gen. Een hengstje met twee genen geeft altijd bont of appaloosa, bij een bonte kan je dat niet zien, dat weet je pas als het hengstje bv 10 veulens gehad heeft en ze allemaal bont zijn. Een homozygote appaloosa is een ander verhaal , die heeft dan namelijk de kleur few-spot, en dat geeft dus altijd appaloosa tekening! Ze komen echter niet vaak voor en je moet er net ééntje met de goede stokmaat vinden. Bij een hengstje met 1 gen is de kans dus 50/50 bij een hengst met 2 genen 100% Maar kijk eens op de pagina van het appaloosa stamboek daar kun je misschien zo´n hengst vinden. Weet het adres alleen niet, maar hoop dat je het nu snapt!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 21:32

mijn zwarte merrie (donkerbruine moeder, vos vader) is drachtig van een zwartbonte hengst (vosbonte moeder, zwarte vader)
Ik kan dus werkelijk alle kanten op.
Voor appaloosa kan je het beste een fewspot nemen over een effen kleurige merrie

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 21:37

Meavey schreef:
Een hengst kan homozygoot of heterozygoot zijn. Homo is dat hij 2 genen bont of appaloosa heeft en hetero 1 gen. Een hengstje met twee genen geeft altijd bont of appaloosa, bij een bonte kan je dat niet zien, dat weet je pas als het hengstje bv 10 veulens gehad heeft en ze allemaal bont zijn. Een homozygote appaloosa is een ander verhaal , die heeft dan namelijk de kleur few-spot, en dat geeft dus altijd appaloosa tekening! Ze komen echter niet vaak voor en je moet er net ééntje met de goede stokmaat vinden. Bij een hengstje met 1 gen is de kans dus 50/50 bij een hengst met 2 genen 100% Maar kijk eens op de pagina van het appaloosa stamboek daar kun je misschien zo´n hengst vinden. Weet het adres alleen niet, maar hoop dat je het nu snapt!



ik mis alleen in dit verhaal nog of dat gen dominant of recessief is. Als een bont hengstje nl 2 genen bont heeft (homozygoot) kunnen dat net zo goed 2 recessieve allelen zijn die tot uiting zijn gekomen, maar ook 2 dominante. En als vos dominant is over bont, en het hengstje is homozygoot recessief, zal het veulen niet bont zijn aangezien de moeder een dominant bruin allel doorvererft.

of denk ik te ver door??

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 21:42

Ik denk eerder dat het 'n effen veulen wordt. Appaloosa-kleur x Appaloosa-kleur heb je geloo fik toch 50% kans op 'n Appaloosa-kleurig veulen? Ik denk dat je dan het meest kans hebt op effen en op de tweede plaats 'n fewspot, lijkt me niet dat daar 'n bonte uitkomt Verward

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 21:49

hey

ik heb deze vraag ook al eens gesteld, probeer eens de zoekfunctie.

Ik heb 2 merrie's die dit jaar een veulen hadden van een appie. 1 vader was helemaal appaloosa gefokt, en was gekruist met een bonte, uit deze combinatie kwam een koffievos. Verder hadden we ook een roodschimmelmerrie laten dekken met een appaloosahengst(appie x shet) uit deze combinatie kwam een schabrakbontmerrieveulen, welke waarschijnlijk panterbont word.

Het is dus een hele rare fokkerij vind ik, je weet nooit wat er uit komt!

gr linda

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-02 21:51

Ik d8 ook zo ver door hoor Maaike (bio he?!)
Want ik heb wel eens gehoord dat vos dominant is, en omdat ik niks weet van mijn merrie weet ik dus niet of zij bijv. 2 dominante vos genen kan beschikken, want volgens mij heb ik dan ALTIJD vos, of niet!?
Hihi, dan blijft het misschien toch bij uitproberen! *LOL*

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 21:55

idd bio Haha!
volgens mij heb je zoals jij t zegt bij homozygoot dominant idd altijd een vos en geen bonte.
achjoh fokken is gokken en daarom is t zo boeiend en spannend toch

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-02 22:47

hihi, helemaal gelijk..
Maar als je voor bijna 100% (ok, zal wel iets minder zijn) kan zeggen dat er geen bont of appie uitkomt hoef je er natuurlijk niet zo'n hengst op te zetten (want dan doe je dat toch een beetje voor de kleur..)

Shazney

Berichten: 44
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 00:02

Als het over 2 recessieve allelen gaat, dan kan die kleur nooit tot uiting komen.... toch?
Tjees, heb afgelopen jaar opleiding Paardenhouderij gedaan en kan me nog heeeeeeel goed herinneren dat we het hier over hadden, maar waar het nou eigenlijk over ging... Verward
In de vakantie vergeet je echt alles he? Frusty
Kan het wel even opzoeken want ik heb de boeken nog wel, en als je wilt kan ik ook wel wat navraag doen, maar dat moet je maar even laten weten.

Groetjes, Shazz

Shazney

Berichten: 44
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 00:04

Oh ja, misschien ook wel slim... vraag het aan de hengstenhouder, die zal er wel wat verstand van hebben neem ik aan. Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 01:20

stef schreef:
mijn zwarte merrie (donkerbruine moeder, vos vader) is drachtig van een zwartbonte hengst (vosbonte moeder, zwarte vader)
Ik kan dus werkelijk alle kanten op.
Voor appaloosa kan je het beste een fewspot nemen over een effen kleurige merrie


Als ze allebei echt zwart zijn, kun je alleen vos, of zwart krijgen, geen bruin. En dan 50% kans op bont.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 01:28

Romy schreef:
Ik d8 ook zo ver door hoor Maaike (bio he?!)
Want ik heb wel eens gehoord dat vos dominant is, en omdat ik niks weet van mijn merrie weet ik dus niet of zij bijv. 2 dominante vos genen kan beschikken, want volgens mij heb ik dan ALTIJD vos, of niet!?
Hihi, dan blijft het misschien toch bij uitproberen! *LOL*


Klein lesje paardenkleuren...

-Vos is RESSESIEF!! Dat wil zeggen dat vos x vos, altijd vos is. En dat een vos op zichzelf nooit een andere kleur dan vos kan geven.

-Tobiano-bont kan hetrozygoot zijn, dat wil zeggen 50% kans op bont
-Tobiano-bont kan homozygoot zijn, dat wil zeggen 100% kans op bont
-andere patronen (overo) zijn altijd hetrozygoot.

De hengsten houder moet jou kunnen vertellen wat de hengst is, al is een hengst met 1 niet-bonte ouder ALTIJD hetrozygoot.

Een fewspot appaloosa is altijd Homozygoot voor de appaloosa gen, dus elk veulen is een appaloosa.
De andere patronen zijn Hetrozygoot, dus 50% kans op appaloosa.

Bont en appaloosa staan LOS van de basis kleur van het paard. Ze komen er als het ware "boven-op".

Als jullie nog vragen hebben, brand los!

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-02 11:20

Jeddah jij zegt dat vos Ressesief is, en dat vos nooit een andere kleur dan vos kan geven, bedoel je dan niet dat vos dominant is!?
En zou ik dan bijvoorbeeld een vosbont of een vos appaloosa kunnen krijgen? Of denk ik nu heel vreemd?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 14:02

bont is dominant, dus die kans is zeker aanwezig. van spikkels weet ik het niet of het dominant is.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 22:47

Romy schreef:
Jeddah jij zegt dat vos Ressesief is, en dat vos nooit een andere kleur dan vos kan geven, bedoel je dan niet dat vos dominant is!?
En zou ik dan bijvoorbeeld een vosbont of een vos appaloosa kunnen krijgen? Of denk ik nu heel vreemd?


Nee, je denkt niet vreemd, een vos bont/appaloosa is mogelijk.

Vos is ressesief omdat het "verstopt" kan zitten. (het "laat" zich dan domineren door een andere kleur...) Een zwart paard kan een vos gen dragen. Maar een vos kan, hoe de paarden in de stamboom ook gekleurd zijn, geen andere kleur dragen.

Dus, als jij jou vos merrie met een vos-bonte kruist, kun je alleen een vos krijgen, met 50% kans dat ie ook bont is. (of 100% als de Hengst Homozygoot Tobiano bont is)

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:56

Ik weet dat dit al een heeeeeel oud topic is (bijna prehistorisch :+ ) maar toch schop ik hem naar boven.

Wat doet bont x appaloosa dan?
Ik heb een vosbonte merrie (met stippen ook tussendoor maar geen pintaloosa) die ik misschien ooit in de toekomt wil laten dekken door een appaloosa.
Merrie heeft geen papier maar word voor eigen ‘gebruik’ en niet voor de verkoop. Ik weet dus niet wat erachter zit maar gok iets van appaloosa gezien haar spikkels. Ook heeft ze 4 witte benen maar elke hoef is verticaal gestreept.
Erg benieuwd wat de kansen op appaloosa zouden zijn met een bonte. Iemand ervaring mee?
Het is natuurlijk altijd een gok en afwachten wat het word, dat begrijp ik :j

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Is de kans groter op een bont of appaloosa veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:05

Appaloosa is op te testen, maar je merrie kan ook homozygoot zijn voor bont (Tobiano c.q. platenbont). Dat geeft ook stippen.

Ibbel

Berichten: 49103
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:19

Als je dekt met een fewspots (= homozygoot) appie hengst heb je 100% kans op appie. Als jouw merrie homozygoot bont is heb je 100% kans op bont. Beide homozygoot geeft dus 100% pintaloosa. Appie en bont zijn twee totaal verschillende genen en de vererving staat dus los van elkaar.