Vanaf hoe oud een veulen kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Vanaf hoe oud een veulen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-02 20:33

Hoi allemaal!

Omdat ik van plan ben in de toekomst (1 a 2 jaar) samen met mn vriend een fries veulen te kopen ben ik vast wat informatie aan het inwinnen.
Waarom een veulen?Tegen de tijd dat hij 4 is zijn wij klaar met opleidingen en hebben we als het goed is alles op pootjes en zat tijd.
Ik ben al op zoek geweest naar een opfokstal, en ik heb een hele goeie gevonden niet ver van ons vandaan.
Waar moet ik absoluut rekening mee houden?Is een veulen even duur in onderhoud als een volwassen paard?
En met welke leeftijd kan ik het beste een veulen kopen?

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes
Janneke

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 09:29

Het ligt aan de opfokstal wat hij je gaat kosten en evt. DA kosten.
Ik heb zelf een jaarling in Friesland staan en betaal daar 750 euro per jaar.
Dit is incl. inenten, bekappen, ontwormen en voer.
Ze staan van mei tot november buiten en van november tot mei in grote loopstallen.
s´winters krijgen ze brok,kuilvoer en extra vitaminen en mineralen, zomers staan ze dus in het land maar hebben wel likstenen.
Ik heb er verder dus eigenlijk geen kosten aan.
Als hij ziek wordt zijn de extra DA kosten gewoon voor me zelf.
Als dit dus niet gebeurd kost het opfokken dus rond de 2250 euro.

Wij laten zelf de veulens ongeveer 6 maanden bij de merrie.

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

HOI

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 10:10

hoi,
Leuk hoor een veulen, maar hou er wel rekening mee dat tegen de tijd hij oud genoeg is om gereden te worden dat je net zo veel geld kwijt bent dan als je alles opzij zet en gelijk een paard koopt dat je kan rijden.
Maar aan de andere kant een veulen is wel erg leuk omdat als je er elke dag heengaat een goede band mee kunt opbouwen.
Dan moet hij natuurlijk niet te ver weg staan.
En wij doen trouwens de veulens pas weg als ze minimaal 6 maanden zijn soms blijven ze wel eens langer.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 11:56

zorg dat het diertje zolang mogelijk bij de mamma is gebleven. Veel fokkers verkopen de veulens al met vier maanden. Veel te vroeg voor de geestelijke ontwikkeling van het beestje. Max. 5 a 6 maanden echt niet eerder. Hoe duur het is hangt er van af waar en hoe je hem houd. Het kan veel goedkoper en net zo duur als een volwasse paard. Let erop dat het diertje in een schone stal staat en het niet tocht. er veel bewegings mogelijkheid is en hij op zijn minst zomers in een kudde leeftijds genoten door brengt.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 12:48

Wat de leeftijd betreft ben ik het er mee eens dat het veulen rond een maand of 6 / 7 moet zitten als je er 1 gaat kopen.
Vorig jaar hadden ze een fries veulen van 4 maand al bij de merrie vandaan gehaald, maar die was niet zo mooi ontwikkeld als het veulen wat er langer bij bleef.
Het is natuurlijk wel verschillend, maar je kan het veulen er beter langer bij laten.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 12:51

je kan een veulen al op vroege leeftijd kopen. maar het gaat waarschijnlijk om de tijd wanneer hij bij de moeder weg kan...

Wij doen een hengstveulen rond 4,5 maand erbij weg.
Merrie wat langer, 5,5, 6 maanden. Gewoon omdat de hengsten op het laatst vervelend worden en de moeder ze liever kwijt dat rijk is

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 20:20

Mijn veulen was 4.5maand toen ik haar kocht. Heb haar zelf afgespeend Schijnheilig werd met haar moeder gebracht omdat ik het wel eng vond als ze ineeens zo'n lange reis in der eentje moest maken En is nu 3jaar en is echt wel goed ontwikkeld hoor !!! Niet om op te scheppen Haha! maar is een plaatje Als ik wandel word ik vaak aangesproken dat ik een mooi paard heb. De ontwikkeling van een veulen heeft ook met voer en bewegingsvrijheid te maken Lovers En is een merrievan 1.67 Lovers mijn paardje

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 09:44

wat zijn jullie allemaal vroeg. geef een veulen de tijd om veulen te zijn. het is allemaal al zwaar onnatuurlijk dat gespeen. 6 maanden niet eerder.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:46

Veulens kopen kan je altijd. Ons eerste bod wat we gehad hebben op een veulen was 5 maanden voor de geboorte. In Amerika is het heel gebruikelijk dat veulens op bestelling verwekt worden. Het wordt dus meer dan 11 maanden voor de geboorte al afgesproken om een veulen te kopen.

Levertijd is iets anders. Een veulen wordt meestal wel rond de 4-5 maanden of zo gespeend. Het hangt er ook van af hoe een veulen zich gedraagt. Hengstveulens hebben er vaak een handje van om moeders staart op te eten. Dat betekent dus meestal spenen (gaat sneller dan altijd maar allerlei goedjes erop smeren)

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 11:09

je kunt ook hertzhoorn in de staart spuiten. doe ik bij de mijne ook. merrie 2 maanden oud zou ik haar nu al moeten spenen hihi ik ben niet gek

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 11:13

hoi,

goede tip bedankt ga het proberen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 10:42

graag gedaan.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 13:44

meisje schreef:
Mijn veulen was 4.5maand toen ik haar kocht. Heb haar zelf afgespeend Schijnheilig werd met haar moeder gebracht omdat ik het wel eng vond als ze ineeens zo'n lange reis in der eentje moest maken En is nu 3jaar en is echt wel goed ontwikkeld hoor !!! Niet om op te scheppen Haha! maar is een plaatje Als ik wandel word ik vaak aangesproken dat ik een mooi paard heb. De ontwikkeling van een veulen heeft ook met voer en bewegingsvrijheid te maken Lovers En is een merrievan 1.67 Lovers mijn paardje


Hmmm, het valt mij op dat de meesten van jullie het hebben over de fysieke ontwikkeling van het veulen maar dat komt best wel goed, hoe vroeg je ze ook weg haalt. De mentale gesteldheid van het veulen, da's een heel ander verhaal. Paarden die niet weg willen van andere paarden, die niet alleen kunnen achterblijven etc. etc. Vaak komen er gedragsproblemen uit voort die mensen dan later niet begrijpen, terwijl het dier er best uitziet. Natuurlijk is voer en beweging superbelangrijk en mag absoluut niet vergeten worden en is elk paard anders, maar toch...

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 16:07

net als Phoenix, ben ik ook een tegenstander van spenen jonger dan 6 maanden.
Is idd ook echt niet natuurlijk ( zelfs niet bijna) en dat zegt eigenlijk genoeg vind ik).
Ik denk dat het zowel fysiek als geestelijk uitmaakt of een veulen met 4 of met 7 maanden gespeend is, maar idd, bewegingsvrijheid, andere paarden voor speelkwartier en opvoeding, gezonde voeding e.d. spelen natuurlijk een grote rol, bij elk paard, maar al helemal voor een jong dier.

En hierbij zie ik bovenstaand het liefst als "en-en" en niet als "of -of".

Mijn eigen veulen ( nu jaarling) loopt nog bij de moeder, dronk t/m ca. 12 maanden nog af en toe.. ( Scheve mond )
Toen ging mams weer naar de hengst 3 weken en daarna was het over. Ging als vanzelf, er is niet 1 keer gepiept toen mams weg was Lachen
En ze kunnen prima zonder elkaar gelukkig!

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 18:33

Elpharo"]
[quote="meisje schreef:
Mijn veulen was 4.5maand toen ik haar kocht. Heb haar zelf afgespeend Schijnheilig werd met haar moeder gebracht omdat ik het wel eng vond als ze ineeens zo'n lange reis in der eentje moest maken En is nu 3jaar en is echt wel goed ontwikkeld hoor !!! Niet om op te scheppen Haha! maar is een plaatje Als ik wandel word ik vaak aangesproken dat ik een mooi paard heb. De ontwikkeling van een veulen heeft ook met voer en bewegingsvrijheid te maken Lovers En is een merrievan 1.67 Lovers mijn paardje


Hmmm, het valt mij op dat de meesten van jullie het hebben over de fysieke ontwikkeling van het veulen maar dat komt best wel goed, hoe vroeg je ze ook weg haalt. De mentale gesteldheid van het veulen, da's een heel ander verhaal. Paarden die niet weg willen van andere paarden, die niet alleen kunnen achterblijven etc. etc. Vaak komen er gedragsproblemen uit voort die mensen dan later niet begrijpen, terwijl het dier er best uitziet. Natuurlijk is voer en beweging superbelangrijk en mag absoluut niet vergeten worden en is elk paard anders, maar toch...
[/quote] me paard nu 3 kan heel goed alleen staan. gaat heel makkelijk weg bij het land aan de hand (rij er nog niet op wacht tot 4jaar) Dromen goh ...... zal het dan wel getroffen hebben dat ik zo'n makkelijk paard heb Slapen och ......dat komt natuurlijk later als ze ouder word Schijnheilig nou ja merk het dan wel Extreme duivel

Balte

Berichten: 3545
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 21:43

Madelein schreef:
net als Phoenix, ben ik ook een tegenstander van spenen jonger dan 6 maanden.
Is idd ook echt niet natuurlijk ( zelfs niet bijna) en dat zegt eigenlijk genoeg vind ik).
Ik denk dat het zowel fysiek als geestelijk uitmaakt of een veulen met 4 of met 7 maanden gespeend is, maar idd, bewegingsvrijheid, andere paarden voor speelkwartier en opvoeding, gezonde voeding e.d. spelen natuurlijk een grote rol, bij elk paard, maar al helemal voor een jong dier.

En hierbij zie ik bovenstaand het liefst als "en-en" en niet als "of -of".

Mijn eigen veulen ( nu jaarling) loopt nog bij de moeder, dronk t/m ca. 12 maanden nog af en toe.. ( Scheve mond )
Toen ging mams weer naar de hengst 3 weken en daarna was het over. Ging als vanzelf, er is niet 1 keer gepiept toen mams weg was Lachen
En ze kunnen prima zonder elkaar gelukkig!


Ik ben blij dat ik dit lees. Ik ben ook een tegenstander van vroeg spenen. Mijn jaarling loopt nog bij de moeder en drinkt ook nog af en toe. Mams is mooi rond en er wordt niet gepanikeerd als mams wegmoet op wedstrijd of zo. Toch bekijken veel clubgenootjes me meewarig omdat m'n "veulen" nog altijd drinkt.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 12:54

Madelein schreef:
net als Phoenix, ben ik ook een tegenstander van spenen jonger dan 6 maanden.
Is idd ook echt niet natuurlijk ( zelfs niet bijna) en dat zegt eigenlijk genoeg vind ik).
Ik denk dat het zowel fysiek als geestelijk uitmaakt of een veulen met 4 of met 7 maanden gespeend is, maar idd, bewegingsvrijheid, andere paarden voor speelkwartier en opvoeding, gezonde voeding e.d. spelen natuurlijk een grote rol, bij elk paard, maar al helemal voor een jong dier.

En hierbij zie ik bovenstaand het liefst als "en-en" en niet als "of -of".

Mijn eigen veulen ( nu jaarling) loopt nog bij de moeder, dronk t/m ca. 12 maanden nog af en toe.. ( Scheve mond )
Toen ging mams weer naar de hengst 3 weken en daarna was het over. Ging als vanzelf, er is niet 1 keer gepiept toen mams weg was Lachen
En ze kunnen prima zonder elkaar gelukkig!


ik zou zo graag willen dat ik dat met de mijne ook kon. het is zoveel natuurlijker, maar tja als het straks winter wordt en exel naar binnen moet zou sym mee moeten terwijl als ik haar speen ze gewoon buiten zou kunnen blijven. vind het moeilijk, maar ik ga dan toch maar voor het spenen op 6 maanden.

Over het probleen voer en beweging. Waarom zou je de merrie en het veulen niet kunnen geven wat ze nodig hebben terwijl ze bij elkaar staan Verward Ja alas het winter word, maar dan gaan de mreeste veulies ook opstal, dus kunnen ze makkelijk bij mams blijven.
Als het veulen echt baldadig wordt ja dan is het wat anders, maar af en toe op mams springen zie ik niet als een probleem.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amaniblauw en 47 bezoekers